Historie
SDH POSTŘELMOV
ZALOŽENO L.P.1880
Dnes už každý ví, že v okamžiku, kdy člověk ztratí vládu nad ohněm, vzniká požár, který ničí výsledky lidské práce, majetky a někdy i životy. Člověk poznal, že většinou sám nestačí na likvidaci požáru a proto způsobil rozruch a paniku, což byl vlastně první požární poplach. S pomocí sousedů požár uhasili. To bylo základním principem činnosti hasičských sborů.
5. dubna 1873 byl vydán tehdy pokrokový zákon, který nařizoval, aby v obcích o více jak 100 čísel popisných, byl ustanoven dobrovolný hasičský sbor. Na základě tohoto zákona dalo obecní zastupitelstvo v roce 1880 souhlas k založení Sboru dobrovolných hasičů v Postřelmově. Tehdejší jmenovací dekret se bohužel nedochoval a tak nevíme, kdo byl prvním velitelem a starostou. V roce 1880 bylo v Postřelmově evidováno 42 činných a 7 přispívajících členů SDH. O 5 let později, když byly založeny HS i v sousedních obcích, došlo k ustavení Župní hasičské jednotky s číslem 7 pro severní Moravu. Jejím starostou byl zvolen Jakub Lolek a místostarostou rolník Alois Vepřek z Postřelmova.V dalších zápisech SDH v Postřelmově se nejčastěji objevují jména: Vepřek, Vidrman, Sontág, Polášek, Hamal, Urbánek, Hajtmar, Kania a další, kteří měli nejen v SDH nejvyšší funkce, ale byli i aktivními činiteli v Severomoravské župě a později okresu, což svědčilo o vážnosti SDH na veřejnosti. V SDH byla vždy služba dobrovolná, čestná a založená na pomoci bližním v nouzi, při zdolávání ohně a při jiných živelných pohromách. Není bez zajímavosti, že organizační strukturu a náplň dřívějších SDH je s dnešními prakticky stejná.
Ze záznamů od roku 1890 je zřejmé, že náš sbor měl údobí aktivní činnosti i údobí, kdy upadal. Záleželo vždy na kvalitě a aktivitě funkcionářů i ostatních členů. O tom s jakými prostředky se likvidovaly požáry se můžeme dočíst ze záznamu z roku 1890, kdy hasičské nářadí bylo uloženo v několika stodolách a místní sbor měl k dispozici: 1 vůz čtyřkolový na dopravu mužstva, 1 vůz dvoukolový na dopravu nářadí, 2 ruční stříkačky čtyřkolové na koňskou přípřež, 2 opěrné žebříky, 4 hákové, 2 střešní, 2 plátěné koše na vodu a několik desítek metrů kožených hadic. Na tehdejší dobu to byla bohatá protipožární výzbroj.
V roce 1990 zasahoval sbor v místě a okolí při 34 požárech. Pro osobní ochranu měli hasiči: 10 uniforem stříkačnických 10 uniforem lezeckých dále uniformy pořadatelské a zvlášť parádní pro hasičské hodnostáře.
K významné události v SDH došlo po velkém požáru obecní části Postřelmova-Vyhnálov, kdy v roce 1928 z finančních darů postřelmovských sedláků a občanů SDH zakoupil motorovou auto stříkačku zn. Laurin&Klement—Škoda 110 za cenu 90 000 Kč. Tato tehdy nejmodernější technika byla využívána i k zásahům ve vzdálenějších obcích jako Loštice, Štíty, Červená Voda, Písařov aj. Stříkačka spolehlivě fungovala i při velkém požáru v naší obci na Vyhnálově v roce 1933.
V roce 1969 když probíhala oprava místního kostela, byla tehdejší Lidovou stranou vyhlášená sbírka barevných kovů na obnovu kostelního zvonu „Matouš“. Tehdejší členská základna SDH se skládala většinou ze členů Lidové strany a na valné hromadě většinou hlasů darovali bronzové čerpadlo z autostříkačky na nový zvon. Škodovka pak občas sloužila jako tažné vozidlo při sběru šrotu a pohřbech členů SDH. V roce 1982 po částečné rekonstrukci byla využívána při svatbách členů sboru, při různých oslavách, prvomájových průvodech, soutěžích veteránů apod. Dokonce si zahrála při natáčení televizní operety „Čardášová princezna“ na zámku v Šilheřovicích u Ostravy. Pro tyto akce slouží v SDH dodnes.
K podstatnému zlepšení v technickém vybavení došlo po skončení války. Sbor byl vybaven starší vojenskou technikou. Byly to vozidla: T 805, Praga RN a Praga RND. Později zakoupil MNV Postřelmov přenosnou stříkačku PS 8. I přes veškerou snahu a velmi obtížnou údržbu byla tato technika postupně vyřazena pro nedostatek náhradních dílů a nahrazena cisternovým vozem ZIL 130 a pojízdnou stříkačkou PPS12. Stejně jako předešlá vozidla byl ZIL vyřazen a nahrazen cisternou CAS 25, která sloužila až do roku 1999 a pro opotřebovanost byla odprodána. Nahrazena byla vozidlem AVIA Furgon. V roce 2011 přibylo opět do vozového parku dálší vozidlo a to cisterna CAS 25 Škoda LIAZ 706 RTHP , která bude v roce 2012 zařazena do výjezdu.