Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bojíte se autobazaru?

auto-esa_02.jpgPodle Tomáše Svobody, obchodního ředitele Auto ESA Praha, je zřejmě prvotní uvědomit si, že ani prodávající, ani nakupující, včetně autobazaru, nejsou na světě kvůli charitě. Pokud nestřídáte auto kvůli tomu, že potřebujete větší, protože se vám narodily děti, že jste si pořídili chalupu a jako správný Čech neustále něco převážíte, nebo máte pocit, že ke svému společenskému postavení potřebujete reprezentativnější značku. "Do bazaru musíte jít nakupovat s vědomím, že lidé auta většinou prodávají proto, že už stoupají náklady na provoz, zkracují se intervaly mezi opravami," říká upřímně Tomáš Svoboda. Pokud si tuto základní poučku (výjimky potvrzují pravidlo) zapíšete do paměti, nebudete zklamaní ani jako nakupující, ani jako prodávající.

Bazar přesto vykoupí i exempláře, jejichž technický stav je na hranici způsobilosti, ale odpovídá tomu i cena. Takové vozy jsou v sekci hodně použitých aut a lidé je s vědomím, že jde spíše o vrak na náhradní díly, také kupují.

Jde samozřejmě i o to, že ne všechna auta míří do bazarů, protože se "sypou". Jsou zde vozy z obměňovaných firemních flotil, prodávají je lidé, kteří majjí nastaveno, že nové auto tři roky a dost, lidé, kteří se nechtějí zdržovat návštěvami zájemců, pokud si sami podají inzerát. A jsou ochotni uznat, že za svůj vůz nedostanou to, co by si přáli, ale co je reálné.

Co je lepší? Hodně peněz, nebo sázka na jistotu

Nejvíce obav dnes vzbuzují u zákazníků obavy, že koupí vůz s přetočeným tachometrem, kradené auto, po těžké havárii, ale tvářící se jako nové, auto, na kterém je exekuční výměr a podobně. "Abychom mohli poskytovat námi prezentované záruky, že zákazník kupuje vůz ve stavu, který je v jeho životopise popsán a že jeho cena je odpovídající, vykoupíme v podstatě dvacet procent vozů, které nám sem lidé přivezou," říká Tomáš Svoboda. Takový statistický údaj působí hrozivě, ale zkusme si ho trochu blíž rozebrat.

Šedesát procent vozů neprojde přijímací prohlídkou kvůli technickému stavu, kdy by dodatečné opravy vyhnaly prodejní cenu na ploše do nereálné výše. Je velmi snadné odhalit, jestli se jedná o vůz, který byl zaplaven při povodních, jestli prošel těžkou kolizí, dá se i při absenci servisní knížky odhadnout podle základních identifikačních čísel motoru a karoserie a roku výroby a dalších údajů z databáze Cebia Report zdokumentovat, jestli ujeté kilometry odpovídají skutečnosti. Vozidlo je prověřeno, jestli není v databázi hledaných aut, jestli není v majetku někoho, kdo má majetek obstaven exekutorem a podobně. "Cebia report obsahuje data z autoservisů, od výrobců a dalšícvh institucí, kterými auto během svého života prochází a tak lez poměrně přesně zdokumentovat jeho historii. Díky tomu jsme mohli jako první začít poskytovat garance na ujeté kilometry," hovoří o jednom z největší strašákl všech, kdo uvažují o ojetém vozidle. Někdy neprojdou prohlídkou vozidla, o jejichž skutečném technickém stavu neměli majitelé ponětí, protože je koupili už ojeté buď v jiném autobazaru, nebo od majitele, který skutečný stav zatajil.

"Jestliže nám vyjede z počítače, že je auto kradené, za chvilku je tady policejní komando s kuklami a nabízející putuje v želízkách do vazby. I to se stává," přibližuje Tomáš Svoboda. Jestliže se stane, že bazar vykoupí auto, které ještě nebylo zaneseno do registru exekucí, bere Auto ESA na sebe plnou zodpovědnost a peníze vrátí a s původním majitelem se pak soudí. "To se stalo naštěstí jen jednou a ještě v době, kdy jsme tento údaj u aut neprověřovali. Osvědčuje se nám, že lidé koupí i vůz, který má drobné nedostatky, má už něco odsloužené, ale všechno je popsané a on ví, co kupuje."

Dvacet procent zákazníků si odveze vůz zpět proto, že očekávalo vyšší výkupní cenu. "Cenami v autobazerech hodně zamávalo velké snižování cen nových aut před dvěma lety. Některé modely šly dolů o sto a více tisíc. Nemůžete chtít za vůz stejné peníze jako se podobný model prodával v bazarech v roce 2008, když za tyhle peníze máte dnes nové auto."

Nohama na zemi, hlavou pod oblaky

Na závady, které se projeví do jednoho měsíce po nákupu, poskytuje autobazar záruku v tom směru, že díl vymění, opraví na své náklady. V dalším období může na opravdu nečekané a novým majitelem nezpůsobené poruchy poskytova nejrůznější slevy. Přesto se stává, že lidé přicházejí s nárokem na bezplatnou opravu i po roce, dvou, což je pochopitelně nereálné.

Je dobré čekat, že nakujete věc, kterou předtím už někdo používal a nečekejte, že vm bude sloužit stoprocentně bezvadně, jako vůz, který práve sjel z výrobní linky (i když ani to není zárukou). Je to stejné, jako kóupit chalupu, foťák z bazaru, nebo se potřetí oženit se čtyřikrát rozvedenou paní (pánem).

Tři malé rady, jak spokojeně prodávat a nakupovat v autobazaru:

1. Autobazar není charita. Nabízí, aby vydělal.

2. Uvědomte si, že čím víc záruk za technický stav a původ auta autobazar poskytuje, tím víc starostí a nákladů s tím bazar má a to vše se do ceny auta promítá. Jistota původu a objektivní "životopis" vozu není zadarmo (poplatky za vstup do registrů a údaje dalších institucí, programy na čtení dat z řídicích jednotek vozů atd.). Dívejte se na věc reálně.

3. Pokud prodáváte, nelžete o technickém stavu, jestliže ho znáte. Stejně vás odhalí. Kromě toho v autobazaru, kde to neodhalí, se vám může stát, že koupíte vůz od stejného vykuka. Na každého totiž jednou dojde.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář