Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo [ga:jardo] je supersportovní automobil vyráběný automobilkou Lamborghini. Gallardo je dnes nejvyráběnější model automobilky, díky prodeji přes 5000 kusů za první tři roky. Každé auto stojí okolo $ 180 000 až $ 210 000. Pojmenované je po slavném plemeni bojovného býka.
Představení
Gallardo se představilo na autosalonu v Ženevě ro
ku 2003 jako menší a levnější alternativa k modelu
Lamborghini Murciélago. Model s pohonem všech
kol, hliníkovou konstrukcí, hmotností 1430 kg,
desetiválcem 4961 cm3 o výkonu 365 kW
a maximální
rychlostí 309 km/h se měl začít vyrábět ve větších
sériích
než Murciélago a stát se konkurentem Ferrari 360
Záměr automobilky se podařil, již v roce 2005 bylo
na světě
3000 automobilů této modelové řady. Gallardo se tak stalo
nejprodávanějším modelem automobilky Lamborghini,
překonalo Lamborghini Diablo s 2903 prodanými kusy.
Následující rok (2006) se italské automobilce podařilo prodat 2086 kusů, Lamborghini tak
oslavilo
další jubileum, 5000 vozů Gallardo.
Pro modelový rok 2006 přišla automobilka s mnoha technickými změnami, výkon motoru
byl zvýšen
dokonce na 382 kW.]Concept S a Gallardo Spyder
V roce 2005 v Ženevě představilo Lamorghini Concept S, roadster na bázi Gallarda
s rozděleným čelním
sklem a odděleným prostorem řidiče a spolujezdce. Spekulovalo se, zda se koncept
v nezměněné
podobě dostane do výroby pod názvem Lamborhini Piton.
Od rozdělení prostoru pro řidiče a spolujezdce
bylo nakonec
upuštěno. Na konci roku 2005 bylo ve Frankfurtu
odhaleno
Lamborghini Gallardo Spyder. Počátkem roku
2006 se
otevřené Lamborghini dostalo do výroby.
Technicky je Spyderu odvozen z kupé, pětilitrový
desetiválec
dosahuje výkonu 382 kW, Spyder díky němu
zrychlí z 0 na
100 km/h za 4,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti
314 km/h, se staženou střechou pak „pouze“ 307 km/h.
Převodovka Spyderu pochází ze speciální edice Gallardo SE.
Otevřená verze je paradoxně těžší než klasické kupé, váží
1590 kg. Skládání plátěné střechy vozu je ovládáno elekrohydraulicky
a trvá pouze 20 sekund.
[
V roce 2008 bylo v Ženevě odhaleno faceliftované kupé Lamborghini Gallardo LP 560-4,
na podzim
téhož roku byl představen i modernizovaný Spyder. Kromě agresivnějšího designu který
v mnohém
připomíná Lamborghini Reventón se Gallardo dočkalo i nového motoru s vyšším výkonem.
Důležité změny se dotkly přední části vozu. Příď se zašpičatila, změnily se typické
nasávací otvory
vzduchu a na přední světlomety byla použita kombinace LED a xenonu. Zadní světlomety
přestaly
zasahovat přes horní část kapoty a změnil se i vývod horkého vzduchu pod nimi.
Designové změny
zadních partií měly vést k optickému snížení vozu. Téměř nezměněn zůstal interiér,
kde byly upraveny
budíky a mírné změny doznaly i ovládací přepínače. Rozšířila se paleta jemných kůží
čalounění.
Objem desetiválce byl zvýšen u obou karosářských verzí na 5204 cm3. Motor by měl lépe
reagovat v
celém spektru otáček. Maximální výkon se zvedl na 412 kW při 8000 ot./min.
(560 k - odtud označení
LP 560-4, čtyřka odkazuje k pohonu všech čtyř kol) a 560 Nm při 6500 ot./min.
Maximální rychlost
kupé se zvedla na 325 km/h. Z 0 na 100 km/h kupé zrychlí za 3,7 s, na 200 za 11,8 s.
Přestože
hmotnost samotného motoru se zvedla o 10 kg, hmotnost uzavřené verze klesla o 20 kg
(na 1410 kg).
Aerodynamika modernizovaného modelu by měla být o 31 % efektivnější. Změny by měly
pomoci snížit
emise CO2. Změnou prošla jak manuální, tak i sekvenční převodovka E-gear,
poskytující o dvě pětiny
vyšší rychlost řazení. Nový je i podvozek a pohon všech kol.[9][10]
Gallardo LP 560-4 Spyder oproti kupé zrychlí z 0 na 100 km/h o 0,3 s déle
(za rovné 4 sekundy),
akcelerace na 200 km/h trvá déle o 1,3 s. Maximální rychlost je nižší pouze o 1 km/h.
Cena modernizovaného kupé začíná na 173 740 € (přibližně 4,4 milionu Kč).
