Jak vytvořit dobrou event marketingovou akci
Ještě nikdy jste se nesetkali s termínem „event marketing“? Anebo jste se s ním již setkali, ale netušíte, co si pod ním představit? Event marketing je odborným označením pro druh firemní propagační akce, která je postavena na společenském základě. Jedná se o společenskou akci, která má za účel prezentaci dané firmy či výrobku. Event marketing je tedy typem marketingové strategie, která klade důraz na společný zážitek skupiny lidí, kteří si pozitivní pocit z akce spojí se jménem podniku či výrobku.
Event marketingová akce nemá žádný jasně daný plán. Může se jednat o akce různého charakteru. Event marketingovou akcí se může stát módní přehlídka, charitativní koncert, recitál, divadelní představení, koncert, ochutnávka vína, uspořádání gurmánské večeře či párty ve stylu šedesátých let. Nápadům a inovacím se meze nekladou. Naopak, čím zajímavější Vaše akce bude, tím bude lépe pro klienta zapamatovatelná. Přesto je však nutné, aby akce nebyla pouze zajímavou, ale aby byla zároveň i dobře organizačně zvládnutou. Nechcete přece, aby si Vaši firmu zapamatovali právě pro organizační nesnáze. Vhodné je, aby měla celá akce jednotící ideu, tedy abyste nepředstavovali spoustu produktů nebo osob najednou a různými způsoby. Nejlépe je zaměřit se na jeden jednoduchý cíl a jemu podřídit co nejzajímavější prostředky k prezentaci.
Při plánování event marketingové akce je tedy nejvhodnější dát si záležet na „okatém“ nápadu. Nápad samozřejmě musí souviset se skupinou klientů, které hodláte oslovit. Pokud se tedy snažíte oslovit například skupinu žen, pak je vhodné prezentovat se módní přehlídkou či křtem nového čísla časopisu pro ženy. Jestliže se chcete zaměřit na muže, uspořádejte výstavu hodinek nebo degustaci dobrého francouzského vína. Charakter akce musí odpovídat počtu a zaměření cílové skupiny. Je tedy důležité vhodně zvolit program pro skupinu dvaceti lidí, navodit osobní atmosféru a pobavit každého zvlášť, nebo pro masu stovky pozvaných. Svou roli sehrává i dokonalá prezentace akce před jejím samotným začátkem. Pozvánky, které na akci budete rozesílat, by měly ladit s duchem celé akce a měly by se nějakým způsobem lišit od běžných formálních strohých pozvánek na obchodní firmu. Poraďte se s profesionálním grafikem a do prezentace investujte peníze. První dojem bývá důležitý. Stejně tak i samotný vstup na akci. Již při vstupu by všem pozvaným mělo být jasné, že se jedná o něco výjimečného. Milé usměvavé hostesky, dostatek prostoru v šatnách a ochotný catering by měl být samozřejmostí. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že v samotnou chvíli investujete do prázdna, investujete do svých potenciálních klientů a taková investice se vyplatí. Snažte se proto na svých hostech nešetřit. Není nic horšího, než když dojde uprostřed zábavy pití či jídlo a hosté se nemají jak bavit. Zároveň není od věci pozvat si některou z mediálně známých osobností, aby akci moderovala. To, že si klient spojí Vaši firmu se jménem pozitivně vnímané známé osobnosti, je velké plus. Zároveň by event akce měla mít co nejlepší načasování. Můžete využít ročního období k tomu, abyste se nechali inspirovat typem akce. Zároveň i načasování ve smyslu trvání neboli délky akce je dlouhé. Nemělo by se jednat o akci příliš krátkou či dlouhou. Nenuďte hosty proslovy všech šéfů a nadřízených. Představte se krátce a úderně a nechte hosty se bavit. Na závěr neuškodí při odchodu rozdávat hostům některé z malých dárkových balíčků, které budou sladkou tečkou celého večera. Malý sekt, květina nebo zajímavá designová vychytávka hosta jistě potěší.
Pokud si ale nejste jisti, že organizaci celé akce zvládnete, pak si můžete najmout specializované firmy, které se právě event marketingu věnují. Ti jsou těmi pravými odborníky, kteří mají zkušenosti z různých typů akcí a mohou Vám co nejlépe pomoci. Stačí chvilka hledání na internetu. Pozor ale, aby dané firmy měly skutečně tolik zkušeností. Nebojte se poptat na reference a ověřit si seznam spokojených klientů. Pokud ale nechcete věnovat peníze některé ze zprostředkovatelských firem, protože se sami cítíte na to, že byste akci zvládli, jen nemáte ještě tu zásadní zkušenost, pak je možné přihlásit se do některé z odborných kurzů zaměřených na tvorbu event marketingových akcí. Takovéto kurzy pro firmy nabízí například společnost Tutor. Zároveň existuje na knižním trhu několik publikací, které se event marketingovou problematikou zabývají. Lze jen doporučit knihu Petra Šindlera Event Marketing s podtitulem Jak využít emoce v marketingové komunikaci od vydavatelské společnosti Grada.