Co to je ten Warhemmer 40.000?
Warhammer 40000 (neoficiálně též známý jako Warhammer 40K, WH40K nebo W40K) je stolní válečná hra miniatur vyráběná společností Games Workshop, zasazená do fiktivního sci-fi vesmíru.Warhammer 40K byl vytvořen Rickem Priestleyem v roce 1988 jako futuristický souputník Warhammer Fantasy Battle (dále jen WFB), se kterým sdílí mnoho herních principů. V nepravidelných intervalech se čas od času objeví nová edice Warhammeru 40K, která má za cíl upravit stávající pravidla, nebo usnadnit či zpřesnit nová. Hra je v současné době v páté edici. Hráči si mohou individuálně sestavit a nabarvit 28 mm vysoké miniaturní figurky, které představují futuristické vojáky, monstra, válečná vozidla apod. Tyto figurky jsou seskupovány do komand a armád, které jsou poté postaveny proti ostatním hráčům. Každý hráč má k dispozici zhruba stejné množství jednotek, které umístí na bitevní stůl s terénem, který je ručně vyrobený nebo koupený. Hráči si pak zvolí scénář, od jednoduchých až po větší střetnutí nebo dokonce bitvy zahrnující mnoho variabilních cílů. Modely jsou fyzicky přesunovány po stole, přičemž vzdálenosti mezi modely hrají ve výsledku boje důležitou roli. Hra je tahová, dílčí výsledky určí tabulky a hody kostkami. Boj může trvat půl hodiny až po několik dní a bitvy mohou být propojeny v kampaň. Některé herny a hobby prodejny pořádají celé turnaje, oficiální turnaje se konají pravidelně. Svět W40K zahrnuje obrovský fiktivní vesmír. Obsahuje mnoho ras a různých frakcí včetně Impéria lidí (38 tisíc let v budoucnosti), Orků a Eldarů, které má společné s WFB. Chování jednotlivých ras v boji určují pravidly hry, směrnice a doplňkové armádní „kodexy“, které vycházejí samostatně nebo spolu s dalšími články v časopisech společnosti Games Workshop White Dwarf a Imperial Armour. Miniatury jsou vyráběny firmami Citadel Miniatures a Forge World. Licence W40K se využívá rovněž pro související stolní a počítačové hry a různá literární díla, včetně licencovaných románů publikovanéBlack Library, dceřinou společností Games Workshop. Příběh: Hra Warhammer 40000 se odehrává v silně dystopickém, vědecko-fantastickém vesmíru, který je zasazen do 41. tisíciletí. Středem W40K vesmíru je Space Marines (Hvězdná Pěchota), obrovští,geneticky upravení supervojáci se svou ničivou palebnou silou a fanatickou oddaností Císaři. Zatímco Hvězdné Pěchoty slouží jako speciální jednotky Impéria, drtivá část vojenské síly lidstva se nachází v Imperiální Gardě, která se skládá z miliard pluků, každý mající tisíce obyčejných vojáků. Jejich opakem je strašlivá Chaos Space Marines (Hvězdná Pěchota Chaosu), která zradila císaře během Horova Kacířství a přidala se na stranu bohů Chaosu. Většina galaxie je kontrolována Impériem, ale není to jediná galaktická moc. Ostatní národy zahrnují Orky, barbarské, humanoidní zelenonokožce;Eldar, připomínající klasické elfy, kteří přežili pád své starověké civilizace; Tau, mladou a technologicky vyspělou civilizaci, kteří pracují pro „vyšší dobro“ své říše a jejich obyvatel; Necrony, bezduché, živoucí kovové stroje uvržené do otroctví svými bohy a všežravé, biotechnicky vyšlechtěné Tyranidy, řízené mimogalaktickým úlem. Každá z těchto ras má hratelné armády. Ostatní armády patří Grey Knights (Šedí Rytíři), Sisters of Battle (Bojové Sestry) a Deathwatch (Hlídka Smrti), organizacím v rámci Impéria, a rovněž také padlým Dark Eldar (Temní Eldar). Hry se účastní dva nebo více hráčů, každý ovládá část pole a skupinu jednotek, kterou si koupil, nabarvil a sestavil. Velikost a složení těchto skupin, označovaných jako armády, je určeno podle bodového systému; každé postavě (figurce) je přiřazena hodnota v bodech zhruba v poměru k jeho válečné síle na bitevním poli (silnější jednotky mají více bodů). Před hrou se hráči dohodnou, kolik bodů bude použito jako maximální velikost armády a poté každý sestaví armádu do tohoto limitu. Složení těchto armád je obvykle omezeno pravidly obsaženými ve směrnicích W40K, rovněž také některými specifickými armádními pravidly tzv.