Test 2
Pomůcky:
Stopky, kulička zmačkaného papíru (menší jak tenisák), láhev od sodovky nebo plechovka od piva - do ní uzavřete pár drobných mincí nebo kamínků, utěrka nebo hadr uvázaný na 2,5 m dlouhém provázku, deštník (nejlépe vystřelovací), kousek voňavé potravy, dva kousky méně voňavé potravy (chleba, suchary), pomocník a zkoušející, které pes nezná.
Test 1 - sociální přitažlivost
Test ukazuje ochotu přiblížit se k cizímu člověku. Zkoušející klečí na podlaze, pomocník přinese štěně. Položí ho asi 1 m před zkoušejícího a ten na něj zavolá. Ne jménem ani povelem ke mně.
3 body - pes přijde bezprostředně
2 body - pes přichází váhavě, skáče a okusuje zkoušejícího
1 bod - nepřijde vůbec
Vyskakování, oždibování jsou známky agresivity a naznačují, že později nebude pes přesně poslouchat povely. To, že nepřijde napovídá, že je bázlivý nebo málo společenský. Během zkoušky pozorujte ocas psa - nese-li ho vysoko, poznamenejte si A, je-li stažený - pište S.
Test 2 - sociální přitažlivost
Zkoušející se postaví blízko ke štěněti a povzbuzuje je slovy (ne jménem!) a s povzbudivým plácnutím do stehna odchází. Sledujeme chování psa.
3 body - pes ochotně následuje zkoušejícího
2 body - pes jde váhavě
1 bod - sleduje člověka, ale plete se mu pod nohy, okusuje nohy
Test umožňuje posoudit psí pozornost a ochotu následovat člověka - štěně považuje vedení člověka za normální situaci. Je-li během zkoušky ocas vysoko nesený, zapíšeme A, je-li stažený - píšeme S.
Test 3 - sociální dominance
Na počátku zkoušky zkoušející klečí na podlaze a jemně převrátí psa na hřbet, nohy psa by měly směřovat do stran. V této poloze spustí pomocník stopky - psa necháme ležen na hřbětě 30 sekund. Zkoušející vyvíjí dostatečný tlak na hrudník psa, aby ho udržel a dívá se přímo na něj (nevyžaduje se oční kontakt). Zkoušející i pomocník jsou zticha.
3 body - štěně bojuje, ale uklidní se nebo zvedne
2 body - pes nebojuje, ale má oční kontakt
1 bod - pes nebojuje, ale odvrací hlavu, nebo se zuřivě vzpírá celých 30 sekund
Test určuje, zda jde o psa dominantního nebo submisivního, což je konečně určující pro ochotu přijmout vedení člověka. Trvalé vzpírání označíme A, neochotu k boji - píšeme S.
Test 4 - sociální dominance
Zkoušející kleí a štěně je umístěno do sedu před něj. Pes hledí do očí zkoušejícího pod úhlem 45°. Jakmile pes právně sedí, zkoušející ho uhodí lehce jednou rukou od temene hlavy až k ocasu. Současně na psa klidně mluví a sklání se dopředu, aby jeho obličej byl co nejblíže ke štěněti.
3 body - pes chce olíznout obličej nebo ruku
2 body - pes se válí, líže ruku, nebo vyskakuje a škrábe
1 bod - vrčí, kouše, snaží se utéct
Testujeme schopnost psa zapomínat na příkoří, což je rys důležitý pro pracovní využití. Pes, který projevuje zášť nebo agresivitu, či je rozmrzelý, když je opraven či přinucen udělat něco, co nechce, se bude obtížně cvičit. Vyskakování, hrabání packou - píšeme A, převrácení na záda, útěk - píšeme S.
Test 5 - sociální dominance
Zkoušející se sehne ke štěněti, vytvoří spletením prstů ne ruce "kolébku". Zvedne štěně tak, aby mu visely nohy k zemi. Pomocník odměří 30 sekund.
3 body - pes je klidný, nebrání se, nebo se brání krátce
2 body - kňučí, třese se, utíká po postavení na zem
1 bod - třese se, zuřivě bojuje, vrčí
Test hodnotí reakci psa na ztrátu kontroly. Během života se pes ocitne v situaci, kdy je jeho pohyb omezen - př. stříhání, u veterináře, posuzování v kruhu. Prudkou obranu zanamenejte jako A, chvění a utíkání jako S. Pokud je pes příliš velký na to, abyste ho unesli, zapište dva body a S. Pokud je pes starší a velký, protáhněte mu pod břichem osušku a zvedněte ho s pomocníkem.
