Funguje skutečně teambuilding?
Teambuilding již v manažerském slovníku či příručce našel své pevné místo. Teambuilding je psychosociální aktivitou zaměřenou na zlepšení různých aspektů vztahů, komunikace a spolupráce uvnitř pracovní skupiny. Známe to asi všichni – někteří kolegové či kolegyně nejsou zrovna z té kategorie lidí, ke které bychom měli blízko nebo které bychom vyhledávaly. Přesto však není jiná cesta, než s nimi denně v práci komunikovat. Možným řešením, jak přeměnit napjaté či antipatické vztahy ve skupině, je právě volba teambuildingové akce. Na základě získání společného zážitku, který může odhalit vzájemné slabiny či silné stránky spolupráce, lze na fungování a kooperaci týmu zapracovat. A co možná, třeba vás právě vás „oblíbenec“ něčím pozitivně překvapí!
Tembuildingové akce se rozlišují do několika typů. Každý druh akce je specificky zaměřen na podporu či rozvoj určité kompetence, schopnosti nebo dovednosti. Jedním z typů teambuildingových akcí jsou akce simulující běžný pracovní úkol či situaci. Na základě vytvoření určitých vstupních podmínek, jež odpovídají reálné každodenní situaci, je možné situaci „přehrát“ a odhalit principy, na nichž týmová komunikace stojí. Díky simulaci je možné si vztahy ve skupině detailněji prohlédnout a rozklíčovat jejich fungování. Můžeme tak vidět, kde komunikace vázne, kde je nedostatečné nebo kde naopak funguje výborně a je vhodné účastníky pochválit a dále motivovat. Jiným typem teambuildingových akcí jsou tvořivé aktivity. Během nich je dána účastníkům volná ruka při společném vytváření či plnění některého z úkolů. Lidé se tak vzájemně lépe poznávají během příjemné mimopracovní aktivitě. Učí se spolu komunikovat, rozdělovat si úlohy, oceňovat a prodiskutovávat své nápady. Zároveň společně sdílená radost ze splněného úkolu hraje důležitou roli jakožto pozitivní prvek vzájemné komunikace. Osvědčeným druhem teambuildingu jsou také akce zážitkového adrenalinového charakteru. Ty jsou vhodným nástrojem k ujasnění si rolí uvnitř skupiny. V nebezpečné a nezvyklé situaci se jasněji vykreslují jednotlivé charakterové stránky účastníků. Kolegové se tak můžou vzájemně mile i nemile překvapit, pravý vůdce se ukáže právě zde. Pro týmy, které se znají již delší dobu a zvládly základní teambuildingové akce, se nabízí i aktivity delšího časového rozsahu a náročnějšího charakteru, jakými jsou nejrůznější přírodní expedice a několikadenní výpravy. Tým je často několik dní pouze se svým lektorem. Vše důležité si musí sám obstarat. Musí rozhodovat zásadní situace, řešit nastalé konflikty. Před řešením není kam utéct, všichni spoléhají na všechny, jedinec pracuje pro celek a je nezbytné druhému člověku věřit. Své místo mezi teambuildingovými akcemi mají i relaxační a zábavné aktivity. Společně strávený večer v určitém stylu, povedený firemní večírek nebo sportovní akce, mohou zaměstnance vytrhnout ze všednosti šedých pracovních dnů a dát šanci pobavit se společně se svými kolegy. Smích, dobré víno a příjemná osobní atmosféra umí navozovat přátelské vztahy a zahlazovat nesympatie či vzájemná nedorozumění. Většina teambuildingových akcí by měla být složena z počátečního rozehřátí a naladění, během kterého je nutné navodit vhodnou a motivující atmosféru, díky které účastníci ztratí zábrany, odhodí osobní předsudky a zapojí se. Teprve následně by měl nastat čas pro tzv. icebreakers neboli bořiče vazeb – dynamické aktivity, které již pracují na určité vlastnosti skupiny. Na závěru teambuildingu bychom nikdy neměli zapomínat na rekapitulaci, dostání zpětného feedbacku od účastníků. Právě zde mnohdy vykrystalizují latentní problémy a dostává se jim prostor k prodiskutování, řešení a definici.
Vhodný typ akce, moment zařazení správné části programu, to vše závisí na osobě lektora. Lektor hraje pro povedenou teambuildingovou akci hlavní roli. On je tím, kdo navádí k řešení problémů, umí rozvíjet situace vhodným směrem, dokáže vycítit nevyřčené problémy, dokáže podpořit a motivovat. Lektor tedy musí být v první řadě dobrým psychologem. Zkušenosti a potvrzení o speciálním výcviku jsou nutným základem, který byste měli od svého lektora vyžadovat. Nikdy se nebojte s lektorem diskutovat, ptát se ho, nesouhlasit. Lektor je tu od toho, aby vám a vaší skupině pomohl. Pokud hledáte pro váš zaměstnanecký tým to správné teambuildingové cvičení, nechte si nejprve poradit či sestavit možný plán a svého lektora si osobně vyberte. Teambuilding je o nastavení čistých, férových a zdravých vztahů, takže hrajte od začátku s otevřenými kartami.
Jestliže se o problematiku teambuildingu zatím pouze zajímáte, zkuste si prohlédnout některou z odborných publikací na toto téma. Z českých autorů sáhněte po knize nakladatelství Portál E. Zahrádkové a E. Mohauptové „Teambuilding“ či nakladatelství Grada Publishing „Teambuilding“ od S. Hermochové. Zde najdete základní i rozšířené informace o teambuildingových aktivitách, zároveň se seznámíte s jejich teoretickými podklady a praktickými příklady. Pokud zvažujete volbu teambuildingu právě pro váš tým, pak se můžete informovat u Profesního sdružení pro zážitkové vzdělávání. Teambuildingové akce v současné době nabízí mnoho firem, například tradiční vzdělávací firma Tutor i její mladší kolegové.