“kodexy“. Tato pravidla a přípravy jsou brány hráči velmi vážně. Běžná hra má rozsah 500 až 2000 bodů a je hrána na stole o velikosti 1 m na šířku a 1-2 metry na délku, ale je možné hrát mnohem složitější hry podle chuti a času zúčastněných (víc bodů znamená větší bitvy ve více hráčích na větších stolech). Na počátku každé hry jsou určena pravidla a cíle pro danou bitvu. Hráčům jsou uvedeny základní cíle, které se pohybují od obrany nebo dobytí části desky, až po zničení nepřátelských jednotek. Další pravidla mohou představovat podmínky pro boj v noci nebo v prostředí, které ovlivňují schopnosti jednotek. Tyto scénáře mohou být jednoduché, kdy na dohrání stačí hodina, nebo mohou být poměrně složité a vyžadují několik hodin nebo dokonce dní. Řada scénářů může být propojena do kampaně, kde dva i více hráčů bojují proti sobě ve více bitvách. Tyto kampaně mohou mít svá vlastní speciální pravidla a jsou zpravidla svázána dohromady s dějem, který se vyvíjí na základě výsledků jednotlivých scénářů. Mnoho scénářů a kampaní navrhuje Games Workshop a jsou vytištěny v „kodexech” nebo časopise White Dwarf. Přesto si hráči mohou vymýšlet své vlastní scénáře nebo stavět nové kampaně z předpřipravených scénářů. Hra samotná je rozdělena do „fází“, kdy každý hráč pohybuje, střílí, a / nebo se angažuje v boji zblízka s různými jednotkami. Ve fázi pohybu hráč určuje směr a vzdálenost, do kterých se jednotlivé jednotky budou pohybovat, pokud zvláštní pravidlo nestanoví jinak. Některé jednotky mohou v jediném pohybu cestovat dále než jiné, terén také může bránit pohybu. Ve fázi natáčení může hráč zvolit útok na dlouhou vzdálenost jednotkami, které jsou v dosahu nepřítele. Ve fázi zteče se mohou zapojit jednotky pro boj zblízka, pokud jsou nepřátelské jednotky v těsné blízkosti. Poté, co první hráč dokončí všechny tří fáze hry, je na řadě protihráč. Podmíněné akce jako zásah zbraní nebo minutí cíle jsou určeny hodem šestistrannou kostkou a vlastnostmi dané jednotky. Speciální kostka zvaná „rozptylová“ se používá ke stanovení odchylky pro méně přesné události, jako je např. přehradní palba. Na rozdíl od jiných válečných her se W40K nehraje na hexových (šestistranných) polích či jiných, předem definovaných šachovnicích. Místo toho mohou být jednotky fyzicky umístěny na téměř jakékoli místo na stole. Vzdálenost mezi jednotkami je důležitá pro všechny tři fáze hry a měří se v palcích pomocí pravítka. Stanovení linie přímé viditelnosti je určeno podle „výhledu“ konkrétního modelu - hráči se na bojiště mohou přímo dívat „očima“ té dané jednotky. Body nutné k vítězství jsou přidělovány za plnění cílů a / nebo ničení nepřátelských jednotek. Benjamin Fox v „Performance of War Games“, tvrdí, že hráčova interakce na bitevním poli obsahuje všechny části „divadelního představení“: příběh, napětí a akci. Také srovnává válečné hry jakoWarhammer Fantasy Battle a Warhammer 40K s jinými podobnými a upozorňuje na dynamickou povahu bitev, kdy se každý konflikt liší od předešlého. Terén je velmi důležitou součástí hry. Přestože Games Workshop prodává terénní soupravy, mnozí fandové raději vyrábějí vlastní propracované a unikátní kulisy. Běžné domácí věci jako plechovky, skleničky a umělohmotné obaly mohou být přeměněny na zničené katedrály, cizí biotopy, nebo jiný terén s použitím plastových karet, tmelu, trochou trpělivosti a zručnosti. Stejně jako WFB i W40K obsahuje návody jak sestavit a barvit modely a