PPM Návod - Hokej
Jak začít?
- Rozhodně si přečti návod, kde se dozvíš množství potřebných informací. Návod se dá najít v ucelené formě v menu `Informace` nebo ho najdeš na jednotlivých stránkách v pravém horním rohu jako ikonku, která tě dovede k návodu týkajícího se té konkrétní obrazovky, na které se právě nacházíš.
- Nastav si základní sestavu včetně dvou přesilovkových formací a dvou formací na oslabení. Nezapomeň ani na nastavení kapitána a asistentů. Není totiž nic horšího, než když ti hraje náhodně vygenerovaná sestava.
- Trénuj hráče svého týmu tak, aby měli co nejoptimálnější složení atributů pro pozici, na které je stavíš do zápasu.
- Buduj zázemí a stadión promyšleně. Nestav to, co tě náhodou napadne, ale to, co si dopředu naplánuješ. Navíc nezapomeň, že na začátku potřebuje klub stavět jiné příslušenství a zázemí, než v pozdější fázi.
- Finance na účtu jsou sice důležité, ale pouze v té správné míře. Nechávej si tedy určitou rezervu na účtu, ale ostatní peníze investuj do rozvoje stadiónu a zázemí.
Pozor! Pokud budou týmové finance v mínusu déle než 21 dní, budeš ze své funkce majiteli týmu odvolaný. Po sedmi dnech v mínusu se zobrazí v hokejovém kontě hláška, která tě upozorňuje na špatnou finanční situaci v týmu. - Snaž se zaměstnávat zaměstnance, jelikož výrazně zvyšují vliv zázemí, ve kterém pracují. Nezapomeň ani na jejich vzdělávání. Dávej si ale pozor na to, že u lepších zaměstnanců se jejich mzda rychle zvyšuje, což ti může způsobit finanční těžkosti.
- Použití správné taktiky může často rozhodnout vyrovnaný zápas. Nezapomeň proto mužstvu upravovat taktiku podle toho, jak sis nastavil sestavu a i podle toho, s jakým soupeřem hraješ.
- Hraní zápasů s vysokou důležitostí sice zvyšuje výkonnost týmu, ale v závěrečných a tedy i nejdůležitějších zápasech sezóny mohou být potom hráči natolik unavení, že tým půjde od prohry k prohře. Určuj tedy hráčům důležitost zápasu s rozvahou.
- Přihlašuj se do hry pravidelně, protože tým potřebuje tvé vedení. Bude-li hrát stále stejná sestava se stejnou taktikou, soupeři se jí snáze přizpůsobí. Manažer, který se do svého týmu nepřihlásí po dobu více jak 21 dnů, bude ze své funkce majiteli týmu odvolaný. Odvolání manažera proběhne v 23:50 SEČ.
- Téměř na každé herní obrazovce najdeš i stručný text popisující její základní funkce. Snaž se tyto texty občas přečíst, protože jsou psané zjednodušeně a pomůžou ti pochopit základní principy ve hře.
Systém hraní
Sezóna
Každá sezóna trvá na PowerPlay Manager 16 týdnů, což je přesně 112 dní. Nejdříve se hraje základní část, která trvá 13 týdnů a v jejich průběhu každý tým odehraje 38 ligových zápasů. V každé lize se tedy nachází 20 týmů. Hracími dny pro ligové zápasy základní části jsou pondělí, středa a pátek.
Po odehrání základní části se prvních 8 týmů kvalifikuje do playoff o 1. až 8. místo. Hracími dny pro playoff jsou pátek, pondělí, úterý a středa. Playoff se hraje na 2 vítězné zápasy a pokračuje až do přesného určení konečného pořadí každého z týmů. Znamená to, že i poražení čtvrtfinalisté a semifinalisté hrají playoff o umístění.Vítěz playoff postupuje přímo do vyšší ligy, poražený finalista se kvalifikuje do baráže o postup.
Týmy, které se umístily po základní části na 9. až 16. místě, hrají playoff o umístnění. Toto playoff má též velký význam, protože týmy, které se v něm umístí na 13. až 16. místě, budou hrát baráž o setrvání v lize s poraženými finalisty z playoff nižších lig. Tým, který skončí na 13. místě, bude zpravidla hrát s finalistou ligy s nejvyšším pořadovým číslem. Pokud tento tým hraje například ligu II.3, v baráži nastoupí proti finalistovi ligy III.12. Naopak 16. tým ligy II.3 bude hrát proti finalistovi ligy III.9.
Týmy, které se po základní části umístily na 17. až 20. místě, automaticky sestupují do nižší ligy a na jejich místo se do ligy kvalifikují vítězové play off z nižších lig. Tyto týmy však stejně mezi sebou ještě odehrají play off o konečné umístění na 17. až 20. místě. Tým, který skončí na 17. místě, zpravidla sestoupí do ligy s nejvyšším pořadovým číslem. Pokud tento tým hraje například ligu II.3, sestoupí do ligy III.12. Naopak 20. tým ligy II.3 sestoupí do ligy III.9.
Po skončení playoff se určí konečné pořadí ligy. Každé místo, o které se klub umístí výše, je důležité. Generální sponzoři a mediální partneři, kteří budou klubům posílat nabídky na následující sezónu, dávají štědřejší nabídky klubům s lepším konečným umístněním.
Pozor! Všechny typy Play off se hrají vyřazovacím systémem, při kterém hraje nejlepší postupující tým s nejhorším. To znamená, že pokud se do druhého kola play off probojují týmy, které se po základní části umístily na prvním, čtvrtém, šestém a sedmém místě, ve druhém kole bude hrát první tým se sedmým týmem a čtvrtý tým se šestým týmem. Strom Play off na obrazovce Play off je dynamický, a tak se to podle obrazovky jeví, jakoby měl hrát první tým se čtvrtým, ale po ukončení prvního kola play off se strom změní podle potřeby.
Baráž se hraje na dva vítězné zápasy. Zápasy se hrají v pondělí, úterý a ve středu v posledním týdnu sezóny.
Systém bodování
V základní části ligy je následující bodování:
Vítězství v řádném hracím čase: 3 body
Vítězství po prodloužení: 2 body
Prohra po prodloužení: 1 bod
Prohra v řádném hracím čase: 0 bodů
Při rovnosti bodů po skončení základní části, rozhoduje o konečném umístění lepší skóre (rozdíl mezi vstřelenými a obdrženými brankami). Dalším kritériem je vyšší počet vstřelených gólů a nakonec vyšší týmový koeficient.
Systém lig
Nejvyšší úroveň představuje první liga, která je jen jedna. Druhé ligy budou potom 4 a na každé další úrovni ligy bude čtyřikrát více lig, jak na předcházející. Třetích lig bude tedy 16, čtvrtých 64, pátých 256, atd. Ligy se označují kombinací římských a arabských číslic. Například II.3 znamená, že se jedná o druhou ligu s pořadovým číslem tři. Každá liga má pod sebou čtyři ligy, do kterých týmy z této ligy sestupují. Pokud pod některou ligou není plný počet čtyř lig, ale například jen jedna, sestupuje jen tým na 20. místě. Tým na 19. místě bude hrát v takovém případě baráž o setrvání v lize.
Čas ve hře
Čas uváděný v pravém horním rohu je středoevropský čas (SEČ) nebo čas odpovídající časovému pásmu, které sis zvolil v nastaveních konta. Noční přepočet, během kterého se kromě jiného mění i datum a den v sezóně, probíhá vždy v 5:00 SEČ.
Klubové zápasy se hrají v 18:00 SEČ. Zápasy reprezentací se hrají ve 20:00 nebo 20:30 SEČ.
Tým
Počet hráčů v týmu
Minimální počet hráčů v týmu je 17. Maximální počet hráčů v týmu není určený, ale pokud máš v týmu více než 40 hráčů, budeš muset denně platit poplatek hokejové asociaci. Poplatek za každého hráče navíc bude 5% z celkové sumy platů všech hráčů. Pokud klesne počet hráčů pod 17, budeš majiteli týmu z pozice manažera odvolaný. Pokud tým nemá k dispozici alespoň 17 hráčů, jeho zápas bude kontumován.
Týmový koeficient
Týmový koeficient je jeden z nejdůležitějších ukazatelů dlouhodobé výkonnosti týmu. Vyjadřuje v podstatě oblíbenost týmu mezi fanoušky a sponzory. Po každé sezóně se aktuální koeficient týmu sníží o 30%. Úroveň koeficientu se zvyšuje dobrými výsledky týmu, přičemž všechny typy zápasů, včetně přátelských, mají na něj vliv.
Pokud tým postoupí do vyšší ligy, jeho týmový koeficient bude na přelomu sezon snížený pouze o 15%.
Tento koeficient má podstatný vliv na návštěvnost a mužstva s vyšším koeficientem dostávají zpravidla lepší nabídky od sponzorů a mediálních partnerů.
Jedině v případě prohry v řádném hracím čase je přírůstek týmového koeficientu nulový, výjimkou jsou mezinárodní poháry, kde se koeficient zvyšuje i v tomto případě. Přírůstek týmového koeficientu je vyšší, pokud tým uhraje dobrý výsledek s kvalitním soupeřem.
Týmy bez manažerů
Existují dva druhy týmů bez manažerů. Do první skupiny patří ty týmy, které jsou označeny symbolem †. Tyto týmy přišly z nějakého důvodu o manažera. Takové týmy postupně sestupují, dokud se nedostanou do jedné z posledních dvou ligových úrovní, kde je nahradí Team noname. Team noname patří do druhé skupiny týmů bez manažera. Jedná se o volný tým, který může být kdykoli přidělen novému manažerovi.
Pokud v jedné ze dvou nejnižších ligových úrovní v zemi přijde tým o manažera, zpravidla se z něj stane Team noname. Pokud však tento tým odehrál alespoň dvě sezóny s týmž manažerem, stane se z něj tým se symbolem † bez ohledu na ligu. Takový tým pak nahradí Team noname v dalším sezónním přepočtu, pokud se nachází v jedné ze dvou nejnižších ligových úrovní v zemi.
Síla týmu
Abys dokázal odhadnout, jak silný je soupeř, proti kterému budeš nejdříve hrát, v porovnání s tvým týmem, jsme vytvořili ukazatel síly týmu. Tento ukazatel zobrazuje sílu týmu v jednotlivých činnostech na základě sestavy, která nastoupila do posledního ligového zápasu. Výška ukazatelů Brána, Obrana a Útok závisí na atributech hráčů hrajících na těchto postech v posledním zápase, na správném rozložení, sezónní energii a podobně. Výška ukazatelů Střela vyjadřuje schopnost hráčů proměnit šance a závisí přímo na atributu střela. Pozor! Tento ukazatel nemá přímý vliv na výkon tvého týmu v zápase! Ukazuje totiž sílu týmu v posledním odehraném ligovém zápase a ne v následujícím.
Manažerská zkušenost
Každý manažer získává zkušenosti automaticky pravidelným hraním hry. Za každý den, kdy se přihlásíš do svého týmu, získáš jeden bod manažerské zkušenosti. Naopak za tři dny neaktivity se ti jeden bod odečte. Dokud se nedostaneš na úroveň 11 bodů, neztrácíš body za neaktivitu. Když tuto úroveň dosáhneš, už pod ni nemůžeš klesnout. Podle počtu bodů je potom určených více úrovní. Čím vyšší úroveň dosáhneš, tím více výhod si jako manažer můžeš užívat. Pozor! Zkušenost se váže na tým a pokud o něj přijdeš a založíš si nový, budeš muset sbírat zkušenosti od nuly.
