Subaru Impreza WRX STI: energetická bomba (test)
Automobilka Subaru je specialistou na pohon všech kol. Její vozy se vyznačují špičkovou kvalitou, mimořádnou spolehlivostí a bezkonkurenčními schopnostmi. Japonský výrobce má však v zásobě ještě jedno eso, kopii závodního speciálu WRC, Imprezu WRX STI v provedení pro rok 2006.
Kapitoly článku
Slovo na úvod, Nový agresnivní vzhled, Klasický interiér
Legenda, která žije dál
Legendou se ve většině případech stává člověk, který již nežije nebo věc, která již není běžně k sehnání. Jde o něco, co všichni obdivujeme nebo po čem všichni toužíme. Podobně je na tom právě i Subaru Impreza WRX STI. Jediným rozdílem je však to, že patří mezi legendy žijící a ještě nějakou dobu patřit bude, což je velmi dobře. Impreza WRX STI je legendou světových rally, přitahuje všechny fanoušky speciálů WRC a je ryzím, mimořádně nekompromisním sportovním automobilem. Každým rokem a s každou novou generací se chce stále více přiblížit závodnímu speciálu. Výhodou je i jediný opravdový konkurent, se kterým se každoročně předhání o to, kdo je lepší, hezčí a samozřejmě rychlejší. Impreza WRX STI a Lancer EVO IX jsou sedany střední třídy, které nehledí na praktičnost, ale především na sportovní notu a dodávku maxima adrenalinu svému řidiči. Oba stojí mimo ostatní konkurenty střední třídy, jsou totiž podstatně výkonější a jízdní vlastnosti mají na úrovni sportovních vozů. Mnohdy dokáží soupeřit i s daleko vykonějšími supersporty. Prostudujme tedy novou generaci Subaru Impreza WRX STI pořádně z blízka.
Tak málo stačí
Nejvýkonější verze modelu Impreza přichází každoročně v novém provedení. Impuls k tomu dává závodní verze, která se neustále vylepšuje. Nové poznatky a vychytávky získané v průběhu závodní sezóny se poté využívají do sériového modelu pro běžné ježdění. Proto se vždy po skončení závodní sezóny na sklonku roku můžeme těšit z nové varianty. Doteď šlo však většinou o drobný facelift s větším zásahem především do útrob vozu a technického zázemí. Letos nás ale Subaru opravdu překvapilo.
„Estéíčko“ 06‘ je úplně o něčem jiném. Má nový výraz, který proměnil trochu nudně vzhlížejícího zaobleného Japonce v atraktivní modrozlatou střelu, za kterou se každý otočí. Tím velkým překvapením je, tedy alespoň pro mě, minimální množství úprav, které postačilo k tak radikální změně. Když to vezmu z globálu, přední světlomety a mřížka chladiče zařídily všechno. Ano, novou elegantní mřížkou, která připomíná dřívější působení firmy Subaru v leteckém průmyslu, byla osazena celá modelová řada Impreza. Podobné je to se světlomety. Ty jsou nyní užší, s decentním zvlněním a ostřejšími rysy. Drobnou obměnou prošel také přední nárazník s mohutným nasávacím otvorem a spodní hranou, nyní výrazně protaženou vpřed. Boky nárazníku doplňují maličkaté flosničky, usměrňující proudění vzduchu kolem vozu. S mřížkou chladiče také souvisí nový tvar kapoty, s vyrazným prolisem ve tvaru písmene V. U Imprezy STI nemůže samozřejmě chybět tradiční kaplička, zásobující čerstvím vzduchem mezichladič stlačeného vzduchu. Její výšku Subaru pro tentokrát o něco omezilo. Nová Impreza WRX STI vypadá zepředu mimořádně atraktivně a především hodně dravě. Proměna designu ji hodně pomohla v boji o další nerozhodné zákazníky.
Impreza 06 ale není pouze o přední části, Subaru si tentokrát dalo mimořádně záležet na aerodynamice. Mohutný přítlačný spoiler dnes ještě doplňuje strešní křidélko usměrňující vzduch k velkému přítlačnému křídlu a difuzor na podvozkové části, zajišťující stabilitu ve vysokých rychlostech. Zadní část nakonec doladilo jiné uspořádání zadních světlometů.
Když bych měl srovnávat loňskou a letošní verzi po stránce designové, musím se jednoznačně přiklonit k ročníku 06. Je to subjektivní názor, který však sdílí i většina příznivců japonské značky Subaru.