armády na hraní, což je často označováno jako "hobby" aspekt hry. Pro mnoho hráčů je příprava modelů důležitější než hraní samotné. Hráči si nakoupí figurky od Citadely Minis nebo Forge World a pak je před první bitvou sestaví a nabarví. Samo ruční barvení prozrazuj hodně o majiteli figurky, ukazuje jak vážný je to jeho koníček. V závislosti na počtu figurek může dokončení armády trvat týdny, měsíce či dokonce roky, během nichž může být několikrát upraven původní nátěr a každý model přizpůsoben dané armádě. Při oficiálních turnajích platí nepsané pravidlo, že všichni hráči si své jednotky kompletně namalovali a smontovali, s tím, že armáda je nejméně dvoubarevná. V jiných hrách se zase mohou používat pouze sestavené modely. Soutěže o nejlépe namalované armády jsou občas vyhlašovány Games Workshop při příležitosti Dne her, herními obchody nebo herními spolky na různých setkáních. Před takovým turnajem může zabrat týdny vylepšování a retušování již dokončené armády. Některé turnaje obsahují soutěže, kdy jsou hráčům uděleny body také za celkový vzhled armády, stejně jako za vítězství v jednotlivých scénářích. První edice hry, Warhammer 40,000: Rogue Trader, byla vydána v roce 1987. Návrhář hry Rick Priestley vytvořil originální soubor pravidel pro W40K na základě tehdejší druhé edice pravidel WFB. Hra podle Rogue Tradera byla orientována spíš jako „hra na hrdiny“ než na striktní wargaming. Tato původní verze byla velmi detailní, i když poněkud neuspořádaná, jakýsi soubor doporučení, což byl styl vhodnější pro malé šarvátky. Složení skupin bylo stanoveno náhodně, házením kostek. Některá nastavení (bolterů, laserů, granátů, terminátorských brnění) byla převzata z knihy Laserburn Bryana Ansella z produkce dnes již zaniklé společnosti Tabletop Games. Tato pravidla byla později rozšířena jak Ansellem, tak Richardem Halliwellem (oba začali pracovat pro Games Workshop). Kromě toho byl doplňující materiál průběžně zveřejňován v časopise White Dwarf a stanovoval pravidla pro nové jednotky a modely. Nakonec White Dwarfzveřejnil „armádní seznamy“, které mohly být použity k vytvoření větší a soudržnější síly, než bylo možné pomocí původních pravidel. Tyto „seznamy“ byly čas od času vydávány spolu s novými pravidly, podklady a ilustracemi. Druhá edice W40K byla zveřejněna na konci roku 1993 a reagovala na přání Games Workshop zaujmout mladší generaci fanoušků. Úkolem protlačit tento nový kurz byl pověřen tým pod vedením Andyho Chamberse. Druhá edice přišla s krabicovou sadou, která obsahovala figurky Hvězdné pěchoty a Orků, krajinu, kostky a pravidla. Rozšiřující souprava s názvem Dark Millenium obsahovala pravidla pro psychické souboje. Dalším rysem hry byl zvýšený důraz na "speciální charaktery", které měli přístup k vybavení a schopnostem, jaké ostatní jednotky neměly. Třetí edice hry byla vydána v roce 1998, a stejně jako druhé vydání se soustředila na zjednodušení pravidel pro velké bitvy a zmenšení důležitosti hodu kostkou při stanovení vlastností. Pravidla byla k dispozici samostatně, nebo dohromady se soupravou miniatur Hvězdné pěchoty a nově zavedenými Temnými Eldar. Ke konci třetího edice se objevily čtyři nové armády: rasy Necron a Tau a dvě armády inkvizice: Ordo Malleus (Lovci Démonů) a Ordo Hereticus (Lovci kacířů). Čtvrtá edice W40K byla vypuštěna v roce 2004. Toto vydání nenabídlo tolik zásadních změn jako předchozí a bylo zpětně kompatibilní s každou armádou ze třetí edice. Čtvrtá edice vyšla ve třech formách: první byla samostatnou pevně vázanou verzí s dalšími informacemi ohledně malování, budování scenérií a základními informacemi o W40K vesmíru. Druhá byla krabicová sada s názvem Battle for Macragge (Bitva o Macragge), která obsahovala kompaktní brožovanou