Jdi na obsah Jdi na menu
 

Benzín - Čas bioblaženosti přichází

Aktualizace 28. 12. 2018

Podle posledních údajů (27. 12. 2018) bude stahování Naturalu 95 z čerpacích stanic postupné, s ukončením prodeje v delším časovém období (v závěru roku 2019 nebo i později). Důvodem je aplikace evropské směrnice v novele zákona č. 201/2012 Sb. o životním prostředí. Do 31. 12. 2020 mají vozidla vypouštět o 6% emisí méně. Prozatím se předpokládá,že bude prodejní cena benzínu E 10 vyšší než u Naturalu 95, pokud to nebude státním regulativem stanoveno právě naopak.

Stanovisko Ministerstva životního prostředí České republiky:

"Zavedení benzinu E10 je jednou z možností dodavatelů pohonných hmot ke splnění zákonné povinnosti zajistit snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot. Nicméně snížení emisí mohou dodavatelé pohonných hmot dosáhnout i jinými způsoby, například díky alternativním palivům (LPG, CNG, bioplyn, elektřina, případně vodík) a využití možnosti zohlednění tzv. snížení emisí z těžby ropy." 

Partner ÚAMK, německý automotoklub ADAC, testoval benzín s vyšším podílem etanolu (E10 je již několik let běžně k dostání v Německu) na vozidle Opel Signum 2,2 l vyráběném v letech 2003 až 2008. Výsledkem po ujetí 27 000 km bylo poškození palivového čerpadla. Nejedná se přitom o žádnou výjimku. Značky jako Opel, Ford nebo Mercedes upozorňují, že je riskantní byť jediné natankování E10 do vozidla, které není na toto palivo homologováno jako splňující evropskou normu Euro 4. Jde tedy o benzínové agregáty zhruba do roku výroby 2005. Odborníci doporučují jeho rozředění v nádrži. Další automobiloví výrobci dokonce ani toto nepřipouštějí. Hovoří o nutnosti vyčerpat, po nechtěném použití E10 do starého vozu, celou palivovou nádrž.

Co zavedení E10 bude znamenat pro ČR?

Průměrný věk osobních automobilů v Čechách je asi 16 let. Vozy starší 10 let stále představují přibližně 60 % českého automobilového parku. Z nich je odhadem 2,5 milionu benzinových a takových, které mohou mít problémy do budoucna s novým palivem E10.

Co s tím? Přestat je používat? Nesmysl. Počítat s tím, že je postupně vinou používání nového druhu benzínu zničí a majitelé pak vyřadí? Rozhodně to nebude většina motoristů. Koupit si nový automobil? S tak velkou obměnou se počítat nedá. Používat do starého auta benzín Natural 98, který neobsahuje žádné biosložky? Cena takového paliva je zásadně vyšší, a navíc vyšší oktanové číslo znamená vyšší opotřebovávání motoru, vyšší spotřebu oleje atd. Zkrátka ani tohle zdánlivě nejjednodušší řešení není tím pravým. Ideální řešení tohoto problému prostě neexistuje. Je to problém, který velmi rychle zasáhne miliony českých motoristů. Problém je také v tom, že současná auta jsou vyráběna jako typické spotřební zboží, u kterého se nepředpokládá, že by měla být v provozu za 20 nebo více let. Čím více se aut vyrábí, tím více jich výrobci musí prodat.

Německý metodický materiál VDIK – VDA z roku 2011 stanoví vozidla neschopná provozu na benzín Normal E 10 (95 oktanů, 10% ethanolu), Special E 10 (98 oktanů, 10% ethanolu) a Super E 10 (100 oktanů, 10% ethanolu). Např. na tento benzín mohou jezdit Fiaty až po roce výroby 2000 s Euro 3 (s určitými výjimkami) a s Euro 4 a 5. Na tento benzín nemohou jezdit všechny starší Škody, včetně Felicií a Fabií Euro 3 do roku výroby 2005 a později.

Na E 10 nemohou dlouhodobě jezdit, nebo se provoz nedoporučuje těmto typům vozidel:

Škoda Felicia (typ 791, 795, 797), modelové ročníky 1995-2002, pokud nebude vyměněn palivový tlakový systém u motorů 1,3 (40 a 50 kW).

Škoda Favorit, Forman, Pick Up (typ 781, 785, 787) a také všechny další modely, vyrobené před rokem 1989.

