var - ML
19. 12. 2012
Laboratorní práce č….
Zahřívání a var - Metodický list
Cíle:
· Pozorování fyzikálních dějů zahřívání a varu za využití návodných pojmů, aby bylo dosaženo plného porozumění pozorovaného jevu.
· Zpětné ověření porozumění vytvořením otázek žáky.
· Nácvik komunikace a řešení problému v týmu.
· Posílení jemné motoriky rukou.
Metody práce:
Práce v dvoučlenných až tříčlenných týmech. Žáci nejdříve prostudují teoretický list. Je důležité nechat jim čas k jeho prostudování. Tím si udělají představu, co mají přesně pozorovat.
Následně si vyberou na nosítkách pomůcky k sestavení jednoduché aparatury, natočí si vodu do kádinky a začnou zahřívat. Souběžně při zahřívání vyplňují pracovní list.
Pracovní list je vytvořen tak, aby žáky přesně naváděl k pozorování, jak potřebuje učitel. Návodnými větami odstraníme odpovědi typu: Z kádinky se kouří, něco tam bublá…
Na závěr hodiny se snažíme, aby žáci samostatně vytvořili otázky. Pro většinu žáků je právě tato úloha obtížná a míří k talentovaným žákům, kteří o práci přemýšlí.
Časový plán:
Laboratorní práce je určena pro dvouhodinové cvičení. Při dobré organizaci lze stihnout za jednu vyučovací hodinu. V tom případě použijte malé množství vody.
Co je třeba připravit pro jeden tým:
stojan, kahan, keramická síťka, teploměr, kruh, 1 svorka, 1 držák, kádinka, sirky
Odpovědi na otázky:
1. Vzduchové bublinky.
2. Bublinky vzduchu mizí.
3. Bublinky se objevují u dna.
· Bublinky se postupně zvětšují.
· Bublinky obsahují vodní páru.
· Se zvyšováním teploty v bublinkách roste tlak.
· Bublinky se chvějí, postupně se odtrhnou ode dna a stoupají vzhůru, ale hladiny nedosáhnou, protože je tam voda chladnější a vodní pára se zkapalní.
· S další růstem teploty vody se bublinky dostávají do vyšších vrstev kapaliny.
· Bubliny dosáhnou hladiny asi při 100 °C.
· U povrchu bubliny zanikají, protože se zkapalní.
4. Kapalina se uvede do pohybu v celém svém objemu. Voda se při varu vypařuje z celého objemu. Objem vody se při varu rychle zmenšuje. Z kádinky uniká velké množství páry. Teplota vody se při varu zastaví.
Doplňující úloha:
Z následujících pojmů vyber dva, na kterých závisí teplota varu látek: druh látky, tlak nad volným povrchem kapaliny.
Poznámky a doporučení:
· Žákům je vhodné doporučit, aby si podtrhané věty mezi sebou řádně zkonzultovali a následně si je zapsali do sešitu jako zápis.
· Na závěr hodiny učitel všechny důležité informace, které žáci získali experimentálně, shrne a zopakuje několika větami sám. Považuji to za velmi důležité. Pokud se pozorování některému týmu z nějakého důvodu nepodařilo, je třeba nově získané informace sjednotit v celé třídě.
Hodnocení:
Tuto práci nedoporučuji hodnotit známkou, především pokud se jedná o pozorování v rámci výkladu. Ústně hodnotíme pouze průběh hodiny a práci jednotlivých týmů.
Pracovní list si zkontrolujeme a doporučuji zanechat ho žákům jako učební materiál. V další hodině můžeme reagovat na otázky z pracovních listů.