Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pojmy z karet

 Na každé kartě vykládané do hry jsou uvedeny její schopnosti. Ty se dělí do několika skupin. První jsou schopnosti, které platí po celou dobu, kdy je karta ve hře (permanentní schopnost). Například bílé očarování jménem Crusade má schopnost, která zvyšuje sílu i odolnost všech bílých bytostí o 1. Další jsou schopnosti, které se spouštějí v určitém okamžiku hry, například na začátku upkeepu, na konci kola nebo při seslání kouzla (časová schopnost). Takovou schopnost má například artefakt Ankh of Mishra, jehož schopnost se spustí vždy v okamžiku, kdy některý hráč vyloží do hry zemi, a tento artefakt pak tohoto hráče zraní o 2 životy. Třetím druhem schopností jsou schopnosti, za jejichž použití musí hráč zaplatit, podobně jako platí za sesílání kouzla (aktivační schopnost). Může se za ně platit například manou, tapnutím karty, která tuto schopnost nese, obětováním některé své bytosti nebo jiné karty, odložením karty z ruky, zaplacením stanoveného počtu životů a podobně. Například Shivan Dragon má schopnost, která za zaplacení jedné červené many zvýší jeho sílu o 1 až do konce kola, nebo Prodigal Sorcerer má schopnost, která za jeho tapnutí (je-li už tapnut, nesmí se schopnost použít) způsobí vybrané bytosti nebo hráči 1 zranění. Aktivační schopnosti může hráč používat vždy, kdy může hrát instanty (tedy i během soupeřova kola, během útoku, když není prázdný stack a podobně).

Některé schopnosti (zejména nestvůr) jsou pojmenované klíčovým slovem a jsou vysvětleny v pravidlech. Klíčová slova se používají, protože některé (zvláště silnější) potvory jich mají velké množství, a prostě by se do karty už vysvětlení nevešlo. Klíčových slov je mnoho, některé jsou v Magicu trvale, jiné se objevují jen v jedné vydané edici či bloku. Mezi ty nejčastější patří:

§  Flying (létání) – útočí-li létající bytost, může ji zablokovat jen jiná létající bytost (sama létající bytost však může zablokovat i bytosti, které nelétají) nebo bytost se schopností Reach (viz. dále).

§  Trample (probíjení) – pokud bytost s trample útočí a zablokuje ji bytost, která má nižší odolnost, než jaká je síla bytosti s trample, pak bytost s trample udělí blokující bytosti jen tolik zranění, jaká je její odolnost, a ostatní zranění může udělit soupeři. Například útočí-li bytost s trample, která má sílu 3, a je zablokována bytostí s odolností 1, pak jí udělí jen 1 zranění a zbylá 2 zranění udělí soupeři nebo bytosti, která blokovala bytost s trample také.

§  Indestructible (nezničitelný) - Nepůsobí na něj efekty znič a když jeho odolnost klesne na nula, nezemře (neplatí na schopnosti Wither a Infect).

§  Protection from … (ochrana před…) – ochrana může být před určitou barvou nebo druhem karet. Taková bytost nemůže být zacílena kouzly oné barvy nebo druhu, taková kouzla a permanenty jí nezpůsobí žádná zranění, nemohou ji zablokovat bytosti uvedené barvy nebo druhu a nemůže být očarována enchantmenty dané barvy nebo druhu.

§  First strike (první úder) – bojuje-li bytost s prvním úderem s bytostí, která první úder nemá, pak napřed uděluje zranění bytost s prvním úderem. Teprve pokud druhá bytost přežije, uděluje zranění ona. Například když se bytost o síle 3, odolnosti 2 a s prvním úderem utká s bytostí o síle 5 a odolnosti 3, pak tuto bytost zabije, aniž by jí ta druhá bytost stihla udělit zranění (kdyby první bytost neměla první úder, zabily by se obě navzájem, protože by si udělily zranění současně).

§  Vigilance (ostražitost) – pokud bytost s ostražitostí útočí, netapuje se (takže v následujícím kole může blokovat soupeřovy útočící bytosti).

§  Haste (spěch) – taková bytost může útočit nebo být tapnuta hned v kole, v němž byla vyložena (ruší únavové pravidlo).

