Co je to vlastně Formule 1 ? :-)
F1 - zkráceně - přímo zbožnuji sleduji ji nejmín už od desíti a je to můj nejoblíbenější sport, teda ještě hokej ten taky zbožňuji ale F1 je prostě super. Rychlá auta ,řekla bych super jezdci + super atmosféra, které se nic nevyrovná s vyjímkou hokejové utkání Komety :-)
Prostě ,nebudu se vykecávat . F1 byla založena v roce 1946, tento rok není tak impozantní jako rok kdy se začalo závodit - 1950 - to je nádherný rok - pěkný - kulatý a prostě vlastně je celý super vždyt v ten rok začala nová éra motostitického sportu, který přetrvává dodnes a své fanošky má po celém světě . Mistorvství F1 se skládá ze série závodů, teď v roce 2010 jich je 20 ale Ecclestone Bernie tvrdí, že do příštích roků chce šampionát rozšířit ještě o dalších pár závodů a k tomu ještě nějaké ze šampionátu úplně odstranit . Hrozil Monakem - naštěstí to se nestalo a doufám, že ani nestane - tratˇ v Monaku je přinejlepším úžasná, protožs ta její historiie je úplně geniální - tak by to řekla moje učitelka , která je na slovo geniální úplně vysazená . Od roku 1950 - krásný rok - se pořádá mistrovství jezdců a od roku 1958 Pohár konstruktérů :-) Asi se mnou budete souhlasit, že nejvíce závodů se pořádá v Evropě a za krátkou dobu v Asie ( Indie, Jižní Korea ) a důvod je prostý - byznysmani v Asii mají obrovské peníze a díky tomu můžou splácet všechny ty opravy , no prostě všechno než můžou například ty byznysmani v Monaku, které se z těch dluhů nakonec dostalo - to je bezva :-) Ale závody se prostě budou přesunovat do Asie ať se nám to líbí nebo ne . V Americe kde se taky uskutečnilo pár cen není F1 tak populární a proto nějaké rozšiřování asi ani nebude.
F1 je řízena FIA - Mezinárodní automobilová federace se sídlem v Paříži na Place de la Concorde. Současným prezidentem FIA je Jean Todt ,který před pár lety řídil Ferrari. Finanční a obchodní toky jsou řízeny Formula One Group . Sport a teleizní práva má zase pod palcem Formula One Managmente, kterou ovládá Bernie Ecclestone prostřednictvím společnosti Alpha Prema.
Michael Schumacher - německy pilot, který se tento rok do F1 vrátil je rekordman v počtu titulů - celkem jich má sedm. Ferrari zíkaslo nejvíce PK -16 . Jediný šampion, který kdy získla titul in memoriam je Rakušan Jochen Rindt, který titul získla v roce1970. Nejmaldší šampion, který kdy získla titul je Lewis Hamilton, kterému teda já osobně moc nefandím ........
HISTORIE
Kořeny Formule 1 sahají do roku 1906 kdy se začaly pořádat první automobilové závody. Ve dvacátých letch je série přejmenována na Formula Grand Prix a ve třicátých letech se uskutečnilo prvních pět závodů nazývaných Grandes Eprevues.
V prvních poválečných letech se série přejmenovala na Formula A - základ poválečných závodů Grand Prix, které zatím nebyly v Mistrovství. Několik závodů bylo uspořádáno již před 2.sv.válkou.. Myšlenka uspořádat MS přišla na svět v roce 1947. Následující rok byla Formula A přejmenována Formuli 1 - přispěk k tomu fakt, že vznikla nižší Formule 2. V roce 1949 se na kongresu zástupců pořadatelů vybralo 7 Grand Prix započítávaných do mistrovství světa.Prvním závodem byla v roce 1950 Velká cena Británie. V prvních letech jezdci soutěžili o titul Mistra světa a v roce 1958 se soutěžilo o Pohár konstruktérů.
