Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lamborghini Gallardo

18. 4. 2011

  Lamborghini Gallardo [ga:jardo] je supersportovní automobil vyráběný automobilkou Lamborghini. Gallardo je dnes nejvyráběnější model automobilky, díky prodeji přes 5000 kusů za první tři roky. Každé auto stojí okolo $ 180 000 až $ 210 000. Pojmenované je po slavném plemeni bojovného býka.

Interiér Gallarda v černé a žluté barvě

Představení

Gallardo se představilo na autosalonu v Ženevě ro

ku 2003 jako menší a levnější alternativa k modelu

 Lamborghini Murciélago. Model s pohonem všech

kol, hliníkovou konstrukcí, hmotností 1430 kg,

desetiválcem 4961 cm3 o výkonu 365 kW

a maximální

rychlostí 309 km/h se měl začít vyrábět ve větších

sériích

než Murciélago a stát se konkurentem Ferrari 360

Modena.

Záměr automobilky se podařil, již v roce 2005 bylo

na světě

3000 automobilů této modelové řady. Gallardo se tak stalo

nejprodávanějším modelem automobilky Lamborghini,

překonalo Lamborghini Diablo s 2903 prodanými kusy.

 Následující rok (2006) se italské automobilce podařilo prodat 2086 kusů, Lamborghini tak

oslavilo

další jubileum, 5000 vozů Gallardo.

Pro modelový rok 2006 přišla automobilka s mnoha technickými změnami, výkon motoru

byl zvýšen

dokonce na 382 kW.]Concept S a Gallardo Spyder

V roce 2005 v Ženevě představilo Lamorghini Concept Sroadster na bázi Gallarda

s rozděleným čelním

sklem a odděleným prostorem řidiče a spolujezdce. Spekulovalo se, zda se koncept

v nezměněné

podobě dostane do výroby pod názvem Lamborhini Piton.

Lamborghini Gallardo Spyder

Od rozdělení prostoru pro řidiče a spolujezdce

bylo nakonec

upuštěno. Na konci roku 2005 bylo ve Frankfurtu

odhaleno

Lamborghini Gallardo Spyder. Počátkem roku

2006 se

otevřené Lamborghini dostalo do výroby.

Technicky je Spyderu odvozen z kupé, pětilitrový

desetiválec

dosahuje výkonu 382 kW, Spyder díky němu

zrychlí z 0 na

100 km/h za 4,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti

314 km/h, se staženou střechou pak „pouze“ 307 km/h.

Převodovka Spyderu pochází ze speciální edice Gallardo SE.

Otevřená verze je paradoxně těžší než klasické kupé, váží

1590 kg. Skládání plátěné střechy vozu je ovládáno elekrohydraulicky

a trvá pouze 20 sekund.

[

Lamborghini Gallardo LP 560-4
Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder

V roce 2008 bylo v Ženevě odhaleno faceliftované kupé Lamborghini Gallardo LP 560-4,

na podzim

téhož roku byl představen i modernizovaný Spyder. Kromě agresivnějšího designu který

v mnohém

připomíná Lamborghini Reventón se Gallardo dočkalo i nového motoru s vyšším výkonem.

Důležité změny se dotkly přední části vozu. Příď se zašpičatila, změnily se typické

nasávací otvory

vzduchu a na přední světlomety byla použita kombinace LED a xenonu. Zadní světlomety

přestaly

zasahovat přes horní část kapoty a změnil se i vývod horkého vzduchu pod nimi.

Designové změny

zadních partií měly vést k optickému snížení vozu. Téměř nezměněn zůstal interiér,

kde byly upraveny

budíky a mírné změny doznaly i ovládací přepínače. Rozšířila se paleta jemných kůží

čalounění.

Objem desetiválce byl zvýšen u obou karosářských verzí na 5204 cm3. Motor by měl lépe

reagovat v

celém spektru otáček. Maximální výkon se zvedl na 412 kW při 8000 ot./min.

(560 k - odtud označení

LP 560-4, čtyřka odkazuje k pohonu všech čtyř kol) a 560 Nm při 6500 ot./min.

Maximální rychlost

kupé se zvedla na 325 km/h. Z 0 na 100 km/h kupé zrychlí za 3,7 s, na 200 za 11,8 s.

Přestože

hmotnost samotného motoru se zvedla o 10 kg, hmotnost uzavřené verze klesla o 20 kg

(na 1410 kg).

Aerodynamika modernizovaného modelu by měla být o 31 % efektivnější. Změny by měly

pomoci snížit

 emise CO2. Změnou prošla jak manuální, tak i sekvenční převodovka E-gear,

poskytující o dvě pětiny

vyšší rychlost řazení. Nový je i podvozek a pohon všech kol.[9][10]

Gallardo LP 560-4 Spyder oproti kupé zrychlí z 0 na 100 km/h o 0,3 s déle

(za rovné 4 sekundy),

akcelerace na 200 km/h trvá déle o 1,3 s. Maximální rychlost je nižší pouze o 1 km/h.

Cena modernizovaného kupé začíná na 173 740 € (přibližně 4,4 milionu Kč).

