Valtice a Rakousko

27. 5. 2012

V pátek 25.05.2012 jsme si dali sraz v 09:00 hodin u plzeňské lékárny u hlavního vlakového nádraží, kde je možno dobře zaparkovat vozidlo.
Kolega Luděk se obětoval a vzal tentokrát na sebe nevděčnou roli řidiče a tak bylo umyté černé vozidlo AUDI přistaveno v 08:55 hodin tak abychom mohli po naložení zavazadel vyrazit po dálnici v 09:05 hodin směr Praha, Brno a dále přes Břeclav do rakouského Schrattenbergu, kde jsme jako vždy byli ubytováni v penzionu u pana Franze Zesche který má i řeznictví a ještě je vinař. Protože už začala cyklistická sezóna, neměli jsme pokoje přímo ve dvoře, ale přes ulici v protějším domě. Mělo to velkou výhodu, protože v celém domě jsme byli ubytováni přes celý víkend úplně sami. Měli jsme jeden dvoulůžkový pokoj a jeden třílůžkový pokoj, každý pokoj měl vlastní sprchový kout a sociální zařízení. Po přivítání s majitelem jsme si odnesli všechny naše věci do přidělených pokojů a okamžitě jsme šli do restaurace na polední menu, což byl guláš a polévka. Pochopitelně, že jsme si k tomu dali rozlévaný Ryzlink rýnský. Během oběda nás kolega hlavní organizátor seznámil s kompletním víkendovým programem s tím abychom se domluvili na podrobnostech, případných variantách. Při obědě se nám ozval náš kamarád, který byl na zkouškách ve Valtické vinařské škole, že až skončí přednášky, rád by se k nám připojil a při společném sezení nám sdělil novinky pro rok 2012 v hodnocení vína.Po obědě jsme jeli českým taxi do Valtic, kde byl úkolem č 1 navštívit Národní vinařské centrum - Salon vín, národní soutěž vín ČR 2012 se sídlem ve Valtickém zámku ve sklepích, kde je každoročně uloženo 100 nejlépe hodnocených vín z celé ČR.
Vína oceněná titulem ,,Salon vín České republiky ´´ jsou celoročně prezentována ve veřejné degustační expozici ve sklepních prostorách Národního vinařského centra na státním zámku ve Valticích. Zde jsou k dispozici návštěvníkům, kteří mají možnost ochutnat a poznat nejlepší moravská a česká vína v reprezentativních prostorách a zároveň se dozvědět všechny podstatné informace o každém vínu i vinařích, jejichž vína jsou v Salonu vín zastoupena. Takto uložená vína je možno i zakoupit. Součástí expozice je i prodejna vinařské literatury, degustačních sklenic a somelierských potřeb.
Recepce degustační expozice Salonu vín ČR slouží zároveň jako informační centrum moravských a českých vín.
My si vždy kupujeme vstupenku A1 - volná degustace za 355 Kč, doba degustace je 90 minut, v tomto stanoveném časovém limitu můžete ochutnat klidně těch 100 vín ( my letos stihli 35 vzorků ).
O každém z vín jsou k dispozici podrobné informace u jednotlivých boxů i v katalogu.
Během degustace je k dispozici somelier, který ochotně zodpoví vaše dotazy, případně posoudí vaše obavy zda víno nemá některou z vad vína.
Každý z nás čtyř si sám pro sebe hodnotil degustovaná vína a zbytečně jsme se nezdržovali společným hodnocením ani diskusí o víně.
Letos jsme se převážně zaměřili na bílá vína a to :
Ryzlink vlašský
nejvíce chutnal: Ryzlik vlašský moravské zemské víno 2010 - Střední odborná škola vinařská a Střední odborné učiliště zahradnické Valtice
11,6% alkoholu
zbytkový cukr : 11,9g/l
obsah kyselin : 8,1g/l
cena : 299 Kč
Víno s jemnou vůní citrusových plodů doplněnou o tzv. mineralitu, která svým spojením vytváří velmi typickým odrůdovým charakterem. V chuti je víno velmi svěží, ovocné, plné s pikantní kyselinkou.

