5. týden
Pondělí 1. října
Ráno jsme si nejen zazpívali písničku z minulého týdne o zahradníčkovi, ale také si ji doprovodili pohybem a pantomimou. A k tomu jsme ještě zvládli úkol ve skupinkách. Nejdříve jsme si každý poslepu vylosovali jedno barevné víčko a podle jeho barvy vytvořili skupinky. Od paní učitelky jsme dostali sadu obrázků a měli jsme za úkol poskládat je za sebou tak, jak jdou slova o zahradníkovi v písničce. Bylo potřeba všímat si detailů (jestli jde zahradník do zahrady nebo ze zahrady - podle toho, jestli už si nese, co vykopal, nebo ne - a tady patří velká pochvala Edovi, který nejenže na rozdíl přišel, ale také ho uměl výborně popsat!; nebo jestli už je křen z okna vyhozený a leží na trávě, apod.) a nám se to podařilo a ani jsme se u toho nehandrkovali.
Pak už byl na řadě dopis v kouzelné krabičce a s ním přišlo i pár novinek. Dozvěděli jsme se, že dopis už budeme dostávat jen v pondělí a v něm bude přehled toho, co máme za týden zvládnout. K tomu jsme se seznámili s prvními službami, které budeme po dvojicích každý týden plnit (zatím máme službu na zalévání květin, na pořádek a na kalendář). Vyměnili jsme si cedulky na kalendáři a na slunci, které představuje celý rok, jsme doplnili informaci o tom, že měsíc září měl třicet dnů, že už je říjen a že je to desátý měsíc v roce. Protože už někteří z nás nasbírali a do školy přinesli kaštany, zavedli jsme si tabulku, do které zakreslujeme, jak velcí sběrači jsme.
Zážitky z víkendu jsme si nejen pověděli, ale opět zapsali. A to nejen o sobě, ale už i o kamarádovi, jehož zážitek se nám líbil nejvíc. Se zápise vět už problémy vůbec nemáme.
S psaním jsme pokračovali na smazávacích destičkách - paní učitelka řekla slovo, my jsme na tabulku (potají, aby nám do toho nikdo neviděl) napsali velké písmeno, kterým slovo začíná a pak tabulky najednou ukázali. Šlo nám to skoro všem úplně výborně! Když jsme byli takhle rozcvičení, pustili jsme se do pracovního listu - barevně jsme spojovali obrázek s písmenem, na které začíná a ještě tato písmena psali. Společně jsme pak nacvičovali čtení písmen. S tím už jsme trochu bojovali. Ukazovat si v řádku, jaká písmena čte kamarád, ale při tom sám nečíst a jen poslouchat, to byl docela problém. Ale nacvičit to musíme, takže se budeme snažit zase zítra.
Po přestávce na svačinu přišla na řadu další rozcvička (abychom se zase dokázali soustředit na práci) - hráli jsme na mimozemšťany a vyvodili tak nové učení - o dlouhých samohláskách. Dost nás bavilo, jakou moc ty čárky nad písmeny mají, jak dovedou slovo zkomolit, když se chybně použijí. V učebnici jsme s nimi pracovali na dvou stránkách. Nejdříve společně, potom ve dvojicích. Dokonce jsme si dnes vyzkoušeli dělat mimozemšťany sami!
Se samohláskami jsme pak trénovali evidování počtu prvků do tabulky, abychom pak hravě zvládli práci v učebnici matematiky. V tabulce už jsme se museli soustředit na dva parametry - nejn na prvek samotný, ale i na jeho barvu. A tak jsme nejdříve společně četli a počítali barevná písmena a zapisovali je do tabulky na tabuli a pak pokračovali s geometrickými tvary v učebnici. S těmi, kdo se moc nesoustředili a práce jim pak vůbec nešla, pracovala paní učitelka i o přestávce.
Poslední část vyučování už jsme věnovali organizačním věcem. Lepili jsme do notýsků dopisy pro rodiče s informace k následujícímu týdnu a ukázali si naše desky s pracovními listy. Do zelených desek na prvouku jsme dokonce zvládli založit svůj pracovní list s domácím úkolem s vylisovaným listem.
Úterý 2. října
Písničkou o lišce pod dubem jsme zahájili dnešní ráno a hned poté obě Verunky výborně splnily svou první službu na kalendář. Správně nám řekly, jaký je den v týdnu, datum, měsíc i roční období.
Hned nato jsme pokračovali rozcvičkami - nejdříve na mimozemšťana (pětipísmenková slova bez shluku souhlásek) a pak na žabičku skákající po kamenech na tabuli (čtení krátkých a dlouhých samohlásek).
Na smazávací tabulce jsme navičili psaní prvních písmen v diktovaných slovech a pak stejně jako včera na pracovních listech spojovali obrázky s písmeny a psali je do řádku. Protože jsme si před tím vyhodnotili práci včerejší, bylo vidět, že se již někteří snaží o vylepšení kvality psaní. Velká pochvala. Když už jsme byli v psaní, ještě chvíli jsme v něm pokračovali. Nejdříve v učebnici na straně 26 - opisovali jsme tvary probraných samohlásek a spojovali stejná písmena k sobě; a pak i v písance, kde jsme kreslili Ivaně a Yvetě cestu, která se spojí dohromady.
Od cestiček jsme se pěkně dostali na mosty a když jsme si popovídali o tom, kdo již po nějakém mostě jel nebo šel, a také o tom, z jakých materiálů se mosty staví, pustili jsme se společně do překonávání řeky na interaktivní tabuli. Najít cestu po modrých mostech i po zelených a žlutých bylo ještě docela snadné. Horší už to bylo po mostech modrých a žlutých nebo červených, červených, zelených, zelených. Nakonec jsme si ale se vším poradili, až nám zbyl barevný rytmus červená - žlutá - modrá - zelená - červená - žlutá - modrá - ... a na něm jsme se zasekli. Je to také dobrovolný domácí úkol pro ty, které zajímá, zda to jde nebo nejde.
Na tabuli jsme měli připravenou hádanku, jejímž řešením byl ježek a skoro všichni jsme také na toto řešení přišli. Jako ježci jsme pak dupali, pochodovali, tleskali do rytmu. Nakonec jsme si ještě před přestávkou jako ježci vyzkoušeli krokování na svých krokovacích pásech na lavicích za pomoci figurky na Člověče, nezlob se.
K ježkovi jsme se hned po svačině vrátili, protože jsme měli v plánu věnovat se živočichům v lese na podzim. Nejdříve jsme si na pracovním listu doplnili chybějící písmenka do názvů živočichů (veverka a ježek) a pak si ve skupinkách povídali, kdo co o kterém z nich ví. Tyto své myšlenky jsme si pak na pracovní listy poznamenali. Paní učitelka nám pak ukázala encyklopedii (bylo príma, že jsme všichni věděli, co je to encyklopedie a uváděli jsme i přiklady jiných) a z ní nám četla vyprávění veverky a ježka o tom, čím se živí. Společně jsme si pak tyto poznatky kroužkovali na obrázcích, kterou dobrotu bychom komu naservírovali. Občas chudáci živočichové trpěli, protože jsme byli ochotní nacpat do nich i dort. Nakonec jsme si vyvodili, jak tráví zimu veverka a jak ježek a nakreslili si to pomocí obrázků, někdo i napsal velkými tiskacími písmeny.
Liška byla dalším živočichem, kterému jsme ale dali prostor při písničce, a vesele jsme do rytmu tleskali do rukou a do nohou a ve dvojicích o sebe. Pak jsme si zahráli na mravenečka, dechové cvičení, které jsme nacvičili již minulý týden, a pak už se pustili do hry na flétničku. Po společném tréninku, který jsme doprovodili i rytmickým doprovodem na piano, si každý zahrál sám a paní učitelka ho pozorně poslouchala (zatímco ostatní pracovali na listu s písničkou - hledali a barvili samohlásky, kreslili hudební nástroje, na které liška hraje, a pak i vybarvovali obrázek dubu) a moc všechny chválila.
Před přestávkou na hraní jsme dostali fotky a dost se těšíme, že nám je rodiče koupí :-)
Protože nepršelo a ani nebylo příliš zima, vyrazili jsme na tělocvik na hřiště (prosím rodiče, dávejte dětem do školy nejen mikiny, ale i bundy). Po úvodní honičce (postupně nám narůstal počet "bab") jsme se rozcvičili a zahráli si na ježka. Museli jsme ty své ježky pořádně vykrmit (navléknout do co největšího počtu mikin a bund), aby přežili zimu. Paní učitelka pak hrála počasí a podle něj ježkům zásoby ubývaly (odsvlékali vrstvy oblečení). Dva ze tří ježků zimu přežili (Bruno byl hodně statečný ježek), jeden bohužel umrzl, neměl dost potravy.
Abychom nevynechali veverky, zahráli jsme si i na ně. Dva týmy byly veverky a měly za úkol nastřádat si do svého doupěte co nejvíce zásob na zimu. Kuny se jim jejich práci snažily překazit. Všichni jsme se v roli kun vystřídali a byli na konci pěkně uběhaní. Navíc některé veverky trochu zaspaly a nosily potravu do cizích hnízd.
Středa 3. října
Po tradiční ranní písničce (dneska jsme si na lišku i zahráli a ukazovali jsme, na co a jak hraje) a po již tradiční rozcvičce (mimozemšťan, čtení, psaní prvního písmene) jsme si vyzkoušeli náš první diktát. Dozvěděli jsme se od paní učitelky, jaká pravidla budeme muset u diktátů dodržovat, a velkou radost jsme z nich neměli. Ono vydržet po celou dobu sledovat jen svou práci a nezabloudit očima někam k sousedovi (jen pro kontrolu, samozřejmě, jestli to já mám dobře :-) ), to dá opravdu zabrat. Ale můžeme mít radost, zvládli jsme to všichni a dostali velikánskou pochvalu.
A protože jsme byli tak skvěle rozjetí, pustili jsme se do nového písmene a do naše prvního opravdického čtení slov (a celých vě)! Povídali jsme si o obrázku s Martinou a oslavou jejích narozenin, psali písmeno M a pak o Martině četli věty. Šlo nám to a měli jsme radost.