Úrovně manažera podle zkušeností
Úroveň | Body | Výhody |
---|---|---|
nováček | 0-10 | --- |
začátečník | 11-50 | možnost kupovat a prodávat hráče a zaměstnance, možnost vzít si půjčku, možnost volit manažera reprezentace |
amatér | 51-100 | možnost vzít si malou půjčku, Balík PRO na 7 dní, možnost kandidovat na post manažera reprezentace |
profesionál | 101-300 | možnost vzít si střední půjčku |
veterán | 301-600 | možnost vzít si velkou půjčku |
expert | 601+ | možnost vzít si maximální půjčku |
Kalendář
Můj kalendář
V kalendáři vidíš přehled tvých zápasů naplánovaných na aktuální měsíc. Po kliknutí na jednotlivá kalendářní okénka se ti ukáže větší kalendářové okno, kde se zobrazí další možnosti, jako například možnost zobrazit report zápasu z daného dne. Celá ligová sezóna se do kalendáře naplánuje přes velký sezónní přepočet. Zápasy Play off se do kalendáře naplánují až po odehrání kompletní série Play off.
Soupeřův kalendář
V kalendáři soupeře vidíš v přehledu jeho naplánované zápasy. Dny, ve které ho můžeš vyzvat na přátelský zápas, jsou označené ikonkou zelených hokejistů. Tato ikonka znamená, že ani ty ani soupeř nemáte na daný den naplánovaný žádný zápas a můžete tedy proti sobě hrát.
Výzvy
Vyzvat soupeře na přátelský zápas můžeš přes jeho kalendář. Dny, ve které ho můžeš vyzvat na přátelský zápas, jsou označené ikonkou zelených hokejistů. Tato ikonka znamená, že ani ty ani soupeř nemáte na daný den naplánovaný žádný zápas a můžete tedy proti sobě hrát. Soupeře můžeš vyzvat na přátelský zápas, anebo na přátelský zápas s prodloužením. Zápas s prodloužením musí skončit vítězstvím některého z týmů. To znamená, že v případě nerozhodného výsledku se bude prodlužovat. Pokud se nerozhodne v prodloužení, budou následovat trestná střílení. Důležité je, že na aktuální den není možné už vyzvat žádného soupeře. V případě, že chceš zrušit dohodnutý zápas, můžeš tak udělat nejpozději den před plánovaným odehráním zápasu.
Finance
Finance
Příjmy klubu jsou složeny z několika položek. Základem je příjem za prodané vstupenky. Výši vstupného není možné určovat, hodnota vstupenky je pro každou ligu nastavena na 400. Další příjmy jsou za prodané suvenýry. Množství prodaných suvenýrů záleží zejména na návštěvnosti, popularity hráčů a množství postavených fan-shopů na stadionu. Další příjmy má klub od generálního sponzora a mediálního partnera a za pronájem skyboxů.
Finance získané za vstupné z přátelského zápasu se dělí. Tedy oběma týmům, které daný přátelský zápas odehrály, bude připsána na účet polovina ze získané sumy. Stejně se příjmy ze vstupného dělí při zápasech Národního poháru.
Generální sponzor
Každý tým má po příchodu nového manažera podepsanou smlouvu s generálním sponzorem. Na konci každé sezóny se jedná o sponzorské smlouvě na následující sezónu. Klub dostane tři nabídky ve třech po sobě následujících dnech. Pokud podepíšeš smlouvu už na základě první nabídky, další nabídky již klub nedostane. Pokud nepřijmeš ani jednu ze tří nabídek, podepíšou majitelé následující den sponzorskou smlouvu s novou firmou i bez tvého schválení. Suma, kterou sponzor nabízí, se rozdělí na pravidelné týdenní platby, které budou přicházet na účet klubu každou středu. Aby se ti lépe rozhodovalo, zda je výhodné nabídku přijmout, personálně - ekonomické oddělení ti ke každé nabídce napíše svoje doporučení. Na výši financí získaných od sponzora mají vliv zejména: konečné umístění v aktuální sezóně, výše týmového koeficientu a úroveň personálně - ekonomického oddělení. První nabídka přichází poslední čtvrtek v sezóně, tedy na 109. den sezóny.
Účast týmu v mezinárodním poháru či kvalifikování se do něj též přitáhne výhodnější nabídku od sponzora. Nabídka se odvíjí i od úrovně ligy, ve které tým hraje.
Při každé z nabídek máš možnost ji přijmout nebo odmítnout. Nová nabídka však přijde i v případě, že jsi tu starou neodmítl. Příchodem nové nabídky se totiž stará odmítne automaticky.
Mediální partner
Stejně jako u generálního sponzora má tým podepsanou smlouvu s mediálním partnerem již na začátku. Na konci každé sezóny se jedná o mediálním partnerovi na následující sezónu. Klub dostane tři nabídky ve třech po sobě následujících dnech. Pokud podepíšeš smlouvu již na základě první nabídky, další nabídky už klub nedostane. Pokud nepřijmeš ani jednu ze tří nabídek, podepíšou majitelé následující den smlouvu s novým mediálním partnerem i bez tvého schválení. Částka, kterou mediální partner nabízí, se rozdělí na pravidelné týdenní platby, které budou přicházet na účet klubu každou středu. Aby se ti snáze rozhodovalo, zda je výhodné nabídku přijmout, personálně-ekonomické oddělení ti ke každé nabídce napíše své doporučení. Na výši financí získaných od mediálního partnera mají vliv zejména: konečné umístění v aktuální sezóně, výška týmového koeficientu, úroveň personálně-ekonomického oddělení a kapacita stadionu. Pozor! U nabídek od mediálních partnerů se vždy zohledňuje jen aktuální kapacita stadionu. Rozestavěné tribuny se neberou v úvahu. První nabídka přichází poslední čtvrtek v sezóně, tedy na 109. den sezóny.
Účast týmu v mezinárodním poháru nebo kvalifikování se do něj rovněž přitáhne výhodnější nabídku od mediálního partnera. Nabídka se odvíjí i od úrovně ligy, ve které tým hraje.
Při každé z nabídek máš možnost ji přijmout nebo odmítnout. Nová nabídka však přijde i v případě, že jsi tu starou neodmítl. Příchodem nové nabídky se totiž stará odmítne automaticky.
Skyboxy
Po dostavění skyboxu jej do konce aktuální sezóny automaticky pronajmou majitelé klubu. Na konci každé sezóny však posílají firmy nové nabídky na pronájem skyboxů. Klub dostane tři nabídky ve třech po sobě následujících dnech. Pokud podepíšeš smlouvu již na základě první nabídky, další nabídky již klub nedostane. Pokud nepřijmeš ani jednu ze tří nabídek, pronajmou majitelé následující den skybox nové firmě i bez tvého schválení. Skybox se pronajímá na celou následující sezónu. Částka, kterou firma nabízí, se rozdělí na pravidelné týdenní platby, které budou přicházet na účet klubu každou středu. Aby se ti snadněji rozhodovalo, zda je výhodné nabídku přijmout, personálně-ekonomické oddělení ti ke každé nabídce napíše své doporučení. Na výši financí získaných za pronájem skyboxů mají vliv zejména: umístění v lize, hodnota týmového koeficientu, úroveň personálně-ekonomického oddělení a úroveň tribuny. První nabídka přichází poslední čtvrtek v sezóně, tedy na 109. den sezóny.
Účast týmu v mezinárodním poháru nebo kvalifikování se do něj, také přitáhne výhodnější nabídky za pronájem skyboxů. Nabídky se odvíjí i od úrovně ligy, v níž tým hraje.
Při každé z nabídek máš možnost ji přijmout nebo odmítnout. Nová nabídka však přijde i v případě, že jsi tu starou neodmítl. Příchodem nové nabídky se totiž stará odmítne automaticky.
Odměny
Týmy si mohou finančně přilepšit na základě odměn. Odměny se udělují za umístění po základní části, za umístění po play-off a za přední místa hráče v ligových statistikách. Na výši odměny má kromě konečného umístění týmu, resp. hráče, vliv i úroveň ligy, v níž tým hraje a průměrný týmový koeficient týmů v lize.
Odměny za umístění po základní části a přední místa hráčů v ligových statistikách se vyplácejí v nočním přepočtu po posledním zápase základní části. Odměny za umístění po play-off se vyplácejí ve statistikém přepočtu po posledním zápase play-off. Odměny za přímý postup do vyšší ligy se vyplácejí současně s odměnami za umístění po play-off. Odměny za postup přes baráž se vyplácejí ve statistickém přepočtu po posledních barážových zápasech.
Půjčka
V případě, že tvůj klub plánuje výstavbu stadionu nebo nákupy hráčů, ale finanční situace není optimální, existuje možnost půjčit si peníze od banky. Je třeba to však dělat s rozumem, protože banka si k zapůjčené částce přidá úroky, které je rovněž nutno vrátit. Současně je možné čerpat jen jednu půjčku! Půjčku lze splatit i předčasně, ale jen v případě, že máš k dispozici dostatek prostředků. Čím dříve půjčku splatíš, tím méně zaplatíš na úrocích.
Existuje 6 druhů půjčky podle výšky vypůjčené částky. Na každý druh půjčky je třeba mít určitou manažerskou zkušenost. Čím více peněz si chceš půjčit, tím více manažerské zkušenosti musíš mít.
Hráči
Atributy
Nejdůležitější charakteristikou hráče jsou atributy. Každý hráč má sedm základních atributů: Brána, Obrana, Útok, Střela, Technika, Nahrávka, Agresivita. Každý z těchto atributů má svoji vlastní kvalitu, se kterou se hráč narodí, a která se v průběhu jeho života nemění. Přesnou hodnotu kvality atributů můžeš vidět jen u hráčů, kteří jsou prozkoumáni prostřednictvím tvého personálně-ekonomického oddělení. Kvalita jednotlivého atributu určuje hráči schopnost se v tomto atributu zlepšovat.
A - Hodnota atributu, která se používá na určení momentálních schopností hráče.
B - Kvalita atributu, která určuje jeho schopnost zlepšovat se v daném atributu.
C - Upřesnění momentální hodnoty atributu na dvě desetinná místa.
Hráči hrající na jednotlivých pozicích využívají specifické kombinace atributů. Pro brankáře jsou důležité brána, technika a nahrávka. Pro obránce obrana, nahrávka a agresivita. Pro útočníka - centra útok, nahrávka a technika. Pro útočníka - křídlo útok, technika a agresivita. Dobrá střelba je nezbytná pro vstřelení gólu, a je proto důležitá pro všechny bruslaře.
V profilu hráče najdeš v závorce, pod hodnotou atributu, progres vytrénování daného atributu. Až hodnota v závorce překročí 1, atribut hráče se zvýší o jeden bod. Kvalita jednotlivých atributů je napsána šedou barvou hned za hodnotou atributu. Pokud je hráč prozkoumán, znázorněné kvality jsou přesné a zobrazují se zelenou barvou.
Pozice | Primární atribut | Sekundární atribut | Sekundární atribut |
---|---|---|---|
Brankář | Brána | Technika | Nahrávka |
Obránce | Obrana | Nahrávka | Agresivita |
Centr | Útok | Nahrávka | Technika |
Křídelník | Útok | Technika | Agresivita |
Na to, aby hráč podával na své pozici optimální výkony, je nutné mít natrénované právě z hora uvedené kombinace atributů. Výkon hráče nejvíce ovlivňuje jeho hlavní atribut, například u brankáře brána. Ostatní atributy také ovlivňují výkon hráče, ale v mnohem menší míře.
Hráč s atributy /první je hlavní, další dva jsou jeho potřebné vedlejší/ 180 - 25 - 25 je horší pro danou pozici než hráč s atributy 120 - 30 - 50 a ten je naopak lepší než hráč s atributy 70 - 90 - 90. Nebo hráč s atributy 130 - 80 - 30 je horší pro danou pozici než hráč s atributy 100 - 80 - 50 a ten je naopak lepší než hráč s atributy 80 - 80 - 80.
Charakteristiky atributů:
Brána: Tento atribut využívají jen brankáři. Určuje schopnost brankáře zabránit puku v jeho cestě do brány. Vysoká hodnota tohoto atributu brankáři zabezpečí optimální efektivitu jeho zákroků.
Obrana: Tento atribut využívají všichni hráči na to, aby zabránili soupeři ve střelení gólu tím, že ho nepustí do šancí. Využívají ho především obránci, ale využijí ho i útočníci, u kterých vyjadřuje kromě schopnosti bránit i schopnost zapojit se do obranné činnosti mužstva.
Útok: Atribut útok slouží hráčům na to, aby byli úspěšní při hře v obranné třetině soupeře. Vyjadřuje jejich schopnost vypracovat si dobrou střeleckou pozici a také určuje i to, jak často hráč vystřelí ve slibné střelecké pozici. Hráči s nižším atributem útok často zvolí i v dobré pozici nahrávku. U obránců určuje tento atribut jejich schopnost zapojit se do ofenzivní činnosti mužstva.
Technika: Tento atribut má mnoho využití. Brankáři slouží k větší úspěšnosti jeho zákroků díky rychlejší reakci a správnému vykrývání střeleckého úhlu. V defenzivní činnosti je tento atribut potřebný zejména při osobních soubojích. Pomáhá hráčům vyhrávat osobní souboje díky dobré práci s hokejkou a rychlosti, čímž zároveň snižuje i procento nečistých zákroků hráče, což se projeví na nižším počtu vyloučení. Hráč s vysokou technikou se dokáže prosadit v soubojích jeden na jednoho díky vytříbené práci s hokejkou a solidní rychlosti. Technika určuje i úspěšnost hráče při vhazování.
Nahrávka: Tento atribut má stejně jako technika využití ve všech herních činnostech. U brankáře určuje tento atribut jeho schopnost správně pracovat s hokejkou, tedy nejen rozehrávat, ale i zasáhnout hokejkou při šanci soupeře. U ostatních hráčů určuje tento atribut schopnost úspěšně rozehrávat a přihrávat svým spoluhráčům do šancí. Nahrávka mimo jiné pomáhá hráčům při úspěšné realizaci přesilových her, jelikož rychlými a přesnými přihrávkami si dokáží vypracovat čistou šanci na vstřelení gólu. Tento atribut hráč využívá i při vhazování.
Agresivita: Agresivitu využívají zejména obránci a křídla. Obráncům pomáhá v osobních soubojích, kdy dokáží odstavit hráče s pukem efektivní hrou tělem. Bez dostatečné výše agresivity by byla obrana velmi průchodná. Křídla naopak využívají tento atribut na to, aby se s použitím síly prosadili do šancí. Tento atribut určuje i schopnost hráčů napadat rozehrávku soupeře. Agresivita má však i jedno negativum. Hráči, kteří mají vysokou agresivitu a jejich technika není na dostatečné úrovni, jsou často vylučováni. Tito hráči totiž dokáží být v osobních soubojích efektivní jen díky silové hře, což logicky přináší i častější fauly.
Střela: Atribut střela je potřebný pro všechny hráče, kromě brankáře, na proměňování šancí. Čím vyšší je atribut střela, tím je větší pravděpodobnost, že hráč svoji šanci využije. Obránci s dobrou střelou jsou často úspěšní i při střelbě od modré čáry.
Preferovaná strana
Někteří z hráčů mají určitou preferovanou stranu, na které se jim na hřišti lépe hraje. Jiní hráči - univerzálové, hrají stejně dobře vpravo i vlevo. Na pozici centra můžeš tedy postavit hráče s jakoukoliv preferovanou stranou, no na pozici levého křídla a levého obránce by si měl stavět hráče, kteří preferují levou stranu. Na pravém křídle a pravé straně obrany se zase lépe cítí hráči, kteří preferují pravou stranu. Pokud hráč hraje na opačné pozici, než jakou preferuje, jeho schopnosti se naplno neuplatní.
Sportovní výdrž
Další velmi důležitou charakteristikou hráče je sportovní výdrž. Sportovní výdrž v podstatě vyjadřuje, jak dlouho bude hráč schopný se zlepšovat. Sportovní výdrž má sedm úrovní. Při dosažení nejnižší úrovně (0/6) se hráč přestane zlepšovat a dokonce se začne zhoršovat. Rychlost poklesu atributů se pak s přibývajícím věkem zvyšuje.
Je třeba si uvědomit, že úroveň sportovní výdrže je velmi relativní. Tato úroveň se přehodnocuje jedenkrát za sezónu, při velkém sezónním přepočtu. Hodnota se nikdy nemůže zvýšit, avšak může zůstat opakovaně nezměněná. Ve vyšším věku má tendenci rychleji klesat a kromě věku ji ovlivňují i náhodné události jako například zranění. Může se tedy nakonec teoreticky stát, že hráč, který měl na začátku kariéry vynikající hodnotu sportovní výdrže, se přestane zlepšovat už v nerelativně mladém věku.
Popularita
Každý hráč má určitou úroveň popularity, která vyjadřuje jeho oblíbenost mezi diváky. Čím podává hráč lepší výkony a umisťuje se v popředí ligových statistik, tím je populárnější. Ve vyšších ligách stoupá popularita hráče rychleji. Úrovně popularity od nejmenší po nejvyšší jsou: Neznámý, Známý, Populární, Obdivovaný, Slavný, Celebrita, Světová hvězda a Superhvězda. Mít v mužstvu populární hráče má dvě základní výhody. V první řadě tito hráči zvyšují návštěvnost na zápasech a navíc zvyšují i prodej suvenýrů na stadionu.
Pozor! Popularita hráče může i klesat. Čím je hráč populárnější, tím více bodů popularity mu v případě nevydařených zápasů ubývá. Toto se netýká přátelských a turnajových zápasů, které nemají na popularitu hráče žádný vliv.
Energie
U hráčů rozlišujeme dva základní údaje o energii - aktuální energii a sezónní energii. Zobrazují se ve formáte například 80/100, kde první číslo vyjadřuje aktuální energii hráče, což je energie, kterou má hráč v dané chvíli. Druhé číslo vyjadřuje energii sezónní, což je maximální energií, kterou hráč může ještě v dané sezóně dosáhnout. Sezónní energie klesá s počtem odehraných zápasů a její rychlejší pokles způsobují zápasy odehrané na vysokou důležitost. Sezónní energii tedy není možné během sezóny zvyšovat. Sezónní energie se doplní na maximum až na začátku nové sezóny, po velkém sezónním přepočtu. Energie hráčů je velmi důležitá, protože s klesající energií se výrazně snižuje výkonnost hráče v zápase. Každý hráč, kterému klesla po zápase aktuální energie, ji po zápase opět automaticky doplní regenerací na maximální sezónní energii.
Aktuální a sezónní energie hráčů klesá podle toho, kolik času strávili na ledě. Hráči, kteří odehráli v zápase více minut, v daný den i méně natrénují než ti, kteří hráli méně. Brankář, který odchytal celý zápas, se unaví stejně jako hráč, který odehrál 15 minut.
Tabulka níže uvádí úbytek sezónní energie hráče, který odehrál 15 minut a brankáře, který odchytal celý zápas podle důležitosti zápasu (v případě, že se důležitost po dobu zápasu neměnila):
Typ zápasu | Velmi nízká | Nízká | Normální | Vysoká | Velmi vysoká |
---|---|---|---|---|---|
Přátelské a turnajové zápasy | 0.02 | 0.05 | 0.10 | 0.20 | 0.30 |
Soutěžní zápasy | 0.10 | 0.25 | 0.50 | 1.00 | 1.50 |
Poznámka: Zápasy v lize, národním poháru, mezinárodních pohárech a reprezentační zápasy (kromě přátelských) se považují jako soutěžní zápasy.
Zkušenost
Zkušenost hráč získává hraním zápasů. Čím těžší zápasy hraje, tím více zkušeností v nich získává. Zkušenost má přímý vliv na jeho výkonnost v zápase.
Získané zkušenosti hráčů se odvíjí podle počtu odehraných minut. Náhradní brankář získává malý podíl zkušenosti i v případě, že v zápase neodchytá ani minutu.
Zranění
Hokej je tvrdý sport a proto jsou v něm poměrně častým jevem zranění. Ve světě PowerPlay Manager je maximální délka zranění 28 dní, častější jsou však zranění s dobou léčení do dvou týdnů. Frekvence zranění ve tvém týmu záleží na více faktorech. V týmu s vyšším počtem hráčů se pochopitelně nějaké to zranění objeví častěji. Zranění bude méně a i léčba bude kratší, pokud budeš mít postavené zdravotní středisko na dobré úrovni a budeš zaměstnávat dobré lékaře.
Hráči, kterým chybí do vyléčení méně než 6 dnů, jsou nedoléčení hráči. Nedoléčení hráči mohou být nasazeni na zápas, avšak čím více dnů jim chybí do úplného vyléčení, tím slabší výkon v zápase podají. Tito hráči mají i větší pravděpodobnost na opětovné zranění. Můžeš si také nastavit, jestli tvoji zranení hráči mají být automaticky nominováni na zápas i nedoléčení. Pozor! Toto nastavení se vztahuje jen na hráče, kteří se zraní v budoucnosti. U aktuálně nedoléčených hráčů jim můžeš pokyn změnit v nastavení přímo u hráče.
Vyhození hráče
Pokud manažer vyhodí hráče nebo s ním neprodlouží smlouvu a jeho celková zručnost je vyšší než 250, tento hráč půjde automaticky na trh. Pokud je jeho celková zručnost nižší nebo rovna 250, hráč ukončí aktivní kariéru.
Reprezentanti
Pokud je hráč v národním týmu a jeho klub přijde o manažera, tento hráč půjde na trh automaticky bez ohledu na jeho celkovou zručnost.