Šampionáty pro F1 se pořádaly mezi lety 1950 a 1970 v JAR a VB.. V počátečních letech byla organizována celá řada Grand Prix, které se do mistrovství světa nezapočítávaly. Během 57 ročníků (1950–2006) se uskutečnilo 768 Grand Prix, po skončení ročníku 2007 jejich počet vzroste na 785 – k nim je nutné přidat dalších 368 závodů nezapočítávaných do klasifikace mistrovství světa v období 1946–1983. Z nich byl v posledních letech nejznámějším závodem Race of Champions organizovaný v Brands Hatch. Vinou rostoucích nákladů na provoz týmů a organizací závodů se poslední závod nezapočítávaný do MS uskutečnil v roce 1983. Počínaje rokem 1984 jsou všechny uskutečněné závody F1 součástí mistrovství světa Formule 1.
Roky formování : První šampionát F1 byl ve znamení nadvlády vozů Alfa Romeo - prvním mistrem světa byl Giuseppe Farina na voze Alfa Romeo 158 před stájovými kolegy Fangiem a Fagiolim. Ale Fangio se následující rok stal mistrem světa na vylepšeném voze Alfa Romeo 159, další čtyři tituly získal v následujícíh šesti letech ve různých vozech - Mercedes - Benz, Maserati a Ferrari. Jeho nadvládu přerušil Alberto Ascari na Ferrari, který se stal jediným jezdcem ( v té době :-) ,který dokázal svůj titul obhájit ( 1952 - 1953 ) a je prozatím prvním italským jezdcem, který kdy vyhrál MS. Stirling Moss dokázal zvítězit v mnoha Grand Prix ale nikdy nezískla titul - Nekorunovaný král. S prvními technickými inovacemi přišel Cooper znovuzavedením středního zdvihového objemu válce ( na základě pokusů konstruktéra firmy Auto Union Ferdinanda Porsche - 30.léta ) přirozené evoluce úspěšného projektu z F3. Jack Bramham mistr světa z roku 1959 a 1960, je jediným pilotem, který kdy doázal vyhrát na voze vlastní konstrukce :-) v roce 1966 a potvrdit tak úspěšnost nové koncepce vozu. V roce 1961 všechny vozy natupují ze středním zvihovým objemem válců. První Brit, který se stal mistrem světa byl Mike Hawthorn na Ferrari v roce 1958 ,zatímco vozy Vanwall vubec jako první vyhrály Pohár konstuktérů. Génius a vynikají kunstruktér Colin Chaplan - zakladatel Lotusu - konstruoval vozy, které dominovaly ve F1 v druhé dekádě její historie až do počátku sedmdesátých let. Dokázal vyzdvihnout takové piloty, kterými byli Jim Clark, Jackie Stevart, Jack Brabham, Graham Hill a John Surtees - v tomto období také britští piloti získali jasnou převahu v této motoristické disciplíně, když vyhráli 12 světových titulů v období mezi roky 1962 a 1973. V roce 1962 Lotus vyprojektoval první vůz se samostatnou skořepinovou konstrukcí namísto klasického trubkového rámu. V roce 1968 přišel Lotus tentokrát s novým zbarvením vozu, opustil tradiční zelenou pro britské vozy a představil monopost vyvedený v červeno-zlato-bílých barvách svého sponzora - odstartovala tak éra sponzorství ve formuli 1. Koncem let šedesátých a začátkem sedmdesátých se změnil také vzhled vozů a aerodynamika, jež až doposud byla pojmem neznámým, získala na významnosti. Na vozech se objevila první křidélka a aerodynamické plošky. V roce 1979 vznikla FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) jejímž prezidentem byl Jean marie Balestre. Známé byly především léta se táhnouci spory s konkurenční FOCA (Formula One Constructors Association, řízenou Bernie Ecclestonem) o kontrolu nad tokem financí, plynoucích především z prodeje televizních práv.