Veltlínské zelené
nejvíce chutnalo :
Veltlínské zelené VOC 2010 - Waldberg Vrbovec
12,4% alkoholu
zbytkový cukr : 6,9g
obsah kyselin : 6,9g
cena : 229 Kč
Víno zelenkavě zlatavé barvy, vůně intenzivní, typicky veltlínově kořenitá s jemnými ovocně květnatými tóny přecházejícími i do velmi harmonické příjemně pitelné chuti, ve které nacházíme vyváženou kořenitost s jemně mandlovou hořčinkou a příjemně sladěnou kyselinkou.

Sylvánské zelené
nejvíce chutnalo : Sylvánské zelené PS 2010 - Metroflora s.r.o.
12,0% alkoholu
zbytkový cukr : 9,5g
obsah kyselin : 10,0g
cena : 265 Kč
Žlutavá barva přechází do slámové. V odrůdově charakteristické vůni jsou již tropické a výrazné tóny ovoce, svěží, bohaté extraktivní víno s jemnou svěží kyselinkou, velmi chutné a moc pěkné víno, které potěší barvou i vůní a v chuti příjemně osvěží.
87 bodů

Müller Thurgau
nejvíce chutnalo : Müller Thurgau VzH 2010 - Cháteau Valtice Vinné sklepy
11,3% alkoholu
zbytkový cukr : 11,9g
obsah kyselin : 7,5g
cena : 209 Kč
Vůně je ovocná s jemnými květinovými tóny a muškátovými tóny. Chuť je příjemná, elegantní s malým zbytkem cukru.

Rulanské bílé
nejvíce chutnalo : Rulanské bílé PS 2010 - Mikrosvín Mikulov a.s.
12,7% alkoholu
zbytkový cukr : 10,7g
obsah kyselin : 9,5g
cena : 229 Kč
Široká sametová vůně, vás uchvátí intenzivním aroma zralého pomeranče. Hedvábný charakter buketu je doladěn jemnými, pro tuto odrůdu typickými, tóny chlebovinky. Plná pikantní chuť je protknuta jemnou mineralitou, ve které nádherně dominuje grapefruitová šťavnatost. V dochuti můžeme opět vnímat příjemné chlebovinkové tóny.
Chardonnay
nejvíce chutnalo : Chardonnay PS 2010 - Gotberg a.s.
13,0% alkoholu
zbytkový cukr : 11,5g
obsah kyselin : 8,4g
cena : 259 Kč
Víno je plné, na minerály bohaté, víno pocházející z teras porostlých lékořicí se vyznačuje příjemnou ovocnou vůní a chutí burského másla s akcentem lískového oříšku. Jedinečná aromatika, typická pro moravské Chardonnay, dává unikátní podobu této moderní odrůdě, která je rozšířena a oblíbena po celém světě.
86 bodů

Rulanské šedé
nejvíce chutnalo : Rulanské šedé PS 2010 - Mikrosvín Mikulov a.s.
13,4% alkoholu
zbytkový cukr : 10,1g
obsah kyselin : 9,5g
cena : 245 Kč
Hladká sametová vůně, jenž přechází do příjemných pomerančových tónů jsou první aroma, jenž ucítíte při přivonění ke skleničce. Celkový dojem z vůně bude umocněn mineráním tónem jenž také ucítíte. V chuti můžeme vnímat úžasně svěží citrusový charakter, který díky křupavé kyselince a ideálnímu zbytku cukru dává vínu krásnou šťavnatou plnost.

Ryzlink rýnský
nejvíce chutnalo : Ryzlink rýnský PS 2010 - Šlechtitelská stanice vinařská, Velké Pavlovice 13,0% alkoholu
zbytkový cukr : 3,4g
obsah kyselin : 8,1g
cena : 255 Kč
Víno s atraktivní zlato - zelenkavou barvou.Kořenitá vůně s tóny sušených bylin a výrazným minerálním základem a příjemnou kyselinkou. Stále primární aroma již pomalu přechází v lahvovou zralost.

Hibernal
nejvíce chutnalo : Hibernal PS 2010
12,5% alkoholu
zbytkový cukr : 6,3g
obsah kyselin : 9,9g
cena : 265 Kč
Sytě žlutá barva se zlatými odlesky, příjemná ovocná vůně s tóny bílého peckovitého ovoce, meruňky. Medová svěží ovocná chuť s harmonickou kyselinkou plynule navazuje na ovocné aroma. Harmonické víno s dlouhou sladkou dochutí a projevy ovoce.