[
]Limitované edice
Gallardo se dočkalo řady limitovaných edicí se zvláštními jízdními vlastnostmi nebo
upraveným
vzhledem a to jak přímo od Lamborghini, tak od úpravců jako Hamann, IMSA nebo Momo.
[
Koncem roku 2005 byla představena omezená dvousetpadesátikusová série Gallardo SE
(Special
Edition), od běžného Gallarda se na první pohled liší dvojbarevným provedením.
Pro Gallardo SE připravilo Lamborghini paletu šesti barev: dva odstíny šedé, bílou
(Balloon white),
žlutou (Giallo Midas), oranžovou (Arancio Borealis) a zelenou (Verde Ithaca). Šestici barev
doplnila
černá barva (Nero Noctis), použitá na střeše, kapotě motoru, předním a zadním spojleru
a na zpětných
zrcátkách. Interiér je taktéž dvoubarevný, kombinující černou barvu s barvou převládající
v exteriéru.
Koncová světla jsou lehce zabarvena. Brzdové třmeny jsou lakované šedou nebo žlutou
barvou.
Nově se na voze objevila kola Callisto s pneumatikami Pirelli. Gallardu SE byla do výbavy
dána také
kamera pro snažší couvání. Manuální šestistupňová převodovka byla pro SE verzi
přepracována, za
příplatek je k dispozici robotizovaná převodovka E-gear.
Lamborghini Gallardo SE přišlo na trh s cenou 141 500 €.
]Nera
Gallardo Nera bylo představeno na Pařížském autosalonu v roce 2006. Jízdní vlastnosti
a výkon má
stejný jako Gallardo SE (382 kW). Dostupné je pouze v černé barvě, černá je použita
i na kola
a v interiéru, kde jsou ale i kontrastní bílé prvky. Brzdné kotouče jsou nabarvené speciální
stříbrnou.
Bylo jich vyrobeno pouze 185, 60 z nich bylo určeno pro americký trh.
[]Superleggera
Speciální verze Gallardo Superleggera, byla
odhalena roku
2007 na Ženevském autosalonu a svými parametry
se
zařadila mezi vozy jako Ferrari 430 Challenge
nebo
Porsche 911 Turbo. Konec edice nastal
s nástupem
modernizovaného Gallarda LP560-4 v roce 2008.
Superleggera je označení pro odlehčené verze vozů
Lamborghini. Prvním automobilem nesoucím toto přízvisko
byla odlehčená verze Lamborghini 350 GT z roku 1964.
Modelu Superleggera se vyrobilo pouze 172 kusů, z toho 10 kusů v bílé, 34 v šedé,
37 v černé,
45 ve žluté a 46 v oranžové
barvě. Od klasického provedení Superleggeru opticky odlišuje černý pruh na boku
a prvky z uhlíkového
kompozitu.
Superleggera se oproti původnímu Gallardu lišila o 100 kg lehčí karosérií.
Nižší hmotnnosti bylo
dosaženo díky použití uhlíkového kompozitu na panely dveří, víko motoru, difuzor, krytí
spodku vozu,
středový tunel, nosné skořepiny sedadel a vnější zpětná zrcátka. Na průhledné části krytu
motoru
a také na některá skla vozu byl použit místo skla lehčí polykarbonát.
Podobně jako základní model, má i Superleggera pohon všech kol a pod kapotou
desetiválec, motor
oproti klasické verzi však dosahuje výkonu o 10 kW vyššího, tedy 390 kW při 8000 ot/min
a točivého
momentu 510 Nm při 4250 ot/min. Z 0 na 100 km/h tak Superleggera zrychlí za 3,8
sekundy,
maximální dosažitelná rychlost je 315 km/h.
[
Edice 250 kusů s označením LP 550-2 představená v roce 2009 má náhon pouze na zadní
kola
a o něco nižší výkon než sériová verze, zato má pohotovostní hmotnost pouhých
1 380 kg. Tato edice
byla pojmenována podle testovacího jezdce Lamborghini Valentina Balboni, který pro
automobilku
pracoval 42 let. Najal ho sám Ferrucio Lamborghini v roce 1967 a zaměstnancem firmy
byl až do
letošního odchodu do důchodu.
[
V roce 2010 odhalilo Lamborghini druhou generaci Superleggery. Hmotnost se oproti
sériovému
modelu snížila o 70 kilogramů. Změnil se přední nárazník a nad zádí přibyl karbonový
spoiler.
Maximální rychlost je 325 km/h. Zrychlení z 0 na 100 vůz zvládne za 3,4 sekundy,
podle automobilky.
Ale fastestlaps.com uvádí za 3,2 s. Z 0 na 200 za 10,2 s.
V roce 2004 dostala speciálně upravený model dopravní policie v Kalábrii.
Gallardo italské policie Lamborghini Gallardo Nera