Smlouvy
První smlouvy s hráči ze sportovní akademie se podepisují na 56 až 168 dní. Hráči, kterého koupíš, zůstane délka smlouvy podle kontraktu od předcházejícího mužstva. Každé prodloužení smlouvy s tvým mužstvem bude na 112 dní (čas trvání jedné sezóny). V případě, že s hráčem neplánuješ prodloužit smlouvu, musíš v obrazovce „Hráči-smlouvy“ vypnout automatické prodloužení smlouvy. Druhá možnost, jak ukončit hráčovo působení v klubu, je ukončit s ním smlouvu přes jeho hráčský profil. Za předčasné ukončení smlouvy však musíš hráči zaplatit odstupné ve výši 50% hodnoty zůstávajícího kontraktu.
Pozor! Automatické prodloužení smlouvy je vypnuté tehdy, pokud je položka APZ nastavená na NE.
Plat hráče závisí zejména na výšce nejvyššího atributu, zkušenosti, popularitě a ligové úrovně. To znamená, že čím vyšší ligy, tím vyšší náklady na platy. Zahraniční hráči mají plat o 25% vyšší, než domácí hráči Ve světové lize se každý hráč považuje za domácího bez ohledu na jeho původ.
Plat zaměstnance závisí zejména na výšce vyššího atributu, méně na výšce druhého atributu. Taktéž zaměstnanci z vyšší ligové úrovně jsou dražší.
Volní hráči
Po dovršení určitého věku hráči nabývají status volných hráčů a můžou si vybírat z nabídek ostatních klubů. Existují tři druhy volných hráčů:
- Omezený volný hráč
Hráč, který má 14 dní před vypršením smlouvy 26 let. Takový hráč má právo vyjednávat o smlouvě s ostatními kluby. Součástí nové smlouvy bude podpisový bonus a denní plat vypočítaný standardním způsobem. Smlouva se podepisuje na 336 dnů (3 sezóny). Týmy mohou posílat své nabídky 14 až 8 dní před vypršením kontraktu. Potom bude mít současný tým 7 dní na rozhodnutí. Současnému týmu stačí zaplatit od 15% do 70% nejvyšší nabídky (přesné procento závisí na počtu vyplacených sezónních bonusů), aby si hráče udržel. Pokud současný tým požadovanou sumu nevyrovná, hráč podepíše kontrakt s týmem s nejvyšší nabídkou. Jeho bývalý tým získá kompenzaci ve výši 50% podpisového bonusu za to, že přišel o omezeného volného hráče. - Neomezený volný hráč - skupina 1
Hráč, který má 14 dní před vypršením smlouvy 29 let. Takový hráč má právo vyjednávat o smlouvě s ostatními kluby. Součástí nové smlouvy bude podpisový bonus a denní plat vypočítaný standardním způsobem. Smlouva se podepisuje na 336 dnů (3 sezóny). Týmy mohou posílat své nabídky 14 až 8 dní před vypršením kontraktu. Potom bude mít současný tým 7 dní na rozhodnutí. Současnému týmu stačí zaplatit od 35% do 90% nejvyšší nabídky (přesné procento závisí na počtu vyplacených sezónních bonusů), aby si hráče udržel. Pokud současný tým požadovanou sumu nevyrovná, hráč podepíše kontrakt s týmem s nejvyšší nabídkou. Jeho bývalý tým nezíská žádnou kompenzaci, protože jde o neomezeného volného hráče. - Neomezený volný hráč - skupina 2
Hráč, který má 14 dní před vypršením smlouvy minimálně 32 let. Takový hráč má právo vyjednávat o smlouvě s ostatními kluby. Součástí nové smlouvy bude podpisový bonus a denní plat vypočítaný standardním způsobem. Smlouva se podepisuje na 112 dnů (1 sezóna). Týmy mohou posílat své nabídky 14 až 8 dní před vypršením kontraktu. Potom bude mít současný tým 7 dní na rozhodnutí. Současnému týmu stačí zaplatit od 35% do 90% nejvyšší nabídky (přesné procento závisí na počtu vyplacených sezónních bonusů), aby si hráče udržel. Pokud současný tým požadovanou sumu nevyrovná, hráč podepíše kontrakt s týmem s nejvyšší nabídkou. Jeho bývalý tým nezíská žádnou kompenzaci, protože jde o neomezeného volného hráče.
Sezónní bonusy
V každé sezóně můžeš vyplatit bonus maximálně čtyřem hráčům do 25 let, které považuješ za klíčové pro budoucnost tvého klubu a získat si tak jejich věrnost. Sezónní bonus se rovná 10 dennímu platu hráče a za každý takový bonus hráč sníží své nároky na podpisový bonus o 5% při nabytí statusu volného hráče. To znamená, že maximální počet bonusů, které může hráč dostat během kariéry, je 11 (od 15 do 25 let). Dohromady tak můžeš získat slevu až 55% na podpisovém bonusu. Tyto bonusy nejsou zveřejňovány.
Trénink
Je mnoho faktorů, které ovlivňují rychlost tréninku. Důležitá je postavená úroveň tréninkových a regeneračních prostorů a kvalita zde zaměstnaných zaměstnanců. Čím má hráč trénovaný atribut kvalitnější, tím rychleji ho trénuje. S klesající sportovní výdrží a věkem se schopnost trénovat snižuje. Hráči, kteří jsou v zápase víc na ledě, musí víc regenerovat, a proto budou po zápase méně trénovat. Regenerace probíhá automaticky. Hráči, kteří hrají zápas, natrénují v daný den méně, než hráči, kteří odpočívali. Úbytek tréninku jim bude kompenzovaný získanými zkušenostmi, které mají na výkon hráče též velký vliv. Čím lepší regenerační prostory má klub postavené, tím se hráči hrající zápas lépe zregenerují a pokles jejich tréninku oproti odpočívajícím hráčům se sníží! Atributy rozdělujeme na ofenzivní (útok, nahrávka, střelba) a defenzivní (brána, obrana, agresivita, technika). Pokud budeš u hráčů trénovat ofenzivní atributy, bude se u trenéru uplatňovat atribut nazvaný trénink ofenzívy. Regeneraci těchto hráčů budou zabezpečovat fyzioterapeuti prostřednictvím atributu regenerace ofenzívy. Pokud budeš u hráčů trénovat defenzivní atributy, bude se u trenérů uplatňovat atribut nazvaný trénink defenzívy. Regeneraci těchto hráčů budou zabezpečovat fyzioterapeuti prostřednictvím atributu regenerace defenzívy.
V profilu hráče najdeš v závorce, pod hodnotou atributu, progres vytrénování daného atributu. Až hodnota v závorce překročí 1, atribut hráče se zvýší o jeden bod.
Trh
V případě, že potřebuješ posílit svůj tým o určitý typ hráče a nebo potřebuješ zaměstnat zaměstnance, tak právě trh ti nabízí možnost je získat. Obchoduje se systémem dražby, kterou vyhrává ten manažer, který nabídne nejvyšší nabídku. Pokud někdo dá novou nabídku a do konce uzávěrky zůstává méně než jedna minuta, uzávěrka se posune o další minutu. Po ukončení uzávěrky se přestupy realizují v hodinových intervalech, což znamená, že hráče či zaměstnance dostaneš do týmu krátce po ukončení uzávěrky.
Za každý přestup se platí manipulační poplatek hokejové asociaci ve výši minimálně 5% z přestupní sumy, nejméně však 10 000. Manipulační poplatek 5% je stanovený pro prvních 10 prodejů za posledních 112 dní, pokud má tým za posledních 112 dní více než 10 prodejů, stoupá manipulační poplatek o 2% za každý další prodej. Maximální poplatek je 50% z prodejní sumy. Poplatek vždy platí prodávající tým a platí se i v případě, že na hráče do jeho uzávěrky nepřišla žádná nabídka. V případě, že se hráč neprodá, se však platí jen 5% z vyvolávací sumy (minimálně 10 000). Na obrazovce Tvoje prodeje a nabídky vidíš souhrn hráčů, které máš momentálně na trhu, stejně tak hráče, na které jsi poslal nabídku. POZOR: Pokud do týmu koupíš hráče, následujících 50 dnů ho není možné prodat. Netýká se to juniorů z vlastní sportovní akademie a původních hráčů.
Stejná pravidla platí i při přestupech zaměstnanců. Počet prodejů se počítá zvlášť pro hráče a zvlášť pro zaměstnance. To znamená, že výše poplatku za prodej hráčů není propojená s poplatkem za prodej zaměstnanců.
Na to, aby si mohl kupovat a prodávat hráče a zaměstnance, potřebuješ získat minimálně 11 bodů manažerské zkušenosti. Je to proto, aby se omezil počet podvodů, a aby noví manažeři nedělali nerozvážné začátečnické rozhodnutí.
Volní hráči
Omezení a neomezení volní hráči jsou na trhu speciálně označeni. U těchto hráčů platí jiná pravidla. Každému volnému hráči můžeš poslat pouze 1 nabídku. Tyto peníze nenabízíš týmu, ale konkrétnímu hráči jako podpisový bonus. Volný hráč přijímá nabídky od jiných klubů 14 až 8 dní před vypršením smlouvy. Všechny nabídky jsou tajné.
Hráč si vybere tu nejvyšší nabídku a posledních 7 dní potom dává prostor svému současnému týmu na splnění jeho finančních požadavků, které se mohou lišit na základě statusu volného hráče a jeho věrnosti k současnému zaměstnavateli. Pokud si i hráč vybral tvoji nabídku, ještě to neznamená, že s tvým klubem podepíše smlouvu. To, zda hráče získáč, nebo ne, závisí na tom, jestli hráčův současný klub splní jeho požadavky.
Pokud hráč dostane více identických nabídek, vybere si tu od týmu, který hraje v lize s nejvyšším průměrným týmových koeficientem. Pokud je i ten shodný, vybere si tým s nejvyšším týmových koeficientem.
Pokud se ti podaří získat omezeného volného hráče, podepíšeš s ním smlouvu na 336 dnů (3 sezóny) a jeho bývalý klub dostane kompenzaci ve výši 50% podpisového bonusu. Pokud jde o neomezeného volného hráče skupiny 1, smlouva se podepisuje také na 336 dnů (3 sezóny), ale jeho bývalý klub nedostane žádnou kompenzaci. Neomezený volný hráč skupiny 2 podepisuje smlouvu vždy jen na 112 dnů (1 sezóna).
Upozornění: Hráče, který se má stát volným hráčem za méně než 8 dní, již není možné poslat na trh (méně než 22 dnů před koncem smlouvy).
