Když si sednete z Dustera do BMW řady 1
Tak si známí koupili BMW řady 1 s pohonem Xdrive a mně to nedalo, abych se na to auto nejel podívat. Vlastně jsem přesedl hned z jednoho auta do druhého. Nějaké otestování mimo silnici nepřicházelo v úvahu a tak dále budou pouze dojmy z jízdy po slušné silnici.
Hned jak přesednete si všimnete (a nemusíte být ani příliš všímaví), že jedete v jiném autě. Rozdíl v interiéru je markantní, žádné tvrdé plasty a auto "voní" novotou, narozdíl od Dustera, který novotou spíše smrděl (teď už je to dobré). BMW je navíc v řešení interieru a výbavě naprosto současné a toto auto, co jsem v něm jel, je i hodně vybavené všemožnou automatikou (např. osmi-stupňová automatická převodovka, systém start-stop atd.). Prostě stačí usednout za volat, nastartovat a pak už jen točit volantem do směru kam Vám radí navigace a jet. Je to pěkné, ale pro mne bezprostředně po Dusteru to přišlo, jako že vlastně nemám v tom autě co dělat. Žádné řazení, žádná spojka jen brzda a plyn.
Příliš porovnat nejdou ani dynamické vlastnosti obou aut. Duster mi docela vyhovuje, že vím, že když šlápnu na plyn, tak se rozjede. V BMW ne, šlápnutí na plyn znamená, že Vás někdo, nebo něco značnou silou zatlačí do sedadla a vůz vystřelí jak z praku, takže máte nejvyšší čas řešit jak to zas zastavite. Když už se ale rozhodnete pro zastavení a šlápnete na brzdu, tak visite v pasech, protože chlazené kotoučové brzdy na všech kolech jsou opravdu velmi účinné. To v terénu tedy moc nevyužijete, ale na pořádné silnici to nemá chybu.
Ono to auto vůbec není stavěné do terénu a Xdrive včetně všech systémů jako je ESP a ASR má spíše dále vylepšovat už i tak vynikající jízdní vlastnosti a poskytnout něco navíc na nejrůznějších (i nekvalitních) silnicích a cestách. To je nakonec hned jasně patrné i z velikostí nájezdového a přejezdového úhlu a celkové koncepce vozu (převisy kol atd.)
Takže závěrem. Porovnávat tato dvě auta asi nejde. Každé je zacíleno na jinou klientelu a kromě náhonu všech čtyř kol nemají tato auta moc společného. Zajímavější by asi bylo porovnat Dustera třeba s BMW X3, ale to se mi zatím do ruky nedostalo.
TP