motivace
9. MOTIVACE
Definice motivace
-motivace je proces, který determinuje zaměření, intenzitu a trvání chování
-motivace je chápána jako vzájemné působení mezi motivovaným subjektem a motivující
situací
-motivace = obecné označení podmínek, které detrminují lidskou aktivitu
= všechny individuu připisované pochody, které vysvětlují či dělají srozumitelným
jeho chování
= popud, který vychází z potřeby, jež má být uspokojena nebo z cíle, který je
stanoven a subjektem přijat
– zahrnuje všechny pochody nebo stavy označované jako snažení, chtění, tužba,
přání, pud, potřeba, zájem aj., ale také emoce a vnější materiální a ideální
objekty, které jsou pro člověka důležité a o jejichž dosažení usiluje
Různé významy pojmu motivace
1. motivace jako příčina pohybu
2. motivace jako důsledek změn stavu organismu
3. motivace jako abstrakce z kontinua aktivace
4. motivace jako determinanta směřování chování
5. motivace jako výklad smysluplných souvislostí
6. motivy jako důvody rozhodování v situaci volby
Funkční motivačně behaviorální proces
-motivované chování vystupuje na základě nutnosti uspokojení určité potřeby ->
uspokojování potřeb spolu se zkušeností vytváří komplex instrumentálního chování – funkční
motivačně-behaviorální komplex, v němž se propojují psychické funkce (procesy), které se
podílejí na utváření motivace chování -> tento komplex vytváří funkční jednotu motivačních,
emočních, kognitivních a behaviorálních (motorických) složek
kognitivní emoční
složka funkční složka
motivačně
behaviorální
komplex
motorická složka
Struktura motivace
-zahrnuje v sobě 5 funkčních prvků:
vzrušení, energii
zaměření této energie na určitý cíl
selektivní pozornost pro určité podněty a sníženou vnímavost pro jiné, v daný
okamžik nevýznamné podněty
organizaci aktivity do integrovaného vzorce reakce, příp. sekvence reakcí
udržování této aktivity až do doby, kdy dojde ke změně výchozích podmínek
Vlastnosti motivovaného chování
energie (energie chování odpovídá síle motivu)
perzistence (motivace i chování setrvávají, dokud není dosaženo cíle)
variabilita motivovaného chování (téhož cíle lze v různých situačních podmínkách
dosahovat různými způsoby, což je funkcí situačních „kognitivních klíčů)
směr (motivované chování je zaměřeno na dosažení určitého cíle)
Principy motivace
Princip psychického ekvilibria (rovnováhy)
-veškeré chování směřuje k udržování či restauraci vnitřní dynamické psychické rovnováhy
-homeostáza = udržování stálého relativního stavu (status quo), který je předpokladem
optimálního fungování organismu a je dán určitými konstantami (např. optimální teplota
organismu, optimální svalové napětí aj.)
-psychické ekvilibrium – je udržováno návratem ke stále stejnému optimálnímu vnitřnímu
stavu nebo je ustaveno změnou -> rozhodující je redukce vnitřních rozporů či dissonance
(např. selhání ohrožující pocit sebejistoty)
-rozhodující roli hraje eliminace negativních pocitů
Princip psychického hédonismu (slasti)
-vyjadřuje obecnou tendenci všech živých bytostí k maximalizaci slasti a k minimalizaci
strasti -> k dosahování příjemného a k vyhýbání se nepříjemnému
-dvě dimenze slasti: slast smyslová (příjemné druhy vnímání), slast duševní či duchovní (je
spojena s preferencí kulturních hodnot – intelektuálních, etických, estetických, náboženských
a ideových, ale také radost z úspěchu, získaného uznání aj.)
Funkce motivace
-motivace plní trojí funkci:
1. stimuluje chování (energizující funkce)
2. usměrňuje chování (direktivní funkce)
3. dává chování smysl
Kritéria motivace
1. kritéria mentalistická
-subjektivní prožívání podněcující povahy (snaha, chtění, touha, přání, úmysl, záměr,
úsilí)
-relativní situační nezávislost chování
2. kritéria operacionalistická
-proměnná je označována za motivující:
jestliže umožňuje reakce rozdílné kvality, nebo když je obsazuje energií
jestliže učení se novým reakcím se zdá být závislé na přiměřených manipulacích s
těmito proměnnými
jestliže změna takové proměnné vede k zeslabení určitých reakcí, anebo k jejich
zesílení
když se žádné jiné vysvětlení nezdá být přiměřené
Motivy
-motiv = vnitřní, dále neanalyzovatelná determinanta procesu motivace => dispozice,
pohnutka procesu motivace
-motivy jsou nestimulační proměnné, kontrolující chování => akty organismu jsou zčásti
determinovány ve svém směru a síle setrvávající strukturou či interním stavem
-nevědomý motiv = motiv, který si subjekt neuvědomuje nebo který si uvědomuje ve
zkomolené formě
-substituce motivů -> charakteristická pro lidské chování – napč. nadměrné jedení nemusí
být bždy motivováno hladem nebo apetitem, ale také osamělostí nebo jinými zdroji úzkosti
-vlastnosti motivů = směr, intenzita a trvání
Primární a sekundární motivy
-primární motivy = organické, biogenní, vrozené -> závislé na organických deficitech
a přebytcích a fyziologických pochodech
-sekundární motivy = psychické, sociogenní, získané, naučené -> formují se během
ontogeneze jedince
Vnější a vnitřní motivy
-vnější motivy (incentivy) = založené na odměnách a trestech
-vnitřní motivy (impulzy) = vzájemně spjaty s vnějšími pobídkami a cíli -> vnější pobídka
podněcuje nebo oslabuje vnitřní motivy vycházející z potřeb jedince
Složky motivů
podněcující složka
energizující složka
regulující složka
Potřeby
-jsou základem motivace
-potřeba = subsystém organismu, který pobízí k vyhledávání určité podmínky nezbytné
k životu, popřípadě vede k vyhýbání se určité podmínce, která je pro život nepříznivá
-potřeby mají aspekty biologické, psychické a sociální
Členění potřeb
1. fyziologické potřeby = elementární životní potřeby (potřeba kyslíku, potravy, spánku,
sexu aj.)
2. sociální potřeby = společenské potřeby (potřeba jistoty, potřeba podnětů, změny
a činnosti, potřeba sociálního styku, vzájemných kladných citů a citových projevů,
potřeba výkonu a společenského uznání, potřeby poznávací a estetické, potřeba
kladného sebehodnocení, sebeúcty, potřeba seberealizace či sebeaktualizace, smyslu
života)
-primární biologické potřeby se společensky přetvářejí, sekundární společenské potřeby
naopak zahrnují biologickou složku
-A. Maslow předpokládá, že lidé jsou motivováni hierarchicky uspořádaným systémem
potřeb, přičemž vyšší potřeby se mohou plně realizovat teprve tehdy, jsou-li uspokojeny
potřeby hierarchicky nižší, za určitých okolností však může být některá z nižších potřeb
kompenzována vyšší potřebou