Stadión
Na začátku dostane každý klub malý stadion s kapacitou 400 diváků, všechny jeho tribuny jsou základním typem tribun na stání. Stadion se skládá z osmi sektorů A-H. V každém sektoru je možné stavět jinou tribunu s různým příslušenstvím. Základní přehled tribun s jejich kapacitami a možnostmi dostavby příslušenství ukazuje tato tabulka:
Úroveň | Typ tribuny | Min. kapacita | Max. kapacita | Bufet | Restaurace | Sky-box | Press centrum | Fan-shop |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malá na stání | 50 | 100 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Střední na stání | 100 | 200 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
3 | Velká na stání | 150 | 250 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 |
4 | Malá na sezení | 200 | 300 | 2 | 0 | 0 | 1 | 2 |
5 | Střední na sezení | 250 | 450 | 2 | 0 | 0 | 1 | 2 |
6 | Velká na sezení | 300 | 600 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 |
7 | Multifunkční jednopodlažní | 400 | 800 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 |
8 | Multifunkční dvojpodlažní | 600 | 1,500 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 |
9 | Multifunkční trojpodlažní | 1,000 | 2,500 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 |
Čím lepší je typ tribuny, tím lepší návštěva diváků se na ní předpokládá. S lepším typem tribun stoupá samozřejmě i jejich cena a prodlužuje se délka výstavby, jak to ukazuje další tabulka:
Typ tribuny | Min. kapacita | Max. kapacita | Min cena | Max cena | Výstavba (dní) |
Dostavba kapacity (dní) |
Min/Max denní náklady |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Malá na stání | 50 | 100 | - | 1 | 170/240 | ||
Střední na stání | 100 | 200 | 270,000 | 420,000 | 5 | 3 | 540/840 |
Velká na stání | 150 | 250 | 1,100,000 | 1,700,000 | 10 | 5 | 2,200/3,400 |
Malá na sezení | 200 | 300 | 3,500,000 | 5,000,000 | 25 | 13 | 7,000/10,000 |
Střední na sezení | 250 | 450 | 6,000,000 | 10,000,000 | 40 | 20 | 12,000/20,000 |
Velká na sezení | 300 | 600 | 10,500,000 | 18,000,000 | 55 | 28 | 21,000/36,000 |
Multifunkční jednopodlažní | 400 | 800 | 17,400,000 | 27,800,000 | 70 | 35 | 34,800/55,600 |
Multifunkční dvojpodlažní | 600 | 1,500 | 24,800,000 | 50,000,000 | 85 | 43 | 49,600/100,000 |
Multifunkční trojpodlažní | 1,000 | 2,500 | 100 | 50 | 76,000/163,000 |
V případě, že máš postavený určitý typ tribuny, a je ještě možné zvětšovat její kapacitu, tak na zvětšování kapacity je potřebná polovina času, který je potřebný na výstavbu tohoto typu tribuny.
Na každé z tribun je možné postavit různé příslušenství. Bufety a restaurace přilákají na stadion více diváků. Fan-Shopy zvyšují příjmy z prodeje suvenýrů. Skyboxy se dají pronajímat a mohou klubu přinášet velmi zajímavé příjmy. Press centrum umožní novinářům dělat reportáže ze zápasů, což zvyšuje motivaci hráčům a následně jejich výkonnost. Některé typy příslušenství je možné stavět jen na kvalitnějšich typech tribun. Jestli chceš postavit lepší typ tribuny, je nutné nejprve zbourat všechno příslušenství tribuny v daném sektoru a potom i tribunu samotnou. Po zbourání dostaneš 50% financí z hodnoty tribuny a jejího příslušenství. Až poté budeš moci postavit nový typ tribuny. Pozor! V průběhu výstavby tribuny bude na této tribuně nulová návštěvnost.
Mezi další vylepšení stadionu patří parkoviště, informační tabule a zlepšit se dá i kvalita ledu a osvětlení a ozvučení. Všechny tyto vylepšení přispívají ke zvyšování návštěvnosti na stadionu. Každá úroveň parkoviště představuje 500 míst na parkování. Maximálně tak můžeš postavit 2 500 míst na parkování.
Délka výstavby příslušenství v dnech:
Vylepšení stadionu | Délka výstavby |
---|---|
Bufet | 15 |
Fan-shop | 15 |
Press centrum | 15 |
Restaurace | 30 |
Skybox | 30 |
Parkoviště | 15 |
Informační tabule | 30 |
Kvalita ledu | 30 |
Osvětlení a ozvučení | 30 |
Cena příslušenství se zvyšuje spolu s úrovní tribuny, na které je toto příslušenství postavené:
Úroveň tribuny | Cena | Denní náklady |
---|---|---|
1 | 5,000 | 10 |
2 | 15,000 | 30 |
3 | 75,000 | 150 |
4 | 210,000 | 420 |
5 | 425,000 | 850 |
6 | 765,000 | 1,530 |
7 | 1,260,000 | 2,520 |
8 | 1,680,000 | 3,360 |
9 | 2,857,500 | 5,715 |
Ceny jednotlivých vylepšení stadionu:
Úroveň | Parkoviště | Informační tabule | Kvalita ledu | Osvětlení a ozvučení |
---|---|---|---|---|
1 | 2,000,000 | 4,000,000 | 4,000,000 | 4,000,000 |
2 | 4,000,000 | 8,000,000 | 8,000,000 | 8,000,000 |
3 | 6,000,000 | 12,000,000 | 12,000,000 | 12,000,000 |
4 | 8,000,000 | 16,000,000 | 16,000,000 | 16,000,000 |
5 | 10,000,000 | 20,000,000 | 20,000,000 | 20,000,000 |
Denní náklady na údržbu jednotlivých vylepšení stadionu:
Úroveň | Parkoviště | Informační tabule | Kvalita ledu | Osvětlení a ozvučení |
---|---|---|---|---|
1 | 4,000 | 8,000 | 8,000 | 8,000 |
2 | 8,000 | 16,000 | 16,000 | 16,000 |
3 | 12,000 | 24,000 | 24,000 | 24,000 |
4 | 16,000 | 32,000 | 32,000 | 32,000 |
5 | 20,000 | 40,000 | 40,000 | 40,000 |
Návštěvnost
Následující faktory mají vliv na návštěvnost:
- Kapacita tribun
- Úroveň tribun
- Vybavení tribun (hlavně občerstvení)
- Úroveň informační tabule
- Kvalita ledu
- Úroveň osvětlení a ozvučení
- Počet míst na parkování
- Pozice tvého týmu v ligové tabulce
- Pozice soupeře v ligové tabulce
- Úroveň ligy
- Týmový koeficient
- Popularita tvých a soupeřových hráčů
- Derby zápas (zápas týmů ze stejného regionu)
Zázemí
Důležitou součástí hokejového klubu je jeho zázemí. Existuje sedm druhů zázemí, které můžeš postavit. Na začátku hraní má každý klub postavené každé zázemí na první úrovni. Celkem existuje 15 úrovní zázemí a čím máš postavenou vyšší úroveň, tím ti stoupají i náklady na údržbu tohoto zázemí. Při výstavbě každé další úrovně se prodlužuje délka výstavby a samozřejmě i cena.
Úroveň zázemí | Délka výstavby (dní) | Cena | Denní náklady |
---|---|---|---|
1 | - | 150,000 | 300 |
2 | 2 | 300,000 | 600 |
3 | 5 | 450,000 | 900 |
4 | 9 | 750,000 | 1,500 |
5 | 14 | 1,200,000 | 2,400 |
6 | 20 | 1,950,000 | 3,900 |
7 | 27 | 3,150,000 | 6,300 |
8 | 35 | 5,100,000 | 10,200 |
9 | 44 | 8,250,000 | 16,500 |
10 | 54 | 13,350,000 | 26,700 |
11 | 65 | 21,600,000 | 43,200 |
12 | 77 | 34,950,000 | 69,900 |
13 | 90 | 56,550,000 | 113,100 |
14 | 104 | 91,500,000 | 183,000 |
15 | 119 | 148,050,000 | 296,100 |
Druhy zázemí
- Tréninkové prostory - Tréninkové prostory vytváří hráčům podmínky na to, aby trénovali co nejefektivněji a rychle se zlepšovali. Do tréninkových prostorů je možné si najmout zaměstnance - trenéra, který jejich vliv ještě zvýší.
- Regenerační prostory - Zápasy unavují hráče natolik, že poté nejsou schopni optimálně trénovat. Stavba regeneračních prostor tento problém odstraňuje. Do regeneračních prostor je možné si najmout zaměstnance - fyzioterapeuta, který jejich vliv ještě zvýší. Kvalitní regenerační prostory a jejich personál do určité míry pomáhají zvyšovat efektivitu tréninku i u hráčů, kteří nehrají zápasy.
- Personálně-ekonomické oddělení - Lehčí vyjednávání se sponzory, lepší prodej suvenýrů, zaměstnávání lepších zaměstnanců či rychlejší průzkum vlastních i soupeřových hráčů ti umožní právě toto oddělení. Do personálně - ekonomického oddělení je možné si najmout zaměstnance - manažera, který jeho vliv ještě zvýší.
- Středisko údržby - Každý stadión na světě se opotřebovává. Na to, aby se náklady na údržbu minimalizovaly a i na to, aby chuligáni nezpůsobovali klubu velké škody, je třeba stavět středisko údržby. Do střediska údržby je možné si najmout zaměstnance - správce stadionu, který jeho vliv ještě zvýší.
- Vzdělávací středisko - Jestli chceš, aby se i tvoji zaměstnanci nadále vzdělávali a tím pádem i rychleji zlepšovali, je třeba investovat do vzdělávacího střediska. Do vzdělávacího střediska je možné si najmout zaměstnance - lektora, který jeho vliv ještě zvýší.
- Sportovní akademie - To, jaké mladé juniory bude tvůj klub vychovávat, určuje úroveň sportovní akademie. Čím je tato úroveň vyšší, tím více juniorů přijde a budou i vytrénovanější. Do sportovní akademie chodí i seniorští hráči na soustředění, kde se rychleji zlepšují. Do sportovní akademie je možné si najmout zaměstnance - sportovního ředitele, který její vliv ještě zvýší.
- Zdravotní středisko - Zranění hráči jsou katastrofou pro každý tým. To, aby se hráči méně zraňovali, ale i to, aby se rychleji léčili, zabezpečuje výstavba zdravotního střediska. Do zdravotního střediska je možné si najmout zaměstnance - lékaře, který jeho vliv ještě zvýší.
Zaměstnanci
Jednotlivé druhy zázemí mají vliv i bez toho, aby v nich byli zaměstnaní zaměstnanci. Pokud však nějaké zaměstnance zaměstnáš, výrazně zvýší vliv svého zázemí. Do každého zázemí se započítává vliv maximálně dvou zaměstnanců. Větší vliv má zaměstnanec označený jako hlavní a o něco menší vliv má zaměstnanec označený jako asistent. Pokud přijatého zaměstnance neoznačíš jako hlavního nebo asistenta, nebude mít žádný vliv na efektivitu zázemí.
Zaměstnanci ti sami nabízejí žádosti o přijetí do zaměstnání a personálně-ekonomické oddělení tvého klubu tyto nabídky vyhodnocuje jednou za týden. Počet uchazečů o zaměstnání, kteří pošlou nabídky, stoupá s úrovní personálně-ekonomického oddělení. Vliv má i efektivita zde zaměstnaných manažerů, konkrétně v atributu průzkum. V každém případě však dostaneš alespoň jednu žádost, v nejlepším případě to mohou být současně až 4 uchazeči o zaměstnání.
Uchazeči jsou vygenerováni v momentě, kdy si je poprvé prohlédneš. Pokud si však poslední skupinu uchazečů v sezóně neprohlédneš do konce sezóny, bude vygenerována automaticky těsně před novou sezónou.
V tabulce níže můžeš vidět, jaký počet zaměstnanců můžeš dostat podle úrovně personálně-ekonomického oddělení.