Test 6 a 7- ochota práce s člověkem
Zkoušející klečí na zemi a posadí si štěně mezi kolena hřbetem k sobě. Pohybuje před psem kuličkou zmačkaného papíru, trochu štěně škádlí a povzbuzuje slovy - chceš to, mám ti to dát? Hlas musí být hravý a vzbuzovat zájem psa o hračku. Jestliže projeví štěně zájem, zkoušející odhodí kuličku před sebe. Když štěně vyrazí za ní, zkoušející asi o půl metru couvne. Pokud štěně popírek zdvihne, zkoušející ho povzbuzuje, aby mu jej přineslo zpět. Vrátí-li se s papírkem, dostane odměnu, pokud ne, stále se snažíme upoutat pozornost. Pokračujeme ve hře - test 7.
3 body - pes se vrhne za papírem, vrátí se s papírkem nebo bez něj ke zkoušejícímu
2 body - honí papírový míček, ale nevrací se, nebo nechá míček po krátké hře být
1 bod - zvedne papír a odběhne s ním (poznačíme si S)
Testy přinášení jsou zvláště důležité pro psy slepecké, lovecké a pro výcvik poslušnosti. Test 7 je opakováním testu 6 i se stejným hodnocením.
Test 8 - citlivost na dotek
Zkoušející stiskne nejprve přední tlapku psa mezi palec a ukazovák jedné ruky nebo mezi prsty obou rukou. Pomalu zvyšuje tlak, počítá do dvanácti a zvyšuje tlak. Pozor na nehty! Zkoušející je po celou dobu klidný a nepohnutý. Potom vezme ušní boltec a postupuje obdobně. Jakmile štěně projeví bolest - odvrací se, kroutí, utíká - okamžitě tlak uvolní, štěně odmění a poplácá.
3 body - první reakce mezi 5 a 8
2 body - první reakce mezi 3 - 4 a zapsat S
2 bod - první reakce mezi 9-10 a zapsat A
1 bod - první reakce mezi 1-2 a zapsat S
1 bod - první reakce mezi 11-12 a zapsat A
Pes necitlivý na bolestivé podněty a naopak velmi citlivý, že se snadno vyleká nebo rozruší, se obtížněji cvičí.
Test 9 - reakce na zvuk
Zkoušející si posadí psa tak, aby se díval do směru, odkud přichází zvuk a po celou dobu se psa nedotýká. Pomocník stojí mimo zorné pole psa, má plechovku s mincemi. Je-li pes na místě, pomocník třikrát s plechovkou zatřese a pak strne v postoji, aby ho pes nemohl zpozorovat.
3 body - pes má zájem, rozběhne se ve směru, soustředěně poslouchá, obrací hlavu ve směru
2 body - rozpozná, odkud zvuk přichází, ale zůstane na místě a štěká - zapíšeme S
1 bod - zvuk ignoruje (běží po zvuku a štěká - zapíšeme navíc A)(pokud se hrbí, couvá, chce se schovat - zapíšeme S)
Lekavost na zvuk je důkazem bázlivosti psa. Pokud pes nereaguje, ukazuje to na nezájem nebo příznak hluchoty.
Test 10 - reakce na nové podněty
Asistent stojí stranou a drží konec šňůry, na jejímž druhém konci je uvázána utěrka. Přitahuje trhavě utěrku k sobě - sám se pohybuje stranou od štěnětě. Pomocník škubne utěrkou 5x nebo 6x a přestane.
3 body - pes pozoruje předmět, snaží se jej prozkoumat nebo jej úplně ignoruje (pak zapište S)
2 body - štěká (při zdvihnutém ocasu píšeme A, při svěšeném S)
1 bod - utěrku napadá, vrčí a kouše (zapíšeme A)
Pes musí pracovat a poslouchat v nejrůznějších situacích. Dobří pracovní psi nevyrostou z bázlivého nebo příliš agresivního štěněte.
Test 11 - reakce na povzbuzení potravou
Zkoušející drží 3 kousky vonících pamlsků v zavřené dlani, kterou dá psovi očichat, ale tak, aby se nemohl lahůdky zmocnit. Po chvůíli pěst uvolní a dovolí pamlsek sežrat. Později, když pes trenéra pozoruje, nastaví mu částečně sevřenou ruku a nabídne mu ji. Pokud pes čenichá nebo se pokouší ruku otevřít, dovolí mu návnadu sníst. Nakonec ukáže psovi jiný pamlsek. Drží návnadu mezi prsty, aby byla viditelná, přiblíží ruku k psovi a pomalu ji obrací o 360° tak, aby pes mohl ruku sledovat, ale bez slovního povzbuzování.
3 body - pes čenichá a šťouchá do ruky, sleduje ruku při otáčení
2 body - projevuje zájem o potravu, ale nepokouší se ji vzít z ruky, nesleduje ruku
1 bod - nemá zájem
I když je možné cvičit psa bez využití odměny, většina studií ukazuje, že psi se učí rychleji a jsou spokojenější a ochotnější k práci, pokud se využívá potravy jako odměny, zejména v prvních období učení. pokd pes štěká nebo vrčí v jakékoliv fázi, zaznamenejte si A.
