Ford mustang
Ford Mustang je sportovní automobil vyráběný firmou Ford Motor Company. Zpočátku byl založen na modelu Ford Falcon. Výroba vozu začla 9. března 1964 v Dearbornu, Michigan a veřejnosti byl představen 17. dubna 1964 v New Yorku. Byl to nejúspěšnější Ford od Modelu A. Název navrhl John Najjar podle letounu North American P-51 Mustang. V letech 67 až 69 probíhala výroba vrcholné verze Shelby Mustang GT 500. Bylo vyrobeno také tzv. "pony car" – naoko sportovní sedan s dlouhou střechou. Ten dal vzniknout dalším vozům jako např. Chevrolet Camaro, AMC Javelin nebo Plymouth Barracuda.
Také inspiroval některé kupé jako Toyota Celica a Ford Capri. V roce 1971 se objevila nejsilnější verze – Mustang BOSS. Sedmilitrový motor V8 dosahoval výkonu 279,5 kW. V roce 1974 se představila druhá generace. Ten byl ve všech rozměrech menší. Poháněl ho motor V6 o objemu 2,8 litru z typu Capri.
První generace První prototyp byl vyroben v Německu, byl to dvousedadlový roadster s vidlicovým čtyřválcovým motorem a podobal se pozdějšímu Pontiacu Fiero. Později byl v divizích fordu Lincoln a Mercury přestavěn na čtyřsedadlový kvůli zkušenostem s prodejností dvousedadlové verze Fordu Thundebird. Kvůli snížení nákladů na vývoj používal Mustang spoustu součástí z Fordů Fairlane a Falcon. Velikostně se velmi podobal Falconu – Mustang byl stejně dlouhý, měl o trochu kratší rozvor, byl užší ale rozchod kol byl stejný a vážil skoro také stejně. Vůz byl představen v dubnu 1964. Na začátku roku 1965 byl upraven a tak jsou první modely označovány jako model 1965. Původě se očekávalo, že se za první rok vyrobí 100 000 Mustangů, ale celkový počet nakonec dosáhl milionu. Po modelu 1965 vznikly ještě tři – model 1967, model 1968 a model 1971.
Druhá generace Druhá generace vznikla kvůli ropné krizi a novému zákonu o ochraně ovzduší. Auta, která spalovala příliš mnoho benzínu přestala být oblíbená a s nimi i Mustang. Nový Mustang měl být odvozen od modelu Maverick ale nakonec se jeho základem stal Ford Pinto. Původně se měl co nejvíce podobat v rozměrech a síle starému Mustangu, ale nakonec byl menší a kvůli součástkám na snížením emisí i těžší. Motor byl slabší a kvůli tomu se i cválající kůň na masce změnil spíše na klusajícího. Nový vůz přišel do výroby roku 1974. Byl modernizován roku 1975 a 1976, ukončení výroby se dočkal už v roce 1978