Změny po zákazu přeplňování :
Sezóna 2005 byla také koncem éry desetiválcových motorů v F1. Desetiválcové motory jsou nejpoužívanější konfigurací od zákazu motorů s turbo přeplňováním v roce 1989.Až do roku 2000 se v oblasti vývoje motorů často experimentuje, ale statistiky jsou přesné a ukazují, že nejúspěšnějšími motory jsou Renault a Ferrari. Renault získal jako dodavatel motorů pro jiné stáje v tomto období celkem šestkrát pohár konstruktérů a pětkrát dovezl pilota k titulu; navíc v roce 2005 již s vlastním vozem získal jak titul mezi jezdci, tak pohár konstruktérů. Renault šel ve vývoji ještě dále a nasadil desetiválcový motor s úhlem rozevření 111° ve snaze snížit těžiště vozu. Takto upravený motor používal ve voze R23 v sezóně 2003, ale jeho hlavní soupeř Ferrari byl úspěšnější s klasickým rozevřením válců 90°. Renault se proto v následující sezóně vrátil k tradičnějšímu rozevření, a to s úhlem 72°. slavilo úspěch především v letech Ferrari 1999-2004, kdy získalo šest pohárů konstruktérů a pět titulů mezi jezdci.Do sezóny 2006 většina týmů nastoupila s osmiválcovými motory podle nových regulí. Výjimku získal pouze tým Minardi, který nesehnal dostatek finančních prostředků na pořízení motorů V8, a proto mohl používat omezené motory V10. Honda se v roce 2006 představila jako nový tým, když odkoupila akcie stáje BAR. Peter Sauber prodal svou stáj německému koncernu BMW a stáj Jordan koupil ruský podnikatel Alex Shnaider a tým přejmenoval na Midland (ještě v průběhu roku byl tým prodán nizozemské firměSpyker). Minardi získal RBR - Red Bull Racing, a stal se tak prvním majitelem dvou stájí.Aguri Suzuki, japonský pilot F1, koupil ve dražbě zbytky stáje Arrows, zkrachovalé v roce 2002, a založil stáj Super Aguri. Nové formace přinesly i spoustu dohadů, změn a polemik především okolo používání totožných šasi dvěma týmy. Sezóna 2007 přinesla další změny, tou největší bylo zmrazení vývoje motorů - zákaz experimentů se základními parametry motoru, které definují odlitek bloku, klikový mechanismus, počet válců, zdvihový objem, vrtání, zdvih atd. Naopak připouští se vývoj tvaru spalovací komory, ventilových rozvodů, sání nebo trysek pro vstřikování paliva.
VOZY
Moderní vozy F1 jsou monoposty s motorem uloženým uprostřed. Skořepina celého monopostu je konstruována z kompozitu uhlíkových vláken, aby se docílilo nejnižší hmotnosti a bylo možné vůz vyvažovat posouváním těžiště a vyvažovacích závaží. Celková hmotnost vozu, a to i s pilotem a palivem nesmí být po zavodě méně než 605 kg.Vozy F1 jsou schopny projíždět zatáčky ve vysokých rychlostech a to díky aerodynamickému přítlaku. Aerodynamický přítlak funguje na principu obráceného křídla, které používají letadla, aby mohla létat. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se poprvé na vozech objevila křídla s obráceným efektem než u letadla. Tím se obrátí i síla, která tlačí letadlo do vzduchu a bude přitlačovat auto k zemi. Vzduch proudící pod křídlem, musí být rychlejší než ten, který proudí nad křídlem. Aby se toho docílilo musí být křídlo zkonstruováno tak, aby spodní část křídla tvořila větší vzdálenost než ta horní.
Pneumatiky
Dalším důležitým faktorem pro rychlý a plynulý průjezd zatáčkou jsou pneumatiky. Ve formuli 1 se od roku 1998 nepoužívaly hladké pneumatiky „slick“, tak jako v jiných automobilových sériích, ale pneumatiky s drážkami. Pro sezónu 2009 však pravidla doznala mnoho změn, čímž je dovoleno hladké pneumatiky opět používat. Aktuálně se používají karbonové brzdy, které jsou jednak lehčí a pak učinnější. Všechny tyto komponenty vhodně kombinované mají vliv na jízdní vlastnosti vozu.
