nové psp
či možnostech NGP, tak si pojďme novou přenosnou konzoli pořádně rozebrat a říci si důvody, proč byste se na ni měli těšit.
3, nejvýkonnější herní konzole současnosti, nebo i předchůdce NGP, tedy první PSP.
stran 16:9 a s 16 miliony barvami. Samozřejmostí jsou zabudované reproduktory a mikrofon (ten původní PSP například vůbec nemělo) a kamerky zepředu i zezadu.
něco revolučního a inovativního. Skoro celá zadní část totiž plní funkci jakéhosi druhého dotykového snímače. Nejen že budeme moci využívat dotykovou obrazovku zepředu, konzole bude reagovat i na naše dotyky zezadu. To otevře naprosto nové možnosti ovládání her, protože nic podobného zatím žádné jiné zařízení nemělo. Jak se tato novinka osvědčí v praxi, ukáže především čas. Bude totiž záviset hlavně na herních vývojářích, aby vytvořili nějaké originální hry a dokázali je tomuto systému přizpůsobit. Mnohá studia si to už nyní pochvalují. Například Simon Oliver ze společnosti HandCircus, která má na svědomí několik úspěšných her na iPhone, je dotykovým senzorem zezadu konzole doslova nadšený. „Kombinace dotyků zepředu i zezadu nabídne celou řadu nových možností a příležitostí. Jejich kombinováním totiž půjde vytvářet úplně nové věci. Velkým problémem třeba u iPhonu, jež má pouze dotykový přední displej, je nemožnost navodit reálný pocit z dotykového ovládání. Potenciálem NGP je tyto bariéry odstranit." Hovoří se například o praktické a v tomto případě pohodlné rotaci 3D objektů, ale kreativní vývojáři určitě vymyslí celou řadu dalších novinek.
Sony předvedla na úvodní konferenci zatím jednu hru využívající naplno dotykové ovládání z obou stran konzole. Konkrétně se jednalo o titul Little Deviants, v němž šlo o zdolávání různého terénu se svojí herní postavičkou. Fungovalo to vskutku dobře a zajímavě, i když doufáme, že se dočkáme trošku originálnějšího využití. V této souvislosti se zároveň objevují ze strany fanoušků i četné obavy o fungování. Ostatně i samotný Shuhei Yoshida, prezident Sony Computer Entertainment, přiznává, že nejprve si nebyli úplně jistí, zdali jde o dobrý nápad. „Naše hardwarová divize přišla s tím, že mohou dát dotykové panely i na zadní část," vysvětluje. „Neviděl jsem pro to ale žádné využití. Ovšem jakmile nás
udělal hru Little Deviants, situace se naprosto změnila a celý koncept se mi zdá ohromně zajímavý a uvědomil jsem si celý potenciál." tým
U možností a systému ovládání her na NGP ještě chvíli zůstaňme. Sony má za cíl udělat z tohoto handheldu vlastně plnohodnotnou konzoli, tudíž nesmí chybět ani dvě analogové páčky. Chtějí tím především reagovat na současnou poptávku, ta je především po střílečkách z pohledu první osoby alá Call of Duty. Právě jejich ovládání má být pomocí dvou páček (případně ještě i zakomponování dotykového schématu) přívětivé a pohodlné. Minimálně stejně jako na velkých konzolích. Chybět nesmí ani pohybový senzor sixaxis, který rozezná pohybování a naklánění konzole. Podle prvních ohlasů zahraničních redaktorů, kteří měli na chvíli NGP sami v ruce, funguje systém ovládání skvěle. Analogové páčky jsou na poměry přenosného zařízení skvělé a pocit je prý srovnatelný s klasickým ovladačem DualShock. Trošku nečekaně ale chybí horní „páčky" (tlačítka známá jako L2 a R2), ale ty by měly být vykompenzovány právě možností mačkat „virtuální" tlačítko v horních rozích displeje. Podle prvních ohlasů jsou oba dotykové touchpady skvělé v rychlosti odezvy, ale samozřejmě bude záviset na jejich implementaci v konkrétních titulech.
