Kozí hřbety

Délka trasy: 13 km

Náročnost: nenáročný výlet

Občerstvení: Hanspaulka, Horoměřice, Roztoky u Prahy

Od autobusové zastávky Hanspaulka se vydáme po zelené turistické značce k rozcestí Zlatnice, odkud  sestoupíme lesní cestou  do Šáreckého údolí. Hned vzápětí začneme prudce stoupat, výstup nám zpříjemní pohled na malebný kostelík sv. Matěje trůnící nad údolím. Pokračujeme stále po zelené směrem na Horoměřice, poslední úsek před touto vesnicí jdeme po cestě mezi poli, z níž jsou za příznivého počasí krásné výhledy až na Říp a Milešovku. Idylku narušují pouze letadla přelétávající nízko nad našimi hlavami. Projdeme Horoměřicemi, pokračujeme podél chat až k silnici, za níž již začínají Kozí hřbety. Jedná se o buližníkový hřeben, na němž se kdysi nacházelo sídliště lidu knovízské kultury. Byly zde nalezeny i vzácné bronzové dýky zdobené zlatem a jantarem. Cestou po tomto divokém skalnatém hřebeni se nám naskýtají pěkné výhledy, nechce se ani věřit, že se nalézáme jen kousek za Prahou. Bohužel i zde nás obtěžují svým hlukem přelétávající letadla. Sestoupíme k rybníčku, za nímž si můžeme udělat krátkou odbočku po modré na protilehlý Holý vrch, který si oblíbil malíř Mikoláš Aleš – vyhlídka na vrcholu kopce nese jeho jméno. Nacházíme se v další významné archeologické lokalitě. Právě zde byly v minulosti odkryty hroby pocházející z doby tzv. „únětické“ kultury, jejímž typickým znakem bylo pohřbívání lidí ve skrčené poloze. Sejdeme z vyhlídky dolů a vydáme se doleva po modré krásným Tichým údolím podél Únětického potoka až na nádraží v Roztokách u Prahy.