Jizerské hory I.

6. 5. 2016

6. 5. 2016 (Pátek)

Z Prahy odjíždíme odpoledne a večer přijíždíme do Smržovky. Ubytováváme se v penzionu Jelenka.

Vzhledem k tomu, že jsme hladový jak vlci a v penzionu jídlo nemáme zajištěné, jedeme do hotelové restaurace hotelu Parkhotel ve Smržovce na jídlo.

Po večeři jedeme na ubytování a jdeme pomalu do postele.

7. 5. 2016 (Sobota)

Velká část výpravy po snídani odchází na vlakové nádraží a jedou do Kořenova a odtud se chystají putovat po Jizerských horách za bunkry a rozhlednami.

Vzhledem k tomu, že trasu hlavní výpravy bychom s Honzíkem nezvládli – na Honzíka by byl výlet v nosítku dlouhý, volím s Honzíkem jiný program.

Po snídani se vydáváme směrem rozhledna Bramberk.

Naše cesta na rozhlednu od penzionu vede přes Lidické náměstí a náměstí T. G. Masaryka. Z náměstí T. G. Masaryka jdeme ulicí Rooseweltova. Přecházíme železniční přejezd a za přejezdem se vydáváme ulicí V Záhoří.

Posléze se napojujeme na modrou turistickou značku, která nás dovádí až na rozhlednu Bramberk.

Bramberk je 21 metrů vysoká kamenná rozhledna. Stojí na kopci Krásný – Bramberském hřebeni – od roku 1912.

Z koruny věže, okny vyhlídkové plošiny, jsou částečně vidět Jizerské hory a vrchy jejich jižního předhůří (Maxovský hřeben se Slovankou, Bukovou horu, tanvaldský Špičák a smržovskou Vyhlídku). Z věže jsou krásné výhledy na masiv Krkonoš. Při dobré viditelnosti je vidět i Sněžka. Dobře je vidět Černostudniční hřeben, Prosečský hřeben a město Jablonec nad Nisou. Obzoru dominuje Ještědský hřeben a údolím pod vrchem Javorníkem můžeme někdy vidět i Ralsko a Bezděz. Na druhém konci tohoto výrazného hřebene se objevují vzdálenější vrchy Lužických hor.

U rozhledny Bramberk se nejdříve občerstvujeme. Po občerstvení jdeme na rozhlednu.

Počasí k výhledům přeje, a tak si užíváme krásné výhledy.

Z rozhledny Bramberk jdeme zpět do Smržovky. Zpět do Smržovky jdeme tentokrát celou trasu po modré turistické značce.

Cestou dáváme občerstvení v Penzionu Za Větrem, kde nás kromě obsluhy vítá i bernardýn.

Po občerstvení jdeme dále směr Smržovka.

Ve Smržovce na náměstí T. G. Masaryka naše kroky vedou do velice pěkné cukrárny.

Po chvilkovém posezení v cukrárně se vydáváme na ubytování a již jen relaxujeme po krásném výletu.

8. 5. 2016 (Neděle)

Po snídani se vydáváme směr rozhledna Černá Studnice.

Na rozhlednu jdeme ulicí Jelenní kout. V místě, kde se setkáváme s modrou turistickou značkou a cyklotrasou 4310 se dáváme vpravo. Posléze se napojujeme na lesní cestu (v zimě je zde sáňkařská dráha) a jdeme až k cestě, která je značena jako cyklotrasa 4310, Hřebenovka. Kousek jdeme po cyklotrase 4310 a po chvíli se napojujeme na červenou turistickou značku, která nás přivádí k rozhledně Černá Studnice.

Rozhledna Černá Studnice nacházející se na nejvyšším vrcholu Černostudničního hřebene Jizerských hor (869,1 m. n. m.) byla postavena roku 1905. Je 26 metrů vysoká a na její vrchol vede 91 schodů. Ze čtyř ochozů věže je výhled na celý Jablonec nad Jizerou, asi tři čtvrtiny Liberce, celý Ještědsko-kozákovský hřbet, na významné části Jizerských hor a Krkonoš a dále na Český ráj s Troskami, Bezdězem a Ralskem.

Po zakoupení vstupenky na rozhlednu se vydáváme obdivovat krásy Jizerských hor z rozhledny. Počasí k výhledům přeje.

U rozhledny pak dáváme svačinovou pauzu.

Po svačině se vydáváme po červené turistické značce přes rozcestí Berany, Vrchůra, Muchov k vyhlídce Terezínka.

Vyhlídková skála na úbočí hory Muchov (600 m. n. m.) byla upravena jako zděná vyhlídka se schodištěm. Nechal ji vystavět majitel tanvaldské přádelny bavlny Johann Mayer a pojmenoval ji podle své ženy Terezie.

Z vyhlídky Terezínka je pěkný pohled na město Tanvald.

Od vyhlídky Terezínka se vydáváme dále po červené turistické značce k rozcestí Pod Terezínkou. Od rozcestí Pod Terezínkou pokračujeme po červené turistické značce do Tanvaldu a dále jdeme na Tanvald zastávka na vlak.

Vlakem se pak přesouváme do Smržovky. Vystupujeme na zastávce Smržovka Luční a vydáváme se směr Parkhotel Smržovka a jdeme si dát něco k jídlu.

Po jídle se vydáváme k našemu ubytování. Nesedáme do aut a jedeme k domovu.

V Jizerských horách se nám jinak moc líbilo a věřím, že jsme zde nebyli naposledy.

Náhledy fotografií ze složky Honzíkovo cesty