Sauvignon
nejvíce chutnalo : Sauvignon VzH 2010 - Moravíno s.r.o.
12,7% alkoholu
zbytkový cukr : 8,4g
obsah kyselin : 7,1g
cena : nestihl jsem opsat
Světle zlatavá barva. Vůně intenzivní po květu černého bezu. Chuť šťavnatá s tóny sušených plodů meruňky, broskve nebo ananasu.
85 bodů

Kolegové ještě stihli ochutnat, já už bohužel ne, jsem daleko pomalejší a při tom mladší :
Tramín červený
Irsai Oliver

Cestou zpět k východu jsme ze zvědavosti ještě ochutnali tato červená vína:
Alibernet PS 2006 - Vinselekt Michlovský
12,5 % alkoholu
zbytkový cukr 1,6g
obsah kyselin 5,0g
Víno nádherné sytě červené barvy. Ve vůni objevujeme širokou škálu lesního ovoce a jeřabin.Chuť vína je plná ,s výrazným dotek orientálního koření a tabáku s výraznými taniny v dochuti.
Cena : 229 Kč
Body : 83

Merlot VzH 2009 - VINJA - Jakubčík
13,9% alkoholu
zbytkový cukr 0,5g
obsah kyselin 5,4g
Barva rubínová až tmavě granátová, vůně přezrálého rybízu,černé lesní plody, švestky, chuť plná ovocná, sametová, vyvážená a dlouhá s nižším obsahem kyselin.
Cena 229 Kč
Body : 82

Merlot VzH 2009 - Chateau Valtice
12,9% alkoholu
zbytkový cukr 2,1g
obsah kyselin 5,1g
Víno má výraznou rubínovou barvu, ve vůni nalezneme tóny vanilky a černých třešní.
V chuti je plné s výraznou tříslovinou ale zároveň velmi jemné a harmonické.
Cena 890 Kč !!!!! Ano nespletl jsem se, cena opravdu platí k tomuto vínu
Body : 85

