Literatura Sci-fi
. Literatura Sci-fi
Prvky:
· technické prvky, které nejsou dostupné nynější civilizaci. Vynálezy ohrožující člověka, odpovědnost vědců za neprověřené pokusy a nepromyšlené zásahy, které mohou vyvolat řetězové reakce
·náhled do budoucnosti
·ovládne stroj člověka nebo člověk stroj
·kosmické lety v kosmických korábech
·katastrofální přelidnění Země a lidské kolonizování vesmíru
·nesnáze, které člověka čekají na cestě za neznámým světem, kdy se život dovede přizpůsobit nejfantastičtějším podmínkám a je nekonečný
·vznik galaktických impérií
·život myslících bytostí, v jejichž existenci v kosmu člověk věří a touží po setkání s nimi
·kontakt, komunikace, prolomení bariéry neporozumění-různé formy, jaké by mohl tento kontakt mít (tyto představy se postupem času mění)
·soužití různých civilizací a kultur, utváření nových druhů s určitými vlastnostmi (kyborg-člověk, který by byl schopen přežít i na Marsu, Android-umělý člověk)
·tématika zabývající se genetickým inženýrstvím, nesmrtelností, epidemiemi, cestování časem (př. Osoba politicky nepohodlná je odeslána do vězeňského tábora v prvohorách)
·spekulace, zda zásah do chodu historie společnosti může přinést užitek nebo nenapravitelné škody
·představy o budoucích lidech, ale i představy rozumu v jiné než lidské podobě (př. Na planetě se vyvine rozum v podobě moře)
·apokalyptická témata: zničení planety, na jejíchž troskách se pár posledních jedinců lidské rasy snaží zachránit lidské pokolení
·nadvláda jiných bytostí (robotů, rostlin, mimozemšťanů)
Ale v mnoha případech toto vše bývá jen atraktivním pozadím pro hledání nových a neznámých možností duševního obohacení člověka. Tzv. „cesta do nitra člověka“
·myšlenky o charakteru skutečné humanity, skutečného prospěchu pro veškeré lidstvo
·valná část děl je podrobným psychologickým rozborem osobnosti hlavních postav i celého lidstva jako celku
·člověk jako jedinec je umístěn do situace, kdy samotný rozum a logická úvaha nestačí, musí se vždy počítat s lidským faktorem, s city průzkumníků, a jinak i hluboce humánní zásady se mohou v určitých situacích stát nelidskými
·Zmanipulovatelnost lidské mysli (hlavně u political fiction), metody totalitních režimů dovedené do důsledků, kde materiály o minulosti jsou ničeny a předělávány
·únik z přísného řádu, který by člověku poskytl trochu svobody a soukromí
Historie:
O tom, kdo byl prvním autorem tohoto žánru se vedou různé teorie. Jisté je, že mezi prvními průkopníky byla Mary Shelleyová s dílem Frankenstein a Edgar Allan Poe se svými povídkami. Dalšími pokračovateli byl nepochybně Jules Verne a jeho současník Herbert George Wells. Jules Verne psal svá díla spíše pro mládež, ale i přes nekomplikovnost tvorby a prostotu příběhů předpověděl množství budoucích vynálezů a událostí. Herbert George Wells se zabýval se svou Válkou světů problémem budoucí evoluce člověka a různých katastrofických vizí. Českým nejúspěšnějším autorem byl Karel Čapek, tvůrce slova „robot“, které bylo převzato a je dodnes používáno po celém světě.
Ve 30. letech 19.století začaly vznikat první organizace podporující tento žánr, toto období je často nazýváno jako „Zlatý věk vědecko-fantastické literatury“. Nejlepší podmínky a také nejvíce autorů se v této době objevilo ve Spojených Státech Amerických. Američtí autoři se spolčovali do různých skupin a v první polovině 20.století se vzájemně podporovali a společně se probojovávali.
Druhá světová válka uvolnila poptávku po zábavné literatuře a s ní i po sci-fi . Tyto impulsy byly energií, která dala podnět ke vzniku příliš mnoha vědecko-fantastických časopisů, které většinou do roka zkrachovaly. Stoupl i zájem nakladatelů, takže se sf-literatura stala pravidelnou součástí knižního trhu. Koncem padesátých let následovala spousta revolučních proměn, jimiž bylo myšlení lidí ovlivňováno ve stále širším rozsahu. Věda i společnost se začaly zajímat o vědy jako je například kybernetika (=vědní obor zabývající se obecnými principy řízení a přenosu informací ve strojích i živých organismech.), která nahrazuje práci lidských mozků. V této době se vědecko-fantastická literatura dělí na 3 hlavní směry : fantasy (pohádky z jiných světů), Sci-fi (založeno na vědeckého výzkumu techniky), Kyber-punk (člověk v budoucím světě, stimulován kybernetickými součástmi v těle). V šedesátých letech vzniká v Anglii skupina autorů nazývající svůj styl „New Wave (1965). Tito autoři zastávají názor, že „spisovatel musí psát především pro svoji generaci“. Od té doby vzniklo spousta větví vycházejících z tohoto žánru. Dalo by se řici, že sci-fi, jako taková, je méně populární než některé její odnošky(tohle slovo asi neexistuje..nevim jak to napsatJ.
