Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hledání zimního kotviště Pasátu

28. 1. 2015

Hledání zimního  kotviště Pasátu.

Protože občas máme problémy s kdečím a s kdekým, byl jsem pověřen vytypovat možná místa pro umístění našeho kotviště hlavně po dobu zimních měsíců.

Jihočínské moře se zdálo být vhodnou lokalitou. Konkrétně Vietnam. Příznivé klima  30°C v lednu. Přátelský lid s budhistickým vyznáním. Komunistické zřízení na které zvyklí. Levné nákupy.


Při organizaci cesty vznikl jeden drobný problém, kdy jsem  logicky jako člen  představenstva klubu odmítl cestovat turistickou třídou jako nějaká socka a požadoval pro sebe a svojí manželku zaplatit bussines class. Pokladník  argumentoval tím, že taková letenka stojí cca 80.000 Kč. Pro jednu osobu. Nechápal jsem, o co mu jde. Když začal kličkovat a mlžit  s pochybnou argumentací, že takové peníze v kase nemá, bylo mu presidentem klubu doporučeno, ať se stará a na jaře dovybere.    

1_1.jpg

2_1.jpg
Jako první jsme navštívili nejjižnější část Vietnamu souostroví Con Dao. Ke svému překvapení jsme zjistili, že i zde jsou problémy s místním Povodím a hrázným a že dochází k necitlivému vypouštění vody, až se lodě ocitnou na suchu.
vypout.jpg

vypout2.jpg

 Ani počasí nebylo nic moc. Na druhou stranu zde ukrutně  a trvale foukalo, že se nedalo jet na motorce. Fakt.

copndaopoasnicmoc__1.jpg

Sice pláž měli pěknou,
pl2.jpg

plcondao.jpg
 ale to vypouštění vody. 
vypout3.jpg

Tak jsme se přesunuli  na řeku Mekong.
letadlo.jpg
Ubytovali jsme se rákosovém bungalovu
ubytovalijsmesevrkosovmbungalovu.jpg

a prozkoumávali drobná ramena přítoků.
ramenamekongu2.jpg
No a ejhle sinice. Jako na Hrachách v srpnu. Jenom větší. Vietnam je větší cca 2000km, Vietnamců je víc, cca 100 mil obyvatel, tak i sinice mají větší.  
sinice1.jpg

sinice3.jpg
Takže dál, na hlavní tok Mekongu.
Pozitivní je, že jsou zde povoleny jak malé, tak velké přívěsné motory.

pvkmal.jpg

pvkvelk.jpg

Tato loď je přiměřené velikosti na zdejší oblast.

vhodnvelikotlodinamekongu.jpg


 Místní kajutovky jsou vybaveny houpací sítí a zásobou potravin.

kajutovka.jpg

 Pro nákup není potřeba běhat někam na břeh.

nkupy.jpg


 Čelní výzdobou  nebo ozdobou na zádi  se můžeme inspirovat.  Už vidím jachtu našich továrníků s květináčem na zádi a Jarušku s kropáčem.

elnvzdoba_1.jpg

kvtin.jpg

Nebo  badenplato. Jak Radim tak Petr musí toto mnohametrové plato závidět. Vietnamce nepodceňovat! 


bdenplato_1.jpg

A co se týče zvířat na lodi, tak se u nás zmůžeme pouze na pséky. Co takhle kohouta a slepice? Ráno v neděli manželky vstávají, sesbírají vejce a připravují snídani. Úžasné. A ty debaty ! Na Kardamonu jsme našli 4 vejce, kolik vy ?

kouhout.jpg

kouhout2.jpg

Nebo benzínka. Ptám se zodpovědných, kde můžeme na přehradě tankovat ?
benznka_1.jpg
Na druhou stranu, mariny jsou zde přecpané.

pecpanmarina.jpg

a je vidět jistá zanedbanost příbřežních staveb, na rozdíl od staveb od vody vzdálenějších.

 

zanedbanostpbenchstaveb.jpg
 A ani nevidím  tak potřebné cedulky s číslem mola. Tím nás hodně rozladili  a opustili jsme tento region. Vietnamské Povodí toho má ještě hodně před sebou.  


Po Mekongu jsme si říční lodí  odskočili do Kambodži. No  říční, po cestě jsme projeli  jezero 100 km dlouhé a 50km široké. Suprový region. Lze jenom doporučit. Zde v Kabmbodži jsme našli jakýsi zapomenutý areál, který z hlediska jachtingu je v podstatě nepoužitelný. Zřejmě proto je také tak zchátralý, zanedbaný a opuštěný. Například molo bylo naprosto v dezolátním stavu.

zanedbanarel.jpg

zanedbanarel2_1.jpg
molo.jpg

 


Autobusem, který se několikráte rozbil,  jsme s půldenním zpožděním dorazili zpět do Vietnamu. Ubytovali jsme se v několika pokojovém bungalovu a plánovali další průzkum vhodných lokalit.
kuckkoutekbungalovu.jpg
Chtěl jsem si půjčit nějaký přiměřený dopravní prostředek. Na moje české průkazky mi nepůjčili  offroad, ale pouze skůtřík: A to jsem měl být rád, protože ani na něj mi neplatí. Vyrazili jsme  do oblasti Dalatu. 
hory.jpg

hory2_1.jpg

 Musí přiznat, že horská oblast v okolí Dalatu sice oplývá kávovníky  a čajem, ale ne marinami. 
hledmdalpstavjsemvhorchjdetopatn.jpg
A to jsme se dostali do výšky 2.000 m nad mořem, kde už skůtřík ztratil výkon. Pro lodě naprosto nevhodný region. Nikdo z nás nemá dostatečně předimenzovaný přívěšák, aby pokryl ztrátu výkonu vlivem nadmořské výšky. 

A tak jsme zplachtili z kopců zpět k pobřeží.
poleen.jpg

 


Závěrem. Vietnam je uvolněný region. Například když vám v restauraci přinesou hada, můžete jej sníst, nebo se s ním ozdobit. 
had_1.jpg
Jsou zde žáby, doslova k sežrání.
by.jpg


 Na rozdíl od Čech vás nikdo do ničeho netlačí. Vietnam je levný region (benzín za 20 Kč, oběd za 30 Kč..  hotel za 200 Kč). Vietnam je přátelský region, za více jak tři týdny  jsme nenarazili ani na jednoho blbce jak ze zástupců  státu,  tak z kolemjdoucích.  Na rozdíl od naší domoviny, kde jsou dny, kdy skrz blbce není kam šlápnout. Viděli jsme i několik pěkných lokalit pro plachtění. Ale po pravdě,  tak kvalitní lokalitu  pro jachting, jako jsou Hracholusky jsme nenašli.

vtbartek.jpg


Vít Bartek
Pozn.: Pro pokladníka,  cesťák s vyúčtováním je v příloze.

celé fotoalbum zde: http://kardamon.rajce.idnes.cz/vietnam/