[
]Limitované edice

Gallardo se dočkalo řady limitovaných edicí se zvláštními jízdními vlastnostmi nebo

upraveným

vzhledem a to jak přímo od Lamborghini, tak od úpravců jako Hamann, IMSA nebo Momo.

[

Gallardo SE v barvě Verde Ithaca z roku 2006

Koncem roku 2005 byla představena omezená dvousetpadesátikusová série Gallardo SE

(Special

Edition), od běžného Gallarda se na první pohled liší dvojbarevným provedením.

Pro Gallardo SE připravilo Lamborghini paletu šesti barev: dva odstíny šedé, bílou

(Balloon white),

žlutou (Giallo Midas), oranžovou (Arancio Borealis) a zelenou (Verde Ithaca). Šestici barev

doplnila

černá barva (Nero Noctis), použitá na střeše, kapotě motoru, předním a zadním spojleru

 a na zpětných

zrcátkách. Interiér je taktéž dvoubarevný, kombinující černou barvu s barvou převládající

v exteriéru.

Koncová světla jsou lehce zabarvena. Brzdové třmeny jsou lakované šedou nebo žlutou

barvou.

Nově se na voze objevila kola Callisto s pneumatikami Pirelli. Gallardu SE byla do výbavy

dána také

kamera pro snažší couvání. Manuální šestistupňová převodovka byla pro SE verzi

přepracována, za

příplatek je k dispozici robotizovaná převodovka E-gear.

Lamborghini Gallardo SE přišlo na trh s cenou 141 500 €.


]Nera


Lamborghini Gallardo Nera

Gallardo Nera bylo představeno na Pařížském autosalonu v roce 2006. Jízdní vlastnosti

a výkon má

stejný jako Gallardo SE (382 kW). Dostupné je pouze v černé barvě, černá je použita

i na kola

a v interiéru, kde jsou ale i kontrastní bílé prvky. Brzdné kotouče jsou nabarvené speciální

stříbrnou.

Bylo jich vyrobeno pouze 185, 60 z nich bylo určeno pro americký trh.

[]Superleggera

Lamborghini Gallardo Superleggera

Speciální verze Gallardo Superleggera, byla

odhalena roku

2007 na Ženevském autosalonu a svými parametry

se

zařadila mezi vozy jako Ferrari 430 Challenge

 nebo 

Porsche 911 Turbo. Konec edice nastal

s nástupem

modernizovaného Gallarda LP560-4 v roce 2008.

Superleggera je označení pro odlehčené verze vozů

Lamborghini. Prvním automobilem nesoucím toto přízvisko

byla odlehčená verze Lamborghini 350 GT z roku 1964.

Modelu Superleggera se vyrobilo pouze 172 kusů, z toho 10 kusů v bílé, 34 v šedé,

37 v černé,

45 ve žluté a 46 v oranžové

barvě. Od klasického provedení Superleggeru opticky odlišuje černý pruh na boku

a prvky z uhlíkového

kompozitu.

Superleggera se oproti původnímu Gallardu lišila o 100 kg lehčí karosérií.

Nižší hmotnnosti bylo

dosaženo díky použití uhlíkového kompozitu na panely dveří, víko motoru, difuzor, krytí

spodku vozu,

středový tunel, nosné skořepiny sedadel a vnější zpětná zrcátka. Na průhledné části krytu

motoru

a také na některá skla vozu byl použit místo skla lehčí polykarbonát.

Podobně jako základní model, má i Superleggera pohon všech kol a pod kapotou

desetiválec, motor

oproti klasické verzi však dosahuje výkonu o 10 kW vyššího, tedy 390 kW při 8000 ot/min

a točivého

momentu 510 Nm při 4250 ot/min. Z 0 na 100 km/h tak Superleggera zrychlí za 3,8

sekundy,

maximální dosažitelná rychlost je 315 km/h.

[

Edice 250 kusů s označením LP 550-2 představená v roce 2009 má náhon pouze na zadní

kola

a o něco nižší výkon než sériová verze, zato má pohotovostní hmotnost pouhých

1 380 kg. Tato edice

byla pojmenována podle testovacího jezdce Lamborghini Valentina Balboni, který pro

automobilku

pracoval 42 let. Najal ho sám Ferrucio Lamborghini v roce 1967 a zaměstnancem firmy

byl až do

letošního odchodu do důchodu.

[

V roce 2010 odhalilo Lamborghini druhou generaci Superleggery. Hmotnost se oproti

sériovému

modelu snížila o 70 kilogramů. Změnil se přední nárazník a nad zádí přibyl karbonový

spoiler.

Maximální rychlost je 325 km/h. Zrychlení z 0 na 100 vůz zvládne za 3,4 sekundy,

podle automobilky.

Ale fastestlaps.com uvádí za 3,2 s. Z 0 na 200 za 10,2 s.

 

V roce 2004 dostala speciálně upravený model dopravní policie v Kalábrii.

 

 

        Gallardo italské policie                                  Lamborghini Gallardo  Nera                               

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář