Jdi na obsah Jdi na menu
 


Žďákovský most – František Růžička

20. 1. 2016

Česká národní banka vydala zlatou minci s motivem Žďákovského mostu v rámci desetiletého cyklu „Mosty“, kterým připomíná naše architektonické a historicky zajímavé mostní stavby. Její podoba vzešla z veřejné soutěže. Na lícní straně je detail nýtování mostní konstrukce. Mince je v nominální hodnotě pěti tisíc korun a zcela určitě potěšila mnoho numismatiků.

Již méně jsou potěšeni řidiči, kteří jsou nuceni překonávat trasu vedoucí z východu republiky přes Milevsko směrem na Mirovice, Březnici, Blatnou či Rožmitál a dále na Plzeň. Tento most vede přes řeku Vltavu a je bezesporu strategickou, ale také značně zátěžovou komunikací. Za dobu svého užívání (48 let) je značně opotřebovaný, pokud použijeme hodně slabší výraz. Připomeňme, že ve své době se pyšnil titulem největšího jednoobloukového mostu na světě, dnes již pouze v ČR. Již krátce před rokem 2000 musel být uzavřen kvůli trhlinám. Od roku 2009 byl vydán zákaz pro nákladní kamionovou dopravu. Trasa objížďky, vedoucí přes Podolský most, přidala řidičům zhruba dalších 30 kilometrů. Záměr rekonstrukce byl spojen s mnohými obstrukcemi a nakonec rozhodoval soud. V současné době je most uzavřen nejen pro dopravu, ale i pro pěší. Oprava je plánována na 28 měsíců, celková uzavírka by měla skončit v prosinci. Velké problémy uzavírka udělala místním, kteří tudy jezdili do zaměstnání. Bezesporu také ovlivní turistické cesty vedoucí na Orlík.

Z historie víme, že most je pojmenován podle zatopené obce Žďákov. S mostem nad malebným údolím Vltavy se zde uvažovalo již v roce 1941, ale stavba byla zahájena až se stavbou Orlické přehrady podle upravených plánů v roce 1958 a přišla na tehdy pouhých 71 mil. Kčs. Po přestávce v letech 1960-64 byla dokončena v roce 1967. Dodnes je nejdelším obloukovým mostem s horní mostovkou.  V roce 2001 mu byla udělena v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně cena „Most století“.

Třeba by mohl nést i jiný přídomek, neboť údajně odtud byla shazována těla obětí v sudech do jezera. A odtud si také mnozí mohli odnést dobrou či horší vzpomínku na svůj skok na laně.

Technické údaje udávají délku 542,91 m; hlavní oblouk o rozpětí 379,60 m mezi pilíři je podepřen pilíři. Silnice vede ve výšce 50 m nad hladinou a 100 m nad dnem řeky. Hmotnost oblouku je 3100 tun, hmotnost použité oceli 4116 tun. Autorem projektu byl Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Stavbu prováděly Hutní montáže Ostrava-Vítkovice.

Jako pamětník jsem se vždy rád vracel do těchto míst Orlického panství. Dole pod mostem (z dnešního pohledu) býval převoz s pravidelným provozem, rozsáhlá pila a dříve i několik dřevěných mostů. Pamatuji na mnohé „velké vody“, kdy jsme se sem s kamarády jezdili podívat, jak dravá voda odnášela klády, polena, kupky sena, ale i domácí zvířectvo. Úchvatný však byl pohled na práci vorařů po celém povodí…

Dodejme jen krátce, že koncem roku byl most zpřístupněn alespoň pro pěší.

František Růžička, České Budějovice

p1300547.jpg

Konstrukce mostu

p1300548.jpg

Lodní doprava po jezeře

p1300552.jpg

Aby turisté věděli kudy kam

p1300554.jpg

Uzavřená vozovka přes most

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

-jenom chronický recesista se může vysmívat obětem orlických vrahů..........

(PODORLIČAN, 21. 1. 2016 16:52)

"Třeba by mohl nést i jiný přídomek, neboť údajně odtud byla shazována těla obětí v sudech do jezera. A odtud si také mnozí mohli odnést dobrou či horší vzpomínku na svůj skok na laně." -jenom chronický recesista se může vysmívat obětem orlických vrahů..........

Re: -jenom chronický recesista se může vysmívat obětem orlických vrahů..........

(Podorličan, 22. 1. 2016 8:33)

Srovnej si to pod čepicí, když už dáváš veřejnosti najevo, co tam nosíš.
Blábolíš o dvou zcela rozdílných věcech.
Skok na laně (např. úraz recesisty Petra Novotného) je zcela něco jiného, než osud nebožtíků v sudech...
S pozdravem "Probuď se".
Autor textu.