E10 je vhodný pro následující modely Škoda: 
Octavia - všechny benzinové modely s výjimkou 1,8T RS (132 kW) (AUQ motor) 
Fabia - všechny benzinové modely s výjimkou modelů 2,0 l (85 kW) (AZL motor) 
Superb - všechny benzinové modely s výjimkou modelů 2,8 l 30V V6 (142 kW) (AMX-motor) 
Yeti - všechny benzinové modely
Roomster - všechny benzínové modely 

Fiat – všechny modely včetně EURO 2 do roku výroby 2000 s výjimkou Barchetta 1.8 16V, Bravo (typ 182)/ Brava (typ 182)/ Marea/ Multipla/ Palio 1.6 16V, 2.0 16V, Punto (typ 188) 1.8 16V, Sitlo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V by neměly jezdit na E 10. Platí to i pro Fiat 126 BIS a 126p až do ukončení výroby, včetně posledního typu s katalyzátorem.

Dále nemohou na E10 jezdit všechny automobily zn. Tatra,

všechny motocykly Piaggio vyrobené do 1. 1. 2000, včetně dvoutaktních,

všechny motocykly JAWA, ČZ, Manet, Stadion, Pionýr, Ogar…, všechny Velorexy – nemají palivový systém dlouhodobě odolný účinkům bioložky (leptání a bobtnání hadic, narušování pryžových těsnění a tekutých těsnění na bázi šelaku.

Nikdo netestoval Trabanty a Wartburgy (vzhledem ke stáří a početnímu výskytu), na základě poznatků z provozu je předpoklad rozkladu pryžových těsnění, křehnutí hadic a praskání odkalovacích nádobek.

A tak bychom mohli pokračovat dále – viz tabulka v metodickém materiálu VDIK – VDA.

Řešení?

Jen vybraný segment benzínových stanic bude nadále prodávat aditivovaná paliva bez biosložky (ethanolu), např. Benzina Verva 98 a Verva 100 (vozí se z Rakouska).

Shell V Power Nitro – v letním období obsahuje 4% modifikované čistící bisložky ETBE a 3% bioethanolu
Shell V Power Nitro Racing (100) – ethanol neobsahuje

Maxxmotion 100 – ethanol neobsahuje
Verva 98, 100 – ethanol neobsahuje, obsahuje přídavek ETBE
Optimal 95e – ethanol obsahuje

Carrera 100 (ÖMW) – 4,9% bioethanolu + 10% ETBE

Shell V Power Diesel – bio neobsahuje
Maxxmotion Diesel – je bio druhé generace
Verva Diesel – bio neobsahuje
Optimal Diesel – neobsahuje

E 10 – obsahuje 10% bio složky (etanolu)

Budete ovšem platit větší cenu za tzv. prémiový benzín.

Co to je ETBE?

Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu. Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu – automobilového benzinu – méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.

Napsala nám řada majitelů aut, že zbytečně strašíme, údajně již léta jezdí se svými auty na benzín s vyšším obsahem biosložky. Zkušenosti členů našeho klubu (máme v klubu také majitele auto servisů) jsou opačné. Když budete jezdit na benzín E 10, nesmíte jej nechat v nádrži přes zimu, pokud nejezdíte denně autem, pokud nesekáte sekačkou trávu. Jeho skladovatelnost je max. 3 měsíce, k oddělování biosložky a vázané vody dochází už v průběhu jednoho měsíce a dělá pak velké problémy při startování. Zejména v zimě, když mohou kapičky vody zůstat v palivovém systému a zamrznout. Kovové nádrže jsou náchylnější k rezivění, díky lihu v nádrži vnikají bludné proudy a poškozují palivová čerpadla, když jsou elektrická, líh vyplavuje změkčovadla z plastů (lámou se palivová vedení, plastové díly vstřikování). Spotřeba benzínu vzroste průměrně o 4,5%. Na testovacím Maluchovi nelze po zimě nastartovat motor bez vyčištění karburátoru a svíček, po výměně hadic, o-kroužků a pryžových těsnění vše bylo po 3 letech totálně na šrot. Palivové hadice byly z Rubeny Náchod, žádná turecká nebo čínská náhrada. Nádrž šla do šrotu.

Pokud budete jezdit na E 10, je potřeba u starších aut provést změnu nastavení poměru vzduch – benzín (pokud to vůbec jde), zkrátit interval výměny motorového oleje na 2/3, pokaždé se musí měnit filtr, častěji se musí měnit svíčky v motoru (pokud je to benziňák). Ani dvoutakty na E 10 nejedou dobře – musí se přidávat více oleje do benzínu a pravidelně se musí vyjíždět nádrž. Pokud máte doma sud bolševického benzínu – radujte se, jeho životnost byla prakticky neomezená (na benzín od Wehrmachtu také dodnes nastartujete).

