3.informace
Milí rodiče, do školy už děti chodí druhý měsíc, a tak Vám chci napsat, co se jim už daří. Všichni jsou už "praví školáci". Ještě jim sice dělá potíže nepovídat si v lavici a soustředit se plně na školní práci, rychleji si připravovat pomůcky na vyučování, ale všichni od začátku září udělali velký pokrok! Jsem moc ráda, že mohu říct, že se snaží úplně všichni.
Český jazyk
Čteme slova a věty ze známých písmen. Pro jistotu popíšu ještě znovu postup při čtení věty (byl napsaný na jednom domácím úkolu): TETA PEČE. Dítě hláskuje první slovo T-E-T-A , pak řekne najednou dohromady TETA. Opět hláskuje druhé slovo P-E-Č-E, pak najednou řekne PEČE. Nečte již nakonec znovu celou větu! Krátká slova (např. TO, JE, JÍ...) se snaží již číst dohromady.
Je potřeba číst každý den alespoň chvilku, i když není čtení přímo zadané. Můžete dětem pomáhat tak, že se budete s nimi ve čtení po slovech nebo po větách střídat. Dítě musí pořád sledovat text a pokračovat dál, kde jste přestali. Ukazuje si prstem nebo pomocí záložky.
Pracujeme nejen z učebnice a pracovního sešitu, ale čteme často slova i z různých kartiček, hrajeme hry, kdy přečtená slova přiřazují k obrázkům na koberci, často je motivuje nejen odměna (nálepka, známka, razítko, sladkost), ale i radost, že "skutečně" čtou. Společné čtení z učebnice je pro některé zatím obtížné, protože se rychle ztratí. Nezvládnou zatím sledovat, kde čteme. Zkuste, prosím, s dětmi trénovat orientaci v textu a sledování, kde jsou, jak jsem Vám již psala v sešitu "Pat a Mat" - pojmy první řádek, třetí řádek, poslední slovo na řádku, nahoře, dole, vpravo, vlevo.
Začínáme číst i delší a obtížnější slova. Některým dětem to zatím moc nejde. Jak na to? Dítě bude co nejrychleji slovo hláskovat (třeba i několikrát) a snažit se přečíst slovo dohromady. Pokud to nepůjde, vyhláskujte mu slovo Vy. Dítě by se Vám mělo dívat na pusu. Pokud to ani tak nepůjde, nezoufejte, postupným tréninkem na to dítě přijde.
Při psaní děti opisují slova nebo zkouší napsat slova k obrázku, do křížovky apod. Prosím, abyste dohlédli na pečlivé psaní písmen, na úpravu písma, pokud možno i stejnou velikost. Děti by měly u psaní správně sedět a správně držet tužku. Neměly by na tužku moc tlačit a měly by psát lehce. Je potřeba také trénovat děti ke kontrole napsaného textu, doplnění chybějících znamének, tečky za větou... Pozor také na obrácené psaní písmen a psaní jinými směry (někdo občas píše i zprava doleva).
Matematika
Postupně se učíme psát různé číslice do 5. Začali jsme první příklady na sčítání (1+1=2 atd.), umíme porovnávat čísla 0-5. Toto všem jde dobře, ale občas chybují z "nepozornosti". Opět prosím, veďte je ke kontrole, aby si chybu případně "objevily". Trénujeme zápis příkladů k jednoduchým slovním úlohám na sčítání do 5 a matematické křížovky, kde dětem podle výsledku vyjde krátká tajenka. V geometrii jsme poznávali geometrické útvary a skládali z nich ve skupinkách obrázky (kruh, obdélník, trojúhelník, čtverec).
Prvouka
Skřítek Ostružinka s námi oslavil SVÁTEK ZVÍŘAT, děti se seznámily s některými potravními řetězci, opakovali jsme poznávání listnatých stromů a jejich plodů. Zatím jde pouze o seznámení a rozšiřování znalostí dětí. Všechny informace v pracovních listech nemusí děti umět. Na prvouku máme zelené desky, které máme zatím pouze ve škole. Zítra (pondělí) Vám je pošlu k nahlédnutí, spolu se školními pracemi za září. Prosím, po prohlédnutí je pošlete do konce týdne zpět do školy.
Hodně děti pochvalte. Je úžasné, co za 6 týdnů dokázaly!
Chci moc pochválit také všechny děti z dramatického kroužku, které účinkovaly na svém prvním malém vystoupení na SVÁTKU ZVÍŘAT 7. října. Moc se jim to povedlo!
Chystáme pro děti po prázdninách Podzimní slavnosti (1 den v rámci vyučování), na které si vyzdobíme třídu osvícenými dýněmi a výtvarnými pracemi. Prosím, pokud máte někdo možnost sehnat dýni, uvítáme ji s dětmi ve třídě. Moc předem děkuji.
Děkuji za spolupráci.
Petra Holubová
Anglický jazyk
Co jsme se naučili:
- pozdravit, rozloučit se, vyjádřit souhlas a nesouhlas, poprosit a poděkovat
- představit sebe a "svou rodinu" podle obrázku
- pojmenovat některé vybavení místnosti (podle obrázku)
- opakujeme/učíme se barvy a nacvičujeme písničku
Ve žlutých deskách mají žáci obrázky, se kterými pracujeme, i některé náměty pro rodiče. Ne všichni zatím perfekteně zvládli pojmenovat podle obrázku na str.9 "svou" rodinu: This is my...a pojmenovat předměty na obrázku : This is a window.
Do žlutých desek budeme průběžně zakládat další školní práce, avšak žáci budou tyto desky přinášet na hodinu AJ, neboť se k jednotlivým aktivitám budeme průběžně vracet.
S pozdravem
Gabriela Turková