No a protože časový limit 90 minut na degustaci vypršel, ač neradi museli jsme opustit sklepní prostory a odevzdat degustační skleničky v recepci Salonu vín. Protože jsme byli správně rozpitý a kolega, kterému právě skončilo vyučování ve vinařské škole nás požádal zda by si mohl v salonu pracovně přechutnat některé vzorky - no zakazujte dnes někomu práci, že? Hahahaha .Dohodli jsme se na kompromisu, on půjde pracovat a my půjdeme hodnotit další vzorky vína do vinotéky ,, V Hradní bráně ´´ Než přišel kolega Míra, stihli jsme ohodnotit 5 vín z toho 4 bílá a jedno červené. Všech pět vzorků vín bylo dobrých a tak jsme neváhali bodovat od 83 do 85 bodů. Cestou zpět na rakouskou základnu nám kolega Míra řidič nabídl,že bychom se ještě mohli zastavit v malé vesničce těsně u hranic, kde mají krásně zrestaurovaný penzion a on zná majitele. No upřímně, řekněte ne a tak jsme zajeli do opravdu překrásného penzionu s venkovním sezením na chleba se sádlem , škvarkama a domácí uzené. K pití jsme si nechali otevřít lahev Ryzlinku vlašského z vinařství Mikrosvín. Pozdravili jsme se s majitelkou, popovídali, udělali fotodokumentaci a vyrazili autem do Rakouského Schrattenbergu na večeři. Objednali jsme si u číšníka dvě uzenářské mísy. Číšník přijal objednávku a odešel směrem do kuchyně.
Po chvilce jsme viděli manželku pana majitele jak jde přes dvůr do výrobny uzenin připravit nám uzenářské mísy. To co po chvilce přinesla paní domu by vyrazilo dech i tomu největšímu labužníkovy. Na neuvěřitelně tenké plátky nakrájenou úžasnou místní lahůdku, kterou je špek a dalších asi pět druhů specialit přímo z výroby. V klidu a pomalu jsme si vychutnávali všechny ty dobrotky a spřádali plány, které víno by se nejlépe k té či oné uzenině hodilo nejvíce . No a tak jsme pomalu, postupně začali ochutnávat všechna lahvová vína z nabídky. Večeře se nám drobet protáhla a věřte nevěřte ve čtyřech jsme stihli přechutnat celkem šest lahví o obsahu
0,7 litru. Pochopitelně, že jsme měli slušně naváto po tak náročném dni a tak jsme po 23:00 hodině uhradili útratu a šli načerpat nové síly na sobotní taktéž náročný kombinovaný kulturně degustační program. Ráno se vstávalo před 08:00 hodinou abychom v klidu bohatě posnídali a pak světe div se vyrazili opravdu za kulturou. Rozhodli jsme se, že navštívíme zajímavý hrad 12 Km od Vídně.
Ze Schattenbergu na hrad to bylo cca 60 Km převážně po dálnici, takže cesta utíkala docela rychle a díky správně nastavené navigaci nebyl žádný problém dojet bez bloudění až na parkoviště pod hrad, který se jmenuje Kreuzenstein. Jako každý správný hrad je na pořádném kopci a je nádherně vidět ze širokého okolí. Z parkoviště na hrad je to sotva 300 metrů a tak cesta k hradní bráně trvá jen pár minut. Kolega stavař a kolega, který se zajímá o historii, říkali, že takový paskvil ještě v životě neviděli a byli oba velice zklamáni jak je všechno slepené z několika slohů a část zdí je z moderně opracovaných kvádrů. Přes padací most jsme se dostali na nádvoří přístupné veřejnosti a u pokladny jsme zjistili, že další prohlídka začíná ve 12:00 hodin, což bylo přesně za 10 minut a tak jsme se operativně rozhodli, že půjdeme na 50ti minutovou prohlídku vnitřních prostor s průvodcem. V pokladně nám dali překlad výkladu v češtině a tak i já tupec na cizí jazyky věděl co průvodce říká a nemusel jsem pouze otáčet hlavu dle domorodců a dělat, že vím o čem je řeč hahaha. Hned v úvodu nám průvodce vysvětlit, proč je hrad tak stavitelsky splácaný, protože majitel hrad koupil rozpadlý a měl touhu vybudovat kompletní hrad s tím, že až bude dostavěn bude sloužit jako turistická atrakce - což se mu 100% povedlo. Byl to zajímavý muž, co se mu líbilo buď koupil nebo nechal ukrást a převézt na hrad a tak vzniklo zajímavé dílo ve kterém je spousta zajímavostí. V Košickém Dómu nechal kompletně rozebrat Varhaní chodbu, která byla převezena a kámen po kameni opět sestavena na druhém nádvoří. Další raritou je jídelní stůl vážící 1 tunu - původně to bývala vstupní brána do městského opevnění v německém městě, jedno schodiště pochází i z Itálie. Nikde nesehnal originál hrobky a tak si nechal vyrobit vlastní . Po prohlídce oba naši znalci uznali, že je to vlastně originální dílo, které nemá obdoby . Protože nás honil čas, rychle jsme nasedli do auta a uháněli zpět na základnu. Ještě ráno jsme řešili dilema zda odpoledne pojedeme na Weinparade, což je přehlídka nejlepších Rakouských vín v městě Poysdorfu od 13:00 hodin nebo od 14:00 hodin na Vína našich sousedů ( Rakousko a Slovensko ), která se konala v konírně Valtického zámku. Po zvážení všech pro a proti jsme zvolili degustaci s názvem ,, Vína našich sousedů ´´. Na naší rakouské základně jsme si všichni dali polévku a smažený sýr s opečeným bramborem, samozřejmostí bylo rozlévané víno. Během jídla jsme opět objednali české taxi na 14:00 hodin a hned po jídle opět jeli do Valtic za náročnou prací degustátorů amatérů. Vzhledem k tomu, že na náměstí ve Valticích probíhala soutěž mažoretek bylo malinko složitější dostat se s taxi až ke vchodu do zámku. Vstup do konírny byl z nádvoří bočním vchodem. Po zaplacení vstupného u vstupu do zámecké konírny jsme obdrželi skleničku a papírový náramek jako doklad o zaplacení vstupného. V konířně na nás čekalo celkem 8 rakouských vinařství a dvě slovenská zastoupená slovenskou vinotékou. Jako první měl svůj stánek rakouský vinař pan Rudi Woditschka, jehož vína dobře známe a rádi je kupujeme, protože to je záruka kvality za rozumné ceny. Pan Woditschka nám dal přechutnat všechna svá vína ročníku 2012, abychom se mohli rozhodnout která vína nám má připravit k nedělnímu nákupu v jeho rakouském sklepu v obci Herrnbaumgarten.