S písmenem M jsme si připomněli včerejší mosty a pak hráli s kostkou - nemohli jsme se domluvit, které číslo padá na kostce nejčastěji a tak jsme zkusili experiment. Každá dvojice desetkrát házela a zaznamenávala, co padlo. Pak jsme si vše společně vyhodnotili a zkonstatovali, že to zatím říct neumíme.
Společně jsme si ukázali, jak se pracuje se cvičením "škrtni nebo doplň do daného počtu" a pak na něm pracovali buď samostatně nebo s paní učitelkou, podle toho, jak silní jsme se cítili.
Po svačince jsme se vrátili ke čtení našich prvních slov a vět a zkusili si sami slova zapisovat. K tomu právě potřebujeme umět slovo na hlásky rozložit a to teď také budeme hodně trénovat. Napsali jsme věty o Martině i o Otovi a doma Vám je přečteme.
Stejně jako děti na obrázcích i my mnoho nových věcí umíme a dnes jsme se naučili ještě jednu další - krokovali jsme na lavicích se dvěmi figurkami a poprvé se seznámili se zápisem krokování pomocí šipek. Sami jsme přišli na to, co šipky znamenají i jak se liší zápis skládající se z jednoho pokynu od zápisu složeného ze dvou pokynů (jen si teď vůbec nemůžu vzpomenout, kdo na to přišel :-( ale zítra se zeptám dětí, to si ony pamatují velm idobře).
Ještě před přestávkou jsme zvládli další dva úkoly v učebnici (opět jsme buď škrtali nebo doplňovali, tentokrát do čtyř, a čárkami vyznačovali počet daný číslicí).
Poslední část dnešního vyučování pro nás měl připravenou Míša. Naučil nás poslední čtyři barvy a také větu o tom, jaká je čí oblíbená barva. Vybarvili jsme si kartičky s barvami a naučili se hrát pexeso, které si vyzkoušíme při příští angličtině.
Čtvrtek 4. října
Ráno nám Verunky zahájily u kalendáře a pak už nás paní učitelka seznámila s tím, jak se nám podařily naše včerejší první diktáty a také práce v matematice. Tam totiž sice většina pracovala výborně, ale našly se výjimky, které jednoduše celé jedno cvičení vynechaly.
Pak nám paní učitelka rozmístila po koberci obrázky, které jsme používali na začátku našeho tréninku mimozemšťanů. Ale dnes jsme byli v roli učitele my - každý z nás si jeden vybral a hláskoval ho ostatním, kteří měli slovo poznat. Docela se nám dalřilo a i ten, kdo měl problémy, to s pomocí paní učitelky dokázal. Tyto dvě dovednosti - analýzu a syntézu slov - teď budeme moc potřebovat, protože díky nim se naučíme číst. Čtení jsme si procvičovali hned po mimozemšťanech - nejdříve jsme zapisovali a četli věty o Evě a Aleně, pak o sobě. Při procházce po třídě jsme si věty navzájem četli, abychom pak o svých kamarádech mohli věty zapisovat. Rychlíci se ještě stihli pustit do matematiky.
Po svačině jsme si vzali klíčky, v šatně se oblékli a vypravili se na naši první návštěvu obecní knihovny. Paní Janauerovou, naši knihovnici, jsme velmi mile překvapili, protože jsme hned po příchodu zasedli ke stolečkům s připravenými knihami a pustili se do jejich prohlížení a někdo i do čtení.
Sami jsme si chodili požádat o další knihy, zejména strašidla nás dost zajímala :-) Do notýsků si zítra nalepíme informační lístečky, protože spousta z nás by do knihovny ráda chodila. Musíme ale přijít buď s rodiči nebo se staršími sourozenci. Na rozloučenou jsme každý dostali obrázek na vybarvení a hned po návratu jsme se do něj pustili.
Na konci hrací přestávky jsme se všichni převlékli do našich námořnických triček a poslední část vyučování putovali za Zeleným ostrovem. Paní učitelka nám přečetla další část příběhu a my jsme si pak společně na pracovních listech zahráli na spisovatele a do vybraných slov doplňovali chybějící samohlásky. Nebylo to snadné, ale my jsme byli velmi šikovní.
Na úplný závěr nás ještě paní učitelka s našim ideníky a v tričkách vyfotila, moc nám to sluší.
Pátek 5. října
Děti si hrály samy na mimozešťany, dokončily práci v matematice, zpívaly si písničku Svátek zvířat a povídaly si o tom, jak můžeme zvířátkům pomáhat a jak jim naopak škodíme.
Vystříhaly si ježky, tuší jim malovaly bodliny a houbičkou naťupkaly hnědou barvu. Listům z minulého týdne dokreslily tuší žilnatinu a do spadaného listí ježky nalepily. Po neděli si je vystavíme na nástěnku.
Nakonec si děti nalepily informace do notýsků a v bludišti našly oblínebé barvy dětí na obrázcích. S nimi budeme pracovat příští týden v angličtině.