Po designové stránce NGP přesně zapadá do stylu konzolí od Sony. Ostatně na první pohled i docela připomíná původní PSP. Design se celkově nese v hodně oválném stylu, nechybí mu moderní a stylové vyzření, které kloubí dohromady s jednoduchostí. Podle prvních ohlasů je celé tělo konzole dost robustní a plasty i další komponenty působí hodně kvalitně. Bohužel i tentokrát můžeme rovnou zapomenout na pohodlné umístění konzole jen do kapsy u kalhot. Rozměry jsou cirka 182 x 18,6 x 83,5 mm, ano, hodně překvapivá je tloušťka. NGP bude totiž dokonce hubenější než předchůdce, což se výrobci podaří především díky absenci mechaniky na zastaralé UMD disky. I tak si neodpustíme poznámku, že se nám ani nechce věřit, jak výkonné řešení se podaří nacpat do tak tenoučkého handheldu. Přeci jen výkonný hardware má třeba i docela velké nároky na chlazení. Trošku větší rozměry do šířky a výšky nelze Sony vyčítat, je to dáno především velkým 5ti palcovým displejem.
Ještě než se pustíme na konkrétní představení her, měli bychom nastínit možnosti týkající se výkonu. Jak jsme řekli již v úvodu, cílem Sony je nabídnout hráčům stejný zážitek jako na velkých domácích konzolích. Z jejich úst jsme se ale nedočkali nějakého přímého srovnání. Ovšem některá třetí vývojářská studia hovoří prakticky o stejném výkonu jako má PlayStation 3. A dokládaly to i názorné ukázky dem společností Capcom, Sega, Konami, Epic Games nebo Activision. Viceprezident Epic Games, Mark Rein, řekl v rozhovoru pro Edge: „Bude to odlišné v případě různých her. Ale můžeme potvrdit, že při vytváření nějakých portů jsme mohli využít textury, data o úrovních a počet polygonů jednotlivých objektů přímo z PS3 verze." To zní opravdu hodně nadějně a hry by měly na NGP vypadat naprosto krásně. Ostatně to dokazuje i následující video z Uncharted, o němž si řekneme v pozdější fázi článku:
Samotné Sony veřejně vyzdvihuje především přívětivost vývoje NGP her. Všechna studia, která již udělala nějakou PS3 hru, prý hravě okamžitě zvládnou dělat i tituly pro tento handheld. Zaměřili se na to prý hned od začátku, protože se poučili právě v případě PlayStation 3, kdy měli někteří vývojáři problém dělat hry na tuto platformu. Takzvaný developer kit, tedy vývojářský nástroj pro tvorbu her, je prý maximálně jednoduchý a přívětivý. Snaží se především o přirozenost, aby se náročnost nestala bariérou vzniku her. Extrémně jednoduché má být také převedení PS3 her právě na platformu NGP. Ostatně na konferenci ukázali tři dema her - Lost Planet 2, Yakuza a MetalGearSolid 4 - kdy šlo pouze o port z domácí konzole na přenosnou. Zároveň se ale nemáme obávat, že by docházelo pouze k těmto portům. Sony samozřejmě nechce podcenit rozmanitost nabídky her, protože právě na to doplatilo původní PSP. Na jaké tituly se tedy můžeme těšit?
Protože do uvedení NGP na pulty obchodů zbývá stále ještě hodně času, o mnoha hrách se teprve dozvíme. Patrně na letošní E3 v Los Angeles. Těžko tedy mluvit o kompletní nabídce titulů, které se objeví současně s příchodem konzole. Potvrzeno přesto bylo dost her, především pak známých značek z PlayStation 3. V těchto případech nepůjde o pouhé porty, ale skutečná samostatná pokračování dělaná na míru NGP. Podrobně si rozebereme chystaný díl Uncharted. Na konferenci byla představena úroveň z džungle a skvěle si během jejího popisování můžeme přiblížit i fungování a systém ovládání v praxi. V ovládání budeme mít na výběr ze dvou možností: buď využijeme klasicky obou analogových páček, nebo právě dotykového schématu. Třeba když budete chtít přelézt nějakou zeď, můžete na ni hlavního hrdinu klasicky navést pomocí páček a nebo prostě „přímo na zeď" kliknete prstem a virtuální postavička si sama najde cestu a zdolá překážku, na kterou jste klikli. Podobné využití najde nový systém i při tichém zabíjení. Představte si například situaci, kdy se potichoučku připlížíte k nepříteli zezadu, pak rychle ťuknete prstem na dotykovou obrazovku, čímž nepřátele shodíte dolů z útesu. Stále samozřejmě zůstává otázkou, nakolik se toto ovládání osvědčí v praxi a které variantě dají hráči ve finále přednost. Jinak řečeno bude pohodlnější pohybování páčkami, nebo ťukat na displej? Na detailnější odhalení dalších titulů si budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat. Jakmile budeme znát podrobnosti o více různých hrách, shrneme je pro vás v nějakém preview.