FILM
V roce 1950 byl zfilmován první titul Cíl:Měsíc a televizní seriál Vesmírný kadet od Amerického autora Heinleina. Z dalších následujících filmů stojí za zmínku: Zakázaná planeta, Invaze zlodějů těl (1956). Ale ze spousty ostatních adaptací lze vyvodit, že film ani televize si se sci-fi zpravidla nevěděly rady. Výjimkou je ještě 2001:Vesmírná Odysea, která vznikla spoluprácí Stanleyho Kubricka a Arthura Charlese Clarka, který je autorem povídky Hlídka, podle které byla Vesmírná Odysea natočena. Dalo by se říci, že toto byl první film, který se opravdu povedl, kde budoucí svět vypadá věrohodně, zabydleně a hlavně přirozeně. Umělecký i komerční úspěch tohoto filmu otevřel cestu pozdějším Hvězdným válkám a Blízkým setkáním třetího druhu. Mezi sci-fi filmy lze zařadit i akční hororový příběh o naklonovaných dinosaurech Jurský park, filmovou verzi E.T.mimozemšťan a spoustu dalších.
Autoři Sci fi a fantasy
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Edgar Allan Poe (1809-1849)
- horory, humoristické povídky, působivá obraznost, hudebnost a symboličnost, Pro deduktivní a přísně logický postup Poeových hrdinů při odkrývání tajemství jsou jeho povídky považovány za první detektivky
povídky s prvky sci-fi:Von Kemplen a jeho objev, Příběh z rozeklaných hor
Clifford Donald Simak (1904-1988)
- v jeho tvorbě jsou lidé moudří a mimozemšťané neobávaní-jde o komunikaci, ne o válku, tvorba se ličí od ostatních jemností ducha a absencí nepřátelství, venkovské prostředí-sf idilista
- novinář, tvořil hlavně ve 40. a 50. letech
40.-50.léta: Prstenec kolem Slunce, Přestupní stanice, Velký dvorek,
Ztracená věčnost
Robert Anson Henlein (1907-1988)
„Můžeš mít mír. Můžeš mít svobodu. Ale nikdy nepočítej s tím, že bys mohl mít obojí naráz.“
- voják na moři, pak pracoval všude možně, začal tvořit okolo 40.let. Většinu jeho děl řadíme do „historie budoucnosti“, během 2sv spolupracoval s Asimovem, několikrát byl oceněn cenami Hugo
povídky: Linie života, Logika Impéria, Občas to někde bouchne, Gulf
Metuzalémovy děti-novela 40.let
Romány pro mládež: Raketová loď Galileo, Hvězdný kadet(zfilmováno),
Cíl:Měsíc(zfilmováno), Občan Galaxie
Romány (50.-70.léta): Vládci loutek (zfilmováno), Dvojník, Hvězdná pěchota, Kočka, která prochází zdí, Až za slunce západ plout(vzpomínková)
John Wood jr. Cambell (1910-1971)
- v r 1937 začal vydávat jeden z nejznámějších časopisů-Astounding Stories, do kterého kupoval povídky od nejznámějších autorů a pomohl jim tak k vzestupu
Alfred Elton van Vogt (1912-2000)
- jeho dílo u nás téměř neznámé, dílo 50.a60.léta
Okřídlený muž, Výrobci zbraní, Vládci času
Frederick Pohl (1919- )
-editor, agent v New Yorku, ve 40.letech redaktor ve sci-fi časopisech (založil časopis If), patřil mezi Futuriány, v 70.letech byl prezidentem organizace SFWA a v 80. WSF, vytvořil cenu za překlady-Karel, 1992-oceněn jako Velmistr žánru
romány: Man plus-kolonizace Marsu, kyborgové, Sága o Heecheech: Gateway, Za horizontem modrého jevu, Setkání s Heechee, Anály Heechee, Gateway Trip, Budoucnost New Yorku
Frank Patrick Herbert (1920-1956)
- kameraman, lovec ústřic, reportér, editor spisovatel
trilogie o pouštní planetě Arrakis: Duna, Spasitel Duny, Děti Duny
pokrač. Božský imperátor Duny, Kacíři Duny, Sněmovní planeta Duna
novely: Cíl:prázdnota, Heisenbergovy oči, Poskakující hvězda
Isaac Asimov (1920-1992)
- jeho rodiče museli emigrovat z Ruska, protože byli židé (1923)
- snažil se popularizovat vědu, jeho jazyk je stručný
3 Asimovy zákony robotiky (slovo „robot“ převzal od bří Čapků):
1.Robot nesmí ublížit člověku, nebo svou nečinností způsobit aby mu bylo ublíženo
2.Robot musí bezpodmínečně poslouchat příkazů člověka, pokud nejsou v rozporu