Vše pro řidiče
Interiér Imprezy STI 06 představuje pravý opak exteriéru. Neprošel téměř žádnou změnou, pouze minimalistickým doladěním. Můžete spekulovat, ale Subaru moc dobře ví, že není potřeba měnit to, co je dobré a vyzkoušené. Interiér je v tomto směru maximálně strohý a minimálně praktický, ale na druhou stranu výtečně funkční a jednoduchý. Dle stylu auta je stritkně zaměřen na řidiče, trošku také na spolujezdce a minimálně už na zbyvající dva cestující na zadních sedadlech. Velmi dobře lze však Imprezu využívat jako rodinný sedan. Dvě i tři děti si vzadu užijí dostatek prostoru a dovoluje to také vcelku příjemných 395 l objemu zavazadlového prostoru. Ve srovnání s konkurenty ve třídě je to slušná hodnota. Po usednutí za volant vás potěší naprostá jednoduchost. Tělo obejmou modré výrazně anatomické sedadla s vynikajícím bočním vedením. Jediným neduhem je jejich vyšší usazení a také malé rozmezí výškového nastavení. Souvisí to také s nastavením tříramenného kůží obšitého volantu, který disponuje pouze výškovým seřízením. Někomu se tak nemusí podařit najít úplně ideální posaz za volantem.
Impreza WRX STI není prošpikovaná elektronikou, a proto se vám před očima objeví klasické analogové přístroje bez palubního počítače. U sportovního vozu se to ale naopak vyžaduje, přímo před sebou máte otáčkoměr. Ostatní ukazatele jsou při ostré jízdě pouze informativní drobností. Za dobrou vychytávku považuji nastavitelný akustický signál, oznamující nutnost přeřazení dalšího rychlostního stupně. Záleží jen na vás, jestli chcete řadit ve čtyrech, pěti a půl nebo až v sedmi tisíc otáčkách. Mohu vám doporučit hodnotu okolo 5500 otáček, která dovoluje neztrácet výkon. Ovládání Imprezy STI je jinak velmi příjemné, musíte si sice na začátku zvyknout na tužší chod spojkového pedálu a řadící páky, ale to už tak nějak k Impreze patří. Navíc jakmile zrychlíte, vše se zlepší a daleko více padne do ruky. Impreza je opravdovou reálnou kopií závodního vozu.
Ještě vám dlužím informaci, jaké to je na zadních sedadlech. Já sám jsem menšího vzrůstu, takže jsem problémy neměl. Pravdou je, že cestující vyšší postavy mohou mít problémy s prostorem pro kolena a hlavu, ale myslím si, že mnoho dospělých na zadních sedalech nestráví více času. Rozhodně doporučuji, pokud nechcete mít „omlácenou hlavu“, se vzadu nezdržovat při rychlé a agresivní jízdě.
Nový turbomotor, Skvělá zábava za volantem (foto z okruhu), Závěr, Technické parametry
Nový motor, nové možnosti
Subaru Impreza WRX STI je, co se týká motoru, zvláštním tvorem. Pod kapotou mu bije srdce, které nazýváme „boxer“ - plochý čtyřválec s protilehlými písty. Doteď se jeho objem pohyboval na hranici dvou litrů. Ve verzi „nulašest“ je pod kapotou všechno jinak, stejně jako exteriér je i pohonná jednotka kompletně nová. Tedy jak se to vezme, nová pro Evropu, stará známá pro Ameriku. Tam se motor o objemu 2,5 l již nějakou dobu používá v Impreze STI, ale také v dalším modelu Subaru, v rychlém SUV Forester. V Americe se motor o objemu 2,5l používal proto, protože jsou zde všeobecně velké objemy oblíbeny, také tolik neřeší cenu benzínu.
Umístěním do evropské verze modelu Impreza nedošlo k obávanému zvýšení spotřeby. Naopak, zásadním faktorem je širší využitelnost točivého momentu a tím pádem i lepší využítí jízdní dynamiky. Díky novému motoru je Impreza WRX STI celkově klidnější, nepotřebuje točit do maximálních otáček a spolehlivě zatahuje již od 2500 ot./min. Ocení to především ti, kteří se rozhodli Imprezu STI používat každý den. Všechny výhody většího motoru stvrdí při klidném tempu nižší spotřeba, v pohodě si vystačíte s 12 l/100 km. Předtím si ale budete muset zvyknout na výkonový potenciál, který láká k častému sešlapování plynového pedálu.