verzi pravidel, scenérie, kostky, šablony a figurky Hvězdné pěchoty a Tyranidů. Třetí byla limitovaná sběratelská edice. Bitva o Macragge je založena na invazi Tyranidího roje Behemoth na domovskou planetu kapituly Ultramarines. Pátá edice W40K byla vydána 12. července 2008. I když existují určité rozdíly mezi čtvrtou a pátou edicí, obecná pravidla vykazují spousty podobností. Náhradou za předchozí Battle o Macragge je sada nazvaná Assault on Black Reach, jež obsahuje kapesní knihu pravidel (bez „hobby“ návodů), a startovací figurky Orků a Hvězdné pěchoty. Existuje mnoho variant pravidel a armáda seznamů, které jsou běžně používané, samozřejmě se soupeřovým souhlasem. Tato pravidla jsou uváděna v publikacích White Dwarf, Imperial Armour nebo na webových stránkách Games Workshop. V reakci na připomínky hráčů bylo vydáno rozšíření pravidel Apocalypse, které umožňuje hru na 3000 a víc bodů. Hráč tak má v poli častěji 100členou skupinuHvězdných pěšáků než menší oddíl 30-40 vojáků jako ve standardní hře. Apocalypse obsahuje také pravidla pro používání velkých válečných strojů, jako jsou Titáni. Cities of Death (předělávka Codex Battlezone: Cityfight) zavádí pravidla pro pouliční boj a partyzánskou válku, a takzvané „lsti“, včetně pastí a opevnění. Samozřejmě zahrnuje návody na modelování městského terénu, uvádí příklady armád a jejich sestavování pro tento druh boje. Planetstrike vyšel v roce 2009. Stanovuje pravidla umožňující hráčům znázornit rané fáze planetární invaze. Hraje je dynamická, umožňuje jak obráncům, tak útočníkům používat různé druhy strategických výhod. Planetary Empires, vydané v srpnu 2009, umožňuje hráčům koordinovat rozsáhlé kampaně obsahující několik bitev, z nichž každá využívá standardními pravidla nebo schválené doplňky, jako jsouPlanetstrike, Cities of Death nebo Apocalypse. Pokrok v rámci kampaně je možné sledovat pomocí šestihranných dlaždic, které reprezentují aktuální kontrolu území v rámci kampaně. Systém je podobný jako ve Warhammer Fantasy's Mighty Empires. 27. září 2009 bylo oznámeno natáčení filmu Ultramarines, který bude produkovat anglická společnost Codex Pictures. Jak název napovídá, film se bude točit kolem Hvězdné pěchoty, konkrétně kapitulyUltramarines. Spisovatel Dan Abnett, který napsal knihy a komiksy pro Black Library, k němu napíše scénář. Značka Warhammer 40.000 je pro firmu Games Workshop velmi výnosná, za rok 2008 se mohla pochlubit příjmy přesahujícími 110 milionů liber. Od svého vzniku v roce 1987 Games Workshop vyrábí, nebo se podílí na výrobě každého svého produktu. V roce 1993 společnost prodala 20 milionů miniatur (i když toto číslo zahrnuje i prodej figurek pro WFB) a zahájila provoz v sedmi prodejnách ve Spojených státech amerických, které rovněž pořádají oficiální turnaje. V roce 2001 přilákal W40K turnaj v Baltimore, státě Maryland, okolo 40 tisíc návštěvníků. Neobvyklé je, že Games Workshopveřejně značku Warhammer 40.000 neinzeruje, k nalákání nových hráčů místo toho využívá ústní pověsti kolující mezi lidmi. Poněkud paradoxní tedy je, že Games Workshop velmi přísně hlídá svá autorská práva, zejména co se týká Internetu. V průběhu let rozšířila Games Workshop W40K vesmír do dalších oblastí, zahrnující doplňkové karetní hry, počítačové hry, knihy, komiksy a mnoho dalších. Tato expanze začala v roce 1987, kdy požádala Scotta Rohana o napsání prvních souvisejících literárních sérií, což vyústilo v roce 1997 v založení Black Library. Vydané knihy se týkají pouze Warhammeru (WFB i W40K) . Byly rovněž vytvořeny populární miniaturní hry, jako Space Hulk, Battlefleet Gothic, Epic 40000, Inquisitor, Gorkamorka a Necromunda. Sběratelská karetní hra, Dark Millenium, byla vypuštěna v říjnu 2005 dceřinou společností Games