Pro Sony i Nintendo se stal trnem v oku Apple, který dokázal díky iPhonu udělat revoluci v hraní na přenosných platformách. Přišel do tohoto businessu úplně nenadále a slaví ohromný úspěch. Především pak v digitální distribuci, App Store funguje skvěle a nabízí příležitost casual vývojářským studiím jednoduše nabízet a prodávat své výtvory hráčům po celém světě. Sony by samozřejmě rádo, aby se mu povedlo vytvořit něco podobného, a bude pro to dělat maximum. Na druhou stranu už PSPGo jim jasně dokázalo, že to není úplně jednoduché. NGP tedy nebude jen o digitálním obsahu a nutnosti stahovat a kupovat hry virtuálně. Média disky UMD se nakonec ukázaly jako největší problém prvního PSP a tento formát byl opravdu krokem špatným směrem. To chce Sony tentokrát napravit a vydá se hodně moderní cestou, o níž se už nějakou dobu mluví - hry si budeme kupovat jednoduše na speciálních malých paměťových kartách. Konzole pak bude mít dva sloty - do jednoho půjde vkládat právě paměťovky s koupenými hrami (nebo určitě i filmy), druhá má sloužit pro paměťové karty k ukládání vašich savů, videí, obrázků či staženého obsahu. Konzole jako taková totiž nebude mít žádný „pevný disk". Zajímavostí má být i to, že na kartách u koupených her bude vymezeno určité místo pro ukládání pozic. Jednoduše si tak savy té které hry můžete uložit přímo na kartu s danou hrou. Skvělý nápad a promyšlený systém, kterému věříme a snad si tak výrobce napraví reputaci po nepovedených UMDčkách.
Docela s překvapením se Sony rozhodlo ustoupit od jejich typického konzolového menu známého pod zkratkou XMB. Logicky bychom za tímto rozhodnutím hledali odlišné potřeby dotykového displeje. Ve skutečnosti byl ale ten hlavní důvod trošku jiný: chtějí toto zařízení hodně orientovat na moderní fenomén jménem sociální sítě. Právě kvůli integraci prvků sociálních sítí mají nabídnout uživatelům možnost kdykoli mezi sebou nějakým způsobem komunikovat nebo přizvat kamaráda pohodlně do své hry. Právě těmto požadavkům tak museli uzpůsobit celou hlavní obrazovku a nabídku, kterou také můžete vidět na jednom z okolních obrázků.
Několik zajímavých témat, na která byste se určitě hned ptali v komentářích, jsme stále v dnešním detailním rozboru Sony NGP nezmínili. Je to prosté - okolo konzole panuje stále celá řada neznámých. Když jsme mluvili o tak velkém výkonu, panují logicky obavy o příliš vysoké ceně. Zástupce Sony zatím nemůže k tomuto tématu nic prozradit, ale ujišťuje nás, že neudělají stejnou chybu jako v případě PS3. Nasazení příliš vysoké ceny a tím pádem malé prodeje po uvedení na trh jim prý daly dostatečnou lekci a nezopakují toto selhání. „Od začátku vývoje NGP jsme na cenu mysleli. Takže když jsme zvažovali možné featurky, stále jsme měli na paměti, že se musíme vejít do určitého rozpočtu. A byla nám tentokrát už jasná jedna věc: Musíme prodávat něco, co si lidé budou moci koupit." My prozatím tipujeme cenu okolo osmi tisíc korun, ale to je opravdu pouze tip, na zveřejnění skutečné ceny si musíme ještě počkat. Další obava, taktéž spojená s krásným displejem a vysokým výkonem, se týká výdrže baterie. Tady Shuhei Yoshida na rovinu přiznává: „Naši inženýři na této oblasti ještě tvrdě pracují, ale naším cílem je, aby baterie vydržela na jedno nabití zhruba stejně jako v případě současného PSP." Není známo ani přesné datum uvedení do prodeje, mělo by se tak stát do konce roku. Takže lze očekávat příchod NGP někdy zhruba v listopadu, inu klasicky akorát pod vánoční stromeček.
