Ford Transit 100S Van 1996 - TEST
Ford Transit oslavil minulý rok své třicáté narozeniny. O tomto věku se mezi lidmi mluví jako o nejlepších letech. U transitu tomu není jinak.
Vypadá to téměř neuvěřitelně, ale je to skutečně pravda. Pojem mezi užitkovými vozy, Ford Transit, spatřil světlo světa již v roce 1965. Tedy přesněji řečeno jeho první generace. Ta zatím poslední se od své předchůdkyně zdánlivě příliš neliší. Zvenku je hlavním rozlišovacím znakem oválná čelní maska s modrobílým emblémem. Zato v kabině čeká na řidiče mnoho překvapení.
Hned na první pohled upoutá provedení přístrojové desky, která je celá světle šedá, jen řidičova část je černá. Praktickým doplňkem jsou analogové hodiny, umístěné pod prostředními výdechy ventilační soustavy. Ta pracuje s třírychlostním větrákem, jehož ovladačem se zároveň přepíná na vnitřní cirkulaci vzduchu. Samostatnou kapitolou je volant. Jeho průměr i průřez věnce, ergonomicky rozmístěná ramena a mohutný střed s příplatkovým airbagem prostě přímo lákají k uchopení a jízdě. Ještě zbývá nastavit všestranně seřiditelné sedadlo, standardně dodávaná elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním a vyrazit.
Po otočení klíčku jsem automaticky čekali na zhasnutí žluté kontrolky žhavení, ale marně. Ona se totiž vůbec nerozsvítila. Pouze při ranním spouštění vznětového motoru v desetistupňovém mrazu bylo třeba krátce počkat. Během dne, kdy se rtuť v teploměru pohybovala hodně pod bodem mrazu, kontrolka ani neblikla. Behěm okamžiku se agregát zahřál na svoji provozní teplotu a díky výkonnému topení tak bylo zakrátko v třímístné kabině příjemně. V námi testovaném trnsitu brumlal čtyřválcový vznětový motor 2,5 l/56 kW s přímým vstřikováním, který měl s celkovou hmotností vozu 2550 kg plné ventily práce. Nepřítomnost komůrky ve spalovacím procesu naftové jednotky sice způsobovala poněkud větší hlučnost, agregát však potěšil svojí ekonomičností. Nemalou měrou k ní jistě přispělo i vhodné odstupňování pětistupňové převodovky. Při jízdě zvláště v městském provozu jsme ocenili řešení vnějších zpětných zrcátek. Jejich dolní část je totiž panoramatická a pomáhá nejen při couvání, ale okáže přehlédnout i pře tři jízdní pruhy. Dobře přístupný nákladový prostor transitu umožňuje také díky nízké podlaze nakládat a vykládat těžší předměty bez problémů. Námi testovaná verze měla oproti standardu airbag pro řidiče, přední zástěrky, kvalitní radiopřehrávač, imobilizér, posilovač řízení a částečně čalouněný nákladový prostor s gumovou podlahou.
Cena v době testu činila 620 500,- Kč