Motor
Motory používané v sezoně 2007 jsou osmiválcové s úhlem rozevření 90° o maximálním objemu 2,4 l. s výkonem 750 koní při limitovaných 19 000 otáčkách za minutu. Palivo používané v motorech F1 je svým složením téměř totožné jako běžné palivo pro komerční využití. V předešlých letech se hojně používaly nebezpečné směsi na bázi metanolu nebo směs benzínu a toluenu. Ve vysokootáčkovém motoru se používá speciální olej s podobnou viskozitou jakou má voda.
Převodovka
Převodovka je připevněna k zadní části motoru a má za úkol přenášet výkon motoru na kola co nejhladším a nejefektivnějším způsobem. Moderní vozy F1 mají sedmirychlostní převodovky, jejichž ovládání je polosamočinné pomocí elektrohydraulického systému. Pravidla zakazují samočinné převodovky i rychlé systémy dvojspojkových převodovek DSG. Změna převodového stupně je možná jen po přímém pokynu od jezdce. Revolucí v posledních třech letech je používání bezprodlevového řazení nebo také plynulého řazení. Nejde ovšem o plynulou změnu převodových stupňů, tak jak je tomu u převodovek s variátorem (VGT). Ty jsou ve Formuli 1 zakázané. Jedná se o převodovky, které umožnují změnu rychlostního stupně bez přerušení spojení motoru s koly. Takovéto řazení má výhodu v tom, že nezpůsobuje rázy, které zatěžovaly jak vůz, tak jezdce. Nový systém řazení musí pracovat s vyšším mechanickým namáháním a větším namáháním elektronických i hydraulických systémů. Musí se brát v úvahu i to, že ve zlomku sekundy jsou vlastně zařazeny dva rychlostní stupně najednou. Přesto se tento způsob řazení stále více osvědčuje a přináší úsporu až 0,3s na kolo. Aktuální monoposty F1 mohou dosáhnout rychlosti přes 350 km/h na okruhu, přičemž nejrychlejším okruhem v celém seriálu je Monza. V prvních měsících roku 2006 Honda podrobila svůj monopost rychlostnímu testu Bonewille Speewday a v Poušti Mojave. S vozem, který odpovídal pravidlům Formule 1, překonali rychlost 416 km/h.
VELKÉ CENY
Počet Grand Prix v jednotlivých sezónách je poměrně variabilní, od 7 v roce 1950 až po 19 v roce 2005 a v roce 2010 20. Do budoucna se plánuje až přes 20 závodů v jedné sezóně, i přesto měl fanoušek tohoto motoristického sportu v minulosti daleko víc příležitostí spatřit zavodit své idoly.
Je pravda, že v roce 1950, bylo jen 7 Grand Prix se zvláštním statutem, který umožňoval výsledek započítávat do mistrovství světa. Jinak se v tom samém roce jelo dalších 16 závodů vypsaných pro formule 1 a dalších 11 závodů jihoamerické série Formule Libre, kde startovali i Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina, Luigi Fagioli a další hvězdy. Je až s podivem, že už v roce 1954 se kromě 10 závodů pro mistrovství světa jelo i neuvěřitelných 34 závodů mimo šampionát. Začátkem 60. let se postupně začal zvyšovat počet GP započítávaných do MS a opadával počet závodů bez statutu mistrovství světa. Vzniklo ale mistrovství Jihoafrické republiky a Tasmánský pohár v Austrálii. Až od poloviny 70. let se jezdilo jen v závodech se statutem MS plus v závodu šampiónů v Brands Hatch.