Úroveň zázemí | Minimum | Maximum |
---|---|---|
1 | 1 | 1 |
2 | 1 | 1 |
3 | 1 | 1 |
4 | 1 | 2 |
5 | 1 | 2 |
6 | 1 | 2 |
7 | 1 | 2 |
8 | 2 | 3 |
9 | 2 | 3 |
10 | 2 | 3 |
11 | 2 | 3 |
12 | 2 | 4 |
13 | 2 | 4 |
14 | 2 | 4 |
15 | 2 | 4 |
To, kolik bodů bude mít nový zaměstnanec ve svých atributech, je ovlivněné zejména tím, v jak kvalitním zázemí na tvém stadionu bude pracovat. Pokud máš teda například postavené tréninkové prostory na úrovni 10, tak ti noví trenéři budou přicházet s lepšími atributy než pokud by si měl úroveň tréninkových prostor 3. Pokud zaměstnancům, které ti nabídne personálně-ekonomické oddělení, nenabídneš smlouvy, tak tito po příchodu nových uchazečů o zaměstnání automaticky odejdou.
Každé prodloužení smlouvy zaměstnance s tvým mužstvem bude na 112 dní (čas trvání jedné sezóny). V případě, že se zaměstnancem neplánuješ prodloužit smlouvu, musíš v obrazovce „Zaměstnanci“ vypnout automatické prodloužení smlouvy. Druhá možnost, jak ukončit zaměstnancovo působení v klubu, je ukončit s ním smlouvu přes jeho profil zaměstnance. Za předčasné ukončení smlouvy mu však musíš zaplatit odstupné ve výši 50% hodnoty zůstávajícího kontraktu. Tito zaměstnanci budou následně umístěni na trh zaměstnanců. Třetí možnost je umístění takového zaměstnance na trh.
Uchazeči o zaměstnání mohou být ve věku od 50 do 55 let. Ve věku 61 odchází každý zaměstnanec do důchodu, což znamená, že s ním už nebudeš moci prodloužit smlouvu. Každý zaměstnanec má dva atributy, každý z těchto atributů má vlastní kvalitu. Přesnou kvalitu atributů můžeš vidět jen u zaměstnanců, kteří jsou přezkoumáni tvojím personálně-ekonomickým oddělením.
- Trenér je zaměstnanec pracující v tréninkových prostorech. Jeho atributy jsou:
- Trénink defenzívy – tento atribut určuje jeho schopnost trénovat defenzivní atributy hráčů (brána, obrana, agresivita, technika)
- Trénink ofenzívy – tento atribut určuje jeho schopnost trénovat ofenzivní atributy hráčů (útok, střela, nahrávka)
- Fyzioterapeut je zaměstnanec pracující v regeneračních prostorech. Jeho atributy jsou:
- Regenerace defenzívy – tento atribut určuje jeho schopnost regenerovat hráče, kteří trénovali defenzivní atributy (brána, obrana, agresivita, technika)
- Regenerace ofenzívy – tento atribut určuje jeho schopnost regenerovat hráče, kteří trénovali ofenzivní atributy (útok, střela, nahrávka)
- Manažer je zaměstnanec pracující v personálně-ekonomickém oddělení. Jeho atributy jsou:
- Průzkum - tento atribut určuje jeho schopnost odhadovat přesné hodnoty kvality hráčů a zaměstnanců a také ovlivňuje rychlost průzkumu osob v pořadníku na průzkum. Atribut také určuje schopnost manažera zabezpečit příchod většího počtu uchazečů o zaměstnání.
- Marketing - tento atribut ovlivňuje jeho schopnost vyjednat výhodnější nabídky se sponzory a mediálními partnery.
- Správce stadiónu je zaměstnanec pracující v středisku údržby. Jeho atributy jsou:
- Bezpečnostní služba - tento atribut určuje jeho schopnost eliminovat řádění vandalů na stadionu a tím snižuje náklady klubu na údržbu postavených tribun a jejich příslušenství.
- Údržba - tento atribut určuje schopnost správce stadionu opravovat vzniklé závady na zázemí a tím snižuje náklady klubu na údržbu postaveného zázemí.
- Lektor je zaměstnanec pracující ve vzdělávacím středisku. Jeho atributy jsou:
- Manažerská výuka - tento atribut určuje jeho schopnost vyučovat tyto povolání: manažer, sportovní ředitel a správce stadionu
- Praktická výuka - tento atribut určuje jeho schopnost vyučovat tyto povolání: trenér, fyzioterapeut a lékař
- Sportovní ředitel je zaměstnanec pracující ve sportovní akademii. Jeho atributy jsou:
- Výchova mládeže - tento atribut určuje jeho schopnost zabezpečit příchod většího počtu juniorů ze sportovní akademie. Atribut také ovlivňuje celkovou zručnost mladých hráčů, kteří přicházejí na zkoušku do klubu.
- Výuka hráčů - Tento atribut určuje jeho schopnost zorganizovat tréninkový kemp pro větší počet hráčů, kteří zároveň budou lépe trénovat.
- Lékař je zaměstnanec pracující v zdravotnickém středisku. Jeho atributy jsou:
- Prevence - tento atribut určuje jeho schopnost snižovat počet zranění hráčů v klubu.
- Léčba - tento atribut určuje jeho schopnost zkracovat čas léčení zraněných hráčů.
Je velmi důležité vědět, máš-li postavené určité zázemí na vyšší úrovni, tak zaměstnanci, kteří se ucházejí o práci právě v tomto zázemí, budou mít pravděpodobně vyšší hodnoty atributů!
Průzkum
U všech hráčů a zaměstnanců svého týmu vidíš na začátku jen odhadované hodnoty kvality jednotlivých atributů. To, jak přesný je tento odhad, závisí na postavené úrovni personálně-ekonomického oddělení a kvality tady zaměstnaných zaměstnanců - manažerů. Body v jednotlivých atributech vidíš u svých hráčů a zaměstnanců přesně, avšak u soupeřových vidíš jen hodnotu celkové zručnosti, což je vlastně součet všech atributů hráče.
Chceš-li znát přesné hodnoty kvalit atributů svých hráčů nebo zaměstnanců, je nutné, aby je tvé personálně-ekonomické oddělení přezkoumalo. Údaje o kvalitách atributů neprozkoumaných hráčů a zaměstnanců se pravidelně mění a zpřesňují podle toho, jak se vylepšuje úroveň Personálně-ekonomického oddělení a atributy manažerů, kteří na oddělení pracují.
Rovněž to můžeš udělat v případě, pokud chceš zjistit bližší informace o hráči či zaměstnanci z jiného týmu. Skauti budou zkoumat hráče nebo zaměstnance tehdy, když jim zadáš tento pokyn přes osobní profil. To, jak rychle se jedna osoba prozkoumá, ovlivňuje úroveň personálně-ekonomického oddělení a kvalita tebou zaměstnaných manažerů. Pokud někoho odstraníš ze zkoumání předtím, než byl kompletně prozkoumaný, budeš ho muset zkoumat od začátku. V případě, že ho jen posuneš níže v seznamu, zůstane momentální progres průzkumu zachovaný. U prozkoumaných osob uvidíš přesné hodnoty kvality atributů a u soupeřových hráčů a zaměstnanců se ti navíc ukážou i přesné hodnoty jejich atributů. Prozkoumaní hráči a zaměstnanci jsou na obrazovkách zvýrazněni zelenou fajfkou, zatím co neprozkoumaní šedým křížkem.
Vzdělávací středisko
Zlepšování zaměstnanců je možné prostřednictvím výuky ve vzdělávacím středisku. To, jak rychle se zaměstnanec zlepšuje, je ovlivněné kvalitou vzdělávaného atributu, úrovní vzdělávacího střediska a samozřejmě i tím, jak dobré lektory klub zaměstnává. Lektoři se stejně jako i ostatní zaměstnanci zlepšují výukou v tomto středisku. Zaměstnanci a i hráči se rychleji zlepšují s rostoucí kvalitou vzdělávaného atributu. Na rozdíl od hráčů, kde je maximální hodnota atributu neomezená, je u zaměstnanců maximální hodnota atributu 100. Při hodnotě atributu 100 je vliv zaměstnance na danou činnost maximální.
Sportovní akademie
Sportovní akademie
Ve sportovní akademii se vzdělávají a trénují mladí hráči. Ředitel sportovní akademie ti pravidelně posílá vybrané hráče na zkoušku do prvního týmu. S hráči, kteří přišli na zkoušku, můžeš podepsat smlouvu a přijmout je tak do prvního týmu nebo je můžeš odmítnout a v tom případě ti už více nabízeni nebudou. Nezapomínej, že pokud hráčům nanabídneš smlouvu, tak tito po příchodu nové skupiny hráčů automaticky odejdou. Se zvyšující se úrovní sportovní akademie a její ředitelů ti bude moci přijít na zkoušku i vícero juniorů. Maximálně až 5.
Junioři jsou vygenerováni v momentě, kdy si je poprvé prohlédneš. Pokud si však poslední skupinu juniorů v sezóně neprohlédneš do konce sezóny, bude vygenerována automaticky těsně před novou sezónou.
V tabulce níže můžeš vidět, jaký počet hráčů můžeš dostat podle úrovně sportovní akademie.
Úroveň zázemí | Minimum | Maximum |
---|---|---|
1 | 1 | 1 |
2 | 1 | 2 |
3 | 1 | 2 |
4 | 1 | 2 |
5 | 1 | 2 |
6 | 2 | 3 |
7 | 2 | 3 |
8 | 2 | 3 |
9 | 2 | 4 |
10 | 2 | 4 |
11 | 2 | 4 |
12 | 2 | 4 |
13 | 3 | 5 |
14 | 3 | 5 |
15 | 3 | 5 |
Budováním sportovní akademie zabezpečuješ kvalitní podmínky na výchovu a trénink mladých hokejistů. Úroveň sportovní akademie a jejich zaměstnanců má vliv nejen na počet hráčů, kteří přicházejí, ale i na jejich celkovou zručnost. Naopak průměrná kvalita těchto hráčů je nezávislá na úrovni zázemí a sportovních ředitelů.
Tréninkový kemp
Dvakrát za sezonu můžeš ve Sportovní akademii zorganizovat tréninkový kemp. V tomto kempu se budou hráči, které tam pošleš, rychleji zlepšovat. Čím je sportovní akademie na vyšší úrovni, tím více hráčů můžeš do daného kempu poslat a tím více budou v kempu trénovat. Do kempu můžeš poslat hráče maximálně na 7 dnů. Pozor! Hráči, kteří jsou v tréninkovém kempu, nebudou hrát zápasy. Pokud tým nastoupí s náhodnou sestavou (například pokud na zápas není dostatek zdravých hráčů), poté se mohou někteří hráči z kempu na jeden den vrátit a odehrát zápas. V tomto případě jim nebude započítán bonus k tréninku.
Formace
Základem úspěchu týmu je vytvořit si formace, které budou pravidelně nastupovat do zápasů. Pokud si totiž základní sestavu nevytvoříš, bude vygenerována náhodně, což znamená, že výkonnost týmu bude o mnoho nižší. Do zápasu se automaticky použije sestava, kterou máš uloženou jako základní.