Workshop, Sabertooth Games. Příběh karetní hry začíná na konci Horova Kacířství a obsahuje čtyři frakce: Impérium, Orky, Eldary a Chaos. Během 90. let připravila Games Workshop ve spolupráci se Strategic Simulations (SSI) týmově-taktickou počítačovou hru Warhammer 40,000: Chaos Gate a také tahovou strategickou simulaciWarhammer 40.000: Rites of War. Warhammer 40.000: Space Crusade, jedna z prvních počítačových her ze série, byla chválena za věrný převod deskové hry na obrazovku počítače. Games Workshop poskytla v roce 2001 W40K licenci společnosti THQ, která vyrobila FPS hru s názvem Fire Warrior. Dalšími počiny THQ byly RTS: Dawn of War, Dawn of War: Winter Assault, Dawn of War: Dark Crusade, a Dawn of War: Soulstorm. V únoru 2009 byl oznámen začátek prací na Dawn of War II. http://cs.wikipedia.org/wiki/Warhammer_40_000 http://www.postavy.cz/svet/warhammer-40-000/ Warhammer 40 000
Uplynulo už hodnědoby, kdy lidé opustili bezpečí své rodné planety Země a vydali se kolonizovat a objevovat okolní vzdálený vesmír. Trvalo mnoho tisíc let, než se lidská rasa rozšířila po celé Galaxii skrz démonickou dimenzi zvanou warp. Lidé brzy ale zjistili, že vesmír není místo harmonie. Tisíce let bojují proti nelítostným mimozemšťanům a démomům z nekonečných hlubin warpu. Po pádu Eldarské říše (mimozemská rasa na první pohled podobná lidem) s epo celé Galaxii rozšířily warpové bouře a znemožnily kontakt mezi jednotlivými koloniemi lidí. Mezi planetami vypukla anarchie a to trvalo několik tisíc let. Tehdy ale ze stínu vystoupil muž, znám jako Císař. Na planetě Terra (Země) vyvinul ze své DNA dvacet superválečníků - dvacet svých synů, Primarchů. Démoni warpu mu je ale unesli, a Císař jediné co mohl (protože jeho mysl byla obrovská a nadlidská), bylo zabít únosce a navést zárodky svých synů do bezpečí různorodých planet. Mezitím z DNA ztracených synů vybudoval armády Vesmírných mariňáků - nadlidí a superválečníků, které Císař vedl po utichnutí warpových bouří za sjednocení lidské rasy. Postupně našel všechny své syny, kterým dal významné pozice v armádách Vesmírných mariňáků. Démoni Chaosu ale nikdy nespí. Pokusili se zvrátit mysli Primarchů. a v polovině případů se jim to podařilo. Nákaza Chaosu se rozšiřovala z mariňáka na mariňáka a hereze proti lidskému Impériu rostla. Vše vyústilo v největší konflikt, které lidstvo kdy zažilo. Miliardy imperiálních vojáků se střetly v krvavých bojích proti zvrceným válečníkům Chaosu. A zrádcům velem Horus, Císařům nejoblíbenější syn. Armády Chaosu se probojovaly až k planetě Terra, kde se nakonec utkal Horus se samotným Císařem (viz. popis u Božského Císaře lidstva). Boj skončil Horovou smrtí, ale i Císařovým zmrzačením, kvůli čemuž musel být napojen na technologii Zlatého trůnu, kerý by zachovával jeho životní funkce a přitom byl napojen na Astronomican - obrovský stroj spletený z lidských psychiků (psychicky obdařených lidí jako byl Císař) a kteří slouží jako psychický maják pro piloty kosmických lodí, kteří musejí navigovat lodě skrz chas warpu. Po deseti tisíci letech, od doby, kdy bylo Horovo kacířství potlačeno, vládne Impériu železná kázeň a víra. Lidé se chopili největší části Galaxie, kterou udržují stovkami miliard obětí na statisícech planetách. V Impériu operuje Inkvizice, která likviduje jakékoliv kacířství vůči lidstvu. Nelítostně zabíjí mimozemšťany a likviduje celé planety. To samé de facto dělá i Imperiální garda a Vesmírní mariňáci. Věk čtyřicátého prvního tisíciletí je věkem boje, krve, víry, genocidy, temnoty, šílenství a strachu.
Pozadí
Hra
Modelování
Edice
Rogue Trader (1987) – první edice
Druhé edice (1993)
Třetí edice (1998)
Čtvrtá edice (2004)
Pátá edice (2008)
Dodatky a rozšíření
Film
Růst
Související produkty a beletrie