E. Vydávání výsledků a komunikace s laboratoří
E-1 Hlášení výsledků v kritických intervalech
Výsledek vyšetření, který může být spojen s ohrožením základních životních funkcí nebo s nutností
Telefonujíci provede záznam do LIS, že výsledek byl telefonicky hlášen a uvede jméno osoby, které
Přehled alarmujících hodnot výsledků – BIOCHEMIE
Parametr |
Materiál |
Jednotka |
Dospělí pod |
Dospělí nad |
Děti pod |
Děti nad |
Urea |
S |
mmol/l |
|
20 |
|
12 |
Kreatinin |
S |
umol/l |
- |
400 |
- |
200 |
Bilirubin celkový |
S |
umol/l |
- |
200 |
- |
100 |
AST |
S |
ukat/l |
- |
10 |
- |
5,0 |
ALT |
S |
ukat/l |
|
10 |
|
5,0 |
CRP |
S |
mg/l |
- |
50 |
- |
50 |
glukosa |
S |
mmol/l |
3,0 |
20 |
3,0 |
10 |
Celková bílkovina |
S |
g/l |
- |
120 |
- |
120
|
Přehled alarmujících hodnot výsledků – HEMATOLOGIE
Parametr |
Materiál |
Jednotka |
Dospělí pod |
Dospělí nad |
Děti pod |
Děti nad |
Leukocyty |
P |
109/l |
1 |
25 |
2 |
25 |
Hemoglobin |
P |
g/l |
60 |
180 |
80 |
180 |
Trombocyty |
P |
109/l |
30 |
800 |
30 |
800 |
INR |
P |
poměr |
- |
> 5 |
- |
> 5 |
E-2 Informace o formách vydávání výsledků, typy nálezů a laboratorních zpráv
Laboratorní výsledky se vydávají v tištěné formě.
Výsledky laboratorních vyšetření jsou po kompletizaci odesílány na klinická pracoviště
Výstup z LIS v podobě výsledkového listu obsahuje:
· název laboratoře, která výsledek vydala
· jednoznačnou identifikaci pacienta (jméno, rodné číslo)
· název oddělení a jméno lékaře požadujícího vyšetření
· datum a čas přijetí primárního vzorku laboratoří
· datum a čas tisku nálezu
· název vyšetřovaného systému (skupiny)
· nezaměnitelnou identifikaci vyšetření
· výsledek vyšetření včetně jednotek měření tam, kde je to možné
· biologické referenční intervaly
· v případě potřeby textové interpretace výsledků
· jiné poznámky (označení vzorku v LIS, texty ke kvalitě nebo dostatečnosti primárního
E-3 Změny výsledků a nálezů
Opravy protokolů (výsledkových listů) pořízených laboratorním informačním systémem lze provádět
• identifikační část
• výsledkovou část
Oprava identifikační části
Opravou identifikace pacienta se rozumí oprava rodného čísla, změna pojišťovny a změna nebo
Oprava výsledkové části
Opravou výsledkové části výsledkového listu se rozumí oprava (změna údajů) číselné nebo
Pod pojem opravy nepatří doplnění (rozšíření) textové informace k výsledkům!
Opravu výsledků schvaluje vedoucí klinické laboratoře nebo jím pověřený pracovník. Opravu provádí
• Nesprávný výsledek je nahrazen správným výsledkem a v komentáři k výsledkům je uvedeno:
"Změna výsledku provedena dne DD.MM.RRRR. Původní hodnota stanovení (...název
• Pracovník provádějící změnu uvede své jméno.
• V indikovaných případech, kdy změna může mít vliv na péči o pacienta, se změna telefonicky
• Tisk opraveného protokolu.
• Původní protokol a protokol po opravě se archivuje na místě k tomu určeném. Je nutné také
E-4 Intervaly od dodání vzorku k vydání výsledku
Pro naprostou většinu rutinních biochemických a hematologických vyšetření je dostupnost výsledků ještě téhož dne, pouze ve výjimečných případech mohou být neurgentní vzorky centrifugovány a ponechány k analýze na příští den, je to dáno na vědomí lékaři.
Statim vzorek má přednost před ostatními vzorky, vyšetřuje se přednostně a po analýze se ihned výsledek nahlásí lékaři ordinujícímu statim vyšetření. Dostupnost takového vyšetření je maximálně 60 minut.
E-5 Způsob řešení stížností
Rozdělení reklamací a kompetence pracovníků k jejich vyřízení
· Stížnost na chyby ve výsledcích, nedodržení požadavků na vyšetření nebo délka trvání vyšetření přijímá a řeší vedoucí laboratoře ve spolupráci s laborantkami.
· Stížnost na pozdní doručení výsledků, záměnu adres řeší laborantka, která provede opis výsledku z archivu a opraví adresu příslušné ordinace.
· Pozdní doručování výsledků řeší vedoucí laboratoře s řidičem.
· Stížnosti na chování a vystupování pracovníků a další závažné reklamace přijímá a řeší vedoucí laboratoře
O všech stížnostech je proveden zápis do sešitu „Stížnosti“. Není-li stížnost určena přímo vedení laboratoře, přijímá ji kterýkoli pracovník laboratoře. Vždy je nutné postupovat s dostatečnou mírou vstřícnosti a asertivity. Drobnou připomínku k práci laboratoře řeší okamžitě pracovník, který stížnost přijal, je-li to v jeho kompetenci. Jinak předává stížnost vedení laboratoře.