Lamborghini - výroba snů na čtyřech kolech
n Od té doby, co jsem jako kluk zjistil, že existuje Lamborghini, vozy této značky mi nedají spát. O firmě Lamborghini shromažďuji informace mnoho let. Historie této automobilky je vzrušující skoro stejně tak, jako samy automobily nesoucí její jméno. Založení automobilky se datuje rokem 1963. Traduje se roztomilá historka o roztržce mezi Lamborghinim a Ferrarim, která vyústila v rozhodnutí Ferrucia Lamborghiniho vyrábět vlastní sportovní auta. A protože byl zámožným průmyslníkem (úspěšně vyráběl traktory), tento záměr brzy zrealizoval.
Významné typy
Popíšu teď stručně několik typů, které považuji za milníky ve vývoji značky Lamborghini.
350 GT
n Prvním sériovým vozem Lamborghini byl typ 350 GT s tři a půl litrovým dvanáctiválcem. Píše se rok 1964. Karosérii navrhla a vyrábí firma Touring.
350 GT (1964 - 1965) – technické údaje:
nTyp: dvoumístné coupé klasické koncepce.
nMotor: V12 - DOHC, 3464 ccm (prům. 77x62 mm), výkon: 270 k při 6500 ot/min.
nPodvozek: trubkový rám, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 205VR15
nRozměry: 4640x1730x1220 mm, rozvor: 2550 mm, rozchod: 1380 mm vpředu i vzadu
nHmotnost: 1050 kg
Espada
nLuxusní čtyřmístné coupé – expres ze Sant Agata.
nOsvědčený dvanáctiválec zvětšený na 4.0 litru, v nové karosérii na prodlouženém rozvoru.
nKarosérii vytvořil BERTONE.
Espada 400 GT (1968 - 1978) – technické údaje:
nTyp: čtyřmístné coupé klasické koncepce.
nMotor: V12 - DOHC, 3929 ccm (prům. 82x62 mm), výkon: 350 k při 7500 ot/min.
nPodvozek: samonosná karosérie, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 215/70VR15
nRozměry: 4730x1860x1185 mm, rozvor: 2650 mm, rozchod: 1490 mm vpředu i vzadu
nHmotnost: 1635 kg
P400 Miura
nLamborghini Miura - nejslavnější typ značky. První Lamborghini s motorem uprostřed a ještě k tomu napříč.
nNucio Bertone – dvorní karosář. Firma BERTONE vytvořila návrhy na většinu typů značky.
P 400 Miura S (1966 - 1969) – technické údaje:
nTyp: dvoumístné coupé s motorem uprostřed.
nMotor: V12 - DOHC, 3929 ccm (prům. 82x62 mm), výkon: 370 k při 7700 ot/min.
nPodvozek: samonosná karosérie, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu HS GR70VR15
nRozměry: 4370x1760x1050 mm, rozvor: 2504 mm, rozchod: 1412 mm vpředu i vzadu
nHmotnost: 1292 kg
P250 Uracco
2+2 místné Urraco - coupé s motorem 2.5 litru V8 před zadní nápravou napříč!
První osmiválec Lamborghini měl konkurovat Porsche 911 a Ferrari Dino 246.
P 250 Urraco (1972 - 1976) – technické údaje:
nTyp: 2+2 místné coupé s motorem uprostřed.
nMotor: V8 – SOHC, 2463 ccm (prům. 86x53 mm), výkon: 220 k při 7500 ot/min.
nPodvozek: samonosná karosérie, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 205GR70VR14
nRozměry: 4250x1760x1160 mm, rozvor: 2450 mm, rozchod: 1460 mm vpředu i vzadu
nHmotnost: 1150 kg
P500 Countach
Lamborghini Countach byl v době svého vzniku (1971) naprostým zjevením. Ve studiu BERTONE jej vytvořil Marcelo Gandini, jako nástupce slavné Miury.
LP 400 Countach (1974 - 1978) – technické údaje:
nTyp: dvoumístné coupé s motorem uprostřed.
nMotor: V12 – DOHC, 3929 ccm (prům. 82x62 mm), výkon: 352 k při 7500 ot/min.
nPodvozek: trubkový rám, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 205/70VR14 vpř. a 215/70VR14 vz.
Rozměry: 4140x1890x1070 mm, rozvor: 2450 mm, rozchod: 1500 mm vpředu, 1520 mm vzadu
nHmotnost: 1065 kg
LM 002
nTerénní LM 002 zcela vybočuje ze zavedených zvyklostí. Je to off road. Stejně jako sportovní coupé, patří i LM do nejvyšší kategorie svého segmentu.
LM 002 (1986 - 1992) – technické údaje:
n
nTyp: čtyřmístný terénní off road s pohonem všech kol.
nMotor: V12 – DOHC, 5167 ccm (prům. 85,5x75 mm), výkon: 450 k při 6800 ot/min.
nPodvozek: trubkový rám, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 325/65VR17
nRozměry: 4900x2000x1850 mm, rozvor: 3000 mm, rozchod: 1615 mm vpředu i vzadu
nHmotnost: 2700 kg
Diablo
n
n
nA nakonec Diablo. Poslední supervůz vytvořený v Itálii (1990), ještě bez vlivu nového majitele – Audi. Karosérii navrhoval Marcello Gandini pod svým vlastním jménem. Dokončen však byl ve vývoji firmy Lamborghini.
Diablo (1990 - 1999) – technické údaje:
nTyp: dvoumístné coupé s motorem uprostřed.
nMotor: V12 – DOHC, 5707 ccm (prům. 87x80 mm), výkon: 492 k při 7000 ot/min.
nPodvozek: trubkový rám, nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy, pneu 245/40ZR17 vpř. a 335/35ZR17 vz.
nRozměry: 4460x2020x1100 mm, rozvor: 2650 mm, rozchod: 1540 mm vpředu, 1640 mm vzadu
nHmotnost: 1650 kg