Šest ze sedmi závodů prvního ročníku mistrovství světa se uskutečnilo v Evropě. Jediným mimoevropským závodem bylo 500 mil v Indianopolis, které byly zařazeny do kalendáře v prvním desetiletí MS a měly být jakýmsi mostem mezi dvěma naprosto odlišnými světy s různou mentalitou a také s odlišným technickým vybavením. Protože zájem amerických pilotů o start v evropských Grand Prix byl nulový a pokusy Evropanů o 500 mil byly sporadické, byla do kalendáře zařazena Grand Prix USA. Nejprve společně se závodem 500 mil v Indianapolis (1959 a 1960), ale ani tento pokus nevyprovokoval u Američanů zájem o formuli 1, proto se od roku 1961 jezdí Grand Prix USA jen pro vozy F1. Argentina jako první hostila závody formule 1 na jihoamerickém kontinentu v roce 1953, Maroko v roce 1958 pak první na africké půdě. Prvním závodem v Asii se stala Grand Prix Japonska v roce 1976 a do Oceánie zavítal kolotoč formule 1 v roce 1985 australskou Grand Prix. V 20 GP roku 2010 je zastoupena Evropa,Asie, Jižní a Severní Amerika, Oceánie a schází už jenom Afrika.Tradičně může každá země uspořádat pod svým jménem jen jednu Grand Prix ročně. Pokud se v jedné zemi koná více závodů (Itálie a Německo - dříve -po dvou), musí být druhá Grand Prix pojmenována odlišně. Například v Itálii se v Monze jezdila ¨Grand Prix Itálie a v Imole Grand Prix San Marina, v Německu Grand Prix německa a dříve Grand Prix Evropy . Monza je jediným okruhem, který hostí Grand Prix Itálie od samého začátku a v kalendáři chyběl jen v roce 1980, kdy se Grand Prix Itálie uskutečnila na okruhu v Imole.Současnou snahou je, aby jednotlivé státy pořádaly jen jednu velkou cenu a pokud možno střídaly různé okruhy. Grand Prix Itálie se proto uskutečnila v roce 2007 v Monze a v roce 2008 byla na zmodernizovaném okruhu v Imole. Nurburgring a Hockenheim od roku 2008 alternují v pořádáníGrand Prix Německa.Jedním z nových závodů je Grand Prix bahrajnu, která byla v roce 2004 prvním závodem ve středním východě. Grand Prix Bahrajnu stejně jako Grand Prix Číny a Turecka prezentuji nový směr evoluce ve Formuli 1.
F1 a SPONZORSTVÍ
Před rokem 1968, který je považován za masivní vstup sponzorů do Formule 1, týmy závodily v oficiálních národních barvách a na jejich kapotách se sponzorské nápisy objevovaly spíše sporadicky a jednalo se především o dodavatele komponentů (pneumatiky, palivo, olej a další).V roce 1968 přišel Lotus, jako první tým v barvách svého sponzora (červeno, zlato, bílý) „Imperial Tobacco“ a následně pak ve známé zlato černé kombinaci, toto zbarveni tak nahradilo zelenou barvu (Britisch racing green), se kterou jezdily britské vozy. V následujících letech týmy, jezdci, okruhy a dokonce i názvy jednotlivých Grand Prix byly ovlivněné mohutným nástupem reklamy, a to především z oblasti tabákového průmyslu. S přijímáním legislativy zakazující propagaci kouření začínají do formule 1 proudit prostředky i z jiných zdrojů. Týmy pomalu začínají eliminovat nápisy propagující tabákové výrobky ze svých vozů, mezi prvními je to stáj Williams v roce 2003, následována vozy McLaren a Ferrari.V sedmdesátých letech bylo možné ve Formuli 1 podporovat i jen jednoho pilota tak, jak tomu bylo v případě italského jezdce Andrey de Adamiche, kterého podporovala malá keramická dílna. Další Ital, Vittorio Brambilla, byl podporován soukromou firmou ze svého rodiště, Monzy.Také dvojnásobný mistr světa Emerson Fittipaldi pojmenoval svůj tým, když ho v polovině sedmdesátých let založil, po svém sponzoro Copersucar, což byla brazilská společnost na výrobu cukru. Dokonce ještě začátkem osmdesátých let několikanásobný mistr světa Niki Lauda zpopularizoval svou oblíbenou značku mléka.