s prvním zákonem
3.robot musí dbát o svou vlastní existensi, pokud to není v rozporu s prvními dvěma
zákony
sbírky povídek o robotech: Já, robot!, Zbytek robotů
série detektivek: Ocelové jeskyně, Naahé slunce, Roboti Úsvitu, Roboti a
impérium (klasické detektivky v exotickém prostředí)
série knih o Nadaci (historie lidstva v budoucnosti): Nadace, Nadace aříše, Nadace na hranicích, Druhá nadace, Nadaace a Země, Předehra k Nadaci
Konec věčnosti, Ani sami bohové, Dvěstěletý člověk
Ray Bradbury (1920- )
- Básnický jazyk, nikdy nekladl důraz na fyzikální věrohodnost prostředí a děje
-zkoumal člověka, jeho morální úroveň, různost povah a charakterů, jeho psychologické meze, použití fantastického „kdyby“
- publikoval do sf magazínů, povídkář, zkratková kresba lidských charakterů, lidské malosti a velikosti, science fiction, fantasy, magický realismus, pohádka, surrealistická poezie, příběhy plné děsu a tajemna, něžné, křehké, humorné
Marťanská kronika, 451 stupňů Fahrenheita-totalitní spotřební společnost, Ilustrovaná žena, Ilustrovaný muž, Slunce a stín, Kaleidoskop, Pampeliškové víno
Robert Silverberg (1936- )
- píše už od mládí, přispíval do mnoha časopisů, věnoval se i literatuře faktu
- používal prvky jako cestování časem, ale hlavně – cesta do nitra člověka, napsal více
než 100 sci-fi knih
Trny, Časový skokani, Proti proudu času, Skleněná věž, Svět uvnitř, Umírat v nitru(poválečná Amerika)
Přepracované Asimovy povídky: Soumrak, Dítě času, Pozitronický člověk
Michael Crichton (1942- )
- režisér, scénárista, knihy psány na základě důsledného studia daného oboru, všechno zfilmoval
Velká vlaková loupež, Člověk na konci, Jurský park, Ztracený svět, Koule
VELKÁ BRITÁNIE
Mary Wollstonecraft Shalley (1797-1851)
Frankenstein-kombinace gotických a vědeckofantastických prvků
Herbert George Wells (1866-1946)
.- profesor, hodně nemocný, jeho díla mají silný sociální podtext, nesnášel tehdejší kastovní systém v Anglii, v podstatě byl teoretickým tvůrcem tanku dnešní podoby (pásy), při 2SV spolupracoval s Churchilem na obranných prostředcích
Stroj času-možné důsledky společnosti uměle rozvrstvené na třídy s různými privilegii
Ostrov dr.Moreaua-úvaha o tom, co je to „lidství“
Neviditelný-vykreslení agresivního cholerického typu člověka bez svědomí a bez jajkékoliv zpětné vazby, je výraznou prychologickou studií
Válka světů
První lidé na měsíci
Diktátor- předobrazem této knihy byl Hitler se Stalinem
S rozumem v koncích-poslední kniha, ovlivněna svržením první atomovvé bomby na Hirošimu, literární a sociologický testament
John Ronald Reuel Tolkien (1892-1973)
- prozaik, filolog, kritik, profesor na Oxfordské univerzitě, fantasy
Hobit aneb cesta tam a zase zpátky,
Pán Prstenu: Společenstvo prstenu, Dvě věžě, Návrat krále, -na základě germánských a keltských mýtů
Silmarillion, Nedokončené příběhy
Adous Huxley (1894-1963)
- z vyšších vrstev, „Duševní dědictví činí každou lidskou bytost jedinečnou, a jedinečnost jednostlivce je zákl.předpokladem svobody.“
- v mládí téměř oslepl, později se stal scénáristou, inspiroval se Benitem Mussollinim, který bojoval proti kontrole porodnosti za účelem získání lidské síly pro připravovanou válku, 1937 se přestěhoval do USA
- v padesátých letech experimentoval s psychedelickými a halucinogenními drogami (na základě těchto experimentů napsal několik děl:Brány vnímání, Nebe a Peklo)
- upřednostňoval myšlenky před postavami a příběhem
Konec civilizace, Báječný nový svět-utopie, často srovnáváno s Orwellem,
George Orwell = Eric Arthur Blair (1903-1950)
- policista v Barmě, život mezi pařížskou a londýnskou chudinou
Barmské dny, Hold Katalánsku-reportáž