NGP vám možná nemusí připadat jako úplně revoluční produkt. A není se čemu divit, Sony zkrátka není firmou, která by přinášela naprosto inovativní featurky. Na druhou stranu to nemusí být vůbec na škodu. My jsme zvědaví v praxi hlavně na fungování dvou dotykových senzorů, respektive především toho zezadu konzole. Celá řada otázek ještě zůstala nezodpovězena, další várku pořádných informací bychom se měli dozvědět patrně z letošní konference Sony v rámci herního veletrhu E3 v červnu. Každopádně o všem zajímavém vás budeme na Gameparku informovat, protože NGP fandíme. Přeci jen kdo by nechtěl mít handheld se skoro stejnou výkonností jako PS3 stále s sebou kdekoli na cestách?
novinkách
O novém handheldu od Sony se už dlouho spekulovalo. Přeci jen zatímco Nintendo už prozrazovalo detaily o svém 3DS, které bylo odhaleno na loňské E3, tak konkurent na poli přenosných konzolí stále mlčel. Ale to jen do 27. ledna kdy přišel na scénu v rámci konference Sony v Tokiu šéf společnosti, Kaz Hirai a v ruce držel právě novou přenosnou herní konzoli. Ta je prozatím označována jako NGP, což je zkratka Next Generation Portable. To je ovšem pouze současné kódové označení, které prý interně používali už od roku 2008 a během letošního roku se dozvíme finální název, pod kterým se pak bude konzole prodávat. Již jsme se dozvěděli celou řadu detailů o výkonu,
V dnešní době se v oblasti spotřební elektroniky projevuje jasný trend. Lidé chtějí malé věci, zkrátka v uspěchaném světě
mobilní
každý mít všechno při sobě, ať je kdekoli. A doba, kdy nám vystačilo nosit s sebou jen
můžete
telefon zvládající volání, posílání SMS nebo surfování na WAPu, už je dávno minulostí. O tom svědčí velký rozmach tabletů, netbooků, ale i klasických notebooků, které už dokážou být bez problémů stejně výkonné jako desktopy. Proto občas i vyvstává otázka: proč mít doma klasický desktopový počítač, jehož přemísťování je značně nepraktické a obtížné, když můžete mít notebook, který okamžitě složíte, dáte do brašny a
PlayStation
vyrazit? V tomto smyslu uvažovali inženýři v Sony a tento příklad převedli do oblasti herních konzolí. Ano, takže NGP se má nést především na vlně slušného výkonu. Ostatně tato situace je tady odjakživa - Nintendo přichází s originálními výrobky (Wii a jeho „pohybové" ovládání, respektive současný handheld 3DS umožňující sledování 3D obrazu kdekoli na cestách bez brýlí), ale Sony se vydává směrem ke stále výkonnějším technologiím. Příkladem budiž
bonusem
Pokud bychom měli zmínit hlavní přednost nového handheldu NGP, byl by to rozhodně jeho výkon. Sony má v tomto směru hodně velké ambice a skutečně se hovoří prakticky o stejných možnostech jako má PlayStation 3. A to zní při pohledu na tuto přenosnou konzoli skutečně neuvěřitelně. Pojďme si rozebrat chystanou přenosnou konzoli od Sony tedy nejprve po technické stránce. Bude v ní ukrytý čtyřjádrový procesor ARM Cortex-A9 , GPU SGX543MP4+, nechybí ani zabudované GPS, samozřejmostí je Wi-Fi, takovým spíše příjemným
komunikace
je pak bezdrátová
poměrem
skrz mobilní síť 3G nebo Bluetooth 2.1. O to, abychom si tento skvělý výkon mohli vůbec užít a vychutnat, se postará kvalitní dotykový displej o velikosti pěti palců s rozlišením 960x544 pixelů,
hledali
Právě zezadu této konzole najdeme asi vůbec největší novinku, pokud bychom tedy