Pokud si nevytvoříš formace na přesilovku a oslabení, tak na ně budou automaticky chodit hráči z prvních dvou formací. Hráče pro přesilovky, oslabení, kapitána a asistenty je možné vybrat jen z hráčů, kteří hrají v jedné z prvních tří formací, protože čtvrtá je často stažena v průběhu zápasu! Pro správné fungování formací na přesilovku a oslabení je nutné mít nastavené obě dvě formace na přesilovku a na oslabení.
Na přesilovky doporučujeme nasazovat formace složené z 3 útočníků a 2 obránců nebo 4 útočníků a 1 obránce. Jiné kombinace totiž nejsou tolik efektivní. V oslabeních dosáhneš nejlepší výsledky s 2 útočníky a 2 obránci.
Kromě výběru správných atributů na danou pozici ve formaci musíš hledět i na to, zda si hráče zařadil na jeho oblíbenou stranu. Hráči, kteří nehrají na své preferované straně (ve výpisu formací se jejich preferovaná strana vypíše červeně), se budou na hřišti cítit nejistě a budou podávat slabší výkony. Ve formacích na přesilovky a oslabení se preferovaná strana nebere v úvahu.
Dalším důležitým ukazatelem je sehranost. Hráčům se odehráním zápasů zvyšuje sehranost až dokud nedosáhnou nejvyšší možnou hodnotu - 100%. Za odehraný zápas se každému hrajícímu hráči sehranost zvýší a za neodehraný se naopak sníží. Nejdůležitější je sehranost v rámci formace. Údaj o sehranosti formace najdeš nad tabulkou s výpisem hráčů dané formace. Sehranost formace se nesníží v případě, že nový hráč ve formaci nemá nižší sehranost jak hráč, kterého vystřídal.
Sehranost hráčů se odvíjí podle počtu odehraných minut. Náhradní brankář získává malý podíl sehranosti i v případě, že v zápase neodchytá ani minutu.
Nastavení náhradníků je důležité v případě, že nebudeš mít možnost denně kontrolovat svůj tým. Náhradník nastoupí na místo zraněného hráče. Pokud by se ti zranil hráč ze základní sestavy a neměl by si na daný post nastaveného náhradníka, hrál by si další zápasy s automaticky vygenerovanou sestavou.
V případě, že se zápas nerozhodne v řádném hracím čase a dokonce ani v prodloužení, přijdou na řadu samostatné nájezdy. Na obrazovce Nájezdy si můžeš vybrat tři hráče, kteří potom absolvují nájezdy v pořadí, které jsi určil. Pokud by se nerozhodlo po třech sériích, do dalších nájezdů nastupují ti samí tři hráči v pořadí, které určí trenér. V případě, že sis hráče na nájezdy sám nevybral, systém náhodně vybere tři hráče, kteří v případě samostatných nájezdů budou hájit barvy tvého klubu.
Na obrazovce kapitán si můžeš vybrat kapitána týmu a dva asistenty. Kapitán týmu zvyšuje morálku týmu a ostatní hráči podávají lepší výkony. Týká se to zejména jeho spoluhráčů z formace. Asistent plní funkci kapitána v případě, že kapitán nemůže nastoupit na zápas.
Na obrazovce Následující zápas najdeš přehledný výpis sestavy, která nastoupí na následující zápas. Můžeš si tu zkontrolovat zda si spokojený s formacemi, které si vytvořil a najdeš zde i výpis formací na přesilovku a oslabení nebo hráče, které jsi nastavil na nájezdy. Sestavu a taktiku musíš nastavit nejpozději 45 minut před začátkem zápasu. Změny provedené později se neprojeví.
Načítání sestavy z předcházejícího zápasu
Pokud nemáš možnost vytvořit si několik sestav, můžeš využít funkci načítání sestavy z kteréhokoliv zápasu, který tvůj tým odehrál za posledních 7 dnů. Jednoduše si na obrazovce Formace vyber zápas, z kterého chceš sestavu načíst. Pozor! Sestava se načte bez nastavení kapitána a asistentů a také bez hráčů na nájezdy. Ty si musíš nastavit manuálně. Další důležitá věc je, že se sestava načte přesně tak, jak hrála v daném zápase. To znamená, že pokud v zápase hráli náhradníci, tak budou zařazeni do takto načtení sestavy podle toho, na které pozici hráli.
Kopírování sestavy
Pokud máš možnost vytvořit si několik sestav, můžeš využít funkci jejich kopírování. Pokud si například chceš vytvořit sestavu A nebo B, která se má podobat základní sestavě, můžeš základní sestavu zkopírovat a následně učinit již jen malé úpravy podle toho, jak velmi se mají tyto sestavy lišit. Nemusíš tak každou sestavu skládat od nuly.
Náhodná sestava
Pokud na zápas z jakékoliv příčiny nastoupí náhodně vygenerovaná sestava, vždy se do ní mohou použít i nedoléčení hráči. A to i přesto, že jsi v nastavení pro nedoléčené hráče zvolil jinou možnost.
Taktika
Pokud chceš dosahovat dobré výsledky, nemůžeš podcenit taktickou přípravu týmu. Na obrazovce taktika máš k dispozici více taktických možností, kterými můžeš přímo ovlivnit výsledek zápasu.
Důležitost zápasu
Důležitost zápasu je velmi podstatný taktický prvek. Musíš s ním však zacházet velmi opatrně, protože i když vysoká důležitost přinutí tvé hráče hrát na hranici svých možností, má to za následek jejich rychlejší unavování. Nízká důležitost sice nestojí hráče tolik energie, ale na druhou stranu nejdou do zápasu naplno.
Důležitost můžeš měnit mezi třetinami podle vývoje zápasu. Stačí si nastavit podmínky, podle kterých chceš, aby se důležitost měnila. V prodloužení se nastavení důležitosti nebere do úvahy a výsledek je stejný jako v případě, pokud oba týmy hrají se stejnou důležitostí. Protože se hráčům v prodloužení neodebírá energie, není důvod s ní šetřit.
Styl hry
Správný styl hry ti taky pomůže dosáhnout lepší výsledek. Zde platí dvě základní zásady. Za prvé: Na každou taktiku existuje účinná protitaktika. Za druhé: Každý tým má jiné silné a slabé stránky a každému tak může vyhovovat jiný styl hry. Důležité je i to, zda jsi v zápase favoritem nebo outsiderem.
Normální: Základní taktika, která vychází ze základních úkolů jednotlivých hráčů. Tato taktika je vhodná především pro vyvážené týmy se stejně dobrým útokem i obranou.
Defenzivní: U defenzivního stylu hry myslí tví hráči především na obranu. Tato taktika má své uplatnění zejména proti silnějšímu soupeři nebo pokud má tvůj tým lepší obránce než útočníky. U tohoto stylu hry je v zápase méně střel na obou stranách a zákonitě padá i méně gólů.
Ofenzivní: Pokud je hlavní síla tvého týmu v útoku, tato taktika ti pomůže tuto sílu ještě více zúročit. Je výhodná hlavně tehdy, pokud si v zápase favoritem. Při ofenzivní taktice mají oba týmu více šancí a v průměru tak padá více gólů.
Protiútoky: Při použití této taktiky vycházejí tví hráči ze zabezpečené obrany a snaží se o rychlé protiútoky. Podobně jako defenzivní sty hry, i tato taktika vyhovuje týmům se zaměřením na obranu, i když v o něco menší míře.
Kouskování hry: Při nastavení této taktiky se tví hráči snaží hlavně kazit hru soupeře. Je to taktika, která má nejlepší využití v zápasech proti vysokému favoritovi. Méně šancí na obou stranách zvyšuje šance na překvapivý výsledek.
Aktivní napadání: U této taktiky se tví útočníci snaží napadat rozehrávku soupeře už v jeho obranném pásmu a vyvíjet tak na něj tlak. Tato taktika funguje nejlépe pro týmy, které mají v kádru kvalitní útočníky. Doporučuje se hlavně v zápasech se slabšími soupeři.
Speciální formace
Ve vyrovnaných zápasech často o výsledku rozhodují dobře zvládnuté přesilovky nebo oslabení. Správná volba taktiky v těchto situacích může naklonit misky vah v zápase na tvoji stranu. Na každé přesilovkové rozestavení existuje účinná zbraň. Naopak na každé rozestavení v oslabení existuje přesilovková varianta, která využije slabé místo v tomto rozestavení.
Kromě toho je velmi důležité, aby tvoji hráči zvládali svoje úlohy v přesilovkách a oslabeních. Čím více zápasů odehraješ s jednou taktikou, tím lépe ji budou hráči zvládat. Naopak, pokud některou taktiku nepoužíváš, sehranost hráčů v této taktice se snižuje. Toto platí jak pro přesilovky, tak pro oslabení. V soutěžních zápasech roste sehranost v použité taktice rychleji než v přátelských zápasech. Aktuální údaj o sehranosti týmu v dané taktice je zobrazen jako číslo v závorce na stránce Taktika.
Střelba od modré: U této přesilovkové varianty stojí na modré čáře dva hráči a jejich úlohou je častá střelba na bránu s možností tečování nebo dorážky hráče stojícího před bránou.
Deštník: Tento přesilovkový vzorec má na modré čáře pouze jednoho hráče, který funguje jako rozehrávač přesilovky. Jeho úlohou je zásobovat přihrávkami hráče u mantinelu, kteří pak střílejí nebo posílají puk dále.
Přetížení: Účelem této přesilovky je soustředit pozornost hráčů na oslabení na jednu polovinu útočného pásma, přičemž na druhé straně zůstane neobsazený hráč, který může zakončit.
Diamant: Diamant je oslabení, při kterém se hráči zformují do tvaru kosočtverce. Jeden hráč střeží prostor před bránou a jeden hráč je vysunutý blíže k modré čáře.
Pasivní obdélník: U této taktiky se hráči na oslabení drží relativně blízko pohromadě, aby vyplnili místo před bránou a mezi kruhy. Toto dává přesilovkové formaci více místa u mantinelů.
Aktivní obdélník: Tato taktika znamená, že hráči na oslabení rychle přistupují k hráčům s pukem, a ti tak mají méně času na přesnou rozehrávku. Nevýhodou je, že se tak může otevřít prostor mezi kruhy.
Čas na ledě
Další taktickou možností je nastavení času na ledě pro jednotlivé formace. Pokud chceš naplno využít sílu svých nejlepších hráčů, nastav svým prvním formacím vyšší procento času na ledě. Můžeš dokonce hrát na tři formace a využít tak svých nejlepších hráčů ještě více. Nevýhoda je v tom, že tito hráči se potom více unaví. Nejenže méně natrénují, ale na konci sezony budou mít méně energie. Naopak, čím více hrají, tím více zkušeností získají a rychleji se sehrají se spoluhráči.
Na tři formace můžeš odehrát celý zápas nebo můžeš stáhnout 4. formaci podle vývoje zápasu mezi třetinami.
Funkce reagovat na stáhnutí čtvrté formace soupeře ti slouží na to, aby si měl možnost v případě, že se tvůj soupeř rozhodne v průběhu zápasu na základě stavu stáhnout hru jen na tři nejlepší pětky, reagovat na jeho taktickou variantu a nedovolit mu získat převahu díky tomu, že ze hry odvolá zřejmě méně kvalitní čtvrtou pětku.
