Jdi na obsah Jdi na menu
 


GAZ 704

 

Výroba

GAZ 704 je jednonápravový přívěs, který byl určen pro tažení teréním automobilem GAZ 69. Byl vyvinut v závodě UAZ (Ульяновский автомобильный завод), který se zde vyráběl od roku 1955 pod typovým označením "1-P-0,5" (jednoosý/přívěs/0,5 tuny).

 

Popis vleku

Rám přívěsu GAZ 704 je svařovaný ze dvou nosníků, které jsou vzájemně propojeny příčníky. V zadní části rámu jsou dva háky, určené k nouzovému vyprošťování přívěsu. V přední části je ke spřáhlu kloubem připojena opěra, která se v provozu přívěsu sklápí do jízdní polohy. Přívěsný vlek GAZ 704 má celokovovou konstrukci, ložná plocha je krabicového tvaru, otevřená a přivařena k rámu, zadní čelo je výklopné. Přívěs GAZ 704 je vybaven odnímací plachtou. V přední časti korby je umístěna kovová skříňka na uložení plachty a příslušenství. Zadní čelo je vybaveno řetězy, které drží otevřené čelo v horizontální poloze a umožňují tak na ložné ploše převážet dlouhé náklady. Přívěs GAZ 704 má shodná kola s vozem GAZ-69 (6,50×16), pákové tlumiče pérování a přivařené kované oko. Zadní obrysové svítilny typu FP101 a FP101-B jsou totožná se světly u vozu GAZ-69. Na zadním čele jsou prolisy na kulaté červené odrazky.

 

Varianty vleku

Na samém začátku výroby prošel přívěs GAZ 704 nepatrnou modernizací, kdy byl nahrazen hranatý box na příslušenství, položený před korbou na oji přívěsu, za kompaktní kapsu umístěnou na přední čelo přívěsu. Tuto změnu lze považovat za přechod z prototypu do sériové výroby. Podvozek přívěsu GAZ-704 sloužil velmi často i jako nosič nějakého zařízení mimo armádu. Nejznámější sériově vyráběnou variantou byl nosič hasičského čerpadla s příslušenstvím, který nesl označení CRP-2. Další varianty, o kterých máme nějaký záznam, sloužily jako nosiče měřícího zařízení, pracovaly ve stavebnictví, nebo pomáhali v zemědělství. O těchto nástavbách se však obecně velmi obtížně hledají jakékoliv informace, protože se ve velké míře jednalo o individuální výrobu.

 

Úpravy pro ČSLA

V ČSLA přívěsy GAZ 704 procházely řadou úprav, aby vyhovovaly armádním podmínkám a našim zákonům. Nejčastěji byly vyměněny původní ruské celočervené obrysové lampy kombinovanými svítilnami typu Praga V3S s blinkry, registrační značka byla umístěna pod levé obrysové světlo. Držáky světel se často posunoval níže, aby byla světla méně zranitelnější. V souvislosti s elektrocentrálou AB-4 instalovanou na korbě vleku GAZ 704 byla na přívěs GAZ 704 doplněna řada prvků: hasící přístroj na boku, držáky kanystrů, vysoké oblouky a zakrývací plachta korby, uzemňovací svorky, u některých verzí trubkové kapsy pod korbou přívěsu na zemnícíh sondy, atd.

Více na:

 

Příspěvky

Popis vleku GAZ 704

14. 11. 2014