Jak se mi z Dustera jeví Suzuki SX4
Dustera jsem už popsal z mnoha pohledů a proto změním zorný úhel podívám se nyní naopak z Dustera na jinou čtyřkolku a to nejen letmo, ale naopak po delší zkušenosti a s určitým odstupem. Touto čtyřkolkou je Suzuki SX4, kterou jsem teď měl asi měsíc v rukách a najel jsem s ní za různých podmínek (bohužel ještě nebyl sníh) asi tisíc km.
Suzuki je na první pohled menší auto než Duster, ale do určité míry jde jen o optický dojem, protože např. na délku je menší pouze o 20cm, je o něco málo štíhlejší, ale je stejně těžká a vysoká. Nejedná se však pouze o velikost, jde spíše o celkovou koncepci vozu. Přestože oba vozy patří do kategorie SUV Duster je jednoznačně koncipován tak, aby měl blízko k autům kategorie off-road, narozdíl od Suzuki, která má blízko k vozům typu crossover, tedy vozům určeným primárně na silnici. Předchozí srovnání charakterizuje všechny další rozdíly, o kterých se dále zmíním podrobněji.
NA PRVNÍ POHLED, je vidět, že konstrukterům SX4 více ležela na srdci bezpečnost posádky ve voze, než průchodnost terénem (výhoda na silnici). Přední převis Suzuki je cca o 30cm delší než u Dustera, tedy o 30cm delší deformační zóna ve prospěch Suzuki (horší nájezdový úhel v její neprospěch). Navíc prakticky celý převis jsou plasty (včetně stříbrného krytu- tzv difuzeru), takže se jedná spíše o ozdobný prvek než ochranu spodku a nějaký kontakt převisu s terénem bych rozhodně nedoporučoval.
Další rozdíly jsou patrny KDYŽ NASTOUPÍME do vozu. Suzuki je maličko nižší a prahy tolik nevyčnívají z vozu (lépe se nastupuje), interiér je vkusnější a vlídnější než u Dustera, ergonomie ovládacích prvků je jednoznačně lepší. Směrem rovně vpřed je z vozu bezkonkurenčně nejlepší výhled oproti většině jiných vozů, které jsem řídil. Trochu horší to je s výhledem šikmo dopředu doleva, či doprava. Moc příjemné je v zimním období i elektrické vyhřívání předních sedadel. Nedostatkem pro mne byla absence osvětlení schránky pod palubovkou před sedadlem spolujezdce a menší zavazadlový prostor.
STARTUJI A ROZJÍŽDÍM SE. Auto s benzinovým motorem s obsahem necelých 1600ccm na jedničku vyráží jak blesk. Ťuknu o brzdy a auto stojí téměř na místě. Opět velmi příjemné na silnici. Na horší cestě, nebo na louce je však i na jedničku auto moc rychlé a jízda s částečně vyšlápnutou spojkou by byla po nějaké době pro spojku fatální. Totéž platí i pro brzdy, na silnici super v terénu je třeba brzdit jen velmi, velmi opatrně. Pérování je spíše tvrdší a tak z jízdy po silnici máte pocit sportovně vyladěného vozu. Bohužel při rychlostech kolem 100km/h už Suzuki ztrácí na sportovní dynamice. Je možné, že se to po zajetí zlepší, ale já testoval auto, na kterém bylo najeto cca 1400 km a tam to bylo, jak to píšu. Na druhou stranu mile mne překvapila spotřeba. Při jízdě po Vysočině (převážně okresky) jsem se dostal na průměrnou spotřebu 5,7l/100km. S vlastnostmi vozu jsem byl opravdu nadšen. Svižné, rychlé, obratné, dobře a rychle reagující s bezvadným brzdným účinkem (narozdíl od Dustera má SX4 kotoučové brzdy na obou nápravách). V typicky městském provozu vyšplhala spotřeba na 6,4l/100/km, což je pořád hodně dobré. Výborné vlastnosti ma Suzuki při zajíždění na parkovací místa jak na komunikaci, tak v parkovacích domech.
KDYŽ SE PODÍVÁTE NA AUTO ZDOLA, pak konstrukce přední nápravy využívá vzpěry Mcpherson stejně jako Duster (ale i některé další vozy jako třeba Jeep). Základem zadní nápravy jsou podélná kyvná ramena (vpravo a vlevo) vzájemně spojená příčným profilem a na každé straně odpružena vinutým perem. Viz následující foto zavěšení zadního kola. Zmíněný příčný profil je vidět v dolní části obrázku, předek vozu je směrem dolu.
Porovnejme to ještě se zadní více-prvkovou nápravou (taky Mcpherson) Dustera viz další foto.
Ani jedno z obou řešení není off-road klasika (která z důvodů schopnosti křížení náprav obvykle používá vzadu pevné nápravy), ale Duster bude mít patrně v tomto směru v terénu lepší vlastnosti než Suzuki.
Tolik SUBJEKTIVNÍ hodnocení. Nenašel jsem toho moc, co by se dalo SX4 vytknout. Mně se jeví jako ideální druhé auto pro rodinu, nebo auto pro ženy, které jim snadno umožní vyrovnat se s nepříznivými povětrnostními podmínkami a jejich dopadem na silniční provoz. Žádné nasazování řetězů, pouze tlačítkem zapnou náhon 4x4. Dále ESP system, který byl u tohoto vozu ve spojení s automatickým režimem pohonu všech kol je podstatnou bezpečnostní komponentou speciálně na silnicích, kde se mění typ povrchu (morko, sníh apod.). Na suché silnici pak přepnutím pouze na přední náhon získáme zase úspornou "dvojkolku".
Vhodné se mi taky jeví vybavení půjčeného auta univerzálními pneumatikami. S Dustrem, který měl univerzální pneumatiky od výrobce, jsem neměl na silnici v zimě ani v létě problém. Předpokládám, že to podobné bude i u SX4. Tím se lze vyhnout přezouvání dvakrát do roka, což zvláště dámy jistě ocení. Je škoda, že standardně není SX4 dodávaná s univerzálními pneumatikami jako např. její větší sestra Vitara.
TP