Jdi na obsah Jdi na menu

Vlakem z Radnic do Plzně za 39 minut bez přestupu

18. 1. 2011

Je to jen něčí sen nebo to může být skutečností? Určitě tohle napadne každého z čtenářů. V roce 2016 by měl být hotov III. tranzitní železniční koridor mezi Prahou - Plzní a Chebem, nejspíše bude chybět část mezi Berounem a Prahou, neboť nad 2 tunely přes 20 km dlouhými se vznáší oblak ekonomické nejistoty. Ale ostatní části tratě budou zrekonstruovány, mnohé jsou dokončené (např. Plzeň - Planá), ostatní jsou ve výstavbě (Rokycany - Zbiroh, Zbiroh - Beroun, Planá - Cheb) a nebo se začnou brzo stavět (Rokycany - Plzeň).

V roce 2006 jsem jako radní pro dopravu položil  zástupcům ČD otázku: Jak se zrychlená doprava na koridoru projeví na návaznosti regionálních tratí zaústěných na koridor. Nikdo nic nevěděl. Proto jsem nechal úředníky krajského úřadu zpracovat zadání akce "Zlepšení infrastruktury na regionálních železničních tratí PK v Plzeňské aglomeraci". Na studii jsme obdrželi dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 375 tis. Kč a zbylou část doplatil Plzeňský kraj ve výši 175 tis. Kč.

Efektivita provozování osobní dopravy na regionálních tratí je dána počtem přepravených osob během dne. Od roku 2008 počet přepravených osob každoročně klesá cca o 100. Za rok 2010  se dostal pod hranici 500 osob, tedy hranici, která říká, že přeprava osob se stává ekonomicky neefektivní. Pokud tento trend bude pokračovat, pak brzo přijde na přetřes otázka uzavření trati nebo podstatné navýšení ztráty dopravci z rozpočtu kraje a nebo možná i nemalého příspěvku obcí ležících na trati.

Aby k tomu nedošlo a cestujících naopak přibývalo, navrhl zpracovatel studie zkrácení železniční tratě přes Břasy a vytvoření nové zastávky vedle telefonní ústředny na Břasích v zářezu pod úrovní silnice, kterou trať podchází z důvodu přiměřeného stoupání. Trať by tak minula obec Bezděkov, která dle sčítání nástupů a výstupů vykazuje nejnižší počty denních cestujících (cca 10) na celé trati. Současně by se zrušila i zastávka na Břasích u sadů. Předpokládá se na nové zastávce počet nástupů cca 100 až 150 za předpokladu, že po provedených úpravách na trati, zabezpečení všech přejezdů, popř. zrušení některých z nich, dojedeme přímo do Plzně za necelých 40 minut bez přestupu. Současně by po úpravách pro zrychlení dopravy došlo ke zrušení dotace autobusových spojů. Návrh dokonce šel tak daleko, že by vlak z Radnic zajižděl až do Nýřan a Heřmanovo Huti. Tím by cestující mohli jezdit přímo na Jižní Předměstí a do Skvrňan. To by přišlo vhod zejména studentům, kteří mají školy v blízkosti Klatovské ulice. 

Ačkoliv jsem zaslechl nesouhlas pana starosty Břas proti trase přes obec a  rozumím nesouhlasu zástupců obce Bezděkova, kteří by měli autobusový přípoj na každý vlak ve Stupně, tak nelze setrvávat na starý zvyklostech. Pokud  dopravu vlakem z Radnicka do Plzně podstatně nezrychlíme, pak je trať odsouzená k zániku. Jestli tohle chceme, tak nic nedělejme, za chvíli to přijde samo. Nebo přestaneme v životě spěchat?

 Ing. Miroslav Jaroš, radní pro oblast dopravy Plzeňského kraje 2004-2008

Zpráva ke zkrácení železnice

 

Náhledy fotografií ze složky Zrychlení železnice Chrást - Radnice

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

VLKY

(K.J.P., 21. 5. 2011 20:59)

PLKY

za 39 minut na ca 25 km vzdalenosti ?

(david, 19. 3. 2011 22:32)

neni to trochu pomale ?

Re: za 39 minut na ca 25 km vzdalenosti ?

(Miroslav Jaroš, 4. 4. 2011 17:12)

Skutečná vzdálenost Radnic a Plzně po kolejí bude 30,4 km - viz nový jízdní řád v příloze. Tzn. cestovní rychlost 46 km/h, ta současná je 30 km/h. Cestovní rychlost autobusů je 30 - 35 km/h a již se nebude zvyšovat. Pokud vlak zastavuje na regionální trati po 3 - 5 km na zastávkách, vyšší cestovní rychlost lze stěží dosáhnout. Pojedete-li osobním autem podle dopravních předpisů, pak na trati Radnice - Plzeň přes Chrást pojedete rychlostí menší než 60 km/h.