Genetická metoda čtení
PROSÍM VŠECHNY RODIČE (ALE I DALŠÍ DOSPĚLÁKY, KTEŘÍ BUDETE S DĚTMI ČTENÍ DOMA PROCVIČOVAT), ABYSTE S DĚTMI V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESLABIKOVALI. MÍSTO TOHO NA NĚ MŮŽETE MLUVIT JAKO MIMOZEMŠŤANÉ - HLÁSKUJTE.
Této metodě, kterou se budeme učit v první třídě, se také říká metoda hláskovací. Není to metoda nová, v České republice se s ní učilo číst až do padesátých let minulého století. Pak bylo rozhodnuto, že jedinou povolenou metodou bude v jednotném českém školství metoda analyticko-syntetická (neboli slabikovací) a tak se svého znovuzrození dočkala metoda genetická až v roce 1995 zásluhou J. Wagnerové.
Při hláskovací metodě se klade velký důraz na rozvoj sluchového vnímání. Budeme hodně procvičovat skládání slov z jednotlivých hlásek a poté i rozklad slov na hlásky; určovat, čím slovo začíná, čím končí.
Velkou výhodou genetické metody je téměř okamžité čtení s porozuměním, takže se děti nenudí čtení slabik, které nemají žádný význam.
Psací písmo začneme psát až ve druhém pololetí, do té doby si děti zapisují všechny své myšlenky velkým hůlkovým písmem. Mají tak více času na uvolnění ruky a její přípravu na kvalitní psaní. Při psaní pak děti daleko méně vynechávají písmena ve slovech.
Orientační časový harmonogram:
do Vánoc - čtení velkých písmen
během ledna - přechod na čtení malých písmen
od druhého pololetí - nácvik psacího písma
ZPŮSOB ČTENÍ SLOV
- vidím slovo "ŠKOLA"
- přečtu jednotlivá písmena "Š-K-O-L-A"
- vyslovím (přečtu) celé slovo "ŠKOLA"