Jak se mi jeví Toyota RAV4 pohledem z Dustera
Měl jsem možnost projet se kousek po silnici již zmíněnou Toyotou, takže si nedělám nárok na vyčerpávající popis vlastností tohoto vozu, ani na uplný výčet rozdílů oproti Dusterovi. Spíše jde o první dojem a nepřehlednutelné odlišnosti.
Toyota, se kterou jsem jezdil byla ve výbavě STYLE se vznětovým motorem 2,2D a manuální převodovkou. System pohonu byl AWD, tedy automatický ovládaný pohon všech čtyř kol. Při tomto pohonu je auto primárně poháněno předními koly a v případě jejich prokluzu se automaticky část točivého momentu začne uplatńovat na kolech zadní nápravy. Mimo tento režim, lze ještě tlačítkem alternativně zvolitrežim "sport", kdy je trvale 10% točivého momentu uplatňováno přes kola zadní nápravy a režim "lock" kdy je točivý moment dělen mezi přední a zadní nápravu zhruba v poměru 50% : 50%. Neměl jsem však příležitost tyto režimy vyzkoušet, proto je víc nebudu popisovat.
A teď už k osobním dojmům. První co mne zaujalo bylo, že Toyota RAV4 je velké a mohutné auto. Jeho délka je málo přes 4,5m a hmotnost skoro 1800kg. I když Duster není o tolik menší (cca o 20cm na délku), přesto Toyota působí mnohem robustnějším dojmem, který podporují i velká 18" kola a celková výška vozu společně s relativně malou světlostí (necelých 19cm). Toyota je typickým SUV vozem, který má vyborné dynamické vlastnosti (na stovku se dokáže rozjet za méně než 10s) výborně se chová na silnici, ale osobně se domnívám, že se příliš nepočíta s tím, že by jezdila někde mimo cesty (jistě jí nebudou působit problém polní cesty, ale mimo ně bych se s ní už raději nepouštěl, jak je zdůvodněno dále).
Jak jsem již uvedl světlá výška vozu není největší a z obrázku je také vidět, že hodnoty nájezdového, přejezdového a odjezdového úhlu jsou v porovnání s Duterem výrazně menší. Určitou předností Dustera v terénu bude i jeho o půl tuny nižší hmotnost, tím ale asi taky končí výčet Dusterových předností. Neporovnatelný rozdíl je v interiéru, kde Toyota je mnohem lépe vybavená, elegantnější a vůbec nepůsobí levným dojmem, který je často u Dustera kritizován. Navíc auto je mnohem tišší než Duster a co mne velmi překvapilo, byla i nízká spotřeba nafty (cca 5,5l/100km). Já jezdím s Dusterem hodně často krátké trasy po městě a mám spotřebu tak o jeden litr na sto km vyšší.
Prostě Toyota se mi líbila i když bych se s ní raději držel na cestách a mimo ně bych se s ní pouštěl jen kdybych opravdu neměl jinou možnost. Na závěr ještě použiji přirovnání. Porovnával jsem před časem Suzuki Jimny a Dustera a vyšlo mi, že v terénu je Jimny obratnější a šikovnější než Duster. Při srovnání Toyoty a Dustera se mi to jeví naopak. O Toyotě bych řekl, že bude oproti Dusterovi lepší na silnici a nebude jí vadit občas zajet i mimo ně a Duster bude šikovněvší v terénu, příčemž asi s menším komfortem zvládne i cestu po silnici.
A úplně na závěr je třeba konstatovat, že Toyota je povedená čtyřkolka, na které je i na první pohled znát, že patří do vyšší cenové kategorie než Duster, ale obě auta mají "svá pro i proti" a hodně záleží na tom, co si od auta slibujeme.
TP