Zelené šílenství pokračuje dál („řepné chrásty“ v benzínu nemají s ekologií nic společného, je to obrovský byznys). Evropský parlament na začátku července 2016 schválil emisní limity pro stroje poháněné spalovacími motory, které nejsou určené k dopravě po silnicích, jako jsou například sekačky na trávu, lodě, buldozery či dieselové lokomotivy. Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů. Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, včetně českých, proti jich bylo pouhých 57. Pro zajímavost: 15 největších tankerů světa vypustí během jednoho roku srovnatelné množství emisí jako všechna auta v Evropě za stejné období.

Předejdu Vaší divoké diskusi. Na co budou jezdit starší auta a motorky?

Na to, co bude bez biosložky nebo relativně s malým množstvím. Fiaty mající vysokootáčkové motory budou patrně ve výhodě u vysokooktanových benzinů. Dvoutakty (Trabi, Jawa, ČZ…)? Při vyšším obsahu biosložky se špatně rozpouští olej a motory se rychleji opotřebují. Hodně stará auta už před válkou jezdila na lihobenzín – po seřízení by mohla zase jezdit. Jenomže kdysi byla těsnění samá kůže, fíbr, korek, metaloplastik, apod. Nevíte co je to metaloplastik? Mám ho doma ještě část role. Z něj se vysekávala těsnění pro motory, zejména pod hlavy a ventilová víka.

Napadá mně jedině tato hláška. Varování říšského ministra zdravotnictví: Pančování benzínu etanolem způsobuje sebevraždu motoru. Biosložku neobsahuje benzín ve velkokapacitních zásobnících v rámci státních hmotných rezerv, např. v Sedlnici (Mošnově) na Novojičínsku, který se obměňuje po delší době.

Musíme ještě něco přidávat do benzínu? Ano – v řadě případů musíte.

Do všech veteránů, které ještě nemají tvrzená sedla ventilů, musíte přidávat náhražku tetraetylu olova – přípravek Vif Benadit Ba na bázi sloučenin draslíku (100 ml, cca 25 Kč se přidá na 40 l benzínu). Obchodní název je BENADIT BA FORTE. Např. Benadit (nebo nějaký jiný adekvátní přípravek) byste měli přidat i do nádrže JAWY 500 OHC – původně byla konstruována na benzín s oktanovým číslem 65 (rozpínal se a hořel pomaleji). Pozor: Nesmíte přidat do nádrží benzínových aut s katalyzátorem!

Do nádrže kterých aut musíte přidat Benadit:

Všechny Fiaty s benzínovým motorem do roku výroby cca 1983-85: …Fiat 500, 600, 850, Fiat 124 včetně Coupé a Spider, 125, 126, 127 včetně Sport, 128 včetně Sport Coupé (také starší X 1/9 bez katalyzátoru a vstřikování), 130, 131 včetně Sport, Ducato 1.8; FSO a FSM (127p, 126p, 127p, 131p, Polonez) – všechny typy.

Fiat Fiorino Mk I, Panda Mk I, Ritmo, Regata a Uno mají tvrzená sedla, pokud mají motory typu FIRE. Alfa Romeo – zhruba od roku 1983 mají mít všechny tvrzená sedla ventilů.

Starší Fiaty mají hliníkové hlavy a vsazená sedla z litiny tř. 422431 – tudíž se musí chránit proti zaklepávání a obrušování přísadou.

Majitelé posledních Fiatů 126p s katalyzátorem EURO 1 také nemusí přidávat přísadu.

Zastava – všechny typy nemají tvrzená sedla.

Lancia – A 112, Beta, Delta, Gamma, Prisma, Thema, Trevi a Y 10 (starší modely) nemají tvrzená sedla. SEAT Fura a Panda nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla mají všechny typy Žiguli, Lada a VAZ od začátku výroby, naproti tomu všechny starší Volhy a UAZy nemají tvrzená sedla.

Tvrzená sedla nemají všechny Tatry až do typu 613.4 a motoru č. 10740 a výše.

Tvrzená sedla nemají všechny Škody až do typu 742 (Maxík) a 743 (Rapid) včetně s výjimkou motorů 135 a 136: hlava bočního nálitku a bez vývrtu do 6/1992, znak Škoda natřen bíle – provoz jen s Benaditem; hlava nálitku s vývrtem do 6/1992, znak Škoda natřen modře – tvrzená sedla, bez Benaditu; hlava nálitku bez vývrtu od 6/1992, znak Škoda natřen zeleně – tvrzená sedla, bez Benaditu. Wartburgy a Trabanty se čtyřdobými motory – majitelé nemusejí přidávat Benadit. Do nádrží dvoutaktů se Benadit nelije.

Mgr. Jaromír Polášek, předseda Old Fiat Clubu

 
 


Poslední fotografie


Fotoalbum


Archiv

Kalendář
<< duben / 2024 >>


Statistiky

Online: 5
Celkem: 848706
Měsíc: 26963
Den: 1547