§  Flash (blesk) – tato karta může být zahrána jako instant (prakticky kdykoliv). Je vidno, že Sorcery s Flashem = instant, proto se tato schopnost uplatní jen u bytostí nebo očarování (Enchantment).

§  Regenerate (regenerace) – u regenerace je vždy uvedena její cena. Pokud je permanent s regenerací zničen (destroyed), jeho majitel může zaplatit uvedenou cenu a permanent namísto zničení zůstává ve hře, pouze se tapne (nebyl-li tapnutý již předtím). Je-li daným permanentem bytost nacházející se zrovna v boji, úspěšná regenerace tuto bytost z boje odstraní.

§  Fear (strach) – takovou bytost smějí zablokovat jen černé a artefaktové bytosti.

§  Defender (obránce) – tato bytost nesmí útočit, může jen blokovat.

§  Changeling – Tato karta je každý typ příšery.

§  Storm(bouřka) – Toto kouzlo se zkopíruje za každé jiné kouzlo zahrané v tomto kolem(před zahráním tohoto kouzla)

§  Reach (starší název Web) – Tato příšera může blokovat příšery s flyingem.

§  Shroud – Příšera nemůže být cílená kouzlem nebo schopností (abilitou)

§  Kicker – Schopnost Kicker (Nakopnutí) se poprvé objevila v edici Invasion. Dá se použít v případě jakéhokoli kouzla a jeho efekt spočívá v tom, že pokud připlatíte určitou cenu, která je u karty, kterou sesíláte, uvedená (ne všechny karty obsahují Kicker), aktivujete tím určitou speciální schopnost karty.

§  Multikicker - Schopnost poprvé použitá v edici Worldwake, je naprosto stejná jako Kicker, pouze se dá zaplatit, kolikrát chcete. Efekt tím aktivovaný u vaší potvory vám k ní za každý Multikicker obyčejně přidá +1/+1 counter.

§  Landfall - Když země tvé kontroly přijde do hry získáš určitý bonus, který je na kartě napsán např. bytost dostane +2/+2 do konce kola. Tato schopnost se poprvé objevila v edici Zendikar, karty, fungující na tomto principu však byly již dávno předtím.

§  Annihilator X - Když bytost s touto schopností útočí, bránící hráč obětuje X permanentů. Poprvé se objevila v edici Rise of the Eldrazi, která vyšla v dubnu 2010.

§  Landwalk - Bytost s tuto schopností nemůže být blokována pokud blokující hráč má zemi určitého typu.

§  Split second - Schopnost karty (např. Krosan Grip) když je toto kouzlo na stacku nemůžou se hrát spelly a ability.

§  Shadow - Bytost nemůže být blokována ničím jiným než Shadow kartou (jako Flying), akorát může blokovat jen creatury s Shadow

§  Lifelink - Damage (poškození) které dá tato bytost, přidá útočníkovi stejně životů, jako damage způsobený touto bytostí.

§  Intimidate (zastrašení) – Bytost, která má tuto schopnost, může být blokována pouze artifact creaturama, nebo barvou, která sama je.

§  Deathtouch (Smrtelný dotek) - Bytost , které je uděleno zranění zemře . Např. pokud útočí 3/3 bytost s Deathtouchem a zablokuje jí 6/6 bytost , pak je ona bytost zabita

§  Haunt (Strašení) - Při odchodu karty se schopností Haunt do hrobu, si hráč vybere libovolnoup bytost ve hře a tato bytost je "strašena". Ve chvíli kdy tato karta odcházi do hrobu děje se opětovně efekt karty se schopností Haunt.

§  Wither (Vysušení) - Bytost s Wither dává damage do bytostí v podobě -1/-1 counterů, např.: bytost 5/5 s Witherem proti bytosti 10/10 - bytost 5/5 s Witherem sice zemře, ale z bytosti 10/10 se stane 5/5, protože na sobě bude mít 5 -1/-1 counterů

§  Infect (Nakazit) - Bytosti s Infectem dávají do ostatních bytostí stejně jako bytosti s Witherem, ale do hráčů dávají damage v podoběPoison counterů. Jejich výhoda je v tom, že pokud máte 10 Poison counterů prohráli jste, stejně jako když ztratíte všechny životy.