ve 40.letech: Farma zvířat-satiricko-alegorický obraz stalinismu, 1984-otřesná antiutopická vize budoucího totalitního světa, který ovládá člověka včetně jeho myšlení
John Wyndham (1903-1969)
- věřil, že „člověk se na světě ocitl pouhou náhodou a že záleží jen a jen na něm, co ze své existence vytěží“, psal „vědeckofantastické morality“, často srovnáván s H.G.Wellsem, katastrofické a invazní romány
Midwichské kukačky, Kukly, Den trifidů
Arthur Charles Clarke (1917- )
- za 2sv sloužil jako radarový instruktor, téměř profesionální astronom a duchovní otec komunikačních satelitů, SF začal psát po roce 45, záliba ve sportovním potápění a od r.1956 žije na Srí Lance, zbývá se i zkoumáním záhadných jevů
Město a hvězdy, Měsíční prach, Setkání s Rámou, Rajské fontány, 2001:Vesmírná Odysea, 2010:Druhá vesmírná Odysea, 2061:Třetí vesmírná Odysea
Douglas Adams (1952- )
- populární mezi internetovou komunitou, studia v Cambridgi, velice humorný styl, pracuje pro televizi a zabývá se polovyhynulými ptáky
Stopařův průvodce po Galaxii- na deskách, kazetách, knižně
Restaurant na konci vesmíru, Detektivní kancelář Dirka Gentlyho
Terry Pratchett (1948- )
- novinář, spisovatel, humoristické fantasy romány s originálními postavičkami, vyprávění bez násilí a krveprolití
Cyklus Zeměplochy:Barva kouzel, Lehké fantastično, Čaroprávnost…
RUSKO
Arkadij Natanovič a Boris Natanovič Strugačtí (1925-1991, 1933- )
-všechno společně, scénáře k mnoha vědeckofantastickým filmům, tématika kosmických letů a perspektivy vědeckého a technického pokroku, individualizace charakterů, věrohodnost, humorné pojetí, utopická literatura, tragický konec hrdinů je vyvážen morální silou-„optimistická tragédie“, satira, humor
Planety nachových mračen, Les, Obydlený ostrov, Brouk v mraveništi, Miliardu let před koncem světa, Piknik u cesty, N.A.U.Č.N.O.-zkoumání vědeckými metodami jevy jako Baba Jaga, létající koberec
FRANCIE
Jules Verne (1828-1905)
- Nantes, rodina právníka (nevycházel s otcem), zajímal se o novinky vědy, otec ho zabezpečil podíly na burze, cestoval, problémy se synem (polepšovna), zemřel na cukrovku, 1.myšlenka ponorky, prozaik a dramatik, víra v technický pokrok
Deset tisíc mil pod mořem, Ocelové město, Dva roky prázdnin, Děti kpt. Granta
POLSKO
Stanislaw Lem (1921- )
-stále doplácel na politickou situaci, psal povídky související s válkou a okupací, napaden z nedostatečného příklonu k dobovému pojetí socialistického realismu, členem SFWA, emigroval do Německa (1981), kde vydal spoustu knih, které nemohly v tehdejší atmosféře v Polsku vyjít, do češtiny ho překládal Jaroslav Simonides
Astronauti, K mrakům Magellanovým, Planeta Eden, Solaris, Kyberiáda, Nepřemožitelný, Fantastika a Futurologie, Fiasko
ČESKÁ REPUBLIKA
Karel Čapek (1890-1938)
- beletrie, která měla lidi upozornit na fašismus a nebezpečí Hitlerovy vlády, blízská budoucnost lidstva, psal, překládal a přispíval do novin, sci-fi literaturu psal hlavně v druhém období své tvorby (1.pol.20.let), utopická a románová tvorba
- se svým bratrem vymysleli slovo „robot“
RUR, Továrna na absolutno, Krakatit, Věc Makropulos, Válka s Mloky, Bílá nemoc
Ludvík Souček 1926-1978
- prozaik a publicista, pop.-naučná lit., lit. faktu (Velké otazníky, Tušení souvislostí)
Cesta slepých- trilogie, Bratři Černé planety, Zájem Galaxie, Operace Kili
Ondřej Neff (1945- )
- překladatel, spisovatel, redaktor, scénárista, založil měsíčník Ikarie (1990-1993 byl jeho redaktorem), profesně se věnuje internetu – internetový denník Neviditelný pes, začal psát v 70.letech, je držitelem ceny akademie SF za rok 1998 (Tma)
Podivuhodný svět Julese Verna, Něco je jinak, Jádro pudla, Čtvrtý den až na věky, Měsíc mého života, Milénium-trilogie, Reparátor, Bůh s.r.o., Tma
Jan Weiss
Dům o tisíci patrech