Fotografická montáž 2
Montáž pomocí vícenásobného osvitu fotografického papíru je vlastně opakem sendviče, kdy pod zvětšovákem exponujeme jeden papír postupně několika různými motivy. Má to obrovskou výhodu. I v klasické komoře můžeme vytvořit prakticky libovolnou kompozici. Protože však nic není zadarmo, provází tuto techniku i jedna nevýhoda, dnes už skutečně dost značná. Říká-li se, že koš je nejlepším přítelem fotografa, tak v tomto případě to platí ne dvojnásob, ale přinejmenším pateronásobně (To i v případě, že fotograf již má zafixovány základní principy práce a v komoře se cítí jako doma. Začátečník snad aby zůstal u prostého zvětšování a jednoduchých sendvičů). Z tohoto důvodu budu ignorovat barevný proces, protože vyhazovat peníze oknem by chtěl asi málokdo.
Oproti zmiňovanému sendviči, který nevyžaduje žádné úpravy komory, bude dobré, když si před prvním pokusem o montáž vícenásobným osvitem trochu upravíme pracovní plochu pod objektivem zvětšováku. Je totiž nutné si zakreslovat vzájemnou polohu jednotlivých prvků obrazu z různých negativů a na fotopapír samozřejmě kreslit nelze. Místo klasického rámečku se mi osvědčil obyčejný papír o něco většího formátu jako fotopapír, na němž chceme montáž vytvořit. Je dobré ho v rozích přilepit k základní desce, aby zůstal fixován po celou dobu práce. Silnějším značkovačem si pak označíme polohu rohů fotopapíru a připravíme si též několik kousků silnějšího papíru na maskování.
Začátky ulehčí jednoduchý motiv
Pro začátek, než získáme alespoň základní zkušennosti, je dobré nemontovat více než dva negativy a zvolit jednoduchý motiv, který neobsahuje složité linie překrývání. Vůbec nejjednodušší příklad je asi montáž rovinaté krajiny s šedivou oblohou, kterou nahradíme dramatickými mraky z jiného negativu .To by měl zvládnout každý, kdo má s prací v komoře už pár zkušeností, takže se o tom nebudu rozepisovat. Takový snímek navíc ani v galerii nemám.
Princip práce si proto ukážeme na fotografii Pohled, která představuje jednu z mých prvních montáží, již jsem se před mnoha lety odvážil prezentovat na veřejnosti. Je složena ze snímků starého pařezu s klínem odlouplé kůry, pod níž prosvítá světlé dřevo a dívčího portrétu pořízeného v high key. Dovedeme-li si představit, že máme právě tyto dva negativy v ruce, nezbývá, než v komoře rozsvítit zelené světlo, obrnit se trpělivostí a zavřít za sebou dveře.
Pohled
Protože je hlavním kompozičním motivem pařez, vložíme jeho negativ do přístroje a nastavíme požadovaný výřez. Tužkou jej zakreslíme na papír (i s přesahy, které už fotopapír nezachytí - budeme je potřebovat pro pozdější orientaci). Potom změříme správnou expozici (volíme pokud možno delší - vysvětlím později) a její hodnoty zapíšeme spolu s výškou zvětšovací hlavy na okraj papíru. Nyní provedeme totéž s negativem portrétu, který však musíme "napasovat" do klínovité části pařezu.
Blíží se vyvrcholení: Arch fotopapíru umístíme co nejpřesněji na vyznačené místo a exponujeme obličej. Části, které na snímku nepotřebujeme, zakryjeme buď rukou, nebo připravenou maskou z tvrdšího papíru (proto je delší čas výhodnější). Arch schováme, vyměníme negativy, podle nákresu nastavíme na patřičné místo, fotopapír vrátíme přesně tam, odkud jsme jej před chvílí sejmuli a podle poznámek provedeme druhou expozici. Teď rychle do vývojky, jsme přece zvědaví! Již při pozorování prvních tmavých kontur v lázni ale rychle dojdeme k nepříjemnému poznání, že fotografie vypadá jinak, než jsme si ji ve své fantazii představovali. Koš však ještě počká. Snímek řádně vyvoláme, aby vystoupily všechny nedostatky a aspoň minimálně jej ustálíme, protože až na denním světle dobře uvidíme všechny chyby, jichž jsme se dopustili.
