Rozhovor-Jan Morkes
ROZHOVOR-HONZA MORKES
Jméno, příjmení, věk a takovýhlety věcičky :
Honza Morkes, 21 let, pár občas funkčních končetin, několik dioptrií a speciální přístup ke světu, který může být neznalými osobami označen za šťouralství, ale já jej vidím jen jako hořké uvědomění si, že nic není černé ani bílé.
Pro neznalce, jak dlouho už v Doupěti pracuješ?
To bych taky rád věděl:-) hlava už neslouží, ale moment… už to vidím, nedávno jsem načal sedmý rok své účasti na projektu zvaném Doupě. Prvních pět let pouze v podobě webového magazínu, posledních čtyřiadvacet měsíců rovněž také plnohodnotný papírový časopis, s nímž se můžou všichni měsíc co měsíc čtenáři potkat na stáncích.
Jak ses k téhle práci vůbec dostal?
O hry jsem se zajímal už dřív, samozřejmě jsem jako všichni četl různé tištěné i webové časopisy a snil si velký sen o kariéře „profesionálního recenzenta“. No a protože mě už předtím bavilo vytvářet si „svůj časopis“, když jsem uviděl, že Doupě shání další spolupracovníky, zkusil jsem své štěstí. Sice mi trvalo měsíce, než jsem se odhodlal poslat ukázkovou recenzi, ale nakonec se podařilo, článek se docela líbil a já začal psát své první články.
Působil si předtím v jiných časopisech?
Pokud nebudu počítat své individuální vlastnoručně vyráběné časopisy (což je u člověka, který byl schopen už ve druhé třídě získat dvojku z výtvarné výchovy, dosti riskantní aktivita), tak ne – Doupěti jsem věrný.
Již podle tvého nicku se dá poznat,že jsi fanda Mafie, kdyby jsi byl Dan Vávra, jaký by jsi zvolil námět pro příběh Mafie 2?
Nemyslím si, že by měli recenzenti fušovat do řemesla vývojářům. Mohlo by se stát, že při recenzi budou svou představu o hře srovnávat se skutečností a z toho nekouká nic dobrého (vyčítat tvůrcům, že hru nezasadili do období XY, které jsem si přál, je poněkud scestné, protože je to jejich hra a jejich nápady). Tudíž se nechám rád překvapit, každopádně co do obecných přání – věřím, že hra bude příběhově dost odlišná. Jednička tvořila kompaktní celek a bylo by škoda ji rozmělňovat nějakými prequely/sequely á la „co se stalo mezi misemi 6 a 7“. Ale to si myslím vývojáři uvědomují mnohem víc než já.
Jelikož píšeš PC recenze, jaký máš vztah ke konzolím?Máš nějakou doma?
Doma se mi občas nějaká mihne, ale trvale se tam žádná neuhnízdila. Jsem sice na první pohled PCčkář (i když mé začátky s Atari 800 jsou ve skutečnosti konzolové), ale neberu to jako definitivní zaškatulkování. Primárně se považuji za hráče a když se objeví zajímavý titul na jiných platformách, rád jej vyzkouším. Navíc s každou další reinstalací Windows a řešením tisíce a jednoho technického PC problému, čím dál více oceňuji uživatelskou přívětivost mašinek s filozofií „spusť a hrej“. Takže už možná brzy si domů pořídím žrouta času číslo 2.
Kdo podle tebe vyhraje konzolovou válku next-gen konzolí?A pořídíš si nějakou z nich?
Jelikož většinou tuto otázku pokládám lidem já, setkal jsem se s celou řadou argumentů hovořících pro tu kterou konzoli. Já nevím. Problém je v tom, že nikde není definováno, co je to „výhra“. Bude výhrou pro Microsoft, že na základě obrovských finančních investic do marketingu získá další desetiprocentní podíl na trhu? Chci tím říct, že nad těmi všemi srovnáváními grafiky, kvality her a dalších (zajisté pro nás hráče podstatných) je úplně jiný svět – svět finanční, který sice nevnímáme, ale on má sílu změnit vše. Microsoft dokázal vytvořit díky obrovským financím konzolovou komunitu Xboxu od nuly, Sony, zdá se, nemá k dispozici tolik prostředků. Ale vše se může jednoho krásného dne změnit…
Osobně je mi nejvíce sympatický Xbox 360, Wii je fajn věcička, ale čekám na hry, které využijí její potenciál ještě více než Wii Sports. Poslední v řadě, Playstation 3, má smůlu v tom, že ho zatím z redakce viděl jen náš konzolový guru Karel Kališ, a i když bylo jeho vyprávění rozhodně zajímavé, počkám si na delší testování.
Těšíš se na Vánoce?Už máš koupené vánoční dárky?
Netěším, protože mi časový deficit dovolil poprvé o víkendu o nich trochu více uvažovat. Došel jsem k závěru, že dárky koupit nestihnu.
Plánujete na Doupě DVD něco ve stylu Level TV?
Nemyslím si, že je nutné vytvářet na české herní scéně třetí úplně stejný „televizní pořad“. Doupě je od počátku koncipováno jako specifický projekt. Nechceme být třetím, identickým časopisem o hrách, který se liší od konkurence nejvíce jménem na obálce. Doupě je jiné, multiplatformové, specificky strukturované, s odlišným přístupem ke čtenářům. A proto si svou vlastní cestičku budeme hledat i v případě realizace audiovizuálního pořadu – pokud se do něj naplno pustíme. Zatím jsme měli trochu jiné priority.
Budete mít někdy v nejbližší době vlastní webové stránky, dost často zdůrazňujete, že www.doupe.cz nemá s časákem příliš společného?
Jsme všichni primárně „z Doupěte“ (a spousta lidí píše do obou médií), ale zdůrazňování odlišností je pro nás důležité z jednoho prostého důvodu – aby čtenáři neměli pocit, že v časopise najdou úplně stejné články jako na webu a naopak. Obě média mají své vlastní články, strukturu, recenze… což některým náhodným čtenářům není zcela jasné.
Na webových stránkách časopisu se pilně pracuje, věřím, že se jich v prvních měsících příštího roku dočkáme v plnohodnotné podobě.
Díky moc za rozhovor, přeju ti štasné a veselé, šťastný nový rok a hodně úspěchů s Doupátkem.
Ptal se Tony Montana, odpovídal Honza Morkes
thx
(Tony Montana, 20. 12. 2006 15:55)