S Dusterem na venkov
Ještě pár poznámek dřív než vyrazíme s Dustrem do přírody. Nejprve "hardware". Pneumatiky, se kterými Dustera koupíte jsou docela dobré univerzální pneumatiky, které vyhoví na většině cest, nicméně pokud plánujete cestu v mokrém jílu nebo hlubokém sněhu je lepší nahradit je pneumatikami s hrubším vzorkem, tak aby měly lepší samočistíci vlastnosti. Dál, pokud máte namontováno tažné zařízení, výrazně se zhoršil odjezdový úhel, musíte s tím počítat a nebo část tažného zařízení demontovat (obvykle jde o dva šrouby) a dostanete se zas na hodnotu kolem 30-ti stupňů. Ověřil jsem si, že není problem se zařízením škrtnout o zem. Poslední doporučení se týká plastových lemů blatníků. Blatníky jsou jednoznačně nejširší a tím dost ohrožená část auta a plast uchrání před lecjakým škrábancem. Ještě připomínám, že i když Duster umí v terénu hodně, rozhodně nezapomeňte, že řídíte auto a ne tank, nebo rolbu. Píšu to protože většina mých známých, kteří si pořídili SUV, nebo Off-road, chtěli vyzkoušet co jejich auto umí a alespoň jednou bylo třeba, aby je někdo vyprostil navijákem, nebo traktorem.
Duster je SUV a ne klasický off-road. Pro off-road je typická karoserie postavená na pevném rámu, tuhé nápravy, redukce, uzávěrky diferenciálu a pohon všech čtyř kol. Z toho všeho má Duster pouze pohon čtyř kol, místo redukce má extremně krátkou jedničku, uzávěrku do jisté míry supluje ASR, které mají auta s ESP a zbytek je prostě jinak. Přesto s off-road auty snese srovnání z hlediska světlé výšky (210mm) nájezdového, přjezdového a odjezdového úhlu (30,23,36 stupňů), které nemají ani některé z off-roadů. Výrazně horší oproti některým off-road autům je Duster z hlediska schopnosti tzv. křížení náprav. To se projeví negativně třeba při již zmíněném sjíždění ze silnice přes příkop do pole a je třeba takovéto manévry dělat velmi pomalu a opatrně. Pokud mluvíme o sjíždění a pohybu v terénu vůbec je bezvadná krátká jednička, ale redukci ani asistenta pro jízdu v prudkém svahu plně nenahradí a musíte si pomoci brzdou, což není úplně bezpečné a chce to vědět, co přibržděním způsobíte. Větší opatrnost vyžaduje taky podvozek. Nebude asi jedno jestli na pařez posadíte off-road tj. auto s rámem a tuhou nápravou a nebo za ten pařez chytnete víceprvkovou nápravou, co má Duster.
I tak budete Dustrem pravděpodobně nadšeni. Jezdil jsem s ním po silném dešti v místech kde se těží cihlářská hlína, jít tam pěšky, tak tam necháte botky a Duster bez problémů (pokud tedy nepočítám mytí auta potom). Zkoušel jsem "hupsnout" ze silnice do pole a naopak a jde to díky velkým úhlům docela dobře. Vlastně jsem zastavil Dustera až v hluboké závěji sněhu. Fakt to není rolba, ale nakonec se mi podarilo vycouvat bez cizí pomoci. S jinými SUV je na výše popsané kousky lepší zapomenout. Dokonce se domnívám, že v hlubokém sněhu má lepší vlastnosti než mnohý off-road. Je to tím, že řada off-roadů má uzávěrku diferenciálu mezi nápravami a pak jen na zadní nápravě, která ovšem často nebývá příliš zatížena a tedy kola se snadno prosmeknou. Přední náprava bývá bez uzávěrky, takže jedno kolo stojí a druhé klouže a auto nejede. Naproti tomu ve stejném terénu se x-trail řešení s ESP použité u Dustra chová opravdu dobře a kola neprokluzují, ale záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách.
Shrnutí pozitiva: Velké přejezdové úhly, velká světlost, krátká jednička, ESP,ASR, relativně malá hmotnost auta, rozumná spotřeba i v terénu
Shrnutí negativa: Absence redukce, horší křížení náprav, absence uzávěrek diferenciálů a asistenta pro sjezd.
Z toho jak jsem Dustera poznal já, je to dobré auto pro ty, kteří převážně jezdí po silnicích, ale potřebují občas zajet i mimo ně, nebo být připraveni na to, že je někde zaskočí hromady sněhu a oni nebudou moci čekat, až cesty někdo vyčistí. Budou se muset ale umět smířit s poměrně strohým interierem, bez technických novinek i dalšími chybkami, jak už tu bylo popsáno v článku porovnávajícím Dustera s jinými auty. Pokud někdo dá přednost eleganci, spíše luxusnímu interierů, pokročilým technologiím, dynamickým schopnostem a primárně hodlá auto používat pouze na silnice pak doporučuji nějaké jiné SUV, třeba Hyundai ix35, nebo novou Kiu Sportage, případně Škodu Yeti. Naopak těm, kteří např. musí každý den za prací do lesa, nebo toho najezdí hodně mimo silnice těm Dustera taky nedoporučuji a já bych osobně spíše volil Suzuki Jimny, nebo nějaký klasický off-road třeba od Mitsubishi, či Nissanu. Prostě musíte vědět, co potřebujete a vždy počítat s tím, že je něco za něco. Větší průchodnost terénem a odolnost obvykle zaplatíte a nejen jen dražším provozem, ale často i horšími jízdními vlastnostmi na silnicích. Duster je z mého pohledu slušný kompromis.
A ještě rada rada nakonec. Chtece-li projet v přírodě fakt skoro všechno, nechte auto v garáži a vyzkoušejte obyčejné kolo - je naprosto bez konkurence.
TP