Nová pohonná jednotka zůstává i přes značné umírnění, stále pořádným divochem. Teprve až na okruhu poznáte, co se v ní opravdu skrývá. Nejlépe se jí dychá v rozmezí 3500 az 5000 ot./min. Při agresivnější jízdě však bez skrupulí dokáže spolykat až 25 či dokonce 30 litrů 98oktanového benzínu na 100 km. V porovnání s Mitsubishi Lancer EVO VIII chybí Subaru kultivovanější projev, na druhou stranu je jakási neurovnanost chodu charakteristickým rysem motoru boxer a projev odpovídá celkovému naladění vozu.
Smykem a v klidu
Oficiální materiály hovoří o tom, že se inženýři věnovali kromě aerodynamiky také nastavení odpružení, závěsům kol a lehce také aktivnímu diferenciálu, který by měl nyní v „režimu auto“ rozeznávat a vyhodnocovat situace při jízdě ve smyku. Hned po ujetí prvních kilometrů je znát zásadně tužší pérování, které se projevuje výraznou nervozitou při jízdě přes nerovnosti. Ve všem ostatním je nová Impreza vynikající.
Při testu jsem vyzkoušel všechny druhy jízdních režimů. Najezdil jsem s ní přes 400 km ve městě a na běžných silnicích, nakonec mě čekaly tři hodiny „blbnutí“ na okruhu v Sosnové u České Lípy, kde jsem se pídil po jejích hranicích. Asi každého překvapí, jak dokáže 0,5 l větší objem proměnit chování a dynamické vlastnosti vozu. Když pominu opravdu tvrdé pérování, lze s Imprezou nyní bez problému brouzdat po městě. Stačí řadit čtyři nebo pět a držet otáčkoměr na 1500 otáčkách. Dodržíte rychlostní limity a navíc se již nemusíte otravovat častým řazením, jak tomu bylo u dvoulitrového provedení. Když se dostanete z města pryč, na běžné silnice, nic se nezmění. Subaru si v klidu „šveholí“, připraveno vystartovat jako raketa vpřed. Jo, jo, je to ideální hračka na „street racing“. Trakce všech čtyř kol, zrychlení a neutuchající tah umí opravdu divy, což je vidět na každém tuningovém srazu při sprintech, kdy Impreza poráží i daleko výkonnější stroje.
Ze všeho nejzajímavější je agresivní jízda s Imprezou STI. Vše co vám na ní přišlo z tuha ovladatelné se najednou zjemní. Řazení jde lépe a podvozek už najednou není tak tvrdý. Rallyecrossový okruh nám poskytl ideální prostor na testování, díky rozdílným povrchům. Na šotolinovém ležela ještě vrstva sněhu a asfaltový byl mokrý, někde dokonce zmrzlý.
Impreza WRX STI má aktivní mezinápravový diferenciál, který skýtá velké množství nastavení. Umožňuje změnu omezení svornosti a tím pádem přenosu výkonu mezi jednotlivé nápravy. Na mokrém asfaltovém povrchu záleží jestli vám jde o rychlé časy nebo efektivní průjezdy. V druhém případě je nejlepší si v manuálním režimu přesunout kolečko na druhý čtvereček odspodu stupnice. Impreza WRX STI se po této změně chová jako zadokolka, daleko lépe jde do smyku, ale vyžaduje náročnější ovládání se spoustou korekcí volantu. Když se dostanete na šotolinu či kluzký povrch, můžete přesunout kolečko do polohy uprostřed stupnice. Pořád je Impreza dobře přetáčivá, ale daleko lépe řiditelná. S lehkostí ji hodíte do smyku a ve vysokých rychlostech s ní lze kontrolovaným smykem projíždět táhlé rychlé zatáčky. Navíc ovládání se stupňující se rychlostí zjemňuje. Na sněhu jsem si mohl dovolit při rozhození Imprezy řídit jednou rukou, druhou ještě v průběhu zatáčky řadit.
U letošní verze musím vyzdvihnout nastavení brzdného účinku. Brzdy Brembo jsou dostatečně výkonné, pedál jde řádně z tuha a ABS nezasahuje zbytečně brzo a často. Subaru Impreza WRX STI 06‘ je hodno svého zaměření, letos nás utvrdilo, že se ještě více přiblížilo k závodnímu provedení skupiny PWRC.
