Zase jedna legrační recenze na Dustera
Tentokrát mne zaujala následující recenze:
http://www.cars.cz/autorecenze/auta/Dacia/Duster/Recenze-Dacia-Duster-Cele-zle-1340826660447142572.html
V krátkosti jde o to, že autor, jakýsi ATR team, si půjčil od prodejce Dustera, vjel s ním někam mimo cestu a nadává, co je to za krám. To je doplněno sděleními typu Mitsubishi, Jeep a nebo Mercedes jsou lepší. Opravdu bezva čtení např cituji:
"Extrémne nízky podvozok na tomto aute neodolal jemným blatovým koľajám na lesnej cestičke a ostali sme tam zapadnutý" konec citace. - Jistě zapadnout se dá z nejrůznějších důvodů, často to svědčí hlavně o nevhodných trakčních vlastnostech použitých pneumatik, což u Dustera může být. Je dodáván s universálními pneumatikami s poměrně jemným vzorkem, vzhledem k asi docela správnému předpokladu, že většina majitelů ho bude provozovat na silnicích. Pokud šlo o uvíznutí na spodku auta, pak větší světlou výšku mají vesměs pouze speciální vozy, nebo vozy se vzduchovými vaky, které umožňují nastavit větší (bratru tak o 5cm než má Duster) výšku v terénu. Toto řešení je ale najivní očekávat u levného auta a dusteřích 21cm je spíše nadprůměrná hodnota než "extrémne nízká" (srovnej Škoda Yetti 18cm, Suzuki Jimny 19cm aj).
Další perla:
"Ďalej sme sa nemohli dostať aj vďaka nezávyslému zaveseniu kolies, ktoré je v teréne prakticky nepoužiteľné" konec citace - Je pravda, off road vozy často mají pevné nápravy, které umožňují jejich křížení v terénu. To je ale pravidlo, z kterého existuje řada vyjímek. Např. u aut značky Tatra, o jejichž schopnostech v terénu snad nikdo nepochybuje, to právě taky tak úplně neplatí. Spíše mne zaráží, že autorovi nevadila absence uzávěrek diferenciálů. Ale Duster je levné auto a uzávěrky prostě něco stojí. Kdo je chce musí si připlatit stejně jako za vzduchové vaky a investovat víc do jiného auta. Přesto elektronický system ASR implenetovaný u Dustera je docela slušnou náhražkou uzávěrek a spíše mám zkušenost, že hodně záleží na pneumatikách jak jsem již uvedl.
No a ještě poslední citace:
"Napríklad Jeep Grand Cherokee, Mercedes E, Nissan Navara alebo Mitsubishi L200 určite niesú prezentované ako autá určené na Offroad a pritom dokážu a znesú oveľa viac. ATR TEAM" konec citace - Osobně mám zkušenost s Mitsubishi L200, rozhodně ho pokládám za zdařilé auto, ale jeho vlastnosti v kluzkém terénu jsou dominantně závislé na trakčních vlastnostech pneumatik. Třeba ve slehlém sněhu (cca 20 - 25cm) měl Duster se zimními pneu navrch vzhledem k tomu, že tuhá zadní náprva L200 vybavená uzávěrkou nebyla příliš zatížena a kola prokluzovala. Přední zatížená náprava uzávěrku nemá a jediné kolo autem L200 nepohnulo, takže přišla ke slovu lopata.
U těchto recenzí mně chybí určitá vyváženost. Např. hodně se psalo o spodku Dustera, jak je v terénu zranitelný, ale nikdo ani Ti, kteří to psali, podobnou zkušenost neudělali (viz recenze srovnávající Yetti a Dustera). Mám Dustera a rozhodně se nedržím vždy jen silnic a několikrát jsem s ním již uvízl za spodek. S hrůzou jsem pak v garáži lezl do jámy pod auto, ale snad jsem měl kliku a nebo ten spodek není zas tak blbě řešen, protože zatím nic než odřený nátěr. Jistě něco Duster umí, něco ne a proč to objektivně nenapsat. Ale je dobré porovnávat porovnatelné a nejen konstatovat, že cca 5x dražší auta jsou v některých jednotlivostech lepší a opomíjet v čem zase ne. Je hodně majitelů, pro které je třeba podstatná nejen průchodnost terénem, ale i ekonomika vozu, která mimochodem patří zase k silným stránkám Dustera atd. Lze souhlasit, že reklama přehání, pokud označuje Dustera za off-road, stejně tak ale přehání autor zmíněné recenze.
K uvedené rezenzi doporučuji pročíst i diskuse připojené v závěru (viz např. Kolja).
TP