Vína našich sousedů :

1) Rudi Woditschka - všechna vína opravdu moc dobrá od 5€ do 15€

2) Weingut Herbert Kramer - nejhorší vína, proto jsme ochutnali pouze dvě od 5€ do 8€

3) Kellertockl - dobrá vína od 5€ do 15€

5) Vinotéka Podola Peter zastupovala Slovenská vinařství :
a) Tomáš Tureček
b) Peter Podola - měl dvě pro nás neznáme odrůdy a to :
Breslava :
Breslava je pojmenována podle historického názvu města Bratislava.
Je nově zaregistrovaná bílá odrůda, kterou vyšlechtili ve Výzkumném ústavu Bratislava pod vedením ing. Pospíšilové. Tato odrůda vznikla křížením Chrupka růžova a Tramín červený x italská odrůda St. Maria D´ Alcantara.
Breslava má zelené odlesky, intenzivní vůně ananasu. V chuti objevíme tóny broskve a ananasu v závěru je příjemná ovocitost a kořenitost.

Feteasca Regala :
Feteasca Regala ( na Slovensku známá i pod názvem Pesecká Leánka ) Rumunská bílá odrůda, která vznikla v roce 1930 křížením odrůdy Grasa a Feteassca Alba v kraji Mures.
Víno má světle zelenožluté barvy, ve vůni pestrá paleta jemných ovocných bylinkových a kořenitých tónů. Zejména meruněk, manga, hřebíčku, v chuti ovocnost především červený grapefruit.

6) Weingut Lehner - pěkná vína od 5€ do 12,00€

7) Weingut Christen - opravdu dobrá vína za rozumné ceny od 4€ do 5€

8) Spetzierer Wein aus Osterreich - slušná vína od 2,40€ do 9,70€

9) Weingut Neustifter - nejlepší kolekce vín za super ceny od 5,30€ do 13,10€ naše nejvýše hodnocená vína tohoto vinařství 85 až 86 bodů. Nejvíce Chutnalo :
a) Sauvignon Blanc 2011 - trocken ( suché ) 12% alkoholu 6,90€

b) Riesling Exklusiv 2011 - trocken ( suché ) 13% alkoholu 6,90€

c) Grüner Veltliner Exklusiv 2010 - trocken ( suché ) 13% 6,90€ stříbrná medaile na Prague Wine Trophy 2011

Stihli jsme ochutnat 35 vzorků vína a pak jsme museli odcestovat zpět na základnu, kde jsme měli objednaný na 20:00 hodinu k večeři pečený bůček. Věřte nevěřte my čtyři pitomci jsme si objednali 2kg bůčku v syrovém stavu i tak toho bylo po upečení fakt nad naše síly. 6 plátků už jsme nebyli schopni dojíst a tak nám těch šest plátků uschovali v lednici a ráno při placení nám plátky bůčku předali abychom měli svačinku na cestu zpět do Plzně.

Ráno jsme po opět bohaté snídani vyklidili pokoje, tašky naložili do vozidla a vyrazili do rakouského sklípku pana Rudiho Woditschky naložit objednané kartony vína. Ve sklípku jsme ještě dostali přechutnat růžové víno ročník 2010 oproti 2011, abychom porovnali, které je lepší. Růžové víno má být svěží na letní pití a tak jsme se všichni čtyři shodli, že 2011 je příjemnější, svěží, ovocnější. Rozloučili jsme se s panem Rudi Woditschkou a odjeli přes Valtice, Mikulov směr Brno, kde jsme najeli na naši českou stále neuvěřitelně drncající dálnici směr Praha a do Plzně jsme dojeli už v 15:00 hodin.