Bedřichov

Kolem nejvýše položené přehrady v Čechách za bílými tygry do liberecké zoo

Bedřichov – Nová Louka – vodní nádrž Bedřichov – Rudolfov – Liberec

Start výletu: autobusová zastávka Bedřichov

Cíl výletu: tramvajová zastávka Liberec,Lidové sady

Délka trasy: 15 km

Tip: úsek z Bedřichova do Rudolfova je v zimě sjízdný na běžkách

Náročnost: mírně náročný výlet

Občerstvení: Bedřichov, Nová Louka, Liberec

Od autobusové zastávky Bedřichov se vydáme po žluté turistické značce směrem na Novou Louku, kde kdysi stávala sklářská huť, z níž se dnes zachoval pouze bývalý panský dům. Procházíme kolem pomníku Přemysla Šámala (kancléře prezidenta Masaryka), který zde často pobýval. Kolem Gregorova kříže pokračujeme dál až k rozcestí Za přehradou, kde odbočíme doleva a po modré značce podél potoka Černá Nisa zanedlouho dojdeme k vodní nádrži Bedřichov. Tato nejvýše položená přehrada v Čechách (775,5 m n. m.) byla vybudována před více než sto lety. Míjíme pomníček Herberta Johneho a kříž Dagmar Spinové, kteří zde tragicky utonuli. Přejdeme přes 340 metrů dlouhou hráz, z které se nám naskýtají pěkné výhledy na toto tajemné horské „jezero“. Stále po modré začneme postupně scházet po Nové poutní cestě, po které kdysi putovali poutníci z Liberce na mariánské poutě do Hejnic. Sestupujeme Panenskou strání posetou mohutnými balvany nad údolím Černé Nisy. V Rudolfově můžeme obdivovat stále funkční vodní elektrárnu z třicátých let minulého století, voda je k ní přiváděna podzemním potrubím z několik kilometrů vzdálené Bedřichovské přehrady. Po krátkém prudkém stoupání dojdeme k rozcestí Mlynářův kříž, kde odbočíme doleva společně se žlutou značkou. Kolem skalního útvaru Kovadlina dojdeme ke kdysi slavné výletní restauraci s rozhlednou „Liberecká výšina“, která dnes působí jako opuštěný strašidelný hrad. Sejdeme dolů ke konečné zastávce libereckých tramvají v Lidových sadech, kde můžeme náš výlet zakončit prohlídkou zoologické nebo botanické zahrady.