4. 4.
Na začátku hodiny jsme si zopakovali základní pojmy z grafiky, a poté jsme se dozvěděli, že z tématiky týkající se grafiky, HTML kódu a cloudových úložišť budeme psát příští týden test.
Potom už došlo na samotný výklad látky. Začali jsme se učit o grafických bitmapových editorech a jmenovali jsme si tyto:
- Adobe Photoshop-je nejlepší a světově uznávaný; každý rok se aktualizuje; není levný, ale je možné stáhnout si zkušební verzi; naučit se profesionálně pracovat s ním trvá několik let
- Corel Photopoint-není tak dobrý jako Photoshop; dá se výhodně koupit v balíku společně s dalšími programy
- GIMP-je velmi kvalitní, na Linuxové bázi; je zadarmo; my s ním ale nebudeme pracovat, protože má nestandartní prostředí
- Zoner Photo Studio-není to grafický editor; je vynikající jako organizér (např. pro organizaci fotek do fotoalba); umí odstranit nedostatky, ale neumí udělat fotomontáž
- Serif PhotoPlus 10-s tím budeme pracovat my; jeho prostředí je podobné jako u Photoshopu; pro nás je výhodný, protože má jednodušší ovládání
Poté jsme se seznámili s tím, co musí každý průměrný grafický editor umět:
- Vrstvy- (s něčím podobným jsme se setkali už u Callista pod pojmem "hladiny") -jedná se o to, že do každé vrstvy nakreslíme nebo vložíme něco jiného, a že každou vrstvu můžeme upravit nězávisle na těch ostatních. Vrstvy jsou umístěny nad sebou, jejich pořadí můžeme měnit. Také můžeme nastavovat průhlednost, zkombinovat je, sloučit nebo zamknout-abychom omylem neudělali žádný nežádoucí zásah. Vrstvy spolu také mohou být v interakci-za účelem tvoření speciálních barevných efektů.
- Maskování-umožňuje pracovat v jakékoli vrstvě jen s její určitou částí-vybíráme jen části obrázku. Je to složitá práce, obzvlášť když vybíráme např. lidské vlasy nebo zvířata. Umí také měnit jas pozadí, nebo ho rozmazat-uplatnění při focení za běhu.
- Kanály-jsou podobné vrstvám, ale zobrazují jen jednu ze základních barev. Když do kanálu něco nakreslíme, projeví se ve výsledné fotografii nové efekty s barvami nebo s písmem.
- Cesty=vektorové nástroje v bitmapovém editoru. Tyto nástroje se pužívají hlavně při úpravě písma, když je nápis vyplněn dalšími fotografiemi, obrázky, tvary. Můžeme to také použít k výběru takových předmětů, jako je karoserie auta, domy nebo televize.
V poslední části hodiny jsme si měli možnost poprvé prohlédnout prostředí programu Serif a vyzkoušet si základní možnosti práce s vrstvami (duplikace, interakce=režim prolnutí, průhlednost...).