Jdi na obsah Jdi na menu
 


Duchovní a materiální kultura středověku

12. 11. 2010

 Proměny kulturního vývoje od 5.století do 15.století

-         proměňuje se v souvislosti s politicko správními změnamicirkev.jpg

-         umělecká produkce má jednolitý charakter, ale určité kraje měly své specifičnosti. Například Franská říše měla až 5 oblastí, které se od sebe lišily v uměleckém projevu. Na Pyrenejském poloostrově byly vlivy i arabské kultury, oblasti : Kastílie, Aragónie, Katalánie. Další významné oblasti : Zaalpská oblast (Lombardie, Umbrie, Provence), alpská oblast, papežský stát, jižní Itálie a Sicílie (zde vlivy arabské), Anglie

 

Základní dělítka doby románského umění

-         termín románské umění pochází z 19.století, z archeologického zkoumání.

-         Objevily se spojovací rysy s římským uměním

-         V současné době se užívá obecně i pro germánské, slovanské umění

-         Přelom 10 a 11.stol. (pokud Otonské tak i dřív / až do 13.stol., především SV Evropy)

-         1.etapa do poloviny 11.století

o       Počátek vytváření center církevních, světských

o       Nejvýraznější je severní Itálie (Lombardie), z tadyma do Provence, Toskánska, Lankedokie (oprava !!!!)

o       Po bitvě u Hastings vzniká společné franko-románské umění

o       V království Sicílie se spojují vlivy : arabské, křesťanské

o       1054 – schizma

o       Rozkvět, boom kostelů, hradů, falce, první měšťanské stavby

o       V období 12.stol. tendence o pevnější uchopení pod jednou správou, počátek reconquisty

-         Milán

-         Sant Ambrogio, 1080, atrium kolem 1140

-         Využití atria převzatý z doby římské, zkrátí se o předsíň

-         Fléry

-         Sv Ambrož : narodil s v Trevíru – centrum někdejší římské říše, byl činný jako arcibiskup v Milánu

-         Pro lombardskou architekturu typické použití cihel

-         Obloučkový vlys

-         Arkáda postavena na slupech s hlavicemi

-         Oltář pozlacený, pochází z 9.století, výjevy ze života sv. Ambrože; antické sloupy, reliéfy

-         Mozaika z 11.století

-          Pavia, San Pietro in ciel d’oro, náhrobek sv. Augustina

-         Náhrobek je za oltářem

-         Střecha byla pozlacena – in ciel d’oro

-         Pavia, San Michele

-         Kamenný kostel

-         Reliéfy na fasádě

-         Zdobený portál (tzv. ústupkový – vchod se zužuje dovnitř)

-         Sdružená okna

-         Byly zde korunováni lombardští králové (1155 – korunovace Fridricha I. Barbarossy)

-         Lombardská koruna byla použita prpové v 11.století, byla uložena kostele v Monze

-         Ferrara, P. Maria di Pompova

-         Samotný kostel je z 9.století

-         Románská je zvonice

-         Obloučkový vlys, sdružená okna

-         Vlyzény (?)

-         Brescia, Dumo Vecchio, 11.století

-         Rotunda, původně měla kolem sebe kapli

-         Katedrální kostel – sídlil zde biskup (katedrální vše, kde sídlil biskup)

-         Spoleto, San Salvator, Umbrie

-         vnitřní a vnější stavba z 8 -11.století

-         používá zachované prvky z římské doby

-         koncha

-         S. Pietr in Valle, Umbrie

-         11.století, benediktinská poustevna

 

 

Základní prvky románského umění

-         stavby se dělí na baziliky (3í či 5ti lodní), centrální stavby, podélné kostely

-         otevřený krov – nebyla zde klenba (architektonicko-estetický prvek)

-         hlavní loď, postraní (dvě), příčná, transepty, presbyterium (mohl být zde pohřben i světec či ostatky) --- kolem se dalo chodit, kde byly další hrobky či kaple. Tady to jsou apsidy (jinak v gotické architektuře)

-         typy klenby : valená – klenebné pole je odděleno klenebným pásem ; žebrová ; křížová klenba románská – jakoby se přes sebe v klenebním poli přeťaly valené klenby (staticky lepší řešení)

 

Franské území

-         Arles, Saint-Trophin

-         portál : atrium se postupně potlačuje; vstup se stává důležitým, zdobeným prvkem; reliéf nad vchodem – tympanon ; nákladí – rovné kladí ; kolem tympanonu další oblouky, kde se kladly různé plastiky –archivolty ; výjevy : Kristus v mandorle, gesto znázorňující Poslední Soud, kolem něj atributy evangelistů (motivy určovány obsahově – co má znázorňovat, i formálně)

-         dva proudy : snaha zobrazit konkrétní situaci z Nového nebo Starého Zákona ; prostor pro dekorativní výzdobu, vycházejí z římské tradice přes Byzanc

-         Moissac, Lankedog (oprava!!!)

-         rajský důvr, křížová chodba (quadratura)

-         užití dvousloupků spojených hlavicí

-         Sorillace, opatství P. Marie

-         sochařská výzdoba z 12.století : zvnitřku západního portálu

-         sloup, kde jsou propleten těla v blaženosti čiv křeči zatracení

-         Poitiers

-         celá stěna jako jednolitá výzdoba (ne pouze portál)

-         Chartres, vitráž s Madonou

-         barevná z 12.stol.

-         pro Chartres typické použití červené a modré

-         Conques, poutní kostel

-         nad průčelím věžice (nad křížením), nově ještě dvojice věží

-         portál : reliéf, poslední soud, zbytky polychromie (barvy)

-         Santiago de Compostela

-         ¨poslední závěr je pravoúhlý

-         Leon, St. Isidor, kolegiátní kapitula, královské pohřebiště

-         pohřební síň : pod kněžištěm, objevují se křížové klenby

-         opatství sv. Martina, Serrabone

-         klasové zdivo

-         Cluny

-         5ti lodní stavba

 

 

Doplnění – Byzantská kultura

-         největší rozvoj umění dosáhla raně byzantská společnost doby Justiniánovy.

-         Architekti : Isidor Milétský a Anthemios Trallský vybudovali chrám sv. Sofie

-         spojení prvků architektury orientální s anticko-klasickým stylem

-         napojení kopule na čtyřhran, což je v podstatě aplikace orientální kopule na starokřesťanskou baziliku.

-         Vzor pro chrám sv. Marka v Benátkách.

-         rozvoj mozaikového umění. Konstantinopol, Soluň i Ravenna

-         Křesťanská topografie Kosmy Indikopleusta

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář