Jdi na obsah Jdi na menu
 


Narození a smrt v české lidové kultuře

Narození a smrt v české lidové kultuře

 

Narození, křtiny šestinedělí

 

  • Dítě jako dar i nelehký úděl

-         „Když dá Pámbů červíčka, tož přidá aj chlebíčka“

-         „Vítám vás do kostela, já jsem se dopustila!“

-         Raději hřích než světskou hanbu

Svědectví o potratech pomocí nápojů a bylin, vyvolávající krvácení, které prováděly samy ženy nebo porodní babky poskytují knihy útrpného práva, nazývané také krevní

  • Těhotenství- čas očekávání, odpovědnosti a hrozeb

-         Těhotenství jako stav výjimečnosti

Od zjištění těhotenství byla žena vnímána jako někdo, kdo se ocitl v trvalém ohrožení. Předpokládalo se že je těhotná po celou dobu vystavena působením tajemných a nepříznivých (zlých) sil.

-         Přiletí čáp, nebo vrána?

Čáp, popřípadě vrána a porodní babičky jako nositelé dětí se vyskytují všeobecně na našem území. Přísloví: Dobévá se vrána,  Chytat vrány, Čáp létá okolo chalupy.

  • Těžká hodinka

-         „Kamna se nám bourají“

Děti nesměly být v domě. Těžké postavení ženy:

„Žena než začne rodit má obílit světnici, upéci chléb a vyprat.“

-         Osudovost zrození

Sudičky u porodu, věštění budoucnosti dítěte

-         Báby pupkořezné, babky či hebamky

Porodní babky pomáhaly při porodu omývaly dítě a přestřihávaly pupeční šňůru. „Když dítě bylo dlouho v pánvi, hlavička se mu prodloužila a lidé si přáli, aby babka tu hlavičku zatlačila. Já jsem to nikdy nedělala a chodím už padesát let k robám. Některá babka to zatlačovala, a děti ochořely.“

  • Odnesli jsme pohana, přinášíme křesťana

-         Přijímací ceremoniály

-         Ecce homo- křest: přijetí a patronace

-         Kmotrovství- příbuzenství nejen duchovní

Kmotři se zavazují za to, že kdyby se s rodiči něco stalo postarají se o dítě (kmotřence)

-         Svatým kmotrovstvím dítku posloužiti

-         „Dětské křtěnky“ neboli křtiny

-         Rituál první koupele

„Do čisté vody naleje svěcenou vodu, aby ďábel k dítku žádné moci neměl; přidá svěcenou sůl, aby čisté bylo; Sedmikrásu, aby bylo vždy hezké; Dobrou mysl, aby nebylo zlomyslné; Spoříček, aby bylo šetrné, a chlapcovi přidávají ještě Tučného mužíčka a děvčeti Mateřídoušku a ještě mnohé jiné koření. Po vykoupání dítěte vleje a zakopá všecku tu vodu do sklepa, aby jak v temnosti ony věci hníti budou, na dítku světlé jejich vlastnosti se objevovaly.“

  • Do kouta nosíme

-         Izolace šestinedělek

-         Ochrana novorozence

-         Do kouta nosíme aneb pocta v šestinedělí

 

 

 

Smrt a pohřbívání

 

  • Představy o duši a posmrtném životě

-         Duše v rozměrech světa člověka

-         Duše na cestě do světa zemřelých

-         Odplata za hříchy

-         Odpovědnost živých za zmírnění trestu mrtvých

-         Hříšná duše v zatracení- hrůzy pekla

-         Zlidovělé peklo: drama i groteska

Polidštění pekla- groteskní čerti

 

  • Smrt v proměnách víry a sociality

-         Obraz smrti ve středověkém myšlení

-         Smrt v lidové tradici

-         Smrt v příslovích a rčeních

-         Předzvěsti smrti

-         Umírání a smrt

Duše odchází od těla- vylítne jako holubice, bublina, apod.

-         Smrt a poslední vůle

V lidové tradici mělo více významů. Hospodář v něm především prováděl vypořádání majetkových poměrů- určoval, komu odkáže movitý a nemovitý majetek, který vlastnil nebo obhospodařoval.

  • Mezi smrtí a pohřbem

-     Zjišťování a oznamování smrti

      Musel to určit lékař, protože se stávalo, že pohřbili někoho za živa, proto jim pak dávali do rakve zvoneček

-    Od úmrtí k pohřbu

  • Pohřeb

-         Rozloučení s domovem

Provádělo se při vynášení mrtvého na márách třikrát poklepáním i futra dveří

-         Na poslední cestě

-         Uložení do hrobu

Házela se hlína na rakev se slovy: „Ať je ti lehká zem“

-         Pohřební hostiny a pohoštění

Po pohřbu se rodina přesunula domů a tam obvykle dlouho do noci jedli, pili a vzpomínali na nebožtíka. Pohřební hostina= kar

-         Pohřby svobodných mladých lidí

Mladí lidé se pohřbívali ve svatebních oděvech, protože za jejich krátkého života nedošlo naplnění (svatba)

-         Dětské pohřby

Děti se pohřbívaly s nějakou hračkou, která měla být společníkem na cestě do „věčného života“

-         Pohřební naříkání a projevy smutku

-         K sociálně společenskému aspektu pohřebního obřadu

  • Hřbitovy

-         Za bránou života věčného

-         Svědectví proměn doby a posvátného

-         V koho a jak věřím či nevěřím, tam i patřím

-         Být sebou

-         Magická moc hřbitovů a mrtvých

-         Čím jsem byl…

  • Revenanti a tzv. nečistí zemřelí

-         Přízraky mrtvých

-         Návraty spravedlivých

Mnozí se vraceli, poněvadž skonali s někým neusmířeni nebo bez rozloučení, jiní chtěli stanovit poslední vůli nebo prostřednictvím živých napravit a splnit neuskutečněná přání a sliby, dané obvykle v době těžké nemoci.

-         Návraty zlovolných duší

-         Prostředky proti návratům mrtvých

-         Ďábel- našeptávač sebevrahů

-         Symboly vyloučení ze společenství

Zvláštním způsobem a mimo hřbitovy byli pohřbíváni nejen různí tuláci, cizinci a osoby tělesně či duševně postižené, ale i kati a rasové- osoby vyvržené na okraj společnosti pro způsob své práce, který je spojoval s krví a tajemnem.

  • Kult zemřelých a slavnosti jejich uctívání

-         Ochránci domovů

-         Pohoštění jako projev úcty zemřelým

-         Křesťanské milosrdenství: péče o spásu duše

-         Uctívání svatých a památka zemřelých

Ve svátek Všech svatých a dušiček jezdí mnozí lidé stále ještě ke hrobům do svých domovských obcí, mnohdy i za hranice. Pocit domova se u těchto lidí vytvořil teprve tehdy, až na místním hřbitově pochovali někoho z rodiny.

-         Svátky zemřelých

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář