15. týden
Pondělí 10. prosince
Na adventním věnci jsme si zapálili už druhou svíčku, Klárka s Eliškou doplnily kalendář za víkend, zhodnotili jsme si služby v minulém týdnu a rozdělili služby na tento týden. Pak Tomášek s Brunem zahájili nový týden a Lucinka s Laduškou otevřely krabičku s ranním dopisem. Paní učitelka nám ho přečetla a vůbec nám neprozradila, jaké překvapení nás zítra čeká. Zato byla zvědavá, co jsme zažili o víkendu a tak jsme to hned běželi zapsat, případně i nakreslit. Na koberci jsme své zážitky četli a dostali jsme pochvalu, protože naše věty jsou prý čím dál delší a bez chyb.
Při čtecí rozcvičce jsme postřehovali slova, ale dnes už dokonce čtyř písmenková. Takto připravení jsme četli dlouhodobý domácí úkol. Každému, kdo dočetl, pověděla paní učitelka, jak se mu dařilo. Všichni čtenáři dostali pochvalu, protože četli správnou technikou a navíc nám paní učitelka vysvětlovala, jak je to s plynulým čtením bez hláskování (děti tedy vědí to, co jste se vy, rodiče, dozvěděli v pátečním dopise). Tedy že není důležité, kdy a jak rychle kdo z nás začne číst bez hláskování.
V učebnici českého jazyka na nás už čekala Gábina. I tady podle obrázku umíme tvořit čím dál zajímavější a smysluplné věty. Všímali jsme si i toho, zda se děti na obrázku usmívají a co mají na sobě. Nacvičili jsme psaní tiskacího G (nejdříve jsme se smáli, když nám paní učitelka na tabuli ukazovala, co je správně a co už je chyba, a pak jsme přesně tyhle vysmívané chyby dělali sami) a z tabule se připravili na čtení obtížnějších slov nebo slov s předložkou. Vyhledávali jsme mezi nimi slova, která nám paní učitelka jen popsala - buď jejich význam nebo jsme třeba hledali slovo opačné apod. Pak už jsme četli text o Gábině na horách a vymýšleli k němu sobě navzájem otázky.
Po svačince nás čekala u Gábiny písanka, která se nám zdála oproti kličkám jednoduchá. Paní učitelka nás varovala, že to tak snadné nebude, a zase měla pravdu. Vznikali nám nejrůznější hubeňouři a buřtíci, ale do kapiček to mělo daleko :-) Nezvdali jsme se a tak nám paní učitelka za odměnu ukázala, jaké písanky dostaneme po Vánocích. Už se jich nemůžeme dočkat.
Ještě chvilku jsme u Gábiny zůstali a zkoušeli postavit z kostek iglú. Nejdříve se nás snažilo jen pár a zbytek se bál vůbec začít, ale jak jsme viděli, že to jde, pustili jsme se do toho postupně téměř všichni. U kostek jsme zůstali a pokračovali stavbami podle plánu. U nich jsme pak počítali, kolik kostek je v každém podlaží a společně zaznamenávali na tabuli. Před přestávkou na hraní jsme si ještě každý pracovali samostatně v učebnici.
Po hraní nám paní učitelka vyměnila týdenní plány a zakreslili jsme si smajlíky za dnešní chování. Nakonec už jen další kousek nácviku našeho vystoupení a odchod domů.
Úterý 11. prosince
Hned ráno k nám přišlo překvapení - děti z klubu Montessori, aby s námi strávili dnešní dopoledne a podívali se, jak to ve škole chodí. Někteří jsou již předškoláčci, jiní ještě mladší. Zapálili jsme si obě svíčky na adventním věnci, Tomášek si vzal na pomoc Lucinku a zahájili u kalendáře na dveřích dnešní den. Počítali jsme, kolik dní zbývá do prvního zimního dne, o kterém už víme že se jmenuje Zimní slunovrat a že je v tento den nejdelší noc v roce (a nejkratší den). Většina z nás odhlasovala číslo 10. Počítali jsme to na prstech a na krokovacích pásech.
Klárka připravila mušličku, kterou jsme si posílali kolem kruhu, abychom se my představili našim návštěvníkům a oni zase nám.
Paní učitelka nám pověděla, co nás dnes čeká a my jsme se hned pustili do čtenářské rozcvičky - po týmech jsme vyhledávali slova na koberci. Ta nalezená nalepovala paní učitelka na tabuli odkud jsme si je po skončení hledání znovu všechna přečetli. Našli jsme odpověď i na zvídavý dotaz paní učitelky - jak pojmenovat všechna tato slova jen jedním jediným - byla to totiž zvířata. Takto procvičená slova jsme pak psali jako diktát. Dalším úkolem bylo čtení vět o Gábině, museli jsme číst alespoň po skupinkách, abychom se slyšeli. Od Gábiny a jejích zimních her a sportů byl už jen krůček k dnešnímu velikému čtecímu úkolu, který pro nás paní učittelka připravila. Jmenoval se skládankové učení.
Nejdříve jsme každý na svůj pracovní list zapisovali, jaké zimní hry a sporty známe (jak psát do připravené tabulky nám paní učitelka ukázala nejdříve na interaktnivní tabuli), co k nim potřebujeme a kde se dají provozovat. Potom přišel čas na vysvětlení prvního kroku skládankového učení. Pomocí vloček na chodbě jsme se rozdělili do čtyř skupin, které jsme pojmenovali jako "domovské" a v nich jsme si povídali, o jakých hrách a sportech jsme si udělali poznámky do tabulky na pracovním listu.
Ještě před přestávkou na svačinu jsme si vysvětlili, že další část práce bude probíhat v jiných skupinách, které se jmenují "expertní". Slovo expert nám Eda vysvětlil bravurně, takže jsme se mohli těšit, že se za chvíli takovými experty také staneme. Paní učitelka nám předvedla, jak bude naše práce vypadat a pak už byla na řadě svačinka.
Po ní jsme vytvořili zmiňované "expertní" skupiny (každý člen "domovské" skupiny patřil do jiné "expertní" skupiny) a v nich si četli informace v rámečku o jedné konkrétní hře nebo sportu. Vybírali jsme ty nejdůležitější informace, které jsme považovali za důležité předat do své "domovské" skupiny, a pak je zakreslovali nebo zapisovali do připraveného rámečku.
Jakmile jsme byli hotovi (a že to byla opravdu velká práce), ukázala nám zase paní učitelka, jak budeme tyto informace předávat svým kamarádům v "domovské" skupině. Po malém nácviku ještě v "expertních" skupinách jsme se do toho pustili. A nutno podotknout, že velice, opravdu velice, úspěšně. Po skončení představování všech čtyřech her a sportů řekla paní učitelka, že takhle výkonné prvňáky ještě neviděla.
Po zasloužené hrací přestávce jsme si pověděli, jaký máme dnes domácí úkol a pak si odhlasovali poměrem 15:2, že chceme jít na tělocvik ven (prosím rodiče, aby v době sněhu a mrazů měly děti čepice, rukavice a šály).
Nejdříve jsme si na hřišti vyšlapali cestičkové bludiště, v kterém jsme pak hráli na honěnou. Museli jsme se pohybovat jen po cestičkách, nesměli jsme se předbíhat, ani přeskakovat z uličky do uličky. V týmech jsme si nachystali zásobárnu koulí a začala velká koulovačka. Každý si počítal, kolik dostal zásahů. Jakmile došla zásoba, počítali jsme výsledky. Následovala hra na kuny a veverky, kterou jsme znali z podzimu, a kterou jsme si teď zahráli na sněhu. Předposlední aktivita spočívala ve stavbě čehokoliv (kromě sněhuláka) ze sněhu. Kluci postavili želvu, jedna holčičí skupina medvěda a druhá iglú. Nakonec jsme si ještě zahráli "z vody - do vody" a vyučování bylo u konce.
Středa 12. prosince
Po svíčkách, kalendáři a připomenutí si prvního zimního dne udělila paní učitelka bodíky těm, kdo včas odevzdali domácí úkol a těm, kdo splnili dobrovolný domácí úkol. Poté, co skoro všechny nepodepsané úkoly podepsala, rozmístila tyto lístečky po lavicích a my jsme se mezi nimi procházeli a četli si, co napsali i ostatní spolužáci.
Protože jsme při tom hodnotili, co je nečitelné, čekala nás ještě jedna neplánovaná aktivita. Po pročtení informací jsme dávali dohromady, co nám pomohlo zápisy dobře přečíst a paní učitelka to zapisovala k veselému smajlíkovi na tabuli (sem patřilo hezké písmo, velké písmo a rovně psané věty). To samé jsme pak udělali i pro smajlíka mračouna, tedy co nám bránilo v pohodovém čtení (špatně psané tvary písmen, gumování, ošklivě psaná písmena, nakřivo do kopce nebo z kpce psaná písmena a špatné mezery mezi písmeny a slovy). Uvidíme, jestli nám tento přehled pomůže při dalším psaní :-) .
Pak už bylo na řadě shrnutí společných znaků komiksu z našich domácích úkolů. Paní učitelka všechny naše nápady zapisovala na tabuli (jsou v něm kreslené obrázky, bubliny s textem, bývají v časopisech, jsou na více stránkách a často srandovní). Poté jsme si s kouzelnou mušličkou vyprávěli o komiksech, které jsme přinesli jako dobrovolný domácí úkol. Byli mezi nimi převážně časopisy (Čtyřlístek, Sluníčko, ABC a další) a také dva knižní komiksy (jeden od Bruna a jeden od paní učitelky). Podle nich jsme pak ještě dokázali přidat na tabuli další znaky komiksu (je rozdělený na políčka ohraničená rámečkem a nemusí to být jen kreslené, mohou to být i fotky a hodně často jsou texty psané velkým tiskacím písmem). Tohle všechno jsme si tam nechali, abychom to v průběhu dnešního vyučování ještě využili.
Po přestávce na svačinu (při které se někteří moc nasvačit nestlihli, protože si museli nutně číst přinesené komiksy) jsme se věnovali novince v matice. Uvedena byla právě komiksovým obrázkem s bublinou, kterou nám Eliška přečetla a Vašík odhalil a vysvětlil, proč jsou některá slova napsaná modře a některá červeně. Pustili jsme se tak do házení kostek a podle nich do krokování. Jeden hodil modrou, vybral kamaráda, zadal mu pokyn, kam se postavit na krokovacím pásu (Bruno zjistil, že si k němu už musíme přidat další číslo), a zapsal na tabuli. Další hodil červenou kostkou, vydal pokyn ke krokování a zatímco třída počítala kroky, zapsal i on na tabuli. Nakonec krokující zaznamenal na tabuli číslo, kam se na pásu dostal.
Po několikerém společném sehrání jsme si to všechno vyzkoušeli ve dvojicích. Většinu to dost bavilo a někteří se skoro modlili, jak moc si přáli, aby jim padly šestky :-). Která dvojice byla hotová, tam pak pokračovali na rozdělování a porovnávání samostatně. Některým z nás už se povedlo skládání a stříhání podle návodu.
Před hrací přestávkou nám ještě zbylo dost času na zahájení práce na vlastním komiksu. Kdo chtěl, tvořil sám, kdo chtěl ve skupinkách, vytvořil skupinky. Nejdříve jsme si vymysleli a zapsali hlavní postavy a pak začali vymýšlet příběh. Našli se i tací, kteří se této práci věnovali dokonce i o přestávce :-).
Poslední část vyučování byla druhá část překvapení v tomto týdnu - paní učitelka měla narozeniny a přinesla nám bonbóny. K nim ještě přibyly dobroty, které nám včera přinesli naši návštěvníci a my jsme paní učitelce zazpívali narozeninovou písničku.
A pak už jsme nacvičovali další kousek vystoupení, dnes už i s kulisami. Ve všem tom pracovním nasazení nám paní učitelka zapomněla zadat domácí úkol. Tak uvidíme, kdo se dívá pravidelně na stránky a přinese ho :-).
Čtvrtek 13. prosince
Ráno jsme zahájili tradičně a hned si přidělili bodíky za včasné odevzdání domácího úkolu. Začíná to fungovat, bodíky chceme všichni a tak už skoro nikdo nezapomíná :-). Úkol jsme přečetli a pak pracovali po skupinkách na úkolu, který si naštěstí hodně z nás přečetlo na webu, a ti ostatní to po ukázce od ostatních zvládli také dobře. Bylo zajímavé pozorovat, jak se opravdu posloucháme, a někdy se i divíme - "Tohle oslovení ti opravdu vadí?" apod.
Posledním čtenářským úkolem bylo vymýšlení a zapisování věcí, které máme rádi a v kterých je "naše" písmenko a pak už následovala písanka a v ní Gábiny obloučky na sjezdovce.
Nakonec byla na řadě matika. Dneska jsme se seznámili s tím, jak zapisujeme postupné změny stavby z kostek a šlo nám to velmi dobře. Samostatně jsme pak pracovali na dalších úkolech a kdo byl hotov, měl svačinku.
Po ní už přišla na řadu očekávaná výtvarka s pracovkou a malí mrazíci. Až je příští středu, rodičové, uvidíte, určitě se vám budou líbit, tak jako nám. Po hrací přestávce jsme svým mrazíkům vyráběli vizitky - jak se jmenují, kde bydlí, co mají a co nemají rádi.
Pátek 14. prosince
První ranní aktivitou byla "šibenice", ve které jsme porazili paní učitelku (ale měli jsme "namále") a kde nám vyšlo slovo teploměr. Vymýšleli jsme, co všechno nás napadne, když se toto slovo řekne, a paní učitelka vše zapisovala a propojovala do myšlenkové mapy na tabuli. Když už nám všechny nápady došly, čekala nás ukázka nejrůznějších druhů teploměrů. Některé jsme poznali (venkovní, lékařský), jiné nám paní učitelka představila a ukázala, jak fungují.
Abychom se trochu protáhli, pustili jsme se do nácviku našeho vystoupení. Začali jsme trénovat už i spojování jednotlivých kousků dohromady a zatím to vypadá, že to do příští středy zvládneme :-).
Abychom mohli po přestávce pracovat s anglickými čísly, vystříhali jsme si a vybarvili jsme si kartičky, které nám paní učitelka rozdala. Po sváče jsme si čísla jen zopakovali, protože už jsme je docela znali, a pak začali s tréninkem porozumění otázce "What colour is number ...?". Po procvičení jsme si kartičky uklidili do desek a zahráli si hru "na molekuly". Na první anglický pokyn dokázala po chvilce zareagovat Míša a už jsme se k ní všichni přidávali. Když jsme nakonec měli vytvořit skupinu po sedmnácti, měli jsme z toho radost.
Protože jsme se minulý pátek zajímali o to, co je to mikroskop, přinesla nám hned dva paní učitelka do třídy. Jeden byl dokonce takový, že se nedívalo do něj, ale připojil se k počítači a tak jsme všechno viděli ve velkém na interaktivní tabuli. Mohli jsme na všem oči nechat. Dívali jsme se dovnitř stromů, květů, cibule, dokonce jsme viděli nožičku mouchy.
Paní učitelka pak dala pod mikroskop vlas, ale neprozradila nám to a my jsme hádali, že je to bambus, větev apod. Už se těšíme, až někdy budeme moci mikroskopovat sami.
Když už jsme se vrátili k zelenému ostrovu, pokračovali jsme v práci na deníku a doplnili zbývající čtyři slova z nabídky do vět. Když jsme si nebyli jistí, které slovo je vhodnější, přišel Bruno s nápadem, abychom ho vynechali a vrátili se k němu na konci, kdy bude třeba jasnější, jak to je. A ono to fungovalo.
Posledním úkolem před hrací přestávkou bylo čtení informací o Cecílii ve skupinkách. Dozvěděli jsme se, kde bydí, s kým žije, co dělají rodiče a jaké má kamarády. O tom samém jsme si potom povídali i my mezi sebou.
Po přestávce jsme si nalepili dopisy pro rodiče do notýsků, zhodnotili uplynulý týden (v čem jsme se zlepšili - stejně si budeme zapisovat i o víkendu do týdenních plánů) a zakreslili bodíky do svých lodiček. Tento týden jsme je mohli získat za včas odevzdané domácí úkoly, splnění dobrovolného domácího úkolu, kvalitní plnění školních úkolů a za chování.