Test 12 - stabilita psa
Během testu 11 se postaví pomocník asi 2 metry od psa a stojí v klidu s vystřelovacím deštníkem. Po zkončení testu 11 zkoušející uklidní psa a jemně otočí psa tak, aby byl mezi ním a pomocníkem. Pomocník rychým pohybem otevře deštník a pustí ho na zem. Pak zůstane opět klidně stát.
3 body - pes reaguje, ale zůstane klidný, nevzrušuje se, po chvíli začne zkoumat deštník
2 body - zůstane stát, štěká, ale nepokouší se deštník prozkoumat (zapište A)
- pokouší se schovat, utéct, ale po povzbuzení slovy jde deštník prozkoumat (zapište S)
1 bod - nereaguje nebo je agresivní a útočí na deštník (pak zapiště A)
- snaží se utéct, nevrátí se ani po povzbuzení (zapiště S)
Hodnotíme důvěřivost psa a způsob jeho reakce.
Výsledky OPT
Skóre 34 - 36
Pes nejvhodnější k výcviku poslušnosti. Pokud má více A než S je aktivní a pružný a bude dobře snášet vedení člověka a snadno se přizpůsobí novým situacím. Má pevné nervy, dostatečnou sebedůvěru a ve většině situací se chová rozumně. Má výborné vyhlídky při pracovním uplatnění. Pokud má však více jak 8 A je nutný důslednější výcvik, aby se přizpůsobil a vyvaroval nepřístojností.
Má-li pes více S než A, může to být ideální pes pro výcvik poslušnosti. Pes, který zdálnivě rozumí každému slovu a snaží se vám vyhovět. Je poněkud klidnější a ne tak samostatný. Jinak má všechny vlastnosti dobrého pracovního psa i domácího mazlíčka.
Skóre 29 - 33
I pes s tímto výsledkem se může stát dobrým pracovním psem a je úspěšný v soutěžích poslušnosti. Úspěch však závisí na tom, jak se se psem zachází. Pes s více A se snaží být dominantní. Vyžaduje pevnou ruku a nikdy mu nesmíme dovolit, aby se cítil jako vůdce smečky. Od majitele vyžaduje pevnou vůli. Psi s převahou S postrádají sebevědomí. Tento pes vyžaduje při výcviku daleko jemnější ruku a soustu ocenění a odměn. Nebudete-li s ním zacházet příliš tvrdě, můžete z něj vychovat výborného pracovního, velmi poslušného psa. Bývá to skutečně vynikající rodinný pes.
Skóre 19 - 28
Tento pes se hodí hlavně pro zkušené psovody. Jestliže je správně veden, může se stát dobrým pracovním a poslušným psem. Při špatném výcviku jsou s ním potíže. Pokud má pes více A, je to dominantní, často útočný pes. Pes této kategorie může být přizpůsobivý a vynikající osobnost, ale vždy má velkou snahu získat vedoucí postavení. Bývá příliš aktivní pro starší majitele a nehodí se ani do rodiny s dětmi.
Pes s převahou S se přizpůsobuje lépe. Takový pes je mimořádně podrobivý. Vyžaduje naopak velmi zvláštní zacházení, aby si upevnil sebedůvěru a mohl dobře pracovat mimo dům. Ačkoliv se naučí poslouchat všem povelům, pracuje lépe ve známém prostředí. Často bývá však znepokojen a trvá dlouho, než si zvykne na nové lidi a okolí. Je nesoustředěný, když je mimo známé okolí, zejména je-li vystaven hluku. Ve vztahu k dětem je zcela spolehlivý. Hodí se pro klidný usedlý život, ne pro zmatek a ruch na soutěžích.
Skóre 12 - 18
Psi s tímto počtem bodů jsou problematičtí. Vyžadují zkušeného psovoda a spoustu práce. Pokud má pes více A, je mimořádně dominantní a se sklonem k silné agresivitě. Nikdy se nechce důsledně podřídit, neustále bojuje o vůdčí postavení. Naprosto se nehodí do domácnosti k dětem. Může se stát úspěšným hlídacím nebo strážním psem. Pro normální výcvik je příliš útočný.
Pes s převahou S může mít různé osobnostní profily. Mohou sem patřit psi nezávislí, kteří nemají zájem o lidi a nesnáší mazlení a laskání. S takovými psy je obtížné pracovat a navázat vztah nebo je vychovat jako přijatelného domácího mazlíčka. (Např. husky - mají schopnost pracovat zcela nezávisle.) Mají daleko volnější vztah k pánovi. Jiný profil mají psi lekaví, těkaví nebo plaší. Snadno se znepokojí a může trvat velmi dlouho, než se uklidní. Pokud je něco vyděsí, pamatují si to do konce života. Má-li takový pes 8 a více S, může propadat panice a může kousat ze strachu. Tito psi se nedají dobře cvičit, ale mohou se stát přijatelnými mazlíčky v klidném domově, kde se na ně nekladou velké nároky.