Mé práce
ETNOGRAFIE
** ** ** **
Diplomová práce
"SVATBA NA ŽĎÁRSKU"
Anotace:
Tato diplomová práce je zaměřena na popis současné svatby v okrese města Žďár nad Sázavou. Součástí práce je metodologie terénního výzkumu, kde popisuji základní údaje o způsobu sběru informací v terénu. Do této práce jsou začleněny dvě obecnější kapitoly o svatbě. Jedna je o tom, jak je z právního hlediska v ČR definováno manželství, a druhá pojednává o postavení svatby v životě člověka.
Vedoucí: PhDr. Jaroslava Krupková, CSc.
Oponentka: doc. PhDr. Irena Štěpánová, CSc.
Bakalářská práce
"VALAŠSKÁ SVATBA"
Anotace:
Tato bakalářská práce se zabývá svatebním obřadem na Valašsku. Sleduje tento důležitý akt v rodinné obřadnosti z historického hlediska, a to na základě analýzy a komparování dat z dobové odborné literatury. První kapitola po úvodu zhodnocuje použitou literatury. Staví se k ní kriticky a bere ohled i na stav oboru na konci 19. století. V další kapitole se popisuje obecný význam svatby ve společnosti, kde se zmiňují klíčové atributy tohoto obřadu. Dále je součástí práce kapitola, která stručně nastiňuje vývoj celého valašského regionu – hlavně příchod Valachů na toto území. Hlavní část této práce obsahuje popis a analýzu jednotlivých fází svatby, které jsou za sebe řazeny chronologicky. Na samotný závěr je uvedena literatura, která byla pro sepsání této bakalářské práce nezbytná.
Vedoucí: doc. PhDr. Irena Štěpánová, CSc.
Oponent: PhDr. Jan Pargač, CSc.
PEDAGOGIKA
** ** ** **
Diplomová práce na téma
"ZAPOJENÍ RODIČŮ DO PŘÍPRAVY DĚTÍ DO ČTENÍ"
Anotace:
Předložená diplomová práce sestává z teoretické a empirické části, ve kterých řeším výzkumný problém spojený s domácí přípravou na čtení, která je v práci nahlížena z pozice rodičů. Tedy jak oni tuto přípravu v domácím prostředí organizují, jaké používají strategie na své dítě, jak dlouho se této činnosti věnují, jde o pravidelnou záležitost nebo příležitostnou, je jejich dítě spíše čtenářem nebo nečtenářem, a co to pak pro ně v praxi při čtení znamená. V práci se zaměřuji na rodiče žáků 2. třídy běžné základní školy, kteří již tedy ovládají elementární základy a nyní je potřeba čtení pilovat a trénovat, na což ve škole není dostatek času, a tak je tato výuka přenesena právě do rodiny. Rodiče jsou tedy hlavním aktérem této vzdělávací činnosti, kteří pokrývají valnou část výuky podněcující rozvoj jejich dítěte.
Vedoucí práce: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Oponentka: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Bakalářská práce
"POJETÍ VÝUKY ČTENÍ U UČITELŮ 1.TŘÍD ZŠ"
Anotace:
Předložená bakalářská diplomová práce se věnuje pojetí výuky čtení u učitelů v 1. třídách běžných základních škol. V teoretické části jsou definovány klíčové koncepty, jako je pojetí výuky, čtení, analyticko-syntetická metoda, role rodičů a další důležité oblasti, například počáteční čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ. Empirická část navazuje na teoretické koncepty a popisuje dílčí shody a rozdíly v pojetích výuky u konkrétních učitelek, které byly zjištěny, důležitost rodiny ve výuce čtení a další oblasti, které byly sesbírány v terénu pomocí kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů.
Vedoucí: Mgr. Jana Sedláčková, DiS.
Oponentka: Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.