Daihatsu Move 1996 - nový model
Japonská automobilka Daihatsu představila letos v Ženevě poprvé na evropské půdě svůj další miniautomobil, pojmenovaný Move.
Daihatsu Motor Corporation je od doby svého vzniku známá zejména jako výrobce malých vozidel do města. Přestože je nejstarší japonskou automobilkou, počet ročně prodaných vozů nebo paleta modelů nepatří mezi největší. I tak je ale populární po celém světě a také u nás si získává další příznivce. Prozatím výhradně pro japonské zákazníky má Daihatsu nový a překvapivě řešený automobil, který dostal do vínku mrštnost. A to nejen díky svým vnějším rozměrům, použitým pohonným jednotkám, ale rovněž jménu. Nese totiž označení Move, jehož hlavním významem v češtině je sloveso pohybovat se.
Na evropské poměry má nejmladší daihatsu poněkud zvláštní proporce. Karoserie hranatých tvarů se nejvíce přibližuje jednoprostorové koncepci. Řešení předních světlometů nenechá nikoho na pochybách, jakou státní příslušnost má Daihatsu Move zapsanou ve svém rodném listu. Japonská konstruktérská a designerská škola je znát i na celkově funkcionalistickém vzhledu. Jak známo, účel světí prostředky, a od městského vozu se očekává dostatek prostoru na co nejmenším půdorysu. To se japonským inženýrům podařilo splnit téměř bezchybně. Vždyť v automobilu s celkovou délkou 3295 mm a šířkou 1395 mm je dostatek místa pro čtyři dospělé cestující a menší nákup či rozměrnější sportovní tašku. I přes své skromné rozměry má Move celkem pět relativně rozměrných dveří, přičemž ty zadní se otevírají doprava místo nahoru. Toto řešení bylo zvoleno kvůli větší výšce vozu, který činí 1695 mm, a osobám nižšího vzrůstu usnadňuje manipulaci s pátými dveřmi.
Ožehavá otázka bezpečnosti posádky nezůstala samozřejmě mimo zájem konstruktérů, a tak se při konstrukci skeletu uplatnila tzv. metoda konečných prvků. Rovněž řešení vnitřku automobilu přispívá k co největšímu komfortu a bezpečnosti. V interiéru najdeme čtveřici samostatných a všestranně indiviuálně seřiditelných sedadel s opěrkami hlav. Přestože cestující na zadních místech mohou sedák posouvat jen o 150 mm, mají možnost měnit i polohu opěradla. Samozřejmostí je možnost jejich postupného sklápění a tím zvětšení zavazadlového prostoru. Díky značné vnitřní výšce jsou všechny místa poněkud výše, než je obvyklé, což zlepšuje výhled z vozu a orientaci v hustém městském provozu. K tomu přispívají i poměrně velká vnější zpětná zrcátka.
Daihatsu Move se nabízí ve dvou verzích: základní CX a lépe vybavené SR. Zatímco obě dvě mají ve standardu čtyřkanálové ABS, SR nabízí také airbag ve volantu. Hlavním rozlišovacím prvkem je však motor o zdvihovém objemu 659 ccm, který je ve verzi SR přeplňovaný turbodmychadlem. Chudší vyrianta je poháněná tříválcovou jednotkou EF-ZL se čtyřventilovým rozvodem DOHC o výkonu 41 kW. Druhým agregátem je čtyřválec JB-JL, který má sice stejný zdvihový objem, ale celkem čtyři válce a hlavně výfukové turbodmychadlo. Jeho výkon dosahuje hodnoty 47 kW.
Daihatsu původně plánovalo vyrábět pouze pro domácí trh měsíčně 6000 těchto jistě zajímavých vozů. Japonští zákazníci však reagovali nečekaně dobře, a proto se produkce zvýšila na plných 15 000 vozidel za měsíc. Technicky propracovaný automobil Daihatsu Move dokazuje, že má naději uspět, a to nejen v Japonsku. Je pravděpodobně jen otázkou času, kdy malý čipera opustí rodné břehy.
Cena v době testu nebyla známa