Brankáři
Brankář nastupuje do každého zápasu s neutrálním sebevědomím. Toto sebevědomí mu může mezi třetinami stoupat nebo klesat podle toho, jaký výkon podal v předcházející třetině. Když se mu daří, jeho sebevědomí roste a pro soupeře bude těžší ho překonat. Pokud se mu však nedaří, klesá jeho sebevědomí a může dostat gól i ze střel, které by za normálních okolností chytil. V tomto případě je vhodné ho vystřídat za druhého brankáře. Brankáře můžeš střídat mezi třetinami podle stavu zápasu, podle obdržených gólů nebo podle procentuální úspěšnosti zákroků.
Pokud máš zapnuté odvolání brankáře, tvůj tým přistoupí k tomuto kroku v případě, že do konce zápasu zůstává méně než 2 minuty a tvůj tým prohrává o jeden gól. Získáš tak početní převahu nad soupeřem a tedy i o něco větší šanci, že se ti podaří vyrovnat.
PowerPlay TV
Pokud se přihlásíš do svého hokejového konta v čase odehrávání zápasu tvého mužstva, máš možnost si tento zápas prohlédnout v přímém přenose v sekci PowerPlay TV. Přímý přenos začíná v 18:00 a trvá přibližně půl hodiny. V případě, že nemáš možnost prohlédnout si přenos ze zápasu svého týmu živě, v sekci záznamy najdeš záznam ze zápasu tvého mužstva.
Pokud ti nefungují zvuky v přenose ze zápasu, zkontroluj jsi zda máš povolený zásuvný modul - Windows media player nebo Quicktime player ve svém prohlížeči.
Pokud ani potom nebudou zvuky v live přenose funkční, zkus následující návod:
1. Prohlédni si nastavení v Quicktime player - konkrétně: Edit - Preferences - Quicktime preferences
2. Zde si najdi záložku Browser - MIME Settings (dole) a je třeba mít zaškrtnuté MP3 audio (protože zvuky v přenose jsou formátu mp3)
Turnaje
Národní pohár
Národní pohár se hraje playoff systémem na jeden vítězný zápas. Hracím dnem je úterý. Maximální počet týmů, které se mohou této soutěže v jedné zemi (nebo Světové lize) účastnit je 8192. V Národním poháru se nezohledňuje výhoda domácího prostředí a zisk ze vstupného se dělí na polovinu mezi oba soupeře. Poražení semifinalisté se střetnou v souboji o 3. místo.
Mezinárodní poháry
Mezinárodní poháry je společný název pro prestižní klubové soutěže Liga mistrů a Pohár vítězů pohárů. Obě soutěže mají po 96 účastníků z celého světa.
V základní fázi se hraje vždy dvoukolové systémem doma-venku přesně jako v lize. V těchto zápasech platí výhoda domácího prostředí a výdělek z prodaných lístků a suvenýrů patří domácím. V play off, které se hraje na jeden vítězný zápas, se výhoda domácího prostředí neuplatňuje a finanční zisk ze zápasu se dělí rovným dílem mezi oba týmy.
O počtu týmů z konkrétní země rozhoduje žebříček zemí, který se vytváří na základě výsledků týmů této země v posledních 3 sezónách Ligy mistrů a Poháru vítězů pohárů. Největší důležitost má vždy poslední sezóna. Obhájce titulu v obou pohárech má jistou účast i v příštím ročníku a nepočítá se do kvóty své země.
Sezóna | Hodnota bodů |
---|---|
1 | 100% |
2 | 66% |
3 | 33% |
Do Ligy mistrů se kvalifikují týmy, které skončí na nejvyšších příčkách v první lize. Do Poháru vítězů pohárů se zase kvalifikují nejúspěšnější týmy v Národním poháru. Pokud se jeden tým kvalifikuje do obou soutěží, prioritu má Liga mistrů. V takovém případě se "místenka" do Pohár vítězů pohárů posune dalšímu týmu v pořadí. Pokud se o postupujících musí rozhodnout mezi týmy na 5. až 8. místě v Národním poháru, přednost dostane výše nasazený tým.
Kreditní turnaje
Kreditní turnaje jsou turnaje, ve kterých je možné vyhrát kredity. Každý tým musí nejprve zaplatit startovné. Výši startovného v kreditech určuje zakladatel turnaje a kredity ze startovného se přesunou do banku turnaje. Ze startovného, které zaplatí účastníci turnaje se odečte manipulační poplatek ve výši 10%. Bank si rozdělí nejúspěšnější týmy podle toho, jak to předem určí organizátor turnaje. Kromě těchto kreditů může ještě zakladatel turnaje z vlastní iniciativy dotovat turnaj jistou sumou kreditů, která se pak celá rozdělí na prémie. Z dotace od zakladatele se neodpočítává manipulační poplatek.
Kreditní turnaj se dá založit za jednorázový poplatek 50 kreditů. Tento poplatek se nepřičítá do banku turnaje. Zakladatel zvolí systém rozdělení výher, pomocníků, výši startovného, počet týmů, počet skupin, hrací systém a dokonce může i sám nastavit rozdělení týmů do košů, podle kterého se bude losovat. V dalším kroku určí začátek turnaje a hrací dny. Zakladatel má právo odmítnout účast kteréhokoliv týmu v turnaji podle vlastního uvážení. Zakladatel má též nárok na částečné vrácení organizačního poplatku (maximálně 40 kreditů), avšak jen v případě, že se turnaj uskuteční. Požadovaný počet kreditů se odebere z banku turnaje.
Zakladatel turnaje si může zvolit maximálně tří pomocníky. Tito pomocníci mají stejná práva jako zakladatel turnaje. Mohou přijímat a odmítat přihlášky, rozdělit týmy do košů, nahrát logo turnaje, zadat webstránku a diskusi turnaje a napsat informace o turnaji.
V případě, že některý tým poruší interní pravidla turnaje, zakladatel a jeho pomocníci mají právo zápasy tohoto týmu kontumovat. Playoff zápasy se z technických příčin kontumovat nedají.
Pokud zakladatel turnaje nebo jeho pomocník odmítne přihlášený tým, startovné, které jeho manažer zaplatil se mu vrátí v plné výši. Pokud však zakladatel nebo pomocník schválí účast týmu v turnaji, tak je to závazné a nemůže tento tým později vyřadit. Pokud se do turnaje do jeho začátku nepřihlásí dostatečný počet týmů, turnaj se zruší a organizační poplatek propadá. Pokud zakladatel dotoval turnaj určitou sumou kreditů, tato částka se mu v takovém případě vrátí v plné výši.
Jeden tým nemůže hrát současně dva turnaje, jehož hrací dny se prolínají. Pokud se do těchto dvou turnajů manažer přihlásí, bude hrát v tom turnaji, do kterého bude dříve přijat.
Pokud se tým přihlásí do turnaje a má zároveň naplánované na stejné termíny přátelské zápasy, naplánované přátelské zápasy se automaticky zruší po vylosování turnaje. Pokud se tým účastní turnaje, který se hraje i ve čtvrtek a zároveň se kvalifikuje do Ligy mistrů nebo Poháru vítězů pohárů, jeho zápasy v turnaji budou kontumovány výsledkem 0:5. Kontumace není automatická a musí ji vykonat zakladatel turnaje nebo jeho pomocník.
V základní části turnaje se hraje vždy dvoukolově systémem doma-venku přesně jako v lize. V těchto zápasech však neplatí výhoda domácího prostředí a výdělek z prodaných vstupenek a suvenýrů se dělí rovným dílem mezi oba týmy. Stejně je to i v play off, které se hraje na jeden vítězný zápas.
Zápasy v kreditních turnajích mají stejné parametry jako přátelské zápasy. To znamená, že návštěvnost, úbytek energie, nárůst sehranosti a zkušeností hráčů je stejná jako při přátelských zápasech.
Bodovací systém v kreditním turnaji je jiný než v lize. V základní části se nehrají prodloužení a vítěz zápasu získává 2 body. Za remízu se uděluje 1 bod a za prohru 0 bodů. V případě stejného počtu bodů rozhoduje o pořadí v tabulce postupně rozdíl skóre, vyšší počet vstřelených gólů a týmový koeficient.
Po základní části se určí pořadí týmů pro play off. Na nejvyšší příčky budou umístěny týmy na prvních místech seřazeny podle bodů, skóre, vyššího počtu vstřelených gólů a nakonec týmového koeficientu. Stejně se seřadí týmy na dalších místech. Podle tohoto pořadí bude hrát první tým v této tabulce s posledním, druhý s předposledním atd.. Stejný postup se použije i pro další kola play off.
Reprezentace
Hokejový reprezentační tým má každá země, která má svou vlastní ligu. Tým vede reprezentační manažer, kterého si ostatní manažeři zvolili ve volbách. Pomáhá mu asistent, kterého jmenuje manažer reprezentace. Asistenty může reprezentační manažer měnit bez omezení, najednou však může mít jen jednoho.
Kandidatury do voleb se posílají vždy v posledním týdnu sezóny. Kandidovat můžou manažeři, kteří splnili stanovená kritéria a maximálně můžou kandidovat na post manažera jedné reprezentace. Je možné kandidovat i na post manažera zahraničního reprezentačního týmu.
Volby se konají vždy v prvním týdnu sezóny. Volit můžou manažeři, kteří splnili stanovená kritéria, a to pouze ve své vlastní zemi. Funkční období reprezentačního manažera je jedna sezóna.
Reprezentační manažer může v jedné sezóně vybrat do reprezentačního týmu maximálně 50 hráčů. Hráč vybraný do reprezentace již nemůže být v té sezóně z týmu vyřazený. Hráči vybraní v předcházejících sezónách můžou být z týmu vyřazeni do 14. dne sezóny. Pozor! Sehranost hráče, který byl vyřazen z reprezentace se vynuluje.
Před každým zápasem může reprezentační manažer nominovat maximálně 28 hráčů, kteří budou k dispozici v den zápasu. Tuto nominaci musí udělat alespoň den před zápasem. Během mistrovství světa může manažer použít maximálně 28 hráčů. V průběhu turnaje může soupisku doplňovat, dokud nezaplní všech 28 míst. Sestavu a taktiku na zápas musí reprezentační manažer nastavit nejpozději do 19:45 SEČ v den zápasu.
Hráči, kteří v reprezentaci rychleji trénují, získávají více zkušeností, nabírají rychleji na popularitě a svému klubu přinášejí podíl ze vstupného za každý zápas, který odehrají.
Přátelské zápasy reprezentace se hrají automaticky na velmi nízké důležitosti. Zápasy se hrají na stadionu, který vybral manažer domácího týmu.
Pokud je hráč nominován na reprezentační zápas a v tentýž den hraje jeho klub přátelský zápas, hráč nastoupí v dresu reprezentace a vynechá přátelský zápas svého klubu. Pokud je hráč v tréninkovém kempu, za reprezentaci nastoupí a v tentýž den bude s reprezentací i trénovat.
Pokud má hráč ve stejný den na programu barážový zápas i zápas mistrovství světa, může nastoupit do obou zápasů. Hráč však mezi barážovým zápasem a zápasem mistrovství světa neregeneruje a na reprezentační zápas nastoupí se sníženou energií.