Obraz je někde příliš tmavý, jinde jsme naopak paprsky lampy příliš zakryli, takže na papíře zůstalo příliš světlých ploch a ani "slícování" není napoprvé příliš dokonalé. Jsme-li ještě stále obrněni trpělivostí, nezbývá, než se pokusit o reparát. Postup je stejný, jen se musíme snažit vyvarovat se chyb, které jsme vyčetli z prvního pokusu. Ty, které trpělivost opouští a raději by kýžené dílko "poskládali" v počítači, mohu utěšit vlastní zkušenností, která mi neomylně říká, že ani pátý pokus nemusí být tím posledním. Vytrváme-li však, vysněné kompozice se určitě dočkáme.
S jídlem roste chuť
Pokud vás hrátky v komoře "chytí", rychle si osvojíte pár "fíglů". Chcete-li mít přechod mezi motivy co možná nejpozvolnější, je třeba držet masku nebo ruce co nejblíž objektivu, naopak pro ostrý přechod je potřeba maskovat až těsně nad papírem a masku vystřihnout až filigránsky přesně. Časem také přijdete na to, že první pokus nevyjde téměř nikdy, a proto jej začnete pojímat jako generální zkoušku. Ušetříte tak nervy a koneckonců i čas. Zjistit výsledné zčernání v místech, kde se oba negativy překrývají, lze totiž až při montáži celého motivu. Také tonální poměr obou motivů se naplno projeví až při celkové kompozici. Na papíru prostě neušetříte.
Určitě začnete časem pošilhávat také po složitějších kompozicích z více negativů, nebo si budete chtít vyzkoušet kombinaci několika osvitů se sendvičem. Že je to v principu snadné (po předchozích zkušenostech se přece několika komplikací navíc nezaleknete), lze ukázat na fotografii Stín. Základním motivem je sendvič podexponovaného dívčího aktu a kmene stromu, který je na papír exponován jako první. Druhá expozice je tvořena kontrastním záběrem okraje velké louže těsně po dešti, takže světlá obloha se zrcadlí nejen ve vodě, ale také na mokrých "kočičích hlavách" a kamení. Kompozici uzavírá detail podloubí.
Stín
Podobně vznikla i fotografie Mrazivá. Sendvič tmavé tváře na bílém pozadí a makrosnímku ledových krystalků je doplněn negativem stínů světla, které na bílé zdi vykreslila stolní lampa. Černý klín jsem pak vytvořil tak, že jsem celou montáž překryl černým papírem s vytrženou výsečí, zatížil sklem a na chvíli rozsvítil normální žárovku. Proč zmiňuji právě tento motiv?
Mrazivá
Ke zdařilé montáži je totiž potřeba nejen trpělivost, pečlivost a zručnost při práci v komoře, ale i stejná (ne-li větší) dávka fantazie a chuti zkoušet něco nového, experimentovat.
P.S. Pokud jsem tentokrát zklamal příznivce počítačových úprav, tak se omlouvám. Věřím však, že základní návod našli v minulém díle a dnešní metoda se pro ně liší jen tím, že místo prolínání zesvětlením zvolí ztmavení, případně násobení montovaných vrstev. Pro majitele obou technologií pak tip na závěr: Zkuste si udělat jednu kompozici v komoře i na obrazovce. Převedete-li "ruční práci" do počítače, všichni ji budou hodnotit lépe, než vedle stojící digitální dílko, ale jen vy budete vědět, která je která.
Komentáře
Přehled komentářů
Díky Jirko za zastavení na mých stránkách. Včechny úpravy (digitální)- moje - provádím ve Photofiltru. A všichni přátelé, jejichž úpravy jsi shlédl, také. Ríkáš, že nevidíš smysl v úpravách fotek. Ale všechny tvoje koláže jsou vlastně úpravy a některé jsou moc fajn. Ty stopy zajíce sis měl rozkliknout a viděl bys padající sníh. Opravdu vzácnost v dnešní "zimní" době. Tak zase někdy příště.
Díky
(sampa, 12. 12. 2006 21:14)