Aero 662 kabriolet
Aero 662 v provedení kabriolet patří mezi nejunikátnější exempláře v naší automobilové historii.
Aero 662 Kabriolet
V úředním osvědčení z dubna roku 1931 stojí napsáno: Dosvědčuje se, že typ níže popsaný připouští se k jízdě po veřejných cestách na základě zkoušky, provedené ve smyslu § 16 min. nař. z roku 1910. Jméno žadatele i výrobce bylo shodné: Aero, továrna letadel, Praha - Vysočany. O necelý rok později, v lednu 1932 policie přidělila cestovnímu vozu Aero 18 HP s výrobním číslem 20354 značku OX 351, přičemž prvním majitelem se stal pan Jarka Černý z Hradce Králové. Proč to vše rozebíráme tak podrobně? Inu proto, že jde o automobil v unikátním otevřeném provedení, označovaný později jako Aero 662. Je to jediný do současnosti dochovaný exemplář, jehož karoserii upravila neznámá karosářská firma či jednotlivec na kabriolet.
Aero 662 Kabriolet
Dva roky po představení jednoválce Aero 500, který se setkal s velkým zájmem veřejnosti a zaznamenal velký obchodní úspěch, přistoupila letecká továrna JUDr. Vladimíra Kubeše v Praze - Vysočanech k výrobě dalšího vozu shodné koncepce. Ten ovšem dostal dvouválcový dvoudobý motor, jenž měl oproti předchozímu jednoválci téměř dvojnásobný výkon 18 koní (13,2 kW). Automobily Aero 662 se vyráběly v letech 1931 až 1934 většinou v provedeních otevřený dvoumístný roadster s plátěnou skládací střechou a nouzovým sedadle v zadním zavazadlovém prostoru. Vznikaly ovšem také čtyřsedadlové sportovní verze či limuzíny a dokonce i dodávkové vozy. V průběhu výroby se u nich zvětšil rozchod zadních kol, původně svislé sloupky předního skla se zešikmily a dokonce se montovalo i sklápěcí přední sklo. Další úpravy se dotkly vzhledu, zejména blatníků a masky chladiče. Automobily měly mechanické provozní brzdy pouze na zadních kolech, avšak v závěrečné fázi výroby se objevily i na přední nápravě. Z nádrže umístěné předu se palivo převádělo samospádem do karburátoru Amal či Solex.
Aero 662 Faux-kabriolet
Velice jednoduchý moderní lidový vůz, jak bychom mohli automobily Aero nazvat, měl bezrámovou konstrukci s tuhými nápravami a čtvrteliptickými podélnými listovými péry doplněnýmy vpředu třecími tlumiči. Při spotřebě kolem 7 litrů benzina na 100 km dosahovala největší rychlost 85 km/h. Je zajímavé, že vůz Aero 662 si počínal úspěšně i na sportovním poli a zvláště Bohumil Turek dokazoval jeho spolehlivost. Ať to bylo při 10 000 km dlouhé jízdě z Prahy do Berlína nebo při ujetí 30 000 km za 30 dní na okruhu Praha - Svitavy - Praha v červenci 1932.
Aero 662 Kabriolet
V předválečné době se stalo zcela běžné, že továrny či specializované karosářské firmy upravovaly sériově vyráběné vozy přesně podle přání zákazníků. Ani automobily značky Aero nebyly v tomto ohledu výjimkou, což platí také pro popisovaný exemplář Aera 662. K jeho úpravám posloužil za vzor tovární faux-kabriolet z roku 1929, tedy jakýsi falešný kabriolet modifikovaný z roadsteru Aero 500 nasazením pevné nástavby potažené plátnem. Ovšem s tím rozdílem, že z Aera 662 se stal kabriolet pravý. Aby mohl mít stahovací boční okna a přitom se nezmenšoval vnitřní využitelný prostor, konstruktéři rozšířili kabinu o šířku dveří a současně elegantně vyřešili přechod mezi ní a kapotou motoru.
Aero 662
Mnoho upravených či závodních vozů Aero se bohužel do nynějška nedochovalo. Možná nebýt Vladimíra Malinovského, dnešního (v roce 1996) majitele krásného červeného kabrioletu Aero 662, nedochoval by se ani tento vzácný kus. Naštěstí jej tento obdivovatel starých automobilů, veteránista kdysi vyučen v dílně na traktory, objevil před sedmi roky kdesi na Berounsku, kde se vůz povaloval dobrých dvacet let bez povšimnutí. Pan Malinovský se nezalekl jeho velmi zanedbaného stavu a rozhodl se pro renovaci. Přitom jej zaujalo, že nešlo o klasický typ z výroby. A tak se s vehemencí sobě vlastní pustil do práce. jak sám o sobě říká, "Když něco dělám, tak ani nespím". A výsledek vypadá podle toho. Znamenalo to ovšem pídít se po chybějících přístrojích, světlometech, pneumatikách a dalších věcech, vyrobit prakticky novou karoserii a samozřejmě zrenovovat mechanické části vozu. Po dvou a půl letech práce doma i na chalupě se ale Vladimír Malinovský může směle chlubit unikátním kabrioletem Aero 662, jenž je šitý na míru.
Komentáře
Přehled komentářů
Russian actor Panin is seen on an erotic resource loveawake.ru
Aero 662
(Hašler Petr , 13. 11. 2016 9:15)Text Mám Aero 662. 2 válce, ztahovací plátěná střecha, dvou místný, zašupovací dveřní okna. R.v. 1931. Poslední technická ko9ntrola 2009. Najeto 52575 km.
Aero 662
(Kokos, 7. 2. 2012 14:35)Dobry den mam Aero 662 z Roku 1935 je v originalnim stavu je v tom motor 600ccm .Mam ho v cerveny barve z bilima kolama barva je original chtel bych se zeptat na hodnotu vozidla.Kokos92@seznam.cz tel 606481851
Aero 662 Kabriolet.rok výroby 1934 nebo 1935
(Kateřina, 6. 11. 2011 5:45)
Prosím vás, jakou má tohle vozítko skutečnou hodnotu?Je to Aero Praga Kabrioletá 662.Je to 4 místná sportovní verze,v puvodním stavu,cca do 7let pojízdná,děkuji za odpověd na J.Katynka@seznam.cz
Hi! Only from 18+!
(SandraEpisa, 24. 2. 2021 23:47)