Seat Inca Kombi Plus 1,6i 1996 - TEST
Seatu letos chybí s výjimkou velkoprostorového vozu Alhambra a kupé Cordoba SX, výrazná novinka. Snad proto vznikla pro drobné obchodníky užitková verze ibizy s označením Inca.
Do modelového roku 1996 vstoupily hatchback Ibiza a sedan Cordoba bez větších změn, a proto se Seat rozhodl pro menší experiment. Nabídku doplnil o užitkový model Inca Kombi Plus, který se v Německu představil začátkem letošního roku a u nás přijde do prodejní sítě během jara. Za vzor mu posloužila Ibiza, od které převzal celou příď.
Je zajímavé, že Seat Inca Kombi plus 1.6i má na užitkový vůz překvapivě bohatou standardní výbavu. Zahrnuje totiž airbag pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelný volant a přední bezpečnostní pásy, dělená zadní sedadla, elektricky ovládaná boční okna vpředu a výztuhy dveří. Za příplatek si lze objednat protiblokovací systém ABS a dokonce i mezalízu. Interiér benjamínka Seatu obsahuje vesměs známé díly španělských vozů, takže ničím novým nepřekvapí. Přehledná přístrojová deska se sice vyznačuje jednoduchostí, zato však vysokou účelností. K dobrému pocitu z jízdy přispívá pět pohodlných, optimálně ergonomicky navržených sedadel a mile překvapí velký úhel otevření předních dveří. Do zadní části incy je však přístup poněkud komplikovanější, takže kdo ze spolucestujících zabere sedadlo vedle řidiče, užije se mnohem více pohodlí než ostatní. Nejvýraznějším prvkem, kvůli kterému byla vlastně modifikace incy zkonstruována, je ložný prostor na zádi. Jeho základní objem 650 litrů lze sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 2900 litrů, takže pak není problém naložit potřebný náklad, ať se jedná například o stavební materiál či potraviny.
Pod kapotou vozu Seat Inca Kombi Plus se skrývá zážehový čtyřválec 1.6 l/55 kW, známý již z toleda. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 15.8 sekundy ukazuje, že motor nevyniká přílišnou pružností. Výrobcem udávané hodnoty nejvyšší rychlosti 135 km/h a průměrné spotřeby 10,1 litru na 100 km dnes nikoho také zrovna neoslní. V džungli města najde jistě uplatnění mechanická pětistupňová převodovka s dobře přesazenými rychlostními stupni. Alternativně je pro incu připraven na výběr vznětový motor 1.9 nebo zážehový 1.4 s vícebodovým vstřikováním paliva. V nákladovém prostoru Seatu není vlivem zadní tuhé nápravy a pérování listovými pery vhodné převážet křehké zboží, jako například žárovky. Při plném zatížení je sice vůz stabilnější než s nezávisle zavěšenými koly, ale v normálním silničním provozu poskakuje a jízda s ním je značně nepohodlná. Poloměr otáčení 10,6 metru umožňujě řidiči ladně se proplétat úzkými městkými uličkami. Při brzdění je však třeba myslet na to, že automobil lze ze 100 km/h zastavit na dráze 40,7 metru, což je vzdálenost, která dnes není nijak chvályhodná. Přesto je Seat Inca Kombi Plus vozem, který vhodně zaplnil výraznou mezeru na trhu užitkových automobilů.
Cena v době testu na německém trhu činila 24 895,- DEM