pH - ML
19. 12. 2012
Laboratorní práce č….
pH - Metodický list
Cíle:
· Ověření teoretických vědomostí v praktické úloze.
· Vyzkoušení práce s univerzálním indikátorovým papírkem.
· Porovnání zbarvení papírku a přírodního barviva v různých prostředích.
· Posílení jemné motoriky.
Co musíme připravit:
Na zelný výluh - nože, prkénka, menší červené zelí, několik mikroténových sáčků.
Na určení pH - 8 kádinek, tyčinky, lžičky, odměrný válec, odměrnou zkumavku nebo pipetu, chemikálie: HCl, NaOH, NH4 OH, Na2CO3, NaHCO3, acylpyrin, H3BO3, ethanol.
Zelný výluh je možné připravit se žáky předem a uchovat v lednici více než týden.
Žáci si připravují zelný výluh ve dvojicích a dále již pracují jednotlivě.
Časový plán:
Práci zařazujeme na konci kapitoly „Kyseliny a zásady“ při výuce chemie na konci 8. ročníku nebo na začátku 9. ročníku.
Práce je určena na dvouhodinové laboratorní cvičení. Je nutno počítat s tím, že žákům bude jednu vyučovací hodinu trvat příprava zelného výluhu a další hodinu provedení samostatného pokusu a vyplnění pracovního listu.
Doporučuji, aby žáci pracovali skutečně samostatně, pokud to chemické vybavení dovolí. Při práci nechte žáky pracovat i s pracovními sešity a učebnicí.
Řešení úloh:
1. Jaké látky nazýváme acidobazickými indikátory?
Acidobazické indikátory jsou látky, které se změnou pH mění barvu. Jedná se většinou o organická barviva.
5. Tabulka naměřených hodnot:
Číslo
|
Objem vody v cm3
|
Přidaná látka
|
Množství
výluhu v cm3
|
Přibližné pH roztoku
|
Zbarvení přírodního indikátoru
|
Barva univ. indikátor. papírku
|
1
|
30
|
2 cm3 konc. HCl
|
1
|
1
|
červená
|
červená
|
2
|
30
|
1 tableta Acylpyrinu
|
1
|
5
|
růžová
|
žlutooranžová
|
3
|
30
|
malá chem.
lžička kys. borité
|
1
|
5
|
průhlednáaž růžová
|
žlutooranžová
|
4
|
30
|
žádná
|
1
|
6,5
|
do zelena
|
žlutooranžová
|
5
|
30
|
malá chem.
lžička NaHCO3
|
1
|
7,5
|
světle zelená
|
zelená
|
6
|
30
|
2 cm3 konc.
roztoku NH4OH
|
1
|
11
|
zelená
|
modrá
|
7
|
30
|
malá chem.
lžička Na2CO3
|
1
|
11
|
zelená
|
modrá
|
8
|
30
|
2 pecičky NaOH
|
1
|
12
|
žlutá
|
tmavě modrá
|
7. Vypiš látky z tabulky, které jsou:
kyselé: HCl, acylpyrin, H3BO3,
neutrální: H2O
zásadité: NH4 OH, NaHCO3, Na2CO3
8. Napiš názvy těchto použitých látek:
NH4 OH hydroxid amonný
H3BO3 kyselina trihydrogenboritá
NaHCO3 hydrogenuhličitan sodný
Na2CO3 uhličitan sodný
HCl kyselina chlorovodíková
NaOH hydroxid sodný
9. Jaké znáš acidobazické indikátory?
Fenolftalein, methylčerveň, methyloranž, lakmus.
10. Znáš nějaký jiný přírodní acidobazický indikátor?
Zelný výluh, řepný výluh, čaj.
Hodnocení můžeme provádět dvojím způsobem:
Hodnotíme pouze pracovní list:
· Rizika: nevhodná úprava; nepřesnosti odpovědí; odfláknuté nákresy (dáno časovým omezením cvičení), pro učitele náročnější klasifikace (Jakou známku dáme správně vyplněnému pracovnímu listu místy nečitelnému s nákresem propiskou?)
· Klady: jednodušší cesta pro žáky (ne všem to vyhovuje)
Žáci zpracovávají laboratorní protokol doma na PC a posílají na email učitele:
· Nevýhody: pracné pro žáky
· Klady: žáci mají na zpracování víc času; zdokonalení v práci na PC, odpovědi si mohou nalézt v odborné literatuře; učiteli se lépe hodnotí
Poznámky:
· Je třeba dbát na zvýšenou bezpečnost při práci s HCl, NH4OH, NaOH. Žákům je do kádinek osobně přidáváme a řádně je poučíme.
· Pokus velmi pěkně vychází a žáky baví, proto ho doporučuji do výuky zařadit.
· Práci lze velmi dobře využít v rámci projektového dne zaměřeného na přírodní vědy, kde mohou žáci zjišťovat pH půdy apod. a potom vyhledávat rostliny vhodné pro pěstování na té či oné půdě. Lze tak nenásilně propojit praktickou chemii s výukou biologie.
Varianty laboratorní práce:
· Práci je možné zařadit do výuky v průběhu hodiny chemie. Žáci si připravují výluh doma. Mohou pracovat ve skupinách a každá skupina připravit doma jiný druh výluhu: z červeného zelí, z čaje, z červené řepy. Následně mohou skupiny porovnat zbarvení.
· Žáci mohou pracovat pouze se zkumavkami ve stojanu. Práce se lépe vejde na pracovní místo, ale zbarvení je prokazatelnější v kádinkách.
· Mám vyzkoušeno, že zelný výluh lze připravit i s vodou, funguje stejně dobře, ale nedoporučuji ho uchovávat ani v lednici – rychle plesniví.