Recenze
Ford Focus je bezesporu jedním z nejzdařilejších kompaktních vozů, jaké kdy kdo udělal. Charakteristické tvary jej odlišují od ostatních a dodnes nepůsobí zastarale, dále model nabízí štědrý vnitřní prostor a hlavně vynikající jízdní vlastnosti. Jako první z evropských kompaktů nabídl focus víceprvkovou zadní nápravu, jenž zaručuje maximální přilnavost zadních kol k vozovce a vzornou ovladatelnost na hranici smyku. Propracované řešení, jenž tím nejvhodnějším způsobem redukuje koncepční nedotáčivost vozu s motorem vpředu, dodnes někteří konkurenti nemají (Renault Mégane, Peugeot 307 či Opel Astra). Ti se spoléhají na jednoduchá vlečená ramena. U Focusu se navíc velmi zdařilo naladění odpružení, takže přes nerovnosti vozovky se nese s klidem manažerského sedanu. Přesto umožňuje i hodně sportovní jízdu. To mluvíme o běžných verzích. Ty sportovní jsou totiž vzhledem k možnostem modelu spíše zklamáním. Verze ST 170 (s motorem 2,0i 16V/127 kW vybaveným proměnným časováním ventilů a šestistupňovou převodovkou) postrádá výraznější zátah z nízkých otáček a ostrá RS 220 (s motorem 2,0i 16V turbo/158 kW) vyrobená v limitované sérii a prodávaná za dosti peprnou cenu ztěží bude v autobazarech k vidění.
Pokud má zdařilý model, nabízený jako tří či pětidveřový hatchback nějaké slabiny, pak je to nabídka motorů. Naprosto skvělou pohonnou jednotkou je zážehová šestnáctistovka o výkonu 74 kW (viz. test). Není proto potřeba hledat výkonnější alternativy, které vlastně ani nemůžeme doporučit. S motorem 1,8i 16V (85 kW) vůz dosáhne rychlosti 100 km/h jen o 0,1 s dříve (za 10,4 s), zato má citelně vyšší spotřebu, v praxi i kolem devíti a půl litru. A 96 kW dvoulitr také není žádným dravcem, ale spíše hladovým otesánkem. Navíc zatímco sada pro výměnu rozvodového řemene na 1,6 litrový motor stojí 2426 Kč (nebo 3300 Kč u modernizované verze produkované od 10/2001), tak u osmnáctistovky to je již 5193 Kč, jelikož se musí měnit i obě řemenice. Obecně však platí, že díly na Ford Focus jsou nečekaně levné, v mnoha případech levnější, než na Škodu Octavii. Ford Focus tak nezatíží rodinný rozpočet účty za pravidelný servis, a většině majitelů nepřipraví ani žádná nepříjemná překvapení. Nanejvýš začne být hlučná zadní náprava, to pak je potřeba vyměnit silentbloky jejího stabilizátoru a jeho táhla. U vozů z prvních let výroby zkontrolujte, zda předchozí majitel zareagoval na svolávací akce. V roce 1999 se to týkalo regulátorů alternátoru (které dávaly příliš vysoký proud a ničily akumulátory), o rok později třeba řídicích jednotek 1,6 litrového motoru. Nepřesné palivoměry a palubní počítače však zlobí majitele vozu dodnes, na vině bývá plovák v nádrži.
V autobazarech vyhledávané jsou přeplňované vznětové motory o objemu 1,8 litru. Jejich výhodou je, že oproti konkurenčním 1,9 TDI, 1,9 JTD, 1,9 dCi či 2,0 HDI spadají do nižší sazby povinného ručení. Do roku 2001 používaly výhradně přímé vstřikování radiálním čerpadlem (TDDi), od tohoto data se objevují i pružnější a tišší jednotky s Common-Railem (TDCi). Krom toho, že starší provedení je proti konkurenci při chodu o něco méně kultivované, tak se u vznětových motorů focuse vyskytuje jeden poměrně drahý problém – karbonem zanesený ventil recirkulace výfukových plynů (tzv. EGR ventil). Závada se projevuje výrazně zvýšenou kouřivostí a nevýrazným tahem motoru a pomůže pouze výměna ventilu. Ten se však mění i se sacím potrubím, za což zaplatíte zhruba osm tisíc Kč. Velmi dobrou spolehlivost a odolnost Fordu Focus potvrzují statistiky německých orgánů technického dozoru (TÜV). V roce 2002 v ní Focus dokonce mezi tříletými vozy naprosto překvapivě zvítězil, o rok později skončil šestnáctý a letos na stále ještě vysoce nadprůměrném 29. místě.