Nissan Vanette Cargo 2.3D 1997 - TEST
Lehký užitkový automobil Nissan Vanette Cargo jsme měli zapůjčený ve velmi praktické verzi s posunovatelnou vnitřní stěnou. Díky ní vyhoví jednou jako pětimístný vůz, jindy coby dvoumístná dodávka s větším prostorem pro náklad.
Zvnějšku vypadá tato verze jako ostatní její sourozenci, tedy velmi elegantně. A to nejen kvůli zelenému metalickému laku. Vděčí za to především faktu, že se jedná o užitkové provedení velkoprostorového Nissanu Serena. Ten se vyznačuje mnoha konstrukčními zajímavostmi, jimž vévodí unikátní uložení klasického stojatého řadového čtyřválcového motoru podélně mezi předními sedadly a pohon zadních kol přes kloubový hřídel. Vzhledem k optimálně umístěnému těžišti tak vůz nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti, větší rejd předních kol a podle předpokladů také účinnou přední deformační zónu. Je logické, že všechny tyto přednosti přebírá i užitkové provedení, v našem případě vylepšené o variabilní interiér.
Dopředu můžeme prohlásit, že hlavním důvodem hovořícím pro koupi námi testovaného nadstandardního provedení Nissanu Vanette Cargo je právě jeho všestrannost. Ta je dána hlavně nezvyklou posunovatelnou překážkou, která odděluje prostor pro cestující od místa pro náklad. V pětiméstném uspořádání činí délka úložné plochy 1200 mm. Při potřebě přepravovat rozměrnější předměty lze zadní sedadla jednoduše sklopit vpřed a po odjištění čtyř pojistek posunout stěnu po kolejničkách. To umožňuje převážet náklad o délce až 1790 mm. Největší šířka dosahuje 1540 mm a mezi podběhy je zúžena na 1100 mm. Při těchto rozměrech se však zdá, že užitečná hmotnost tohoto provedení, která činí rovnou jednu tunu, patrně nebude ve většině případů nikdy využita. Tím je poněkud postižen komfort cestování, protože zadní listová pera mají kvůli velké nosnosti tužší charakteristiku a ani při jízdě v pěti není rozdíl v plavnosti příliš znatelný. U běžného dvoumístného furgonu však takové užitečné zatížení přijde vhod.
Zadní kola Nissanu Vanette Cargo pohání řadový čtyřválcový vnětový motor se zdvihovým objemem 2,3 litru a skromným největším výkonem 55 kW. Zpřevodování pětistupňové mechanické převodovky je dimenzováno v souladu s užitečnou hmotností, a tak při menším vytížení nelze od tohoto pohonného ústrojí očekávat kdovíjakou dynamiku. To ostatně dokumentují i údaje výrobce: největší rychlost 132 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 28,7 s. A tak nejenom konstrukcí, ale i motorem je tento vůz vhodný především do města, kde uživatel ocení také velmi dobrou manévrovatelnost, kterou reprezentuje průměr otáčení 10,8 m. Navýsost příjemným doplňkem je sériově dodávaný posilovač řízení.
Cena v době testu činila 502 000,- Kč bez DPH