Spoustu zábavy za skvělou cenu
Subaru Impreza WRX STI nabízí opravdu hodně zábavy. Na trhu je pouze jediný vůz, který je schopen Impreze konkurovat schopnostmi i cenou. Překvapivé je za jak nízkou cenu dnes můžete získat ryzí sportovní vůz. Kompletně vybavená vrcholná verze modelu Impreza stojí 1 228 000,- Kč. Za tuto cenu dostanete sedan střední třídy, ne moc praktický, ale zato zcela oddaný svému majiteli. Za tuto cenu dostanete čtyřkolku s výkonem 285 koní, který vás katapultuje na 100 km/h za úctyhodných 5 s. Impreza WRX STI v letošním provedení navíc vypadá daleko atraktivněji a dravěji, než všechny ostatní předchozí generace. Poznáte to na každém kroku, kdy se za vámi každý otáčí, tedy v případě, že máte Imprezu typické kombinaci modré metalízy a zlatých kol.
Technické parametry
Hodnoty udávané výrobcem
Motor
- Čtyřválcový kapalinou chlazený, turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor 16V typu boxer. Variabilní časování ventilů, mezichladič stlačeného vzduchu.
- Objem: 2 457 ccm (vrtání 99,5 mm, zdvih 79 mm)
- Největší výkon: 206 kW (280 k) při 5 600 ot./min
- Největší točivý moment: 392 Nm při 4 000 ot./min
- Palivo: Natural 98
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 255 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,4 s
- Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 15,3
- Mimo město: 8,3
- Kombinovaná: 10,9
- Emise CO2 (g/km): 257
- Objem palivové nádrže: 60 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson
- Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení (jedno podélné a dvě příčná ramena)
- Rozměr kol: 8Jx17
- Rozměr pneumatik: 225/45 R17 90W
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1495 kg
- Celková hmotnost: 1900 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4 465 mm
- Šířka: 1 740 mm
- Výška: 1 440 mm
- Rozvor náprav: 2 540 mm
Vnitřní rozměry
- Základní objem zavazadlového prostoru: 395 l
Komentáře
Přehled komentářů
Товары созданные в Поднебесной реализовываются по всеми миру, более того реализовываются очень успешно. Каждый день в Россию завозят очень большие объемы продукции, сделанных в Поднебесной. Сейчас импорт товаров из Китая выполняют и самозанятые менеджеры, и крупные фирмы. Естественно, что любой такой участник внешнеэкономической деятельности обязан побеспокоится о таможенной очистке продукции из Поднебесной. Таможенное декларирование грузов из Поднебесной – сложная задача, а именно если речь идет об огромном разнообразие импортируемой в нашу страну продукции. Необходимо зарегистрировать соответствующие декларации на товары, ко всему прочему уплатить государственную пошлину и НДС, затем чтобы иметь возможность по закону пользоваться по своему усмотрению или же пускать в продажу товары в нашей стране. Если лично вы этим заниматься не желаете, в таком случае вправе поручить таможенное декларирование профессионалам таможенной компании «ВЭД ЛАЙН» https://ved-line.ru специалисты в самые короткие сроки смогут правильным образом оформить груз, чтобы впоследствии его разрешено было бы законно пользоваться на нашей территории.
Китай и его текущие проблемы с цепочками поставок
(agins, 25. 2. 2022 7:39)Одним из преимущественно важных вопросов для всякого участника ВЭД считается тариф таможенной очистки. В целях растаможки импортных товаров многие фирмы используют услуги таможенного агента. Наши специалисты готовы проконсультировать по всем вопросам и к тому же предложить расчет суммы таможенных платежей применительно к вашему импортируемому товару. Таможенный импортер «ВЭД ЛАЙН» https://ved-line.ru оказывает услуги в зоне Владивостокской и Находкинской таможни. Для того чтобы получить развернутый расчет на таможенное декларирование свяжитесь с нашими декларантами по таможенным операциям любым способом, через форму нашего сайта или по e-mail.
Авто из Японии без пробега
(soath, 8. 6. 2021 15:33)
Авто, мото и спецтехника со стоянок и аукционов Японии. Отправка с портов Отару, Фусики и Ниигата, таможенное оформление физ. лиц и юр. лиц. Тел 79910690696 WhatsApp
autoauction.nhk@gmail.com https://api.whatsapp.com/send/?phone=79910690696&text&app_absent=0
All internet will be CRASHED with XEvil!?
(LatonyaDiuch, 26. 3. 2018 16:03)
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
XEvil will crash worldwide internet
(MashaSeasp, 13. 12. 2017 14:57)
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
subaru impreza sti
(rsturbo, 10. 5. 2009 22:42)ukradnu jeden slogan z reklamy.když jí miluješ není co řešit.tohle je fakt civílní rally car.
LCL перевозки — производители и поставщики
(agins, 12. 3. 2022 23:40)