Jdi na obsah Jdi na menu
 


OBECNĚ O MALBĚ

3. 3. 2013

Malby se ve většině případů provádí štětcem, kterým se barva nanáší na podklad, zpravidla papír, plátno, stěnu nebo neobvyklé povrchy, kov, dřevo, plast atp. Podle druhu povrchu se vybírá i druh barvy, kterou malujeme. Jelikož se jedná o velice obsáhlou kapitolu, omezím svou pozornost na malbu na papír a plátno. Já, ač sama maluji převážně akrylovými barvami a akvarelem, budu směřovat k olejomalbě a jen okrajově se zmíním i o jiných technikách malby, ale vždy jen s ohledem na techniku olejomalby.

 POUŽITÉ  TERMÍNY:

malování do mokrého ( malování do nezaschlé barvy), prorůstání barvy (rozpouštění barvy ze spodních vrstev do vrchních), barevný tón (barevnost skvrny), barevný odstín (barva vzniklá zesvětlením či ztmavením tónu), valér (plynulý přechod mezi barevnými tóny nebo odstíny), podložka malby (plátno, papír atd.), lazura (průhledná barevná vrstva), médium (pojivo barvy)

TECHNIKY MALBY, se kterými vás seznámím:

Vodová tempera,  Akvarel, Akrylové barvy, Olejové barvy

KDYŽ SE ZAČÍNÁ MALOVAT: 

Volba barevných pigmentů pro začátek: Asi bych doporučila použít základní barvy: tedy červenou, modrou, žlutou, fialovou, zelenou, oranžovou, černou a bílou. Použiju-li názvy pigmentů doporučuji: neapolsou žluť světlou, okr světlý, umbru přírodní, kostní čerň, kraplak světlý, zem zelenou, kadmium žluté světlé, rumělku červenou světlou (permamnentní červeň střední), ultramarinovou modř.

ŠTĚTCE PRO ZAČÁTEK:

Štětců je potřeba mnoho, nikdy jich není dost, ale neznamená to, že každý je vhodný. Je dobré si pořídit štětce po třech kusech každé šířky. Záleží na velikosti obrazů, pak mohou být velké štětce až 5 cm široké. Pro běžné použití postačí 2cm široké a nejtenčí č. 2. U těch širokých není třeba kupovat drahé, stačí štětinové. Jinak tomu je u malých, tam je potřeba štětec s jemnou, ale pevnou špičkou. Pro olejomalbu se nehodí jemné a měkké štětce, možná pro malbu lazur . Malujeme-li pastou potřebujeme štětec se špičkou co nejpevnější. Co se týče tvaru špičky, je lepší zakulacený - kočičí jazýček.

PALETA: 

Myslíme-li si, že paleta není nutná, pak je to omyl, k ní potřebujeme i malířské špachtle. Obé použijeme k míchání barevných odstínů. Paletu si pořídíme dřevěnou, některé jsou i s otvorem- na palec, pro lepší uchopení. Základním pravidlem úspěšné práce s paletou je čistota, je dobré po každém malování setřít nebo seškrábnout přebytečné množství barvy a při použití olejových barev, paletu omýt terpentýnem. Na paletě by neměla zůstat žádná barva, která by nám mohla později zašpinit nově míchanou barvu. Dřevo, jako materiál, není nutný, může se použít i jiný, umělá hmota, keramika, já osobně při práci s akrylovými barvami používám staré talíře, protože se zaschlá barva lépe sloupne.

PLÁTNO:

Můžeme si koupit už plátno napnuté a našepsované, já raději přešepsuji toto plátno ještě jednou aby vrstva byla dostatečně silná a nepropouštěla (zejména u olejomalby), kdy může slabá vrstva šepsu barvu propouštět až na plátno samotné a tím vznikají fleky. Je možné si však zakoupit  lněné nebo bavlněné plátno a blindrám samostatně a doma si plátno napnout. Lepší je plátno hustší. Při napínání je třeba toto provádět křížem od středu. Při olejomalbě se takto napnuté plátno natře želatinou (glutinový klih) v jedné vrstvě. V 1 litru vody se při zahřívání rozpustí 5 dkg králičího klihu. Voda se nesmí vařit !!! Po zaschnutí se plátno natře akrylátovým šepsem.

TAK A CO PAK:

Máme-li nápad (motiv) můžeme jej na plátno malovat od oka nebo si jej přeměřit a přenést na plátno. Další možností je použití projekce (promítnutí) či si námět protečkovat nebo jej nanést kopírákem, no a pak už nanášet barvy. Já dávám přednost tomu, že si motiv lehce namaluji tužkou (ale opravdu lehoučce) a pak nanáším barvy. Tento postup je pro mne nutný, protože během malby samotné leckdy námět měním a doplňuji.